Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

brrr, er staat nog niks, bomen zijn geschoord, fingers crossed

hoop dat het een hoax is

Geplaatst:

Overdag is het heerlijk mild en zonnig. Alles loopt daardoor uit, maar dat wordt genadeloos afgestraft. 's Nachts vriest het behoorlijk en daar kan bijvoorbeeld de keizerskroon niet goed tegen. Kortom, verwarrend voor de natuur.

Geplaatst:

Misschien helaas toch geen hoax.

Storm Ciara gaat zondag mogelijk windvlagen van 140 kilometer per uur veroorzaken. Dat zijn uithalen van orkaankracht. De storm bereikt naar verwachting aan het einde van de middag of begin van de avond zijn hoogtepunt.

Vooral de kustgebieden krijgen te maken met dit zeer onstuimige weer, maar ook in het binnenland kunnen windstoten tot 120 kilometer per uur voorkomen, zegt meteoroloog Diana Woei van Weerplaza. Het KNMI kondigt naar verwachting code oranje af voor zondag.

"In de loop van de ochtend gaat de wind toenemen. Aan het einde van de ochtend is er dan waarschijnlijk al sprake van een storm in het noordwestelijk kustgebied. Daarna krijgen ook de rest van Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland te maken met een zware storm met mogelijk windkracht 10. In het binnenland is sprake van windkracht 7 à 8", vertelt de weervrouw.

In de eerste helft van de dag waait de wind vanuit het zuidwesten. Daarna draait die iets en komt de wind uit het zuiden tot zuidwesten. Dat lijkt een onbeduidende verandering, maar juist die kleine draaiing leidt er volgens Woei toe dat de wind kortstondig zeer fel gaat toenemen in het tweede deel van de dag. Op dat moment zijn windstoten tot 140 kilometer per uur mogelijk aan de kust. "Dat is bijzonder uitzonderlijk voor Nederland."

https://www.nu.nl/binnenland/6029104/zondag-storm-met-windstoten-tot-140-kilometer-pu-orkaankracht-verwacht.html

Geplaatst:

Voor zondag idd stevig weer voorspeld, ga de manuele ramen van de serre vast maken met touw.

Ondertsn ook al enkele dagen met veel zon gehad (gisteren en vandaag bvb), temperatuur met gesloten deur en ramen loopt in de serre op tot 32 °C

Moeilijk met dergelijk weer om je te bedwingen, kriebelt ongelooflijk, veel zin om verder te zaaien

Geplaatst:
meteoroloog Diana Woei

Dat moet een goede zijn. Ik zal mijn boerenkool en prei nog maar even schoren.

Geplaatst:

In Duitsland heet de storm Sabine. Ze verwachten orkaankrachtige winden, zelfs waar ik woon is windkracht 10 voorspelt. Op zowel zondag als maandag. We gaan het zien, hopelijk valt de schade mee bij iedereen.

Maar eerst gaat het hier nog even -10 vriezen vannacht. En na de storm wordt het ook weer kouder. We gaan het zien.

Geplaatst:
  • Auteur

De aanstaande storm op de barometer:

0620a48471581230916.png

In vier uur ruim 4 puntjes (hPa) eraf. Dat duidt inderdaad op storm, maar voor een zware storm zouden het 5 of zelfs 6 puntjes moeten zijn. Misschien komt dat nog.

Ik zal vanavond nog eens kijken, tijdens zware buien. Dan gaat de grafiek er misschien nog interessanter uitzien.

Je kunt met mij meekijken: https://henkg.myds.me/weercmx/trends.htm

Daar (in de balk onder): kiezen voor 'Pressure'

Je ziet dan de situatie hier (Tholen), meetgegevens van mijn eigen weerstationnetje, elke 10 minuten ververst.

Geplaatst:

Mooie grafiek, maar inmiddels zit je in zwaar weer. om 10:40 is de luchtdruk 1003,5 hpa.

Daalt als een baksteen.

Zal flink tekeer gaan aan de kust.

Geplaatst:

Ik had verwacht pas tegen 11 uur wind te horen. Maar werd er om 10uur al wakker van. Alles staat vast. Hoef niet meer naar buiten. Zit met de stoel voor het raam met een heerlijk bakje koffie. Heb de eerste chiwawa aan de lijn door de lucht zien gaan. Zielig maar het baasje corrigeerde het goed. Hondje werd het laaste stukje gedragen.

Geplaatst:

Hier (Arnhem) begint het nu pas een beetje aan te jagen. Helaas is mijn windmeter kapot maar ik zou het omschrijven als een "lekker"windje. Nu maar afwachten.

I'm Loving It

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hier aan de kust valt het voorlopig nog wel mee.

We hebben rond 12 uur wat windstoten gehad van 90 km/uur en ook de schade valt mee.

Ik ben net terug van een wandelingetje naar de tuin voor wat kruiden.

In de polder kan je aardig tegen de wind in leunen maar nu het uit deze hoek waait is het tuincomplex wat meer beschut door de duinen.

Bij mij was er een lichtkoepel weggewaaid die ik dit jaar gehad had. Het was het binnen deel en erg dun materiaal.

Het lag op het dak van mijn tomatenkasje en de wind wist er onder te komen.

Op andere tuinen ook wat lichte schade.

Actuele stand barometer:

989,95 HPa

Nu eerst een kom soep met verse peterselie en daarna misschien nog even uitwaaien als het droog blijft.

Geplaatst:
  • Auteur

De barometer loopt hier nu wel erg hard terug: in vier uur van 1005.6 naar 998,4 = - 7,2 hPa.

