henkg Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Dat gemopper soms van noorderlingen: “het is hier fors kouder, en het waait hier harder”Klopt dit, of zijn het alternative facts? Ik heb drie weerstations gekozen: De Bilt (uiteraard), Eelde (Groningen), en Rotterdam (komt in de praktijk het meest overeen met mijn woonstee).Hieronder zie je de gemiddelde temperatuur per maand, over het gemiddelde van 2018 en 2019. Mijn idee nu: daar in het noorden is het weliswaar ietsje kouder, maar het koudegevoel zit ook deels tussen de oren. Gegevens afkomstig van:https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2019/december(Over verschillen in windkracht: ook die zullen ergens te vinden zijn. Door wie?) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Mooi gedaan, ben altijd geintresseerd in cijfertjes. Ik mis misschien alleen de echte kust plaatsen. Aangezien daar zee wind en tempratuur vaak anders is. (Rotterdam en Eelde liggen zo'n 30km inwaards), en eventueel maasstricht, het meest zuidelijke van ons land. Is er 'rekening' gehouden met meer extreme weer onstandigheden. Want extreme in hitte en kou in de zelfde maand heffen elkaar op in het gemiddelde. Als men over harde wind in het noorden spreekt. Denk ik zelf niet aan Groningen, maar meer de waddeneilanden, en Noord-holland. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Kijk ik naar de koudste maanden, december t/m maart, dan is het verschil tussen Rotterdam, tamelijk dicht bij zee en Eelde in Groningen met meer een richting-landklimaat telkens tussen de 0,8 en 1,4 graden. Dat verschil (gemiddeld en gedurende de dag en nacht!!...je zou voor de grap ook nog eens naar de meer extreme dagen moeten kijken...bijvoorbeeld gemeten minima op elk van die plekken elk jaar) is in mijn ogen best groot, serieus veel...veel meer dan slechts een gevoelskwestie, denk ik, Henk. Dat soort verschillen is al een serieuze stap van een halve klimaatzone bijna. Bovendien zijn deze cijfers van 1 jaar als ik het goed begrijp....over meerdere jaren of decennia gerekend kan het verschil dus aanzienlijk ( kleiner of ) groter zijn...... Om een actuele referentie te geven: Weet je nog hoe enorm de voorspelde ellende is als de opwarming van de aarde, gemiddeld, met 2 graden in enkele decennia is....waar we zeer hard naar toe gaan. Dus...goed onderzoekje...maar mijn interpretatie is toch een andere. Het Noorden is koud en ik hier in het zuidelijkste puntje aan zee van ons landje zit er vrij warmpjes bij en kweek abrikozen, perzik, peren, kaki's, druiven en nog van alles in het vrije veld omdat de gemiddelde temperatuur de laatste decennia 1 a 1,5 graad aan het stijgen is. Aan de ene kant leuk...aan de andere kant: zeer zorgelijk. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 De verschillen tussen noord en zuid zijn ook goed te zien in de fenologische kalender hier op het forum. Als je in het voorjaar van noord naar zuid of andersom gaat is het verschil ook goed te zien. Het is wel iets meer dan alleen iets tussen de oren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Allereerst: ik probeerde hier (zoals altijd, hoop ik) om enkel feiten als bron te gebruiken. Daar roep ik dan wel wat over. En ja, dat wordt dan een (mijn) mening, geen feit. Rorror mist kustplaatsen, en het diepe zuiden. Vriendelijke tip: wat let je om zelf die vergelijking te maken. Weknow gaat aan de haal met de klimaatverandering. Ja, die is gaande, helaas. Dat moeten wij allemaal proberen tegen te gaan.Maar hier gaat het over de verschillen tussen noord en midden, niet over de algemene opwarming. Die een hogere gemiddelde temperatuur zal veroorzaken, maar wellicht de verschillen tussen noord- en midden Nederland nauwelijks zal beïnvloeden.(Gegevens in het tabelletje zijn een gemiddelde over 2018 en 2019, zoals ook in het eerste bericht vermeld) Loes. Ik moet dus op zoek naar die fenologische kalender, hier op het forum. Weet jij waar? Over gevoel: toen ik regelmatig van Utrecht naar Rotterdam reisde, viel mij op dat het -in de zomermaanden- in Rotterdam beduidend frisser aanvoelde. Het voelde frisser, maar dat verschil blijkt niet uit objectieve meetgegevens. Wat wel opvalt: In het noorden (Eelde) is het in maart en april bijna een hele graad kouder dan in De Bilt. Kiemen zal daar dus trager gaan. Lastig voor teelten die lang duren. Remedie: meer voorzaaien?De regio Zuid Oost NL kent ook nadelen: Warmer, waardoor meer verdamping, op gronden die toch al weinig water vasthouden (dit is een mening, geen onderbouwd feit). “Als de boeren niet klagen, dan nadert het einde der dagen”. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 De fenologische waarnemingen van 2019fenologische-waarnemingen-2019-t24893.html Ik denk dat de nachttemperaturen daar ook invloed op hebben. zal straks eens kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Dagelijkse betrouwbare metingen betreffende het weer bestaan in Nederland al vanaf het midden van de 18e eeuw ( zie data KNMI ).Een mooie uitgave waarin al die gegevens verwerkt en toegankelijk zijn gemaakt is de Bosatlas van het klimaat ( van Nederland ),, in fysieke vorm als je dat leuk vindt, maar ook open source natuurlijk. Feiten ( meetgegevens ) zijn gewoon feiten natuurlijk en daar kun je naar kijken. Gemopper en iemands gevoel is een heel ander iets. Kun je beter ook niet willen weerleggen want dat is een onbegonnen zaak.Meetgegevens van het weer over 2 jaar naast elkaar leggen en daar iets uit willen concluderen, is leuk, net als mopperen over het weer, maar van feitelijke waarde ? Over wat ? Over het weer van de laatste 2 jaren; iets ja. De fenologische waarnemingen op ons forum is ook wel grappige babbel, maar daar valt, op een enkele dingetje na, nauwelijks een serieuze conclusie uit te halen. Gewoon de waarnemingskaarten van het KNMI er bij pakken; langjarige gemiddelden en dan zie je de verschillen. Die zijn er zeker, meetbaar ( voelbaar weet ik niet, ( ik weet niet hoe jij voelt ). De verschillen zijn niet zó groot hoor. Moestuingerelateerd: naast temperatuur zijn er nog zó veel andere variabelen die een seizoen uit maken en wanneer wel of niet kiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Ik had dit jaar de indruk dat we in het noorden helemaal niet zo sterk achterliepen. Op 2 Maart schreef ik in het onderwerp van de fenologische waarnemingen:"Normaal waait het hier nogal op de vlakte, maar dit jaar waait het helemaal niet zo. Ik denk dat het hier dit jaar helemaal niet zo sterk achter loopt, áls het al achter loopt."En op 28 Februari werd in Friesland al het eerste kievitsei gevonden, nog nooit werd in Nederland zo vroeg het eerste kievitsei gevonden, en in het noorden dus.De honingbessen, die een lange winterrust moeten hebben, gingen veel te vroeg aan, ook hier.Later in het jaar hoorden we haast iedereen in Nederland klagen over een zomer die maar niet op gang wilde komen, en dat de tomaten zo laat waren. Het noorden klaagde minder, wij zagen een beeld wat we wel kenden. Volgens mij liepen we dit jaar dus wat minder uit de pas dan anders. Ik weet niet altijd wat andere mensen opschrijven, maar andere jaren heb ik meer geklaagd dan het afgelopen jaar. Verschillen zijn ook nu nog wel te merken, zo heb ik klachten gelezen van mensen uit het midden of zuiden dat het snoeien van bramen nog haast onbegonnen werk is, omdat ze nog vol in het blad staan. Hier is het meeste blad er al een tijdje af, en dat snoeit makkelijker. Of een klacht over Pak Soi dat voortdurend doorschiet, maar waar ik totaal geen last van heb gehad. Soms is meer kou een voordeel.Dit zijn dingen die we gezamenlijk registreren - een paar dagen terug nog een verhaal van Weknow over zijn honingbessen die te weinig kou krijgen. Daar zitten we in het noorden ook mee, maar minder. Als je alle voorbeelden samengooit, krijg je toch wel een duidelijk beeld. Je zou ook nog het record topic erbij kunnen, of de resultaten van de teeltwedstrijd. Op dit forum zijn heel wat data verzameld. Wel in de vorm van anekdotes, niet in wetenschappelijke cijfers, maar bij cijfers valt moeilijker wat bij voor te stellen. Zeeland heeft volgens mij de laatste jaren ook voldoende te klagen gehad, met harde winden vooral, en de hele kuststreek van Nederland zal niet echt ideaal zijn voor warmteminnende gewassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Quote Roeier ; Volgens mij liepen we dit jaar dus wat minder uit de pas dan anders. Dat bedoel ik eigenlijk. De feitelijke cijfers liggen er van jaren en jaren. Decennia en eeuwen. De verschillen zijn dus maar klein.De beleving ( en dus wat je hier leest ) is een ander verhaal. Geheel subjectief. Ook prima hoor, niks mis mee, maar niet feitelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Ik heb geen feiten van de Bilt en consorten nodig om te weten dat het hier gewoon echt kouder is. Vooral ook langer kans op nachtvorst in het voorjaar (tot ver achter in mei).. Jarenlange observatie van de belevenissen op dit forum van mensen uit diverse regio's in Nederland bevestigd dit. Heb van alles tussen mijn oren zitten maar dat hoort daar allemaal en heeft niets met een onrealistische temperatuursbeleving te maken.Vind de toon van het bericht en de verbonden conclusies erg jammer. Maar wel een leuk lijstje Henk, daar houden we van. Benieuwd naar:Kennen jullie in het niet-Noorden ook het begrip "waterkoud"? .... ps ik mopper niet, jammer dat het aanduiden van wel zéker aanwezige landelijke temperatuursverschillen (zoals ook duidelijk naar voren komt in de lijst) als zodanig ervaren wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Kennen jullie in het niet-Noorden ook het begrip "waterkoud"? .... volgens mij is waterkoud een belevingstemperatuurkoud en een hoge luchtvochtigheid wel een leuk topic trouwens Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Eigenlijk vind ik, Henk, dat je me nogal tekort doet over mijn reactie in de 3e bijdrage aan dit topic! Dat ik "aan de haal ga met klimaatverandering zeg je en daarmee mijn reactie (wat dus niet zo is, als je goed leest!) afdoet als niet ter zake. Wat ik zeg en zei, in tegenstelling tot jou die het als een klein verschil benoemt, is dat het verschil van 0,8 graden tot 1,4 graden tussen Rotterdam en Eelde juist een groot verschil is. En ik leg ook uit waarom dit een groter verschil is dan het misschien lijkt. Aan het einde geef ik een voorbeeld, een vergelijking waarbij het om een temperatuursverschil in dezelfde orde van grootte gaat. Namelijk dat een zelfde (kleine????) verschuiving in gemiddelde temperatuur op wereldschaal immens grote problemen veroorzaakt. Waarschijnlijk heeft Roeier dan ook niet meer gelezen, want het was toch al afgedaan als irrelevant, wat ik schreef over Zeeland: Het zuidwestelijkste puntje van Nederland. Want het is daar de laatste jaren zo mild, zacht van temperatuur geworden (de temperaturen zijn gemiddeld enkele graden toegenomen) dat het mogelijk wordt om allerlei subtropische gewassen zonder meer te telen. Precies in dit gebied, waar ik sinds 34 jaar woon als Limburger, is de meeste zon en de minste regen (niet de hoogste temperaturen in de zomer, waarschijnlijk wel in de winter) van heel Nederland. Veel wind is zeker niet de factor die daar afbreuk aan doet. Een voorbeeld ter illustratie: De prachtige abrikozentuin van Windindewilgen in Lelystad ligt ook op een zeer winderige plek ten westen van het IJselmeer. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Ik had het wel gelezen, Weknow, dat je Zeeland warm noemde, maar je noemde alleen vaste gewassen als bevoordeelden. Dan denk ik daarbij aan Schotland, waar over de gehele westkust palmbomen kunnen gedijen en je hier en daar een subtropische tuin treft, maar waar je toch moeite hebt met vooral eenjarigen omdat de echte warmte in het hoogseizoen tegenvalt. De temperatuur is in maritieme streken heel gelijkmatig, waardoor er niet snel iets door vorst ten onder gaat, maar toch is het voor veel gewassen niet geweldig om geen echte winters en geen echte zomers te hebben. Zeeland ken ik verder nauwelijks uit ervaring, ik heb hier op dit forum wel eens wat kapotgewaaide Zeeuwse kassen zien voorbijkomen, en als in een weerrubriek de eerste mooie terrasdag van het jaar wordt getoond zien we Limburgse terrasjes. Daardoor werd het beeld wat ik heb bij Zeeland niet echt bijgesteld, want ik bleef met het idee zitten dat het wat guur blijft doordat het zo maritiem ligt (en volgens mij heb ik als kind weleens over een verbinding tussen twee Zeeuwse 'eilanden' gefietst met harde tegenwind, en zo'n beeld blijft je dan bij ).Maar bij deze stel ik dat beeld dan bij, in elk geval voor de zuidelijkste lap van Zeeland. Het zal meer lijken op het Aaigem van TomP dan, die laat vrij veel foto's zien, en dat vind ik een behoorlijk groot verschil met waar ik zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts