Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel voorzaaien?

Vastone

Recommended Posts

Ik ben benieuwd op basis van welke gegevens jullie beslissen hoeveel zaden jullie van 1 soort voorzaaien.

Kijken jullie hierbij naar de verwachte opbrengst? Verdelen jullie de uiteindelijk besteedbare ruimte over de gewenste soorten? Of anders? En houden jullie bij voorzaaien rekening met een percentage zaden dat mogelijk niet op komt?

Ik merk dat nu ik dit jaar (veel) meer ruimte tot mijn beschikking heb dan normaal gesproken ik erg besluiteloos ben in het maken van mijn planning, met name op het gebied van aantallen. Ik ben dus benieuwd hoe jullie dit aanpakken!

Ik zaai altijd heel veel voor,

teel op vrij zware grond, heb 'last' van woelmuizen en is voor veel zaken gewoon het beste hier

Voordeel van het gecontroleerd voorzaaien (gaat op voor het aantal maar ook voor het weer en de diverse mee eters die zaden en kiemplantjes heel lekker vinden) is net de controle die je over alles (allez veel) hebt

Voorzaaien voor mij is ruimte afhankelijk en aangezien ik ruimte heb ...

Voordeel van ruimte is diversiteit, ik zet veel verschillende soorten groenten

Hoeveel?

Als ik bvb 2 tomatenplanten voor mezelf wil dan zaai ik een 5 tal zaadjes, idem voor paprika/peper, aubergine ed

Meestal (pepers/paprika's en aubergines heel soms niet) kiemen ze allemaal en dan heb je een overschot aan plantjes.

Ik heb een aantal vrienden die deze met plezier een nieuwe thuis geven dus geen probleem.

Hoeveel hangt ook af van de kiemkracht

Pastinaak en schorseneer bvb kiemt alleen goed als je nieuw/vers zaad hebt

Hoeveel hangt idd ook af van de soort en hoeveel we nodig hebben

Bvb Kolen ... voor ons persoonlijk zijn 6 witte en 6 rode kolen meer dan voldoende, ik plant maximum 10 plantjes van elk uit terwijl ik er wel 3 keer zoveel zaai.

De rest van de opgekomen plantjes gaat weg,

Soms naar vrienden, soms gewoon op de composthoop maar veelal eten we ze gewoon op in een gemengd slaatje met andere jonge plantjes.

Enige dat me nog 'zorgen baart' zijn bvb wortelen, rechtstreeks in volle grond lukt het me gewoon niet om dun te zaaien, als de opkomst goed is dan moet ik heel veel dunnen, is de opkomst slecht dan zit ik met gaten in de rijen.

Ik ben ga nu een poging tot voorzaaien doen in diepe trays.

Doe het ook zo met prei en bvb pastinaak > 2 zaadjes per vakje en bevalt me wel, benieuwd of het ook lukt met wortelen

Moestuin is +/- 300 m² groot, veeeeel te groot voor een gezin van 5

Ik geef enorm veel groenten weg aan familie en vrienden

wij zaaien ook veel voor, vaak 1 zaadje per perspotje

bonen, capucijners, sla, knolselder, prei, andijvie, tomaat, peper, gember, sereh, kurkuma, koriander, borage, eigenlijk alles bedenk ik nu behalve aardappel, wortel, knoflook, wilde bloemen, phacelia,

reden- het weer, beestjes, ziekten kiemplantjes

Ik zaai meestal 3 maal zoveel als ik denk te gaan gebruiken.

Alles 1 zaadje per potje. Komt alles op dan hou ik voor de zekerheid iets als reserve, de rest maak ik mede-tuinders mee blij.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Ik zaai ook teveel voor. Niet alle zaden kiemen en eenmaal uitgeplant zijn er ook nog kapers op de kust. Dan is het erg handig om extra plantjes achter de hand te hebben.

Voorbeelden:

Ik wil bijvoorbeeld 4 pompoenplanten in de tuin, dus ik zaai 8 tot 10 pompoenen. Niet alles komt op en wat teveel is, geef ik weg. Voor tomaten idem dito. Ik heb ruimte voor ongeveer 10 planten in de tuin en zaai voor mijzelf 20 zaden voor. Eigenlijk wel het dubbele, maar dat is dan weer om weg te geven.

Bonen en peulen zaai ik ook altijd voor. Het hele pakje, want dat past toch wel. Als ik daar teveel planten van heb, dan plant ik alle plantjes wat dichter op elkaar in de tuin. Hoort niet, maar werkt ook.

Daarnaast zaai ik extra veel voor, omdat ik ook plantjes (vooral tomaten) voorzaai voor kennissen en buren en voor de moestuinverenigingruilbeurs. Voor de beurs zaai ik vooral bijzondere dingen voor (bv tabak, artisjok) en ik merk dat daar veel vraag naar is.

Ja, hier ook: beter mee verlegen dan om verlegen. Hetzelfde geldt voor het oogsten van mijn zaaigoed. Weg kunnen geven is hartstikke leuk, en in geval van eigen zaai- en stekgrond en eigen zaad nog kosteloos ook. Verder natuurlijk ook beter vers zaad dan zaad van een paar jaar oud (al kun je daar soms weer mensen die tekort hebben weer blij mee maken).

Klopt ook. Ik oogst van een aantal groentes ook de zaden. En dan heb je het jaar erop weer prima zaadgoed. Kost niks en je weet tenminste wat je hebt.

Zo oogst ik van lekkere tomatensoorten altijd zaden, maar ook van groentensoorten die ik lekker vind en minder gangbaar zijn. Zo heb ik jaarlijks vers zaadgoed van schorseneren, stengelsla, tomaten, bonen, bloemen en kruiden. Hardstikke handig!

