Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Ik had gezien dat een stuk tomaat onder het tomatenafdakje buiten het afdakje aan het groeien was. Ik heb nog gedacht hoe lang het zou duren voordat pytho toe zou slaan met dit natte weer. Nou, 1 week hozen en het is genoeg. Plant geruimd. De enige Yellow pear. De per ongeluk zichzelf gezaaide tomaat die buiten in een border staat, heeft trouwens niks. Die heeft al 3 weken regen op zijn kop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook drie planten (niet geënt) uit de kas gehaald die einde productie waren, de rest gaat nog vlot door. Ik heb wel gemerkt dat de meeste dit jaar  een of twee trossen missen : er is geen bevruchting geweest tijdens de extreem hoge temperaturen, ik laat nu nog een extra staan, normaal top ik alles eind augustus.

Bladvlekkenziekte zat er ook terug stevig in, dus redelijk wat blad gesnoeid en in mijn ijver een draad doorgeknipt  waardoor een hele stam op de grond viel :), dus ook  wat groene tomaten moeten oogsten die af geknakt waren.

IMG_20200830_185730.thumb.jpg.03ba137cadaf18aef1247927af72e609.jpg

 

er zitten al een paar in een apart potje, dat was om het chutney recept te proberen hier op het forum.   Dan toch ook maar een inmaakketel aangeschaft, die zou woensdag moeten toekomen.

 

Wel een mooie kleur van tomaat Appelvrouw, die ziet er smakelijk uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige rassen moeten bij mij nog steeds op gang komen qua produktie. Komt die zomer nog een keer? Die werd wel voorspeld, maar waar dan, wanneer?

 

Ik heb wel wat geleerd over aardappelblad vs regulier blad; je kunt niet altijd vertrouwen op de omschrijvingen die je al googlend tegenkomt.

Met de Esmeralda Golosina heb ik mij vergist. Ik dacht dat het wat anders was toen de zaailing aardappelblad bleek te hebben, terwijl ik online tegen was gekomen dat hij regulier blad zou moeten hebben. Ik bracht de verkoper op de hoogte, Badskin's Garden, en die zei ook dat de plant regulier blad zou moeten hebben.

Dus we gingen uit van een fout, maar nu de tomaten er aan beginnen te komen lijken ze toch wel erg veel op Esmeralda Golosina. Ik online nog wat verder gekeken, en dan lees ik bij Diana's Moestuin: "Opvallend is dat de planten heel lang en slank zijn en slechts weinig bladeren hebben. Die bladeren zijn dan wel extra groot/lang, het wordt ook wel aardappelblad genoemd..."

 

EG.jpg.b1f944779a7591a7004a6cdca9b190d4.jpg

 

Juist ja, dan is dit hem toch. Die Esmeralda Golosina is er dus in een aardappelblad variant, en dan mogen Amerikaanse bronnen die door google bovenaan worden gezet het wel hebben over regulier blad, maar als Diana het over aardappelblad heeft is het dus waarschijnlijk dat hier in de lage landen een andere variant in omloop is.

Badskin's Garden heeft mij niet verkeerde zaden geleverd, alleen had Anne Vanderroost van Badskin's Garden dus niet bijgehouden wat voor blad haar Esmeralda Golosina had, en zo kun je denken dat je wat anders hebt.

 

Ik merk wel dat info over het oogsttijdstip vaak klopt. Esmeralda Golosina was haast de enige tomaat die ik heb gekocht die niet als vroeg staat aangemerkt, en ja, ik ben nog altijd op de eerste tomaat aan het wachten, terwijl de vroege rassen al lang geven. Een paar zien er rijp uit, maar voelen nog wat hard aan, dus ik laat ze nog even.

Ik had deze tomaat vooral genomen omdat hij geel was en ik wilde ook een ander kleurtje dan rood, maar ik had wat beter moeten zoeken naar een vroeger ras. Het is wel een mooie, slanke plant, dat is praktisch, dus mogelijk wel een aan te raden ras voor een warmer klimaat of in de kas. Hoe de tomaat smaakt hebben jullie nog van mij tegoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of dat iets te maken kan hebben met het volgende:

"Tomatoes are inbreeding plants. Most modern tomato varieties have totally retracted styles. Such flower structure severely limits (and may totally preclude) any crossing between these varieties. Three groups of tomato varieties have been found to have protruding styles, however: currant tomatoes, L. pimpinellifolium; all of the potato-leaved varieties of L. lycopersicum; and any fruit formed from double flowers of beefsteak tomatoes from L. lycopersicum." Dit schrijft Suzanne Ashworth in het boek Seed to Seed.

