Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Heb deze nog in de koelkast liggen, zat in een AH multi verpakking. Maar volgens mij ook een adjuma, maar wel erg groot. 

 

DSC_3592.thumb.JPG.f73a42f763f75d77f7205071f4859e03.JPG

 

Er zat ook een rode peper in, volgens verpakking carolina reaper of habanero. De eerste was het zo ie zo niet. Habanero ook niet... De peper smaakte naar rode paprika en geen hitte... Even groot als de peper op vorige foto. Ik denk dat ze zomaar wat in die multi verpakking stoppen. 

Screenshot_20200621-185430.thumb.png.acc0a9b24c4d482b7f64f73b98fb2adc.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Die rode lijkt wel op een peper zeg.

 

Ik zal eens kijken wat ik met die pepers kan gaan doen, ik ben er onervaren mee. Ik denk een sambal ervan gaan maken. Ben niet meer gewend dan rode Spaanse pepers. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, rorror zei:

Heb deze nog in de koelkast liggen, zat in een AH multi verpakking. Maar volgens mij ook een adjuma, maar wel erg groot. 

 

 

Er zat ook een rode peper in, volgens verpakking carolina reaper of habanero. De eerste was het zo ie zo niet. Habanero ook niet... De peper smaakte naar rode paprika en geen hitte... Even groot als de peper op vorige foto. Ik denk dat ze zomaar wat in die multi verpakking stoppen. 

Ik heb destijds ook zo'n AH multi verpakking gehaald. Die gele dacht ik ook aan Adjuma, was wel heet. Die rode inderdaad geen hitte. Bij mij zaten er twee in, een grote en een kleine, maar zelfde vorm. Ik dacht aan een Scotch Bonnet. Ik heb de zaadjes eruit gehaald en gedroogd. Denk eigenlijk niet dat ik ze ooit zal gebruiken, maar wie weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peper, Peper, Peper of peper..

een gepeperd artikel...

 

'Heb een verbeterde wikipedia versie gemaakt, door in het kort pagina's te combineren'

 

Peper (niet in dit topic)  is een in de keuken gebruikte specerij met een zeer scherpe smaak. Peper groeit als bessen aan de tropische peperplant, Piper nigrum. De scherpe smaak van zwarte peperkorrels ontstaat door het bestanddeel piperine. Peper bestaat in verschillende kleurvarianten, zwart, wit en groen. Rode en roze peperkorrels zijn doorgaans geen peper maar komen van een ander soort plant.

 

Spaanse peper (Peper en Paprika in dit topic), die ook rood is, is afkomstig van een geheel andere plantensoort dan de peperkorrels. Ook de scherpe smaak komt van een andere stof, namelijk capsaïcine.

Capsicum-pepers, planten uit de nachtschadefamilie (Solanaceae), zoals de Spaanse peper en de cayennepeper. Deze planten hebben aanleiding gegeven tot de opstelling van de Scovilleschaal om de “heetheid” van peper te meten. De heet smakende stof in deze pepers is niet piperine, maar capsaïcine.

 

Chinese peper (niet in dit topic) uit Szechuan groeit aan Zanthoxylum piperitum, een plant uit de Wijnruitfamilie (Rutaceae).

De specerij is geen echte peper, maar behoort tot dezelfde plantenfamilie als de citrusvruchten.

Perupeper is afkomstig van een plant die verwant is aan de cashewnoot, Schinus molle, van de Pruikenboomfamilie (Anacardiaceae).

 

Roze peper (niet in dit topic) is ook geen echte peper. De koraalrode bessen groeien aan een Zuid-Amerikaanse heester, de Schinus terebinthifolius uit de Pruikenboomfamilie (Anacardiaceae), en worden soms geplukt terwijl ze nog groen zijn.

aangepast door rorror
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites



Jaaaaaaaaa!!!!! Mijn eerste schezuan pepertjes!@Goldfish hoe doet de jouwe het? Zo leuk dit



Hoe smaken ze? Mijn vrouw gebruikt bij een bepaald gerecht ook Chinese pepertjes, en dat zou best die kunnen zijn. Smaken ze een beetje katoembar achtig (zaden van koriander)? Ik dacht dat ze die erbij had gedaan, maar ze zei alleen pepertjes.
Hoe oud is jouw plant?

