Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

De Nederlandse overheid vindt het prima als gewone mensen kreperen. Wij gaan de VS achterna, waar eerder vliegtuig- en cruiseschipmaatschappijen al miljarden kregen, volstrekt tegen iedere economische noodzaak in. Er gaat geen vliegtuig of vliegveld verdwijnen als een vliegtuigmaatschappij bankroet gaat, het zijn vooral de investeerders die worden geraakt. De gewone belastingbetaler koopt nu dus die investeerder uit, terwijl... hoeveel is er niet bezuinigd op essentiële voorzieningen voor burgers de laatste decennia?

Een meneer als deze - ik gok een New Yorker - hebben we ook nodig in Nederland: https://www.youtube.com/watch?v=wbdutQndKv8.

Geplaatst:

Wij hebben gelukkig geen president die het een goed idee vind om desinfectiemiddelen te injecteren :silent: 

Geplaatst:

Mondkapjes zijn vanaf maandag in heel Duitsland verplicht. Niet voor de zelfbescherming, maar om de kans te verkleinen dat je anderen besmet. Uiteraard zijn mondkapjes hier lastig te verkrijgen. De offici"ele dan, de zelfgemaakte mondkapjes kun je nu op steeds meer plekken kopen. Heb de mijne bij de bakker gekocht, 2 stuks voor 10 euro. Belachelijk veel geld, maar ze zijn te wassen en dat vind ik wel zo fijn. Dan hoef je niet alles weg te gooien na gebruik.

Verder zie ik hier ook gezinnen met kinderen in de supermarkt en bouwmarkt, dat is niet alleen in Nederland het geval. Mensen denken blijkbaar dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Ik verwacht wel dat heel veel middenstand zal verdwijnen en ook dat er een kaalslag onder verenigingen zal komen. Niet bij de grote bedrijven inderdaad, want die weten de wegen naar subsidies wel te vinden, maar de kleinere middenstand niet. Al vrij snel hebben bedrijven zoals Adidas en nog een paar grote ketens aangekondigd dat zij geen huur meer betalen vanwege Corona. Behoorlijk asociaal, een kleiner bedrijf kan zoiets niet zeggen. Wat dat betreft zal ik daar met mijn aankopen nog meer rekening mee gaan houden. Adidas en co hebben genoeg geld en reserves, iets wat kleinere bedrijven niet zo hebben.

Overigens verwacht ik wel dat reizen duurder gaat worden en ook dat de rente gaat stijgen (inflatie). Dat eerste vind ik niet eens zo erg, wat mij betreft hoef je niet 5x per jaar een vliegvakantie naar Verweggistan te maken. Dat tweede zal voor veel huizenbezitters nog lastig gaan worden, als de hypotheek aangepast moet worden. en dan de werklozengolf die denk ik nog gaat komen. Het worden geen makkelijke tijden voor de gewone man.

Geplaatst:

@Flup ik denk dat je gelijkt hebt.

De recessie van 2008 is vergeleken met nu kinderspel. Als het tegen zit wordt het een depressie. (ala great depression 1929)

Geplaatst:

Dat is ook wat Duitsland heeft gedaan alleen is de zorg daar minder overbelast waardoor ze eerder naar de volgend fase kunnen"  schreef Loes.

Het is maar de vraag of we dat in Duitsland kunnen.

Ikzelf denk van niet , Bundeskanzlerin Merkel denkt van niet, veel virulogen / epidemiologen denken van niet, maar toch word er door vele anderen  op aangedrongen  om te versoepelen.

De zakelijke en politieke belangen echter  hebben blijkbaar prioriteit.

Natuurlijk, als ik een ijswinkel had, dan zou ik ook willen dat we stappen richting normaliteit zouden zetten, het zou dan ook om mijn bestaansrecht gaan.

En ondanks dat  Bundesminister für Wirtschaft und Energie Peter Altmaier op televisie heeft beweerd dat geen Duitser zijn baan zal verliezen, is de werkelijkheid duidelijk anders.

We hebben in Duitsland 17 regeringen, waarvan de Bundes regering in de corona crissis  slechts een richting gevende rol heeft.

De landes regeringen zijn absoluut niet ééndrachtig.

In het bijzonder Beieren en Nordrhein-Westfalen liggen met elkaar in de clinch.

Markus Söder , Ministerpräsident des Freistaates Bayern is voor een strikt beleid, en Armin Laschet, Ministerpräsident des Landes Nordrhein-Westfalen wil onder duk van de (auto) industrie en de vele in NRW wonende Turken, die in de moskeeen ramadan willen vieren, de teugels loslaten.

