rorror Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 (edited) De laatste paar weken, heb ik meerdere keren een muis zien lopen op het terras.Vandaag zag ik deze klimmen tussen de takken van de aalbes, gaat van pot naar pot. Heb heel wat verschillende muizen vallen gezien, en sta op het punt om er zelf één te maken. De poll gaat over wat voor soort val ik zou moeten maken. Kiezen we voor Doden of verplaatsen? Wat zijn jullie gedachtes hierover? Als de poll een tijdje hebt gelopen, kies ik de optie welke de meeste stemmen hebt gehad.Daarna laat ik de muizenval zien, en kunnen jullie mijn jacht op de muizen hierop volgen. Hoe schadelijk zijn muizen?Als er één muis is, zijn er meer?Als ik ze ga verplaatsen? Hoe ver vanaf uit huis? Er is een groot park nog geen 100meter hier vandaan. Hiertussen ligt een 2x2baans weg. Is dat ver genoeg? Of ga ik voor de 500meter of 1km? Edited February 22, 2020 by Guest Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 Over welke soort muizen heb je het? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 22, 2020 Author Share Posted January 22, 2020 De soort... Goeie vraag. Tamelijk kleine grijze muis. . Geen spitse neus.Lijfje zeg 6cm lang. Misschien de gewone huismuis? Edit: Elke keer als ik de muis zag was dat overdag. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 Waarom moet de onschuldige muis weg of zelfs dood, vogels huppelen ook over mijn terras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 Muizen kunnen ziektes overbrengen. Ze vermenigvuldigen zich behoorlijk snel. Daardoor is een muisje al snel een plaag die je weer lastig onder controle krijgt Nu een lief muisje op het terras is straks een plaag in je huis. Een stel muisjes krijgt 6 tot 10 nesten per jaar met ca 8 jongen per nest en deze jongen zijn ook binnen ca 3 maanden weer aan het voortplanten.Als bestrijder zeg ik direct met klemmen aan de gang gaan en zoveel mogelijk wegvangen. Geen vergif gebruiken dat mag wettelijk niet meer buiten gebruikt worden. Voorkomen beter is dan genezen. Ik geef je slechts mijn bescheiden mening. Doe ermee wat je wilt. Gr, Gert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 (edited) Lie maakt ze dood, ik vind de doodstraf overdreven..in de meeste gevallen. In huis in je voorraadkast kan lastig zijn Op YouTube kan je filmpjes vinden van het vangen van muizen in een emmer. Bij ons buiten lopen veel muizen zonder dat ik ze zie we hebben overal muren houtstapels etc. Als we iets verplaatsen komen we wel eens een nest tegen, huismuizen, hazelmuis en spitsmuis. Edited January 24, 2020 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 22, 2020 Author Share Posted January 22, 2020 Allen alvast bedankt voor de input. Ik wou nog even melden, dat binnen geen probleem is. Heb een binnen kat. Wat misschien wel een probleem is dat ik bij een flat woon, en op de onderste etage.Er naast zit een sloot en er wordt veel gevoerd, ook een hoop mensen voeren de vogels. Dat er een muis rond huppeld is niet erg,net als vogels, maar wel als deze schade brengen aan mijn planten. Zaaisels (winter stratificatie buiten)en bollen. b.v. narcissen en knoflook? Wat deed deze b.v. in de takken van mijn aalbes. Eten ze knoppen? Daarom nam ik de tijd om een topic te nemen en verschillende meningen te horen, en wat de opties zijn. Inplaats van een simpel even snel een 0,89cent muizenval te kopen, en ze direct om te leggen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 Als het om schade aan bollen gaat zijn narcissen en knoflook nu juist tamelijk veilig. Krokussen en tulpen niet, op de plek waar ik woon zijn altijd veel muizen en krokussen en tulpen zijn zo verdwenen. Dahlia bollen ook, en er zijn veel vaste planten waar 's winters de wortels van worden weggevreten. Maar hier zitten zoveel muizen dat er ook geen slakje valt te vinden, ik neem aan dat de muizen de eitjes opeten. Het aantal muizen en ratten wat je hier vindt is niet normaal. Op de volkstuin hier zit