Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Wat regen betreft had je vorig jaar Juni de 8-ste al twee keer zoveel regen in de maand gehad als nu, Patrijs: https://www.moestuinforum.nl/topic/23493-het-weer-in-2019/page/5/?tab=comments#comment-382146.

Ik ben iemand met een barslecht geheugen, weet nooit waar ik een schaar twee seconden terug heb neergelegd, maar mijn lange termijn geheugen gaat dan nog wel; ik herinner mij dat RobO, Charly en zo bakken regen hadden vorig jaar rond deze tijd - het westen dus vooral. In vergelijking gaat het nu maar matigjes met de regen. 2018 had volgens mij wel een echt droge zomer, en die van 2017 was kletsnat. Wel altijd droge lentes die jaren.  

Geplaatst:

Ja vorig jaar hadden we redelijk wat regen in juni, maar daar voor was het een stuk droger.

Dit jaar stond de stand na februari op bijna 200mm, het jaar daarvoor slechts 50 mm.  Het buitje tussendoor is voor veel planten hier net genoeg geweest om tot de juni regen te kunnen groeien.

Inderdaad viel er vorig jaar rond deze tijd een goede bui ruim 30mm in een paar uur, maar bij ons was dat veel te veel voor de zandgrond. Die slaat dan dicht en het water loopt naar het laagste punt, bij ons de polder en daarna wordt het in het N-H kanaal gepompt.

Tenzij je een laag punt op je tuin hebt, zoals mijn tuinbuur, hier een foto daar van.

IMG-20190615-WA0000.thumb.jpeg.f90eba07ecd5edfd4cb6ed3bd566ba62.jpeg

Een foto van een van de greppels/ duinrellen van het complex van die zelfde dag, het water vertrekt met rappe spoed.

IMG_20190615_162218.thumb.jpg.168e3c7ed6dcb7d7eca05414e103703c.jpg

Dit jaar heb ik wat stuwtjes in deze greppels gelegd, maar ze zijn dit voorjaar opgedroogd en met deze zachte buitjes blijven ze ook droog.

Water heb ik nog niet kunnen vangen.

Zo zie je, iedere plek en bui is weer anders, veel mm ineens is voor ons niet zo gunstig. 

Die buien uit het noorden en oosten zijn vaak minder in hoeveelheid maar voor mijn tuin veel beter dan harde slagregens van het zuidwesten of van zee.

Gelukkig zit naast de duinen het water niet zo diep.

Ik ben met die droogte ook op de grens van Groningen Drenthe en Friesland geweest, daar waar het land hoger ligt en schrok wel van de droge sloten etc.

Voor mijn tuin kijk ik naar de aardappels, die redelijk diep wortelen maar ook droogte gevoelig  zijn.

In 2018 was de oogst eigenlijk mislukt, ondanks gieten heel veel kriel aardappels. vorig jaar was beter, maar ik schat dat toch een derde minder oogst door de droogte.

Ik hoop dat dit jaar alleen de vroege aardappels minder leveren en dat de middel en late aardappels weer bijtrekken.

Geplaatst:

We hadden nergens op gerekend hoor, want de buien zouden over het Zuidwesten trekken. Maar het ging vannacht ineens hard waaien, en er vielen ineens spetters! En... het hield ook weer net zo snel op en dat was het dan :eh: Er zit nu iets meer dan 1 mm in de regenmeter maar ik had hem ook nog niet weer leeggegooid na de 'regen' van een paar dagen terug. 

Geplaatst:

1 mm.  Dat is echt niet leuk. 
hier de afgelopen regendagen: 

15- 14-11-5 en vannacht 12 mm. 
ik mag niet mopperen hier in het midden van het land! 

Geplaatst:

Altijd fijn een lekkere bui. Hier maar liefs 17 liter sinds gisteravond..de grond is voorlopig flink en dieper nat👍

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gister avond / vannacht is hier 24mm regen gevallen. Regenmeet ding vorige week kado gehad. 

DSC_3560.thumb.JPG.16e1f16563c037ab57fdc169920ba7df.JPG

Geplaatst:

heb ook zon ding 👌 met 14 mm gister

tonnen zijn nu half vol (of half leeg hè...)

