Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Wisselvallig weer, dagelijks wel regen en een temperatuur van rond de 12 graden. De tuin kan nu zo langzamerhand echt winterklaar gemaakt worden.

Geplaatst:

wind&regen zat gister

werkkamer opgeruimd en schuur en deel kasje dus 👌

Geplaatst:

140 liter in 30 dagen. Het is hier vallen in de zomer en opstaan in de herfst ieder jaar weer.  Ik vond het wel erg somber weer de laatste tijd, ik mis de zon! Maar ja we mogen er toch niet uit🤨

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

nou, lekker dan, van de week was de dakgoot volgewaaid met essenblad; heb ik vanmorgen weggehaald bij ons en de buurtjes tijdens een spannend uurtje in de dakgoot, want het zou gaan regenen; opgelucht van de ladder af met wat emmers blad...

precies 20 minuutjes schoon geweest, nu weer blad genoeg in de goot vanwege een tijdje windvlagen en een plensbui...

en nu weer zon!?

(tsja , die essen,

ze zijn ooit ondanks protesten van de buurt door de gemeente vlak bij onze huizen geplant "om de straat een steviger aanzicht te geven"

nou, behalve dan voor het huis van de buren want die kenden iemand in de gemeenteraad...

...en die essen zijn tot nu toe goed voor: twee keer lekkage omdat de kilgoot vol ging liggen, een paar keer een uurtje gepeuter omdat de zaden in allerlei spleten van de auto kruipen en een hoop geveeg en geraap van flinke afgevallen takken )

Geplaatst:

@RobOEr zijn een soort borstels te koop die je in de hele goot legt. Het blad waait dan weer van de borstel af, geloof ik. In Duitsland zie ik ze wel eens in de aanbieding, bij zo'n koopjeswinkel die lijkt op Action. Daar wel eens over gedacht?

Ik heb zelf weinig blad in de goot, maar wel moskussentjes die van de pannen rollen bij droog weer, dus ik zit ook over zo'n ding te denken.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Een dakgootegel , hebben we ook in de goot van de overkapping liggen. 

Geplaatst:

dank jullie, maar het meeste blad komt van de 5 buren aanspoelen, rijtjes huis, dus ik heb zo een 4 m lange gootborstel bedteld, komt morgen hoop ik, kan ik uit de dakkapel vegen 🤞

ik hou het in de gaten evenals de sneeuw als ie valt

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dat is weer erg weinig, wij hebben al drie keer zo veel gehad, en er wordt ook nog zo iets verwacht. Ik las dat jullie kant op er nog ong. 20mm verwacht wordt.

Maar je zal bij die voorspelling wel geen garantie krijgen. Ik ben wel benieuwd of weer weer een droog voorjaar krijgen...

Als dat zo is zou ik nu al moeten gaan mesten, wil het komend seizoen effect hebben.

Vandaag 1,6 mm
Deze maand 41,8 mm

Dit jaar

998,1 mm

Geplaatst:

Hier heeft het afgelopen nacht flink geregend en ook vandaag is er wel iets gevallen. Toch is er minder gevallen dan normaal in november, afwachten wat de rest van de maand geeft aan neerslag.

Geplaatst:

De eerste echt nachtvorst is hier vannacht. De meting is op dit moment -1 en het zou - 3 kunnen worden. Hier in het dalletje en door de rivier scheelt dat al gauw een graadje en soms 2 extra..we zullen zien morgenochtend.

Geplaatst:

Hier alweer nachtvorst, -5 graden. Net zoals gisteren.

Gelukkig staan de vijgen in hun winterverblijf.

Geplaatst:

hier +7, moest extra dekbed er af gooien

Geplaatst:

Haha Rob..dat kan ook andere oorzaken hebben😉

-5 kwamen wij net niet aan denk ik Flup. In de kas was de lucht temperatuur -0,5 geweest. Het was mooi wit buiten bij het opstaan.K

Geplaatst:

Opmerkelijk, hier was de eerste nachtvorst al een week of twee terug.

Jammer want het waren maar twee nachten, maar toch veel andijvie aangetast.

Had ik me toch weer laten verrassen.

Ik had verwacht dat het zo ver landinwaarts eerder koud zou worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag een heel sombere dag hier.

Volgens mijn zonnepanelen-app: 0,6 kWh. Het laagte record tot nu toe.

Nogal wat minder dan op 28-05-20: 24,9 kWh. Het hoogte record tot nu toe. Dat is 41x zoveel als vandaag!

(Er zijn veel goedkopere manieren om licht te meten. Maar die leveren niet ieder jaar ongeveer € 800,- op, bij 13 panelen.)

Geplaatst:

Afgelopen nacht de eerste echte, èchte nachtvorst. Weet niet hoe koud, maar in ieder geval niet zo'n twijfelgeval als de eerdere koude nachten. Onderin mijn regenmeetdinges zit een ijsblokje. Bij de planten en bloemen is het direct ineens duidelijk wie wel en wie niet tegen vorst kan. Gelukkig ligt alles wat nog te oogsten viel al lang in de keuken na te rijpen, en had ik ook mijn sinaasappelboompjes en avocado gisteravond binnen gezet. Brrrrr.... na een rondje tuin gauw weer naar binnen en lekker bij de kachel aan het werk. 

20201130_132410.jpg

20201130_133238.jpg

Geplaatst:

Ja het was frisjes. In de kas was de lucht temperatuur -3.7, de planten lijken er geen last van te hebben. Buiten is zelfs de beek licht bevroren..dat zegt wel wat.

310D1792-9FEA-4EF8-B5BA-E22D46918785.thumb.jpeg.f8fcb3f129a91fa2e2c72cd6d870ba37.jpeg

Geplaatst:

Oja, mijn tuinbonen zijn nu een paar cm hoog, en ik heb over elk plantje glazen potten gezet tegen de vrieskou. Geen idee of het echt/voldoende helpt, maar ze zien er nog goed uit, dus ik geloof dat ik misschien iets goed doe. Er zat vanmiddag trouwens nog ijs op het glas. Brrrr.

Geplaatst:

Hier gisterennacht nachtvorst, en goed ook. Hebben vorig jaar o.a. de OI kers, hanggeraniums, artisjokken en mini anjer de hele winter doorgeleefd, nu is de OI kers aan het afsterven, artisjokken aangetast, verwaarloosde peper- en paprikaplanten (die het toch al niet goed deden), buiten en in de kas, nu helemaal aan het verleppen. De rest is afwachten. De oostenwind maakte dat het ook hier in de beschutte woonwijkhuistuin hevig te keer ging.

@Arja, geen zorgen, tuinbonen hebben iets van antivries in zich.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.