een normaler aantal, maar dat was afgelopen jaar wel een groter aantal. Ze hebben geprofiteerd van zachte winters en droogte. Ze hebben net een klap gehad van de teruggekeerde nattigheid, want ze kunnen slecht tegen vocht. Boeren laten water stromen over hun land tegen muizen, zoals je misschien wel weet.Maar bij dat wat toegenomen aantal muizen op de volkstuin ben ik mijn tulpjes en krokussen niet kwijtgeraakt. De schade van muizen valt erg mee. De meeste schade is aan kool en artisjok, daarvan vreten ze de wortels en ze knagen aan de stammetjes, een aantal planten is daardoor verloren gegaan.Knoppen of blad eten ze volgens mij niet, of in elk geval heb ik dat niet waargenomen. Bessen dacht ik ook niet, maar ze zitten zeker wel aan tomaten, appels en peren. Met vallen werken lijkt me ineffectief vanwege hun aantal. De kerkuil die we hier hebben pakt veel muizen, en op de volkstuin jagen diverse katten, maar je merkt niet dat er daardoor minder muizen zijn. Een mens die buiten vallen plaatst zal nog minder uitrichten dan die beesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 In reactie op de opmerking van Roeier met vallen werken is de enige optie die er nog is. Ga er ook niet van uit dat je alle muizen en of ratten ermee vangt.Het is meer het in de hand houden van een populatie zodat schade beperkt blijft. Als ik lees dat er stevig de vogels gevoerd word is het wachten op de muis en rat. Het zijn immers cultuurvolgers. Waar de mens is kom je ze tegen.Als je toch vallen gaat zetten dan is het wel overdaad schaad niet zet die dingen wel in een vang kist om zo ongewenste bijvangst zoveel mogelijk te voorkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Ze vangen en verplaatsen is dit beter voor de muizen ? Loop een muis in een val stress omdat deze gevangen zit enkele uren misschien in klein hokje ? Dan komt er een "monster reus" mens dus aan en neemt je bijna vast en ontvoert je naar een vreemde plek . Dan naar nog eens bijna vast genomen te worden krijg hij de vrijheid terug wel op vreemde plaats dus is ook totaal ontvreemd . Welke langdurige dood angsten moet de muis hierdoor doorstaan ? Waar zet je deze uit ? Een huismuis na verplaatsing zoekt beschutting in bebouwing en daar vind de eigenaar ook dat deze er niet hoort dus ?- "overlast" van u is gewoon verplaatst naar iemand anders- Als deze van zelfde idee is kan mogelijks dood angst van muis terug beginnen. Zoals hier al eerder is geschreven kunnen muizen en raten van 1 koppel naar enkele honderden uitgroeien zonder dat er sterven door roofdieren en mensen op een jaar tijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Ik mis een onderscheid bij stem-opties:- Muizen doden in de tuin- Muizen doden in huis In mijn (grote) tuin laat ik ze gaan. Af en toe vangt Arie de kat er eentje.In huis moeten ze weg. In de praktijk is dat: dood.Door Arie binnengebrachte muizen, bijna altijd nog levend, die maak ik dood. Door ze een ferme tik precies op de kop te geven, met b.v. een bierflesje. Om meerdere redenen: De muis is toch al behoorlijk gewond door Arie, dus weinig overlevingskans.Dat gespeel van Arie met de levende muis is wel erg leuk voor hem, maar niet leuk voor de muis, die toch al ten dode is opschreven.Al twee keer is een internetsnoer doorgeknaagd, en meerdere keren is houdbaar voedsel aangeknaagd. In totaal valt het wel mee. Per jaar bezorgt Arie hoogstens twaalf muisjes op de keukenmat. Mijn Arie is niet echt een muizendoder. Webcam met bewegingsdetectie en infrarood belichting: (Filmpje heb ik al eens eerder op het forum geplaatst. Blijft lachen.