Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Gecondoleerd Robo, geen woorden voor de onwetendheid van de mens maar kan ook uit angst zijn te doen alsof er niks is en te ontkennen.

Hier nieuws van een betrouwbare bron gehoord, dat zal ik jullie besparen.

Ausgangsperre is er al gedeeltelijk en zal meer komen, zo lang de mensen zich blijven verzamelen en het lot blijven tarten. De regering heeft dan geen keuze ieder in huis/woning en tuin te verbannen. Dan mag je niet meer de straat op, hoe ze dat met boodschappen gecontroleerd willen doen geen idee. Ook daar zijn al randsoenen en polizei in actie moeten komen, zo erstig is het al met toiletpapier! 

Vandaag weer sjarlotten gepoot, de aardappeltjes en suikererwten in de kas komen mooi op. Aardbeien staan er goed bij, tuinbonen komen buiten goed op. Van alles gezaaid en zullen zoveel mogelijk blijven zaaien, maar niks speciaals gericht op zoveel mogelijk vers en voor inmaken.

Geplaatst:

Het is hier heel stil. Ik moest vanmorgen even naar de stad en dus met het befaamde briefje op stap. Overal stil joh, ongelooflijk, in apotheek en winkel maar enkele mensen in tegenstelling tot grote drukte normaal op vrijdag. Op de markt 5 kramen. Iedereen met mondkapjes en handschoenen. Mijn overbuurman staat trouwens gewoon een biertje te drinken op zijn stoep en nodigt iedereen uit er een mee te drinken🙁😫wat een z..

aangepast door appelvrouw
Spelfout

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw hoe kom je aan een briefje om naar buiten te mogen. 

Vraag je dat op internet aan, en print je dat thuis? Of krijg je dat thuisgestuurd? Hoe doen digibeten dat? En als je geen printer etc hebt.? 

Update hier thuis; sinds een paar dagen heb ik en vriendin een kuchje, kriebel keelpijn en oorpijn. Geen idee of het corona of ander griepje/verkoudheid hebt. 

Zwager/schoonzus, zitten allebij ziek thuis met koorts,hoofdpijn, hoesten en spierpijn. Hun twee kinderen hebben nergens last van. Dat lijkt me meer op corona. Gelukkig al een tijdje contact vermeden met ze. In deze tijd is het fijn om te kunnen beeldbellen. 

Geplaatst:

@rorror inderdaad van het internet van de staatspagina s. Hier in het dorp werden ze rondgebracht aan mensen die geen printer hadden. Je mag het ook overschrijven. 

Geplaatst:

Robin ook van mijn kant gecondoleerd.

Ook bij ons zwager en schoonzus in quarantaine.plus nog twee vrienden.allen in Nederland.

Geplaatst:
  • Auteur

Steeds meer maatregelen omdat mensen zich niet kunnen gedragen en begrijpen dat het om de gezondheid en leven van alle mensen gaat. Of ze nu denken dat het een spelletje om hun vrijheid gaat en ze dwars zijn moeten geen idee. Of ze gewoon weg te dom zijn of het willen begrijpen.

Gister cakes gebakken met de nordic vormen, prachtig gelukt en zeer smakelijk.

Straks weer zoveel mogelijk zaaien en planten, zelfs manlief laat me dat doen omdat hij nu wel in ziet dat het erg belangrijk is.

Geplaatst:

Toch wel weer aardig van manlief:wink:

Sommige maatregelen zijn wel lastig zonder mopperen op te volgen. Zo mag ik bv wel met Lie in bed liggen maar niet met hem in de auto zitten. 

Geplaatst:

@rorror  e.a.

https://www.dvhn.nl/extra/Is-het-allergie-griep-corona-of-gewoon-een-verkoudheid-Vergelijk-hier-de-symptomen-25483627.html

Vergelijkingslijstje symptomen Covid-19, griep, verkoudheid, allergie.