Dit levert heftige strijd op.

Maar ook hier in het oosten, willen de deelstaten gewoonweg niet samenwerken, gewoon NIET 😢

Als bijvoorbeeld Thuringen zegt , we verordenen een "kontaktverbot ", dan zegt Sachsen ; wij een " ausgangssperre".

Als Thuringen zegt het begint de 1e van de volgende maand , dan zegt bijvoorbeeld Brandenburg , bij ons de 2e , , Sachsen -Anhalt zegt bij ons de 3e, en Sachsen zegt dan; het gaat morgen in.

De boetes die opgelegd worden bij overtredingen liggen tussen de 50 en 150 euro , afhankelijk van het Bundesland

In het ene bundesland mochten bijvoorbeeld tuincentra en bouwmarkten open zijn , bij ons in Sachsen niet.

Het is aan de Bundes regering  om alle kikkers in de kruiwagen te houden, wat gewoonweg onmogelijk is.

ZORG

De zorg in Duitsland is wel degelijk overbelast, maar dan heb ik het over de reguliere ziekenhuis zorg.

Ter illustratie , mijn schoonvader, een 82 jarige inwoner van de deelstaat Hessen, met een ver gevorderde darmkanker , kreeg een nier afgezet.

Dit was aan het begin van de corona uitbraak in Duitsland.

Hij had eigenlijk in het ziekenhuis moeten blijven ter nacontrolle, voor verder onderzoek, en voor verdere behandeling tegen de kanker.

Het ziekenhuis besloot dat wegens de corona crisses hij maar naar huis moest.

De huis arts stuurde hem tweemaal weer naar het ziekenhuis, maar tevergeefs.

Een werkelijk doodzieke man ligt nu thuis, zonder profesionele hulp.

Door de zeer hoge bloedruk ( ontstaan na het verwijderen één der nieren )  en het feit dat ze dit buiten het ziekenhuis niet onder controlle krijgen , heeft hij twee beroertes gehad ,

In mijn provincie , Kreis Görlitz, zijn 10 IC bedden in gebruik wegens Corona , en zijn binnen 48 uur nog eens 15 IC plaatsen te creëren.

Dit kunnen ze alleen omdat de reguliere zorg tot het uiterste minimum is gekrompen, eigenlijk onder het minimum.

Mondkapjes zijn niet alleen bij de Duitse thuiszorg niet voorhanden, maar ook nog steeds niet bij de eerste lijns hulp, zoals huisartsen.

Ook in ziekenhuizen is er een enorm tekort aan mondkapjes.

Maar ziekenhuizen doen ook een beroep op particulieren, om plastic regenjassen te doneren, omdat er een enorm tekort is aan medische schorten.

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:
1 uur geleden, kustlijn zei:

Het is maar de vraag of we dat in Duitsland kunnen.

Ikzelf denk van niet , Bundeskanzlerin Merkel denkt van niet, veel virulogen / epidemiologen denken van niet, maar toch word er door vele anderen  op aangedrongen  om te versoepelen.

De beleidsmakers denken dat het kan. Ik heb niet gezegd dat duitsland nu al naar de volgende fase zou moeten, alleen dat ze dat eerder kunnen dan nederland. Of het ook echt kan zullen we achteraf pas weten. 

Wat je schrijft over de ziekenhuiszorg. Daarin zit toch wel een verschil alleen al omdat er in duitsland veel meer IC bedden per 100.000 inwoners zijn. 
In Nederland is alle reguliere zorg tot ver onder het minimum afgeschaald met daarbovenop een dreigend tekort aan IC bedden. Wat gelukkig is voorkomen doordat het noorden van nederland en ook duitsland patiënten kon overnemen. Was dat niet gebeurd dan was het zuiden van het land verzopen.

Maargoed ik vraag me net zo goed af waarom mondmaskers worden verplicht als er niet eens genoeg is voor de zorg. Dat is in nederland dus een van de reden waarom het gebruik van mondkapjes wordt afgeraden door de overheid. Geloof ook niet dat zelfgemaakte mondkapjes dragen omdat het verplicht is een groot verschil gaat maken, al helemaal niet als mensen door schijnveiligheid lakser worden met de overige regels. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Jee kustlijn, wat een verschil met de situatie in RLP.

Het is ook heel verwarrend dat elke deelstaat wat anders doet. NRW vanwege de handel vrij soepel, Beieren weer heel streng inderdaad. Ik denk dat Rheinland-Pfalz (RLP) ertussenin zit. De grenzen zijn dicht, maar verder gaat het zijn gang. De boetes voor zijn ook mild, 10 euro als je met teveel mensen bijelkaar bent of te dicht opelkaar staat.