Die tomaten zijn dus makkelijker te bestuiven door insecten. Zouden ze er dan ook iets afhankelijker van zijn? Ik heb geen idee. En als hetzelfde ras in zowel aardappelblad als regulier blad voorkomt, zijn de bloemen dan ook meteen anders? Ik zal er eens op letten, want dat heb ik tot nog toe niet gedaan. Iemand anders misschien wel?

 

Toevoeging: Ik heb nog even verder gezocht, en er lijkt wat in te zitten. Ik lees hier o.a.: "Under greenhouse conditions White found that the short styled varieties set fruit more freely than long styled without hand pollination, which suggests a more reliable mechanism for natural self pollination in short styled -flowers. This may well be true also under field conditions."

Ook in dat stuk wordt een tomaat met aardappelblad genoemd die een langere, uitstekende stempel heeft. Daar valt het stuifmeel dus minder makkelijk op en daardoor kan de bevruchting wat minder zijn, zeker in een kas waar wind en insecten ook een mindere rol spelen.

Maar of het dan meteen zo dramatisch slecht hoeft te zijn is me niet duidelijk. Ook een te grote warmte in de kas kan natuurlijk een rol hebben gespeeld. Maar als je tomaten hebt met verschillend blad, en je wilt sommigen in de kas telen en sommigen buiten, dan zou het aardappelblad een reden kunnen zijn om die tomaten buiten te zetten, als we op de studies afgaan.

aangepast door roeier
Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt logisch, ik had in de kas wel insecten, ramen altijd open, bloemen ook, weet niet of de bloemen lange stempels hadden en kan ook niet meer kijken helaas

warmte was af en toe wel een probleem maar het ventilatie op zonnepaneel, silent computer ventilator die een behoorlijk luchtstroompje maakt

spacer.png

 

 

was gekregen zaad, maar ik waag me er volgend jaar niet meer aan, opkweek is toch best wat werk en en kasruimte is altijd kostbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nachten worden hier ook weer fris! Ook al onder de 10 graden af en toe, netzoals bij @appelvrouw. De tomatenplanten laat ik nog staan. Mijn Black Krim zit nog vol tomaten, evenals de Rose de Bern en de Barry's Crazy Cherry. Gardener's Delight is wel klaar nu en ook de Black Cherry heeft de beste tijd gehad. Is ook logisch, want dat zijn vroege soorten. De Quedlinburger Fruehe Liebe heeft ook nog een paar tomaten eraan hangen. En ik heb een wildgroei tomaat in mijn lasagnabed. Daar beginnen nu pas vruchten aan te komen, geen idee nog welk soort het zou kunnen zijn.

 

Gardener's Delight en Black Cherry komen volgend jaar absoluut terug. Nu nog kijken welke nieuwe soorten ik volgend jaar ga zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante informatie @roeier. Ik heb hier ook een Esmeralda Golosina plant in de kas staan. Ook met aardappelblad overigens (zaden gekocht via Diana's mooie moestuin). 

 

Groeit hier in de kas prima, eerste 3/4  trossen zijn geoogst en er hangen nog 2,5 tros ofzo waarvan ik verwacht dat die nog wel afrijpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, appelvrouw zei:

Vraagt Lie: ” is dat een heel klein dingetje dan? Uit een computer? Gekocht of er zelf uitgesloopt? ” 

redelijk klein 12x12 cm, gekocht online want dat ding in mijn oude computer rammelde nogal

in de nok van de kas gehangen zodat hij de hete noklucht door het dakraam naar buiten begeleidt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, appelvrouw zei:

Vraagt Lie: ” is dat een heel klein dingetje dan? Uit een computer? Gekocht of er zelf uitgesloopt? ” 

Kijk eerst eens wat voor oude voeding je hebt liggen . (12v -19v-36v ....) 

Dan kijk je op ali of megekko of andere naar case fan 120-140  ( zie wel dat je geen pwm (pulse with modulation ) fans koopt , heb je een controller voor nodig . 

 

De voeding maakt niet zo veel uit . als je bv 24v fans koopt of uit oude pc haalt kan je er ook 21v voeding op zetten ( draaien alleen wat trager ) . 

 

of zoiets kopen 

https://nl.aliexpress.com/item/4000548616576.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.669d2e3a65a5KJ&algo_pvid=d9b6502e-2f35-4ca3-8180-ad026eb17c3e&algo_expid=d9b6502e-2f35-4ca3-8180-ad026eb17c3e-12&btsid=0bb0623415991957958601821e9d2f&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @RobO en @Scififreak

Ok, Lie en Ik ( een stelletje nitswits op het gebied van elektra hebben het volgende begrepen: nodig en kopen: een zonnecelletje, een fannetje zonder pwm  (?) En bevestigings materiaal.  Klopt? Tips ergens te kopen ( niet in China maar hooguit Europa)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.alternate.be/html/search.html?query=fan&x=0&y=0 bv.