De oude zaden die ik niet meer gebruik, geef ik weg of ik doe er een kiemtest mee. Kiemt het goed, dan bewaar ik het, kiemt het niet, dan gaat het op de composthoop.

Zelf vind ik het bij veel soorten ook handig om in etappes voor te zaaien.

Om de zoveel tijd een beetje zodat je gespreide oogst hebt en veel vers kan eten.

Mislukt er wat dan is er weer snel een volgende ronde.

Ook heb ik het voordeel van bij een tuinvereniging te tuinen, uitdelen wat te veel is en ontvangen wat je kan gebruiken.

Ik zaaide tot nu ook meestal veel extra, maar toen ik ontdekte dat ik meer dan de helft weggaf nadat ik ze met zorg had opgekweekt dacht ik: ’het kan ook wel een tandje minder’. Teveel zaaien vind ik geen probleem, maar ik moet ze wel op tijd weer kwijt kunnen. Vooral voor vroeg gezaaide kwekelingen, zoals pepers, die nog meer licht nodig hebben dan er in de wintertijd is, betekent het soms dat je ze lang allemaal moet verzorgen, voor je ze kwijt kunt, wil het wat worden met ze. Ik probeer dit jaar wat preciezer te zaaien. Wat extra voor als niet alles kiemt, of als zaailingen het tijdens de rit niet halen of opgegeten worden zodra ze in de tuin gezet worden. En wat er dan overblijft is voor de geef. Maar niet meer dan twee keer teveel. Ik denk dat minderen wel gaat bevallen. Je hebt meer ruimte om te kweken en minder werk. Kijken of het lukt.

Ik vind het wel leuk om wat te experimenteren: kijken onder welke omstandigheden bepaalde zaden het beste kiemen, in huis in verschillende ruimten en bij verschillende temperaturen of bv. in de kas. Voor de experimenten gebruik ik bescheiden hoeveelheden. Als het goed is heb ik meteen wat spreiding omdat het tempo van de groei samenhangt met de omstandigheden waarin ze gekweekt worden.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Dank al voor de vele reacties! Zo te lezen toch veel die (behoorlijk wat) extra zaaien i.v.m. zekerheid.

Gespreid voorzaaien is alvast een goed idee! Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik ken helaas in mijn omgeving geen anderen die moestuinieren dus als het echt te veel is zullen de zaaisels op de composthoop belanden en dat is dan toch wel weer zonde. Dan kan ik waarschijnlijk beter gewoon uitplanten en het te veel aan oogst weggeven.

Ik heb sinds 2017 ook een moestuin, en vorig jaar voor het eerst sla gezaaid. Op een zaaibed in de volle grond en later uitgeplant. Maar dan moet je binnen enkele weken plots heel veel sla eten.

Bij sommige gewassen is het een must het zaaien te spreiden.

Het is zonde om de jonge plantjes op de composthoop te gooien als je te veel hebt, beter is het om ze op te eten (microgreens of mini groentes). Schijnen erg gezond te zijn. En als je over had, nog gratis ook.

vorig jaar voor het eerst sla gezaaid. Op een zaaibed in de volle grond en later uitgeplant. Maar dan moet je binnen enkele weken plots heel veel sla eten.

Sla is aan te raden meerdere keren kleinere hoeveelheden te zaaien , maar 1 zaadsel in volle grond kunt je ook wat spreiden in de oogst .

Na uitkomst een deel verplanten (planten voor te verplanten kiezen door uitdunning) . Door het verplanten lopen ze wat achter op de niet verplante .

Als de niet uitgeplante planten te dicht komen te staan kleiner oogsten hier ook weer principe van uitdunning gebruiken zodat de overige meer ruimte krijgen en groter kunnen worden totdat ze allen geoogst zijn en dan zijn de uitgeplante oogst klaar.

Wortels zaaien in volle grond vind ik ook zo iets moeilijk slechte opkomst stukken in de rijen waar er geen staan en goede opkomst staan ze te dicht . En dan lees je hier en elders dat wortels gedund worden als ze bv 5 cm hoog staan . Als ze niet extreem te dicht staan doe ik het niet maar wacht tot dat ze ongeveer 1 cm of iets meer en dun deze dan uit door de te dicht staande te oogsten en op te eten .

Rode bieten kunnen enkele planten op 1 plaats uitkomen (een zaadomhulsel bevat meerdere zaden) worden hier ook maar uitgedund (op 1 gezet) als ze al enkele cm groot zijn en worden dan ook op gegeten als het ware als baby bietjes en meteen spreiding van de oogst .

Ik zaai tegenwoordig vooral stengelsla. Dat kun je meer gespreid eten

je eet dus de bladeren als gewone sla?

Ik dacht dat enkel de steel gegeten werd ...

Is de smaak vergelijkbaar met gewone sla of bitterder/knappiger/...

Ik eet vooral de jonge bladeren, die zijn erg mild en lekker. Vergelijkbaar met gewone sla, maar dan milder. Heb ooit gelezen dat je stengel kunt eten en dat dat zou smaken naar iets van komkommer / asperge. Dat vond ik niet, ik at het rauw en het was erg bitter. Heb onlangs wel gelezen dat je de stengel niet rauw moet eten, maar moet koken, dan verdwijnt de bittere smaak. Dat ga ik dit jaar proberen.

Het gaat bij mij om de soort "Celtic lettuce" van Vreeken. Ooit geruild of gekocht (dat weet ik niet meer) en nu al jarenlang in de tuin. Oogst elk jaar zaden ervan, werkt prima.