Gisteren rondje met het hondje rond Kardinge. Het was daar hartstikke druk! !:eek:

Wat eerst opviel was het grote aantal kinderen dat op een klein skatebaantje bezig was, stuk of 20, lekker dicht bij elkaar etc. Dan kunnen ze dus net zo goed naar school lijkt me, dan is er tenminste toezicht.

Mountainbikers op de heuvel, met trainingsadvies van de coaches beneden, ook geen afstand.

Renners, hollers, joggers en slenteraars... naast elkaar...

Jongeren die in kleinere groepjes rondliepen, dicht bij elkaar.

Iets ouderen, 19-30? die ook met elkaar liepen maar wel wat afstand hielden van anderen.

Hoe ouder hoe voorzichtiger leek het...

30-50 jarigen, wel afstand maar zonder omzichtigheid, relaxed.

60+ Duidelijk voorzichtiger, echt omlopen, gezicht afwenden etc.

Leeftijdsdingetje dus toch.

Maar normaal zie ik daar maar een paar mensen lopen, meesten ook nog met hond.

Nu leek het wel de nationale "Ga naar Buiten"Dag. :wtf:

Verder was een buurvrouw naar de markt geweest, heel druk (voor de omstandigheden) en veel onvoorzichtige mensen. Het was er wél gezellig zei ze. Haar kleindochte moest en zou eergisteravond naar een "feestje" met/van haar vriendinnen.... 19 is ze. Ze is natuurlijk gegaan want ze MOEST echt heen zei ze....

In de bus houden mensen wel duidelijk afstand, meeste bussen zijn ook bijna leeg. Ik heb geen chipkaart dus reis gratis. Hoezee, daar maken we dus graag gebruik van ivm met losloopgebieden bereiken met mn Zowie.

Besmettingsgraad in Groningen gisteren opeens stukken hoger dan afgelopen dagen. Van 3 á 4 naar 16,9. Komt dat nou door onze Brabantse import Covid-19 zieken? :-?

https://www.rivm.nl/coronavirus-kaart-van-nederland-per-gemeente

Handig? :lol:

https://howmuchtoiletpaper.com/

Edit: foutieve % weggehaald en het .

aangepast door Erny

Geplaatst:

Die punt op het einde is niet meer nodig Erny, de boodschap dat je bericht is aangepast hebben we verder naar onderen gezet, in ieder geval op afstand van je tekst.

Geplaatst:
1 uur geleden, Erny zei:

Besmettingsgraad in Groningen gisteren opeens stukken hoger dan afgelopen dagen. Van 3 á 4% naar 16,9%.

Zo komen de praatjes in de wereld:

Niet 19,9 %, maar 19,9 personen per 100.000 personen zijn positief getest. Dat is 0,2 promille (of 0,02 %).

Wat blijft is een toename met een factor 7 (in een periode van een voor mij onbekend aantal dagen)

Geplaatst:

Oh ja... ik haal de percentjes wel ff weg. Thanx. Maar die verhoogde toename blijft.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is raar Appelvrouw :classic_blink: Hier is kontaktverbot ipv ausgangssperre, tot 2 personen muv familie en werk. Dus ik mag met manlief in bed liggen en samen in de auto zitten :classic_biggrin: We mogen ook met Sultan in het bos wandelen, komt toch geen hond op Sultan na :classic_laugh:

vanmiddag nog sla en spinazie gezaaid, voor mijn gevoel kilo wijze spinazie. Was een best doosje vol en nog wat grote verpakkingen te gaan. Zaai gewoon tussen de rijen van de anderen gewassen, combineerd goed en scheeld weer.

Morgen maar de wat grote verpakkingen zaaien, misschien zit daar wel net zoveel in als dat doosje kwa gewicht zou dat maar zo kunnen.

En weer van alles en nog wat voorzaaien, eten en zaadgoed winnen voor de toekomst.

Geplaatst:
19 uren geleden, Erny zei:

60+ Duidelijk voorzichtiger, echt omlopen, gezicht afwenden etc.

Leeftijdsdingetje dus toch.

Ja dank je de koekoek Ern, ..door dat "leeftijdsdingetje" zoals jij dat zo leuk plastisch noemt gaan er wel veel meer mensen van mijn leeftijd dood aan dit virus. Daarom.