 

of https://www.conrad.be/o/axiaalventilatoren-0205070?price_max=335&price_min=2.66

 

allebei betrouwbaar, maar er zijn natuurlijk nog andere.

 

edit: bij conrad.nl of.be vind je ook grote en kleine zonnepanelen + controllers om eventueel een batterij te laden zodat je een stabiele spanning kan leveren.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer kilo's eraf gehaald vandaag. Dit is echt met afstand het beste jaar wat ik ooit heb gehad 😅. Volgend jaar maar eens uitbreiden naar paprika's en aardappels denk ik!

Ik zie wel dat er wat tomaten verschijnen met witte ringen eromheen, maar dat heeft helemaal te maken met de recente neerslag. Ze staan dus een beetje op barsten (sommigen waren ook gebarsten). Raar genoeg waren vooral de Black Cherry's sterk aangedaan: dat heb ik in het verleden eigenlijk totaal niet geobserveerd bij veel neerslag. Misschien ligt het aan het Black Cherry ras?

Oh, en één dikke bamboestok is hier gewoon aan de basis geknikt en gebroken. De plant die eraan vast zat, een Black Krim, lag 90 graden lager op de grond. Weer recht gezet en alles lijkt in orde te zijn. Toch wel opvallend hoe flexibel tomatenplanten kunnen zijn. Maar hoe meer topzwaar ze worden hoe meer dit probleem zal toeslaan denk ik. Volgend jaar  toch maar wat anders kiezen dan bamboe.

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen gaan de tomaten hier hard achteruit. Alles staat buiten en het weer is omgeslagen. Zelfs de Millefleurtjes barsten open na een poosje buiig weer. Gelukkig heb ik daar al ontzettend veel van geoogst dit seizoen. En bij de Giraffe is het denk ik flink mis aan het gaan. Van groen naar bruin. 😥

20200905_164831.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-9-2020 om 13:23, appelvrouw zei:

Dank @RobO en @Scififreak

Ok, Lie en Ik ( een stelletje nitswits op het gebied van elektra hebben het volgende begrepen: nodig en kopen: een zonnecelletje, een fannetje zonder pwm  (?) En bevestigings materiaal.  Klopt? Tips ergens te kopen ( niet in China maar hooguit Europa)

PWM gaat ook maar dan heb je weer meer draden en als je er niets vanaf weet zijn meer draden meer kans op fouten , ook ben ik  van mening dat de pwm versie minder geschikt is voor in een kas . ( vocht en de extra sturing in de pwm versie .

 

Als je net aansluiting hebt aan je kas is een zonnepaneeltje een goede oplossing . ( Natuurlijk weer een extra kost ) 

 

heb je wel netspanning kan je werken met een oude adapter van een toestel dat stuk is gegaan . ( ik gooi die dingen nooit weg :-) )

Of een gsm lader en een 5v fan gaat ook . 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja Ik zou snel oogsten en de plant rooien. Vooral de verkleuringen op de vruchten staan mij niet aan: dit wijst goed mogelijk op phyto of wat anders wat je totaal niet wil hebben. Mogelijk ook botrytis, moeilijk te zeggen vanaf hier. Goede vruchten eraf halen, aangedane vruchten weggooien, zeker als ze zacht aanvoelen. De plant afknippen aan de stam en afvoeren zonder andere planten te besmetten. Verder ook meteen de wortels uitgraven als het even kan.  NB: knipgereedschap ontsmetten daarna. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is aardappelziekte en zoals altijd gewoon jammer hoe snel die gaat. Zoals @onnajen @Gianni1234 zeggen, plant(en) rooien, de ziekte is al te ver. Groene tomaten met nog geen zichtbare verkleuringen of deukjes kan je binnen laten narijpen (banaan of een andere rijpe tomaat bijleggen), wel elke dag nakijken en eventuele tomaten die alsnog bruin worden of deukjes vertonen weggooien. Je andere planten ook zorgvuldig nakijken en slechte delen/bladeren verwijderen.

@Scififreak idem, maar dan wel even kijken wat zo'n voeding aan stroom kan leveren en de meeste zijn ook niet bedoeld om buiten te gebruiken, dus extra opletten als je netstroom gebruikt.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...