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Hier zitten ook muizen in de tuin en op ons terras. De honden vangen soms wel eens een muis, maar lang niet alles. Bloembollen poten werkt hier niet. Heb weleens een paar 1000 (letterlijk!) bloembollen gepoot, maar die zijn allemaal door de muizen opgevroten. Ook in de moestuin zitten ze, zeker in de koudere maanden vreten ze alles op wat er nog staat. Zoals nu bijvoorbeeld wortels, snijbiet, en de mais die ik vergeten was. Is niet zo'n drama, zolang het maar niet erger wordt. Vangen en verplaatsen lijkt leuk, maar dan zadel je anderen op met het probleem. Dat vind ik ook niet zo netjes. En als je ze minder dan 1,5 km van je huis wegzet, komen ze gewoon weer terug. Gezien de ziektes die ze meebrangen en hoe ze zich vervmenigvuldigen, heb ik er geen bezwaar tegen als mijn honden af en toe eens een muis vangen en doden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Ik mis een onderscheid bij stem-opties:- Muizen doden in de tuin- Muizen doden in huis Henkg ik denk dat je dan eigenlijk 6 opties zou moeten hebben. Muizen in tuin .-Vangen en verhuizen-Doden- Geen actie als het geen plaag wordtMuizen in huis-Vangen en verhuizen-Doden- Geen actie als het geen plaag wordt Ik vermoed dat laatste actie muizen in huis geen actie weinig zal gekozen worden . Hier lost Lap (lappe kat) het op als er muizen zitten . En vroeger zeker ging ze in de buurt rond langs de pluimvee hokken . Kans op gemorst eten vergroot kans op muizen wist ze blijkbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 (edited) Haha ja die @Henk... Arie vrindjes met de muis... Muisjes die in en om mijn huisje op het complex huizen mogen blijven leven, worden zo mogelijk een beetje verdreven door lawaai en aanwezigheid. In mijn woonhuis heb/had ik ook muizen. Deze bleven van buiten naar binnen komen nadat ik ze gevangen had en (steeds verder) had uitgezet. Bleek dat er ergens een gaatje in het kozijn was geknabbeld. Deze heb ik nu ontdekt en opgevuld. Hopelijk hebben ze niet meer gaatjes gemaakt.. Maar het levend vangen ging dus ook niet meer, kooitjes bleven leeg, muizen bleven knabbelen en rondpoepen en pissen. En heb me er op ingelezen en las dat zo'n eenzaam ver weg uitgezet muisje buiten zich ook vaak geen raad weet en tussen onbekende concurrerende muizen komt. Maar teveel in huis, vooral in de keuken. Gaat niet dus gif gebruikt. Heb nog steeds her en der gif staan want hoor toch steeds wel weer wat... sommige bakjes zijn ook steeds wel weer leeg bij checken... dus denk niet dat iedereen al verdolgen is. Maar doe het niet met plezier. Edited January 24, 2020 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bur Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Allen alvast bedankt voor de input. Ik wou nog even melden, dat binnen geen probleem is. Heb een binnen kat. Dat zegt niets... Ik had nooit muizen in huis, totdat ik katten had! Een van mijn katten is erg goed in muizen levend vangen. Ze neemt ze vervolgens in haar bek mee naar binnen en laat ze los op het hoogpolig kleed. Vervolgens zitten alle katten er enthousiast omheen, maar vangen ho maar. Nooit geweten dat muizen zo hard kunnen gillen. Eind van het liedje is dat ik die muis mag gaan vangen. Inmiddels ben ik expert in de handdoek vang methode. Best sneu zo'n bibberend, natgelebberd (maar verder ongeschonden) muisje. Ik laat ze buiten de tuin weer vrij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted January 26, 2020 Share Posted January 26, 2020 Hier stikt het buiten van de bosmuisjes. Buiten geen problemen mee. Binnen staat er wel gif. Ons huis is van 1904, dus onmogelijk om alles muisdicht te krijgen. Alleen in de herfst komen er een paar binnen, de rest van het jaar geen last. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 26, 2020 Share Posted January 26, 2020 Muizen ruim ik zo snel mogelijk op, het zijn overbrengers van ziektes en na 2 maal een plaag te hebben gehad bij mijn kippen was ik het snel meer dan zat.Gif gebruik ik niet omdat vergiftige "buiten"muizen vaak door de tuin gaan lopen als dronken en zo de aandacht trekken van jagende dieren die dan weer op hun beurt vergif binnen krijgen door het verorberen van de muizen. Om die reden is het nu (terecht) verboden om buiten muizen en ratten te bestrijden met gif.Hoe dan? Enkele voorbeelden zijn hier te zien: Het langzaam verzuipen van muizen in water vind ik niet zo humaan, maar het elektrocuteren gaat snel. Levend gevangen muizen dood ik door ze met val en al in een plastic vuilniszak te doen en dan om de uitlaat van de auto heen met de opening. 