19 uren geleden, Erny zei:

u leek het wel de nationale "Ga naar Buiten"Dag. :wtf:

Ja het dringt nog niet echt door tot de ( jongere) mens. Alhoewel ik ook een paar grijsaards eigenwijs zag doen op tv. 

Geplaatst:

Het zijn echt niet alleen mensen van 60+ die eraan overlijden, ook topsporters, artsen en gewoon gezonde mensen overlijden hieraan. Wel minder snel, maar toch. Hier is praktisch ausgangssperre en dat is goed zo. Het is dat het weer nu niet geweldig is (wel zonnig, maar koude wind!) en dat het weekend voorbij is, dat maakt ook dat het rustiger op straat is. Ik woon tegen de Franse grens en dat deel van Frankrijk is hoogrisicogebied. Vandaar dat de regels hier wat strenger zijn. Hopelijk helpt het en zien we over 3 weken dat de verspreiding na 3 weken ook daadwerkelijk minder wordt.

Geplaatst:

@appelvrouw  Was alleen een observatie van het gedrag Jet, en dus duidelijk dat er een probleem is met het opvolgen van de anderhalve meter en thuisblijf adviezen met alle risico's vandien.

😘 en sterkte met de lockdown.

Hier in het Noorden zijn we gelukkig eigenwijs en gaan onze eigen koers varen:

https://www.groene.nl/artikel/noordelijke-provincies-laten-landelijk-beleid-los-en-testen-massaal-zorgmedewerkers

En straks ga ik een kettingzaag kopen. Nee, niet voor een eventuele coronazombieattack maar gewoon voor de tuin en brandhout. :mrgreen:

Geplaatst:
5 hours ago, appelvrouw said:

Ja het dringt nog niet echt door tot de ( jongere) mens. Alhoewel ik ook een paar grijsaards eigenwijs zag doen op tv. 

Volgens mij heerst hetzelfde gevoel bij de jongeren over de klimaatcrisis, veel ouderen (en ook jongeren) nemen dat niet serieus.

Onze maatschappij is redelijk egoïstisch en dus men bekijkt steeds alles vanuit het eigen perspectief, de anderen komen steeds pas op de tweede, derde,.... plaats.

Al bij al vind ik wel dat de maatregelen hier redelijk goed opgevolgd worden. Er zijn wel heel veel wandelaars en fietsers maar op zich logisch als alles gesloten is en je toch eens de benen wilt strekken.

Geplaatst:

Inmiddels aan mijn 4e week thuis bezig. 

Eerste 2 weken op verzoek van de chef. Hij had gelijk. Met een hoest en en proest moet je nu niet op een kantoor gaan werken.

Sinds 1,5 week werkt onze hele afdeling vanuit huis. Blijft een raar idee dat de stafmedewerkers thuis zitten en de productiemedewerkers gewoon doorgaan in de fabriek. iedereen wordt wel op het hart gedrukt om voorzichtig te zijn. Maar toch....

Een flinke tuin aan huis is een zegen in deze dagen. We hoeven niet naar het strans of het bos. Uitwaaien doen we op eigen erf. 

Eens per keer in de vroege ochtend naar de Jumbo en zo houden we de contacten minimaal.

Wel bijzonder dat de digitale techniek ineens zo massaal toegepast wordt. Scholen, bedrijven, iedereen omarmt het thuiswerken als dat kan. ook kerken schakelen in een week tijd om naar een You tube kanaal en bereiken zo hun leden.

Buren die via app groepjes elkaar helpen met boodschappen en andere noodzakelijke dingen. Ik zie vooral de goede kant van de mensheid boven komen. 

