Ga naar inhoud

Muizen doden of verplaatsen?  

38 leden hebben gestemd

1. 1. Muizen doden of verplaatsen?

• Doden.
      32
    • Verplaatsen.
      6

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zelfde soort?

Dit is natuurlijk wel hét moment om een paar foto's ter determinatie te maken, want het muisje blijft nu eindelijk mooi stil zitten.

Ik vraag me wel af of het vangen van muizen buitenshuis 'dweilen met de kraan open' is.

Verder lijkt het erop dat een soort tunneltje ook bij jou goed werkt (?). Ik speel al met de gedachte dat muizen geléérd hebben om vanaf de verkeerde kant te komen, zodat het wipje van de val juist de verkeerde kant opwipt.

(Tunneltje: Kan (binnen in huis) ook met een paar stapeltjes boeken of zo, en dakje hoeft niet.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Met het U Profiel er omheen lijkt het idd beter te gaan. Heb ook uitgedroogde kaas gebruikt, wat beter blijft zitten.

Dwijlen met de kraan open, misschien wel. Maar het kan zijn, doordat de natuurstrook hiernaast het gebouw opnieuw is ingericht. Gehele begroeing langs het water is weggehaald, een pad met gras aan beide kanten is er voor in de plaats terug gekomen. Dus misschien heeft dat een volksverhuizing terweeg gebracht.

Deze was van vanmorgen.

DSC333083101582462447.JPG

Geplaatst:

Zo ik het kan zien een spitsmuis. Voor de groente ongevaarlijk. Het is namelijk een insecten eter. Wel uit huis houden. Het zijn beschermende dieren maar als ze binnen zitten kunnen ze toch voor stankoverlast en ander zaken zorgen. Tevens kunnen ze via de urine en uitwerpselen ziektes overbrengen.

Geplaatst:
Op 23-2-2020 om 13:54, rorror zei:

Met het U Profiel er omheen lijkt het idd beter te gaan. Heb ook uitgedroogde kaas gebruikt, wat beter blijft zitten.

Forumtest: even zien of quoten van een klein! gedeelte ook handig werkt.

Edit: Ja dus. Een stuk makkelijker dan voorheen, de end-quote tag gooide vaak roet in het eten.

Datum en tijd in de quote is ook handig.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bij het legen van de compostbak vandaag, vielen er 5 blote heel erg roze babymuisjes uit. Ze hadden de oogjes nog dicht. Omdat ik mams al had zien wegvluchten het veld op wist ik waar de route was en heb de muisjes in een dikke pluk hooi op die route gelegd. Misschien komt ma nog terug, anders is het snel einde verhaal denk ik. Toch sneu 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wij gebruiken speciale lijm om ze te vangen. De lijm smeer je op een stuk karton en in het midden een stukje kaas. De muizen blijven plakken en zitten dus gevangen. Elke dag kijken we een paar keer of we beet hebben. Meestal is het binnen enkele uren raak. Zodra we er 1 gevangen hebben maken we hem gelijk dood. Helaas voor de muis maar binnen in huis wil ik geen risico's lopen met ziekten. Persoonlijk vind ik het zeer doeltreffend en ik denk niet al te dieronvriendelijk mits de muis niet te lang moet blijven plakken. Dit lossen we op door het alleen overdag te gebruiken. 

Geplaatst:

Ik wist niet dat het in Nederland verboden is. Ik gebruik zelf een kartonnetje van 30 x 30. Er kan weinig fout gaan dan behalve dat de katten ineens met een kartonnen velletje rondlopen. En uiteraard zetten wij het ergens waar onze andere dieren niet bij kunnen. 

Geplaatst:

Gelukkig bezitten we twee super muizenvangertjes die wel raad weten met zulke lekkere hapjes...

Dan hoor je boven de koegang opeens snelle poezengeluiden en een tel later; "Pieppiep!"

En dan is het voorbij, voor de muis dan. Minder leuk vind ik dan weer de colleteral damage in de vorm van vogels.

Gelukkig pakken ze veel meer muizen en ratten en af en toe een jonge haas... nou ja, dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, bijna zelfde kleur...😉

DSCF9952.JPG

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Al een tijdje merk ik dat bij de gele violen de bloemblaadjes worden opgegeten. Eerst dacht ik aan vogels, aangezien die op de gele kleur af komen. Maar in een hogere bak, zaten geen vraatsporen. Dus ik gok dat het muizen zijn. Tevens bij de aalbes worden van de onderste takken bloempjes opgegeten. Ook muizen? 