1 maal starten en de opgeblazen zak dichtbinden. De muizen zullen snel een koolmonoxide dood sterven. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 Vorige week de muizen val gekocht. Elke nacht word de muizenval leeggegeten, zonder dat de muizenval dicht klikt. Vannacht had de muis een onkiemd zaadje met blaadjes er naast gelegen gelegd. Dus de muizen zitten ook aan mijn zaaisels.Iemand tips? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 pindakaas eventueel gemengd met die ontkiemde zaadjes. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 Zo'n gewoon valletje, met een wipje dat bij beweging de val doet dichtslaan?Als de val niet dichtgeslagen is:- Misschien zit er een klein braampje aan het uiteinde van het staafje dat dichtslaan voorkomt: polijsten.- Het topje daarvan heel lichtjes in oliën.- Oefenen in scherpzetten, testen met een (saté)stokje, niet met je vingersAls wél:- Voorkomen dat de muis vanaf de andere kant komt. Dan kan de val al dichtslaan voordat de muis bij het aas komt. Dus iets in een U-vorm eromheen zetten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 Bedank Henkg, Heb de val getest, heb het pinnetje op de rand, pinnetje zit geen haal aan, en bij testen lichte aanraking slaat hij dicht.Daarna weer stukje kaas geprobeerd, nu zojuist bij het thuiskomen, kaas weer weg. Heb nu een U profiel in elkaar geknutseld en om elke muizenval gezet. Heb dit keer inplaats van zacht matriaal als kaas, wat zo uit klemmetje gaat, nu een zonnebloem pit geklemd en in de ander een maiskorrel. Muis zal meer werk moeten doen om hem er uit te krijgen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 Ik zie hier nooit muizen. Buiten lopen katten (echte rovers) die wel waarschijnlijk wel muisje lusten. Wij hebben een redelijk nieuw huis. En is waarschijnlijk muizenproef. In de schuur zitten soms wel muizen. Die proberen dan door het deksel van de voorraadbak met het voer voor de kippen te knagen. Knaagsporen en poepjes spreken boekdelen. Als er een sloot is waar mensen Vogels of eendjes , zou ik bordjes in de grond slaan met: “Geen vogels / eenden voeren ivm muizen en rattenplaag. ” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 Ik woon in een appartementen complex op de beneden etage. Binnen geen last. Lopen verder geen katten, behalve de mijne af en toe in de zomer, maar alleen binnen het erf.Direct naast de flat, zit een brede sloot, en daar worden inderdaad meerdere malen per dag gevoerd. Als die val nou zijn werk doet, moet ik er snel genoeg af zijn. Zal straks nog eens kijken of ik wat gevangen heb. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted February 21, 2020 Share Posted February 21, 2020 Hier word gewoon een muizenvalletje gezet met een stukje kaas! Werkt prima. Soms een slimme muis, dan is een paar keer eerst de kaas weg..zonder dat de muis gevangen is. Hoewel ik het soms sneu vind als er een overleden muisje inzit, is dit voor ons een goede manier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted February 21, 2020 Share Posted February 21, 2020 Wij hadden na een ernstige lekkage rond de feestdagen ineens een mega muizenplaag. Eerst vallen geprobeerd, lees, 30 stuks! De krengen zaten echt overal. Binnen he, buiten alleen spitsmuisjes die door de buurtkatten voor de deur worden achtergelten Nooit iets gevangen, toen 3 verschillende soorten gif geplaatst en begin nu te merken dat het icm alle nestmateriaal, dus de losse isolatie zoals glas-en steenwol bij de kap verwijderen voor 90% onder controle is. Al met al een duur geintje aan wegegooide aangetaste voorraden, vallen en gif. Van de zomer weer opnieuw isoleren en het gif blijf mooi liggen. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts