Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het was een mega klus.... eerste vakantiedag vandaag en druk in de weer in de scchooltuin. Ons jongste hulpje was nog geen 1,5! Zo schattig die bos vol met takjes in die mini armpjes. Mooie foto van. Helaas niet om te delen, maar deze wel.

f95337254ad33174a4d75dfb007567cf.jpg

Morgen verder aldaar. Heb wel 20 bomen omgezaagd met de kettingzaag totdat de accu’s leeg waren en vervolgens met de recipro totdat die leeg was. Ik ben dol op kettingzagen en recipro’s

• Like 4
Geplaatst:

Normaal gesproken wel, maar daar starten we meestal in maart mee. En dit jaar begonnen we met thuisonderwijs in maart... maar echt heel leuk om te doen. Frambozen, appels. Peren, bramen, maar ook elk jaar weer groenten zoals sla, courgette, tomaten, komkommers enz. Er staan normaal heel veel in de tuin. Dit jaar alleen de vaste planten. Heel jammer dit Corona jaar

• Like 1
Geplaatst:

Mooi dat jullie er toch het beste van maken toch, Mel. Leuke foto’s!
Hier net klaar met het rooien van de sjalotten. Het wordt morgen kledderweer, en ze waren net zo mooi droog nu. Dus dan zit je dus gerust nog tot 23.00 op je knietjes met de vingers in de aarde te peuren.
Uiteraard meteen ook even gewied. Morgen, tijdens het kledderweer, de sla daar uitplanten. Net een mooi hoekje daarvoor. Knofloken op n hoop gelegd, al eigenlijk helemaal knisperdroog :thumbup: en de sjalotten op het droogrek (pallet met wat extra dwarslatjes)

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Enkele olifantenKnofloken geoogst en fiks gewied tussen de middellate aardappels. Ook van enkele vroege soorten de slechts groeiende planten geoogst. Heerlijke aardappels. Water met brandnetelgier aan de kooltjes gegeven. Zulk stinken dat spul, een druppeltje op mijn kleren ergens en de geur ging nooit meer weg..ik ruik het eigenlijk nog ( al omgekleed...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Ook hier brandnetelgier gemaakt en is klaar.

10 dagen in cementkuip en keurig dagelijks geroerd.

Nu gewoon gebruiken of toch zeven en in flessen doen? Ik neig naar optie 1 maar lees dat optie 2 gangbaarder is.

Ben voornemens om de kolen en de fruitbomen hiermee te behandelen. Gebruiken jullie het ook voor bloemen? 

Bv de dahlia's?

Vandaag komen de eendjed uit het ei en moet ik plaatsmaken dus moeten de dieren doorschuiven en koppelen in andere hokken.

Tijd om op te staan :-)

aangepast door Nasuada
Geplaatst:
28 minuten geleden, Nasuada zei:

kwurigbdagwlijks

28 minuten geleden, Nasuada zei:

Vandaag uitkom dag eendjes, dus moet de dieren doorschuiven en koppelen

Hersengymnastiek om wakker te worden. ;)

Ik gebruikte altijd optie 1 om de gier direct te gebruiken, maar maak het niet meer omdat ik goeie compost gebruik met genoeg mest erdoor.

Gisteren een mussenflat gemaakt en opgehangen in de huistuin.

20200703_193738.jpg

20200703_193827.jpg

Vandaag nog een stukje hoekijzer op maat zagen en op het dak plakken.

• Like 1

vond de vorige leuker 😄 kwurigbdagwlijks

gisteren hedelfinger kersen geplukt, net niet rijp, heerlijk, licht zuurtje maar toch echte kers

als ze rijp zijn zijn ze wel zoeter met een tikje bitter, ok prima

buitentomaat gediefd, zien er prima uit, stevig, maarja is ook F1

aangepast door RobO

stormschade hersteld, opgebonden, geschoord, vervangen

weer twee kilo kersen geplukt, 1/4 gebarsten 👎

pondje Josta, half pondje blauwe bessen,  en pondje rode bessen

roze geproefd, yeagh, die moeten nog even

aangepast door RobO
Geplaatst:

Wat gerommeld in de kassen, tomaten opgebonden en gediefd en me verwonderd over hoe snel de Paprikas nu kijken te groeien. 

En genoten van twee kindjes die kwamem schuilen voor de regen in de kas en handen bol doperwten bleken te hebben en gezellig samen "aan het snoepen" waren.

20200704_162353.thumb.jpg.f2a8783f2a02bef2c89c0dab53956256.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Alle knoflookjes geoogst, ze zijn bescheiden van formaat maar ik vind ze heerlijk. Test ui eruit getrokken, maar die mogen nog even. 

De laatste doperwten geoogst en dus meteen maar de planten gerooid.

Bijna de laatste kapucijners geoogst.

Alles ligt nu in de groentela en wordt over een paar dagen wel verwerkt, ben nu even druk met jam van de kersen die ik uit de Betuwe meebracht. Morgenochtend de eerste batch proeven en morgen na het werk de rest jammen met eventuele aanpassingen. 

Geplaatst:

kersen, veel, alle rijpe waren gebarsten (kent u dat? maanden droog en in de kersen-oogstweek één hele dag regen) dus die gingen in de 5 potten saus/jam

8 potten net niet rijpe geweckt met een piepsnufje zout/suiker/vanille/nootmuskaat/limoen

Geplaatst:

Die piepsnuifjes klinken goed, ga ik vanavond ook doen bij batch twee. Zonder zout dan, want de grootverbruiker hier in huis eet zoutloos.

Geplaatst:

Beetje onkruid wieden, beetje tomaten dieven, beetje pepers plukken, beetje salade zooi plukken, beetje kruiden plukken, beetje bloemen zaaien. Van alles een beetje in een moordend rustig tempo toen het even droog en zonnig was.

• Like 2
Geplaatst:

Blijft lekker die aarbeitjes! Ik heb er net ook 4 in mn mond gestopt na mn rondje hardlopen (kennelijk zijn de kinderen niet in de tuin geweest vanmiddag,  anders waren ze vast al weggeweest!)

Geplaatst:

Nou Arja met je ‘aardbeitjes’

Ik heb de heg gesnoeid, klimroos, druif wisteria, de gele kamperfoelie en ongewild een stukje passiebloem. Maar onvermijdelijk aangezien ze samen een kluwen vormden.

De druif was zulke megalomane proporties aan het nemen, dat ik daar ook het mes in heb gezet. Zo zonde van al die druiven die nooit meer gaan rijpen. Doet dan toch een beetje pijn. Maar het resultaat is een stuk beter.

Ook het gras gemaaid. Totdat wederom hij er mee ophield... de helft gegaan. Gemulcht met het grasmaaisel.

Geplaatst:

ik heb een zeil gespannen over de tomaten. Ik ga maar niet afwachten tot de phytopthora er met dit weer in gaat komen. Ze staan buiten en overladen met tomaatjes, zou echt zonde zijn.

• Like 1

Vandaag wat bescherming aangebracht in het kader van twee dagen

zomernattigheid uit het restje van Edouard, een tropische storm.

Die bescherming.... eens kijken hoe dit werkt voor de rijpende tomaten 

2020 07 07  lang regen op komst.jpg

Aan de onderkant is een opening voor een hapje lucht.

2020 07 07 lang regen op komst.jpg

9-7-2020  Heeee, maar dít werkt goed met deze hoge vochtigheid/miezerdagen !

Ik moet wel zeggen dat er nauwelijks wind is.

Ik houd komende 24 uur nog wel de vinger aan de  pols  tomaat , kostbaar goed nu het rijpende is.

aangepast door Grork

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...