Nu nog wat warmer weer en minder wind, dan kunnen we de zinnen verzetten in de tuin. Even weg van de trieste waan van de dag.

aangepast door Veldjesgraaf

Geplaatst:
  • Auteur

Het bakken en koken wordt ook een hele uitdaging, op hoeveel en welke wijze alles mogelijk is. Ons zoontje merkte vanaf het begin dat het anders is dan normaal. Thuis blijven vindt hij wel leuk, speeld en doet gaat zijn gang, zoveel mogelijk naar buiten. Heeft kuiks in de machine zien uitkomen en nu kan hij ze in de kooi bewonderen. De grote kuiks helpen verzorgen en de kips, eieren rapen. En met Sultan er op uit, rennen door het bos en voetballen in de tuin. Verstoppertje en tikkertje spelen, tekeken, lezen en natuurlijk met zand spelen let wel zwart en niet speelzand. 

Net zaden besteld, wat ik al lang op mijn verlanglijstje had staan voor de toekomst. Duur grapje geworden, maar is een eenmalig en dan zelf vermeerderen voor eigen gebruik. En zal ook zelf uitzaaien in de tuin en dan met de tijd her en der opduiken.

Straks weer zaaien en verder in de tuin aan het werk. Spannend alles te zien kiemen en groeien, kan niet wachten op de eerste vruchten van al dat harde werken.

Geplaatst:

we zijn hier voorzichtig, maken veel schoon, doen klussen binnen en gaan binnenkort buitenboel schilderen

tuinplan radicaal omgegooid, ik ga meer voedsel produceren, rogge, droogbonen, meer aardappels, bladgroenten

tuinclubgebouwen blijven dicht tot nader order, heb overal alcohol neergezet en doekjes,

gaat er pvd toch weer iemand alle deuren in om gereedschap te lenen, zonder iets schoon te maken, 😡, mogen lijfstraffen al weer?

Geplaatst:
2 uren geleden, RobO zei:

gaat er pvd toch weer iemand alle deuren in om gereedschap te lenen, zonder iets schoon te maken, 😡, mogen lijfstraffen al weer?

Wellicht een groot bord op de deur plaatsen? Als ze toch eigenwijs zijn vliegt er opeens een bats door de lucht, ja lijfstraffen mogen! 🤗

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Als mensen zich niet aan de regels houden en iemand meldt het bij de gemeente is er zelfs kans dat de hele volkstuin wordt afgesloten.
Denk dat dat voor een volkstuin wel meevalt omdat het ook voedselvoorziening is maar je mag er best mee dreigen.

Misschien hebben jullie al iets in het reglement staan dat mensen zich aan de Nederlandse regelgeving moeten houden? Dan kan je heel hardleerse mensen tijdelijk de toegang ontzeggen. 

Geplaatst:
  • Auteur

Eigen gereedschap en anders oech, die zich niet aan de hygiëneregels kunnen of willen houden, toegang ontzeggen zolang corona heerst. Misschien handschoenen zoals bij tankstation een idee? Robo je mag best voor jezelf en je eigen familie kiezen tijdelijk je functies neer te leggen en alleen je eigen tuin te doen of niet soms?

vanochtend alleen de kips gedaan, zoontje wilde alleen in huis blijven. Was lief aan het spelen, gaat alleen naar de toilet zo trots op ons kleine ventje!

Houtkachel aan en dan brood bakken, kadetjes en rozijnenbroodjes.

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:

Update over mijn zwager, die ligt nu al 9dagen thuis met koorts, de laatste 2dagen tegen de 40graden aan. ligt alleen nog maar te slapen, is gister ook flauwgevallen. De huisarts heeft ze nu gezegd dat alles op corona wijst. Maar hij is nog niet ziek genoeg om getest te worden. Gebeurd alleen als je bijna  geen adem keer kan krijgen... Dus op het randje van doodgaan ligt. Hun overbuurvrouw (oudere vrouw) is eergister met de ambulance opgehaald, ook corona. 

Ze zitten nu dus in volledige quarantaine, de buren en de lokale groente boer, die droppen de bootschappen af in de voortuin. Dat is gelukkig goed geregeld. 

Geplaatst:

wow, sterkte rorror!

Geplaatst:
  • Auteur

Sterkte en beterschap! Gelukkig worden ze voorzien van boodschappen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.