Ik denk dat ik de vallen weer ga neer zetten. 

Geplaatst:

Muizen (in mijn geval woelmuizen) eten echt alles

Hier trokken ze voorgezaaide jonge (toch al +/- 15 cm hoog) erwten en peulen plantjes in zijn geheel onder, enkel een gat bleef achter, precies zoals in de tekenfilms van Bugs Bunny het konijn dat wortels ondertrok vanuit zijn hol.

Ajuintjes, bussels bieslook, sla etc

Is erg dit jaar maar ingecalculeerd, eens alles goed aan de groei is stopt/vermindert het fel

Ze lusten blijkbaar vooral de piepjonge plantjes

• Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Op die foto's van @rorror staan denk ik inderdaad spitsmuizen. Het is al eerder genoemd hier maar pas wel op wat je vangt. Deze kunnen wél nuttig zijn in je tuin en beïnvloeden je ecosysteem juist positief. https://www.anticimex.com/nl-be/ongedierte/knaagdieren-ander-ongedierte/muizen/spitsmuis/

Als ik een nestje spitsmuizen in de compost vind gooi ik het weer dicht tot ze uitlopen.. 

Daarbij vind ik lijmvallen echt ontzettend dieronvriendelijk en zeer terecht dat hier een verbod op is! De reactie ergens hierboven controleert ze dan wel elke dag, dat is netjes! Veel mensen doen dat niet en ik vind dat mensen dan echt even hun empathie moeten aanzetten en zich moeten voorstellen hoe het zou voelen om langzaam vastgeplakt dood te gaan (en eventueel eerst nog je eigen voetjes eraf te vreten uit ellende om te proberen vrij te komen..)

Zit nu zelf met een mollen dilemma (en ook met woelmuizen). De mollengangen gaan dwars door de net ingezaaide groentebedden heen. Er zit (of zat? maar 1 keer gezien enkele weken geleden) een wezeltje in de tuin die gebruik maakt van de mollengangen. Wezels eten voor 85% woelmuizen en eten ook mollen, eventueel ratten en andere muizen. Een klem zou dus ook einde wezel kunnen betekenen en dat wil je niet als je een stabiel ecosysteem op kan bouwen mét wezen.. Vraag is alleen of de wezel er nog wel zit nu ik meer in de tuin ben?

aangepast door Sand&Oak
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik wil liever geen vallen zatten ivm onze honden die Overdag ook in de tuin lopen en een kruipende peuter. We hebben echter enorm veel muizen en 4 dagen na alles uitgeplant hebben, hebben ze van drie plantjes de onderste takken al opgevreten. Iemand ervaring met dit apparaat toevallig? 

3F842D45-0689-4331-A322-7CAECD4ACEE1.thumb.png.24a8ed887efa195420aab5bbd36e0fc7.png

Geplaatst:

Heb de simpele bruine huismuis hier ... dacht baat het niet, schaadt het niet. Tis ook geen enorme investering. Kan ik de bakken onaantrekkelijk maken door bijvoorbeeld grind of cacaodoppen erom te leggen? 

Geplaatst:

4f3b45d837eb6f1490f7d76c4659bbd2.jpg

Hebbes.... waarschijnlijk een ziek beestje, want had hem zo te pakken. En terug in vrijheid een stuk verderop, viel die om en dook vervolgens in de sloot....

Die muizenverjagers voor buiten heb ik niet, maar de schoonmoeder heeft ze voor binnen en vanaf de dag dat ze ze heeft aangeschaft, heeft ze nergens last van. Ze heeft er 2 vanwege het oppervlak wat ‘bestreden’ diende te worden en ze is er ontzettend over te spreken. Maar ja, een woelmuis is wel net iets anders maar misschien toch het overwegen waard. Ik twijfel ook, maar dan om andere redenen. Onze tuin is een u-vorm en redelijk groot. Dan zou ik te veel van die dingen moeten kopen en ik ben bang dat de kippen er last van gaan hebben.

Iemand daar toevallig ideeen over? Als ze anti-kip blijken te zijn, ben ik niet zo’n happy chick.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...