(Ikzelf houd dat niet bij. Dat doet mijn weerstationnetje, een Raspberry PI verwerkt de data, en stuurt de resultaten als grafiekjes elke 10 minuten naar een webpagina.)

Wind lijkt nog mee te vallen: de windmolens draaien nog, de wieken staan wel erg schuin naar de wind gedraaid.

Geplaatst:

Hier zakt hij nog steeds:

Actuele stand

989,34 HPa

Maximum, om 00:06

1013,35 HPa

Minimum, om 14:06

989,30 HPa

Trend:

Zeer snel dalend

Geplaatst:

We zijn zaterdag de halve dag druk geweest met opruimen en vastzetten van het 1 en ander. Ook hebben we een heel stuk van 1 van onze oeroude knotwilgen gezaagd omdat die maar weinig nodig zou hebben om af te breken. En dan zou ie op ons hek vallen. Nu konden we zelf bepalen waar het stuk viel.

Photo091730451581319420.jpg

We hadden nog best wat dingen liggen en staan en slingeren die we nodig hadden bij de bouw van onze schuur, dus dat is nu allemaal netjes opgeruimd Soms heb je even een storm (of een moestuinforumdag ) nodig om dat soort dingen eindelijk eens op te bergen

Het klonk weer heftig, die wind rond ons huis, en we hebben onze matras naar de woonkamer gesleept omdat we het niet zagen zitten om op zolder te slapen. Daar hoor je alles nog harder gieren en kraken en het lijkt soms alsof het dak 10 cm omhoog komt als er weer zo'n windstoot aan komt zetten.

Het heeft ons 9 mm regen opgeleverd.

Hier geen schade, hoe is het bij jullie?

Geplaatst:

Hier thuis en in de tuin geen schade, op wat plat geslagen knofloken na.

Stukje verderop een boom plat gegaan, tafels en stoelen van bovenburen weggewaaid, vielen op een metertje net niet in mijn tuin. Liggen aan diggelen op hey wandelpad naast ons apartement.

Fiets in fietsenrek omgewaaid en slag in het wiel, ook van de buren.

Als de wind weer gaat liggen, de buitenramen weer lappen, zien er niet meer uit nu.

Voor de rest viel het me reuze mee.

Geplaatst:

Nou, de hele dag wat wind hier maar verder heel lekker weer om buiten te werken. Dus we hebben van alles gedaan. Pas 's avonds ging het harder waaien en kwam er regen dichterbij. Die regen viel niet hier, het bleef zo goed als droog tot die ene donkerblauwe/rode streep op buienradar echt BOVEN ons hing. Toen woei het ineens even erg hard, viel er regen, en dat was het weer. Daarna heeft het nog wat gespetterd, en vanmorgen zat er 8 mm in de meter.

Geplaatst:

Het schijnt dat als het KNMI in de Bilt de eerste dag met 15°C meet, dat ze dat het begin van de lente noemen.

Die dag hadden ze gisteren:

16Feb61091581935400.jpg

Maar volgens dit overzichtje bleef het bij mij gisteren een graad of 12, en dat is wel een gebruikelijk verschil. Ieder jaar komen er op dit forum vragen over waarom we zo achter lopen met alles, en dat komt dus hierdoor. De warmteprikkels die planten ontvangen waardoor ze beginnen groeien zijn er altijd het eerst in het zuiden. De gemiddelde temperatuur over een langere periode hoeft niet eens zoveel af te wijken, de koudste nachten zijn haast altijd in het oosten van het land, maar de eerste terrasdagjes heb je haast altijd in Limburg. Met deze wind zullen die er nog niet zijn geweest, maar wat temperatuur betreft had het zeker gekund.

Het kan best zijn dat ik nog een maand moet wachten op de eerste dag dat de temperatuur boven de 15°C komt, dat zou niet ongebruikelijk zijn.

Ook niet ongebruikelijk is het dus dat mensen op dit forum straks foto's opladen van gewassen die al uitstekend groeien, terwijl het bij ons in het noorden achterblijft. Mochten mensen zich afvragen waarom, wat vaak gebeurt, dan kan ik even terug linken naar dit berichtje.

Niet overal begint de lente op hetzelfde moment, en dat zie je door de markeringspunten te volgen die de KNMI zelf hanteert.

Geplaatst:

Je hebt gelijk roeier, het verschil is goed zichtbaar.

Bij het verzameltopic bloemen in de tuin, heb ik foto's geplaatst van narcissen veld, wat al een week in bloei stond.

Vorig jaar was dat veld pas eind maart in bloei. Een ander veldje staat nu in knoppen, maar vorig jaar bloeide dat veld eerder dan deze. (zal wel iets te maken hebben van flat schaduw op dat veldje nu.)

Radijsjes staan nu een week buiten, ze groeien rustig door.

Eén van de twee appelboompjes staat redelijk in blad (1cm blaadjes nu)

De zaaitrays voor wat hobby boompjes (voor bonsai) hebben heel de winter buiten gestaan. Kastanjes waren twee weken terug al gekiemd en opgekomen. De esdoorns, komen sinds dit weekend op.

De meidoorn welke ik heb staan, hebben ook al blaadjes.

De winterharde fuchsia hadden in januari al weer blad, zit nu vol knoppen en sommige hebben al gebloeid.

Ik hoop dat dit weer nog zo aanhoudt, en niet dat het plots een week keihard gaat vriezen.

Volgend weekend weer een stom. Genaamd Ellen. 3 weekenden op een rij in het weekend storm.

Geplaatst:

ruilen? hier staan al vanaf eind oktober plassen in de tuin...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.