appelvrouw Geplaatst: 21 oktober 2020 Geplaatst: 21 oktober 2020 Alle tomatenplanten buiten zijn nu geruimd, ook ongeveer de helft van de planten binnen in de kas. Sommige planten in de kas hebben nog best wel veel vruchten, zoals de Coeur de Boeuf. Enfin, misschien dat de warmte van deze dagen nog enige afrijping kan stimuleren. We eten nog af en toe een tomaat vers en wat saus maar het neemt erg af. Deze plant is de tomaat Wil Voogt ook wel 4 mètre genoemd hier in Frankrijk. Hij gaf als eerste tomaatjes buiten en ook als laatste, een geweldige tomatenplant om in je tuin te hebben. Op deze foto zie je wel goed hoe ik de plant als leitomaat had aangebonden. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 24 oktober 2020 Geplaatst: 24 oktober 2020 Morgen ga ik starten met eerste zaailingen voor test met enten,kan faliekant mis gaan maar post verloop. Quote
Scififreak Geplaatst: 27 oktober 2020 Geplaatst: 27 oktober 2020 @redzebra Met welke onderstammen ga je testen ? Ik heb hier ook het een en ander klaarliggen voor volgend jaar . (maxifort f1 onderstam ) Maar ga het volgend jaar wel zien , ga voorzien van te enten en ook gewone te plaatsen . Men geeente dat gelukt zijn komen op een dutch bucket systeem zoals eduro . Ben benieuwd Mss een apart topic starten over de entstammen en klemmetjes dat best werken ? Quote
redzebra Geplaatst: 27 oktober 2020 Geplaatst: 27 oktober 2020 @ScififreakMisschien best apart topic ja, ik ga er dus pas dit weekend mee kunnen beginnen , iets te enthousiast gepland vorig weekend, er was weer natuurlijk wat tussengekomen. De meeste zaden heb ik ook van Maxifort en dan nog 10 van Fortamino en 10 Beaufort. Ik denk van elks 2, gewoon om eens te proberen, kijken of er een verschil is en of er iets misloopt. Daar hoop ik wat uit te leren, het is de eerste keer dat ik ent, om dan hopelijk wat fouten te vermijden in het voorjaar. Quote
Scififreak Geplaatst: 28 oktober 2020 Geplaatst: 28 oktober 2020 @redzebra ben ook benieuwd er naar , zaden zitten ook in eer raar hulsje . Quote
redzebra Geplaatst: 31 oktober 2020 Geplaatst: 31 oktober 2020 (aangepast) De tomaten zijn vandaag ook hier geruimd in de serre, de meeste groen maar toch nog een beetje met kleur. 31 oktober 2020 aangepast door redzebra Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 oktober 2020 Geplaatst: 31 oktober 2020 Dat wordt veel fried green tomato! Wij oogsten nog wel eventjes door van de nog rijpende tomaten uit de kas. Halfrijp oogst ik ze en ze rijpen binnen af. Dat gaat nog prima. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 31 oktober 2020 Geplaatst: 31 oktober 2020 @appelvrouw dat is natuurlijk beter. Maar ze voorspellen lagere temperaturen voor volgende week hier en vorig jaar was ik net iets te laat. De meeste groene worden nog wel rood binnen, wel niet ideaal voor de smaak. 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 12 november 2020 Geplaatst: 12 november 2020 Op 24-10-2020 om 18:29, redzebra zei: Morgen ga ik starten met eerste zaailingen voor test met enten,kan faliekant mis gaan maar post verloop. En ben je al gestart met het zaaien ? Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2020 Geplaatst: 12 november 2020 12 november en ik heb nog tomaten groeien in de kas. Er kleurt nu een Coral Queen. Terwijl de tomaten er nog voor een deel instaan heb ik ook al knolselderijen, sla paksoi etc in de kas. Lastig.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 13 november 2020 Geplaatst: 13 november 2020 Hier het zelfde "probleem". Heb je geen last van aantastingen? Of zie ik dat verkeerd op je foto. Hier is er dankzij de regen in oktober toch een hoop aangetast. Tegen het vocht kan ik weinig doen. Nu wel begonnen met opruimen, maar in het verleden ook nog wel tomaatjes in december gehad. De smaakt loopt dan wel flink terug, dat dan weer wel. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 13 november 2020 Geplaatst: 13 november 2020 Ik zie wat je bedoeld, op de eerste foto. ik ga zo even kijken, het is me in de kas niet opgevallen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 13 november 2020 Geplaatst: 13 november 2020 (aangepast) @Scififreak, ja op die zondag avond. Drie dagen later : Vier dagen: nu : Dus de eerste zaden die opkwamen na 3 dagen waren Maxifort, en bijna gelijk fortamina. Beaufort kwam pas na 8 dagen op en maar 1 van de twee. Had ook nog wat redelijk oud zaad van een italiaanse blauwe (+/- 6 jaar) om te gebruiken als bovenstam, maar die bleken allemaal op te komen. Toch heel wat doorgelezen hier op forum i.v.m. doorschieten en kunstlicht, hoop het onder controle te houden. Nog geen apart topic, want 2021 is nog lang en het is ook maar een testje. Edit: dus die Beaufort zal ik best wat vroeger zaaien om gelijke diktes van stengel te hebben. Had ook nog wat random zaden en die kwamen na 5 dagen, maar stengeldikte lijkt zowat gelijk te zijn behalve die dan van Beaufort. 13 november 2020 aangepast door redzebra Quote
Flup Geplaatst: 14 november 2020 Geplaatst: 14 november 2020 Heb ook nog tomaten in de kas staan, maar ze smaken nu toch echt minder goed. Haal ze er toch maar uit nu, wil wel lekkere tomaten hebben. Quote
RobO Geplaatst: 15 november 2020 Geplaatst: 15 november 2020 ja, absurd, hier rijpt nog de laatste vleestomaat (en ook de gember en de kurkuma groeien nog steeds...) Quote
Scififreak Geplaatst: 15 november 2020 Geplaatst: 15 november 2020 @redzebraBen benieuwd , ik zet ze hier altijd onder een led flood light , bij gebrek aan een plaats binnen met voldoende zonlicht . Werkt goed planten schieten niet op . Men nieuwe lamp net gemaakt en aan het testen . Quote
Charly Geplaatst: 15 november 2020 Geplaatst: 15 november 2020 Idioot hé! Wij hebben gisteren nog taco’s gegeten met eigen verse tomatensalsa. Dat is op 15 november nog nooit eerder vertoond hiero. We hebben ervan genoten hoor. Daar niet van. Maar tikkie weird is het toch ook wel Quote wees bevriend met kleine dingen
Patrijs Geplaatst: 15 november 2020 Geplaatst: 15 november 2020 Ik geloof je direct, terwijl ik hier aan een kom verse tomatensoep zit. 1 Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 15 november 2020 Geplaatst: 15 november 2020 Al vooruit kijken naar tomaten 2021? Hier een link naar de zadenwerkgroep van Velt, waar je tegen vergoeding van de verzendkosten een aantal rassen tomatenzaden kunt aanvragen om uit te proberen en mee te beoordelen. Ik tel ongeveer 40 soorten. Daarbij zeker ook lezenswaardig wat achtergrondkennis over het telen van tomaten die erg nuttig kan zijn. https://beweegt.velt.be/zadenwerkgroep/6422/tomatentest2020?fbclid=IwAR2J-Ao29xbzPHt2Is_n9bYHBi34QM-hfQse2mip8rFVtiSB6XprP1ToLE0#rassenlijst Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
redzebra Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 (aangepast) @Scififreak Led flood light is wel heel algemeen, Kelvin? wattage. Voorheen heb ik hier ook zelf een paar gemaakt met groei led strips (rood, blauw) , was voornamelijk om citroenboompjes door de winter te krijgen, het blad bleef wel mooi donkergroen. Maar nu met propagator toch voor bijpassende groeilampen gegaan 36w led x2 6400 Kelvin. Het grootste probleem waar ik schrik voor heb is de temperatuur in combinatie met de lichthoeveelheid. Momenteel 21 graden en ik krijg het niet echt lager, omgevingstemperatuur + opwarming door leds bovenop propagator, het alternatief wordt het tuinhok we zien wel. Het tweede zaadje Beaufort is gisteren ook opgekomen nu wel met onnoemelijk veel achterstand t.o.v. de rest en waarschijnlijk niet meer geschikt om te enten. edit: @weknow fijne informatie, ik ben helaas al iets te enthousiast geweest met de planning van soorten voor volgend jaar ,maar zeker om mee te nemen voor een volgend seizoen. 16 november 2020 aangepast door redzebra Quote
Scififreak Geplaatst: 19 november 2020 Geplaatst: 19 november 2020 @redzebra 2x 50w led cob 80lm/W = 4000 x2 = 8000 lm (wel niet te kort hangen of de blaadjes worden bruin ) 1 x day white 1x grow light Kelvin stonden er niet specifiek bij Heb zo een grow lamp vorig jaar in men serre boven een Snack paprika plant in men serre gehangen . het resultaat was verbluffend . 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 november 2020 Geplaatst: 19 november 2020 2 uren geleden, Scififreak zei: men serre Wat is dat voor een soort kas? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Scififreak Geplaatst: 20 november 2020 Geplaatst: 20 november 2020 (aangepast) Een polycarbonaat tuinkas , geen aanrader . Dagen werk om in elkaar te steken, duizenden vijzen en stukjes dat in het Russisch gemerkt zijn . Echt een ramp . Grote grote grote ramp ......... En ik ben zeker geen leek op technisch vlak . Als deze stuk vliegt ofzo zal ik ze met veel plezier afbreken met een grote hamer 20 november 2020 aangepast door Scififreak Quote
redzebra Geplaatst: 22 november 2020 Geplaatst: 22 november 2020 De groene tomaatjes van vorige post, een paar moeten verwijderen wegens plekjes en een aantal al genuttigd. @Scififreak deze avond geënt, er was wel een beetje misgelopen, had deze week naar huis gebeld om temp al op 23 graden te zetten ivm met enten dit weekend maar was wat mis verstaan en is op 30 graden gezet, een deel van de plantjes was uitgedroogd. Stuur resultaat indien gelukt en foto's volgende week. 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 23 november 2020 Geplaatst: 23 november 2020 @redzebrawow die zijn mooi afgerijpt , dat lukt hier meestal niet zo . Ben benieuwd naar de enten . ( welke rubbertjes heb je gebruikt ook van die site of andere) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.