Geplaatst:

Leuk idee voor mij om als verjaardagscadeautje te vragen zo'n regenwater! Hier is het vrijdagavond en nacht heel veel regen gevallen, gisteren niks, maar de grond/het gras was nog super nat gisteren ondanks de warmte en zo'n hier. Zojuist ook weer een flinke bui gevallen. Voor de tuin is het heerlijk, maar de raamopener van de kas vind het kennelijk te koud om open te gaan en de kas is beslagen van het vocht. Heb de deur maar open gezet voor ventilatie.

Geplaatst:
On 6/11/2020 at 8:38 PM, Patrijs said:

Ik ben met die droogte ook op de grens van Groningen Drenthe en Friesland geweest, daar waar het land hoger ligt en schrok wel van de droge sloten etc.

Die sloten in het oosten van Friesland zijn altijd erg droog. Hier in het westen kunnen we vanuit het IJsselmeer water binnen pompen, dus onze sloten zien er altijd wel vol uit. Toch valt hier veel minder regenwater, in het oosten van Friesland valt doorgaans veel meer, maar niet genoeg om de sloten te vullen.

Op noodweer zit natuurlijk niemand te wachten. Bij mij was er geen regen en geen wind de laatste paar dagen, en dat mag van mij nog wel even zo blijven. Mijn maandtotaal is slechts 24½ mm, de regenwolken waaien hier meestal overheen in deze tijd van het jaar, maar 24½ mm is nog wel iets, en met bijgieten valt het goed te doen op de tuin. 

Geplaatst:

Ik zag daarstraks op het journaal dat er nu heel veel water is gevallen, bij jou ook Jorieke?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Sinds mijn bijdrage d.d. 1 mei, waarin ik mij beklaagde over de aanhoudende droogte , heeft het vrijwel dagelijks geregend.

Ik beklaag mij nu dus over de aanhoudende regen.

Het ultimo was gisteren, 49 l/m².

Nu is het voorlopig genoeg!

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Al die regen niet normaal meer 🤣 ik verlang al weer naar heerlijk zomerweer.
Maar ik hoef teminste niet 6x een gieter te vullen per dag. 🤩

Geplaatst:

Hier vandaag zeevlam en wat lichte regen bij bijna 17 graden, lekker om te zaaien en planten!

Idd weer eens wat anders als pompen en gieten!

Geplaatst:
13 uren geleden, Jorieke123 zei:

Hier valt zowaar regen! Niet te hard roepen... dan trekt het vast langs :shh::shifty:

zag op buienraaier 45 mm bij jullie in de buurt, lekker wel!

hier gister een topdag met water in de grond en veel blauw in de lucht, kool groeit als..

Geplaatst:

Amai, Nederland krijgt precies veel regen. Hier is er nog altijd niet veel gevallen. Ze voorspellen steeds wisselvallig weer met kans op buien maar in 90% van de gevallen, valt er niets. Hopelijk deze week nog eens geluk.

Geplaatst:

Heee. Weet eindelijk hoe het is om Jorieke en Joep te zijn kwa regen. Knallen, donkere lucht en ik zie de regen vallen verderop. Maar hier droog.

Nah ja. Mocht ook wel. Is hier wel al veel gevallen de afgelopen dagen.

En hoewel de varkens hun zwembadje erg waarderen, zijn de kippen dr niet dol op hoor!

Ah. Correctie op de post van ca 2 min geleden:

8d9d35d10b2d28a015f740aa0514ed63.jpg

Regent apen. Sorry J&J!

(Bijkomend voordeel: onze stoere viervoeter, die niet van knuffelen houdt, is heel erg aanhankelijk als het onweert. Heel knusjes zo - vind ik, geheel eenzijdig ;) )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

HIer was het ook erg benauwd heel de dag, sinds 16:55 tot 17:25 heeft het flink geregend en is het hard afgekoeld.

Geplaatst:

ietsje minder mag wel,

1811128244_2020-06-1618_00_26.thumb.jpg.e108d5506c0effc1f5b9eafef8d009a4.jpg

De dakgoten stromen over en 3 cm water op tuin en terras. en een straalpijp de tanks in.

Geplaatst:
  • Auteur

Mooie foto van eduro!

Hier zag ik alleen een mogelijke voorbode:

20200616_155115.jpg

Ik zag het al voor me: gewoon blijven zitten, met dan enkel een petje op. Een gratis natuurdouche.

Helaas, niks uit gevallen.

Vandaag nieuwe kansen ...

Geplaatst:

Hier hadden we ons ingesteld op een flinke bui met regen en onweer, maar de bui is toch onder ons langs gegaan dus niks van gemerkt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.