Beter een nieuw topic openen voor deze peper?
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, rorror zei:

Peper, Peper, Peper of peper..

een gepeperd artikel...

 

'Heb een verbeterde wikipedia versie gemaakt, door in het kort pagina's te combineren'

 

....

Wellicht kun je bij de Szechuanpeper nog toevoegen dat het "hete" gevoel wordt veroorzaakt door de stof Hydroxy alpha Sanshool en eigenlijk juist een verdovend, tintelend gevoel is in plaats van een brandend gevoel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@donaldk Hij lijkt er zeker op, maar zie nog wel wat verschillen. Dus denk toch net even een andere variant.

 

@prettig gestoord Ze groeien hard bij jouw. De gene bij mij in pot groeien wat trager, dan de gene die in 300l bakken staan. Die groeien als kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_7085.thumb.JPG.3ca4ffe6c16b5124d004adcd1f04f9d6.JPG

 

Ik heb dit jaar wat minder tomaten in de kas gezet en dat gaf me de gelegenheid mijn paprikaplanten die ik normaal in de vollegrond zet (het is een typisch buitenras) ook eens in de kas te proberen.

 

IMG_7088.thumb.JPG.f63b2d2ec0d8f40d2f075809013454d5.JPG

 

IMG_7087.thumb.JPG.85fec9c4826681aef7f5af1a4715567a.JPG

 

Heb ik normaal in augustus de eerste rijpe paprika's , het ziet er naar uit dat dat nu ongeveer een maand eerder het geval zal zijn. De plant rechtsachter is overigens één van mijn 3 wedstrijdpepers.

 

IMG_7089.thumb.JPG.80f31413b6f7006c6c47bb76a1a11703.JPG

 

Een paar planten die zoals gewoonlijk in de vollegrond werden gezet. Het verschil is aanzienlijk. Niet alleen qua grootte, ook in uitstraling. 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234

Het is de met 20 cm verhoogde uitvoering van de R307H-B van ACD. Momenteel in deze vorm niet meer verkrijgbaar dacht ik.

 

Breedte: 306 cm
Lengte : 519 cm,
Goothoogte: 199 cm
Nokhoogte : 279 cm

 

Wat de grond betreft, dat is (ook in de kas) zandgrond met een hoog humusgehalte. Door het vele snoeiafval van de heggen en het jaarlijkse hakselmateriaal van snoeihout dat samen met het 'gewone' tuinafval gecomposteerd wordt, komt er jaarlijks meer organisch materiaal in de grond dan dat er uit gehaald wordt (als je dit op een dergelijke manier mag zeggen).

 

Verder gebruik ik in de kas alleen regenwater waardoor bijvoorbeeld de hoeveelheid kalk in de grond zelf in de hand te houden is. Omdat in een kas veel water nodig is krijg je bij gebruik van kraanwater na verloop van tijd een ongecontroleerde cumulatieve toename van o.a. kalk in de bodem. Met een totale maximale buffer van bijna 4000 liter heb ik altijd wel genoeg regenwater over voor gebruik in de kas.


 

  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 problemen in de kas... ik heb losse planten liggen die zijn omgewoeld. Niet echt losgeknaagd, er zaten wel nog wortels aan, maar omgevallen omdat het losse aarde was. De schapenwol die er er ter uitdrijving van de woelmuizen had gepropt naast peper elefant lag netjes bovengronds...
iemand tips?
Probleem 2 zie laatste foto. Peper waarvan de bovenste helft wel heel vies is. Het voelt nog wel als een peper aan, alleen dan heel vies kleurtje... doorgesneden en het sap (vocht?) droop eruit.

Zo staat het er verder bij in de kas:

794478c9659d8a65dbd54b42db27d76d.jpg

eb0c136c57db6fdb645d203a1b374aa0.jpg

Dit stukje ook weer losgewoelde aarde.... planten zien er gelijk minder appetijtelijk uit

2c2a56c2b89ac943f69e424c61e48513.jpg

En dan deze... de laatste foto.
Weet iemand wat dit is?

f5d54309ddb7bacc9e9a1e9bf0f72964.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...