En ja, het klinkt heel grof (zo bedoel ik het niet); maar hoeveel mensenlevens is een kapotte economie waard? En zijn de maatregelen niet overdreven geweest. Als je naar Zweden kijkt (die hebben geen beperkingen!), verdwijnt de corona-epidemie ook:

https://www.meinbezirk.at/niederoesterreich/c-politik/schweden-epidemie-geht-ohne-lockdown-zu-ende_a4042380?fbclid=IwAR0LndDb3X7AO5p_FGXngC7zZPNiQGncPZXeLcEGfrehRMneox1py62epr8

I

Geplaatst:
  • Auteur

Het is de vraag of er de regel komt een vergunning bij de stadt aan te vragen, of je boodschappen mag doen. Of je dan de stadt en de winkels in komt of een boete krijgt. Het moetnket gekker worden, maar dat gebeurt als men zich niet aan de regels kan houden en ego ten kosten van anderen maar zijn eigen gang gaat.

Dit schooljaar geen Kindergarten meer en een hele lange quarantaine vakantie thuis hokken. Triest is dat we de belofte hadden, te gaan zwemmen zodra hij zinnelijk was. Dus dan maar thuis van de zomer wat opbouwen en later naar het zwembad. En thuis frietjes eten, hij keek er zo naar uit.

Rocketstove en percolator bevallen zo goed, heerlijke combinatie voor koffie, thee, koken en roken.

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:

http://burgerbegroting.tbm.tudelft.nl/raadpleging-versoepeling-corona-maatregelen

Kijk, kunnen alle 'beste stuurlui' eindelijk aangeven hoe het dan wel zou moeten.

Ook voor andere mensen interessant om mee in de weer te gaan trouwens hoor, confronterend ook wel.

Knap opgezet initiatief.

Ik hoop dat het niet als bepalend meegenomen zal worden.

Heb meer vertrouwen in de wetenschap!

NB, Appeltje, las dat Frankrijk naar versoepelingen toe gaat. Binnenkort kun je je formulier eindelijk weer thuis laten! Zal een opluchting zijn?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Tja we zijn nu eigenlijk allemaal deskundig ,toch? Ik bezit in ieder geval enige deskundigheid over/van mijn eigen veiligheid..gebaseerd op Franse regels, dat wel. En vooral op mijn eigen gezonde verstand.

Sterkte met de raadpleging jongens, aangezien ik niet in NL woon mag ik hem niet invullen.

Ja Charly we kunnen ondertussen een muur behangen met de attestations. Ik heb er nu nog maar één in gebruik, met potlood ingevuld en steeds weer uitgegumd en aangepast!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zie mij niet als deskundig, maar vind het wel de moeite waard om ook te kijken naar hoe andere landen dit aanpakken. Achteraf kun je pas zeggen wat wijsheid was en wat niet. 

Zelf hou ik mij aan de regels, maar ben wel blij dat ze in Duitsland de regels langzaam versoepelen.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Vanavond zag ik op tv een item over hoe er in Nederland al weer volop wordt gewinkeld. Ook hier in Frankrijk zie je weer veel meer mensen dan een paar weken geleden. Bij de dokter was de wachtkamer weer vol en apotheek en supermarkt waren weer vol. Maar wat een verschil met mondkapjesgedrag. Hier zie je bijna iedereen met een mondkapje op, in winkels, in het medisch centrum. De fisiotherapeut neemt maar een patiënt per keer binnen en ontsmet daarna alles. De ene Franse supermarkt die we hebben maakt alles, karretjes enz. schoon, de Duitse supermarktketens gooien er met hun pet naar. Soms zie je iemand zonder mondkapje op straat maar de meeste mensen hebben ze en houden ze bv ook op in hun auto, zodat ze ze niet hoeven aan te raken totdat ze ze af kunnen doen. Soms zie je ouderen met hun kapje op half zeven, onder de neus bv. Of ze trekken ze met hun vingers een beetje van hun neus af..dat is uit de boze. Er wordt wel veel info gegeven over mondkapjesgedrag maar niet iedereen heeft het helemaal door. Ik maak zelf mijn mondkapjes en heb er ook een stel gemaakt voor anderen..mijn mondkapjes worden gedragen in Amsterdam, Hoofddorp, Londen en in verschillende dorpen hier in de buurt. Als een echte Hollandse zou ik eigenlijk een handeltje moeten beginnen, maar daar begin ik niet aan😉 ik heb ze allemaal weg gegeven maar het leverde me wel een baal stro, twee liter melk en een aanhangwagentje met paardenpoep In retour op. Dat is heel Frans, iets terug geven. Voorlopig heb ik het trouwens wel gehad met de naaimachine, en we hebben trouwens allemaal van het weekend van de burgemeester drie mondkapjes gekregen, twee weggooi en een wasbare voor iedere inwoner. De burgervader bracht ze zelf langs met vrouw en vertelde hoe je er mee om moet gaan. Applaus voor onze vers herkozen Maire!

6657E20A-350C-40D2-A244-B417DF7E3A74.thumb.JPG.3a2d509da48a2863014fe4ee397db41d.JPG

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In nederland worden mondkapjes nog steeds afgeraden en wordt er gehamerd op de 1,5meter regel. Mondkapjes worden straks wel verplicht in het OV maar ik ben benieuwd of daar nog voorlichting over gegeven gaat worden. Zoals het mondkapje ophouden totdat je thuis bent is eigenlijk wel belangrijk maar wordt in nederland iets wat belachelijk gemaakt. 

Wat je beschrijft van de fysio die maar 1 patiënt per keer naar binnen neemt en alles grondig reinigt gebeurd in nederland als het goed is ook. Winkelkarretjes en mandjes worden schoongemaakt of er staat spul om de karretjes zelf te reinigen. 

Geplaatst:

Nou.... dat schoonmaken van de karretjes neemt niet elke supermarkt dus even serieus.

Bij de AH gaat het allemaal gesmeerd en goed georganiseerd. Bij de Jumbo ook. Extra personeel om de karretjes af te nemen. Zelfs bij de Marokkaanse supermarkt Nazar nemen ze het serieus en staat en medewerker in fluor hesje de boel te ontsmetten.

En dan de Aldi... vorige week was het al half half maar stond er wel een rij waar de vieze karren heen moesten en de schone karren stonden op de "vaste" karrenplek. Ook waren er reinigingsdoekjes aanwezig...

En dan gisteren... totaal onduidelijk welke karren schoon en welke vies waren. Geen instructie/informatieborden. Niet duidelijk dat er verwacht wordt dat je deze zelf schoonmaakt en vervolgens.... waarmee dan?

Nou met gewone reinigingsdoekjes zonder alcohol of andere toegevoegde desinfectiemiddelen. Dus totaal ongeschikt!!! Met als gevolg dat ze mensen dus een gevoel van schijnveiligheid geven.

Heb medewerker erop aangesproken en die kon het duidelijk geen ene moer schelen. Echt helemaaaaaaal niet. Dát vond ik dan weer absurd.

Kun je dit soort dingen ergens melden?

Afgelopen week ook achter de naaimachien gaan zitten gezien per 1 juni ik in de bus een mondkapje voor moet. Gelijk ook maar 1 voor mn moeder gemaakt voor als ze naar ziekenhuis/taxi/fysio moet. Was ze blij mee, vooral omdat het haar fav. kleur donkerpaars was. (Expres gedaan want anders gaat ze er waarschijnlijk niet mee lopen want erg ijdel. :lol: )

Verder zie ik hier in Groningen op straat steevast alleen maar Aziatische mensen met mondkapjes  én mensen in rolstoel of mensen die duidelijk niet gezond zijn.

aangepast door Erny

Geplaatst:

In Duitsland is het dragen van een mondkapje verplicht in openbare ruimtes. Op straat gelukkig niet. Als brildrager is een mondkapje op echt niet fijn, want de brillenglazen beslaan snel. Ik doe mijn bril dan ook altijd af in winkels, dan zie ik nog beter ook.

Karretjes worden niet schoongemaakt door winkelpersoneel, maar er staat wel overal desinfectiespul zodat je je handen en kar zelf schoon kan maken.

Men is hier wat nonchalant, de buren doen niet aan 1,5 meter afstand en vinden mondkapjes en handen desinfecteren onzin. God laat wel weten of het hun tijd is of niet (zeggen ze letterlijk). Ik beken dat ik mij er ook niet zo druk om maak. Als ik op pad ben dan neem ik natuurlijk mondkapjes mee en wegwerphandschoenen. Ik hou mij aan de regels, maar als een ander het niet doet is het ook goed.

Doordat de regels nu iets minder streng zijn, begint het normale leven gelukkig wel langzaam wat terug te keren. Wel zo fijn, dat ook langzamerhand de verenigingen weer starten met trainen en ook de horeca weer opstart. De infectiecijfers zijn hier heel laag (lees 0 in de regio), dat verklaart ook wel waarom mensen wat lakser zijn, denk ik.

Geplaatst:

Owja de Aldi, daar zeg je me wat @Erny, dat is inderdaad een geval apart. Die winkel vermijd ik vanaf het begin al omdat het daar beroerd was geregeld en door de winkel indeling is het onmogelijk om elkaar te ontwijken. Ik wil daarmee niet alle duitse supermarktketens op een hoop schuiven want de Lidl doet het hier dan weer prima. Overige winkels trouwens ook al is de ene winkelindeling gewoon meer geschikt voor een 1,5meter samenleving dan de andere. 

Geplaatst:

Ik ben vooral een beetje moe van de inconsequentie van de overheid. Mijn kind mag bijvoorbeeld weer naar de opvang, daar zijn 10 juffen ongeveer verdeeld over de week. Allemaal mensen die ook met hun eigen inner circle in aanraking komen en sommige waarvan hun kinderen weer naar een school gaan met meerdere juffen. Die juffen mogen alles met mijn kind, oppakken, knuffelen enzo. Gelukkig maar want met 11 maanden kan hij zichzelf nog niet redden :P 

Maar vervolgens moet ik bij opa en oma, die enkel bij de supermarkt komen (en de 60 nog niet zijn gepasseerd dus niet perse een enorme risicogroep zijn) hem op 1.5 meter afstand houden... Dat vind ik zo krom. De kans dat mijn kind het van hen oploopt is veel kleiner plus volgens het RIVM dragen kinderen tot twaalf jaar het zelden over, daarom mochten ze weer naar school. Waarom moeten opa en oma dan op afstand blijven...Ik snap dat echt niet. 

Ik zie hier zeer weinig mondkapjes en dat terwijl ik toch in de brandhaard van de uitbraak zou zitten (Noord-Limburg en Oost-Brabant, wij zitten lekker op de grens..) Ik heb er zelf ook geen, ik reis niet met het openbaar vervoer en werk overigens 100% thuis nu. Ik ben er ook wat nuchter in maar ik hou me wel aan de regels. Ik doe wel niet mee aan dat massa desinfecteren. Ik zie dus niet het nut van een mandje desinfecteren om dan vervolgens een fles shampoo te pakken die ook al door 3 mensen is vastgepakt en teruggezet... Daarbij zijn er veel virologen die zich een beetje zorgen maken dat mensen nu te veel desinfecteren waardoor de algehele weerstand op lange termijn ook wordt aangetast. Daarbij mag je die desinfectie middelen eigenlijk helemaal niet zo vaak en zo lang gebruiken...

Gezond verstand en respect voor de regels, dat is wat ik probeer vast te houden.

aangepast door JessicaL

Geplaatst:
2 uren geleden, JessicaL zei:

Maar vervolgens moet ik bij opa en oma, die enkel bij de supermarkt komen (en de 60 nog niet zijn gepasseerd dus niet perse een enorme risicogroep zijn) hem op 1.5 meter afstand houden... Dat vind ik zo krom. De kans dat mijn kind het van hen oploopt is veel kleiner plus volgens het RIVM dragen kinderen tot twaalf jaar het zelden over, daarom mochten ze weer naar school. Waarom moeten opa en oma dan op afstand blijven...Ik snap dat echt niet. 

Als ik het goed heb begrepen is die regel voor onder de 70 ook alweer half ingetrokken?  Mits iedereen gezond is natuurlijk.
Het wordt namelijk nog krommer wanneer oma of opa op het werk met een tiental kinderen contact heeft maar de eigen kleinkinderen niet mag zien. 

Dit is dus een van de regels die we niet volledig volgen bij de opa en oma die geen risicogroep zijn. Wel met goede hygiene en ik hou afstand. Bij de risicogroep komen we niet binnen maar in de tuin spelen terwijl er vanachter het raam wordt toegekeken kan altijd :D 

aangepast door loes

Geplaatst:
Op 18-5-2020 om 16:57, loes zei:

Dit is dus een van de regels die we niet volledig volgen bij de opa en oma die geen risicogroep zijn. Wel met goede hygiene en ik hou afstand. Bij de risicogroep komen we niet binnen maar in de tuin spelen terwijl er vanachter het raam wordt toegekeken kan altijd :D 

Ja wij houden ons daar ook niet aan. Ik hou inderdaad ook afstand, maar de kleine kruipt lekker naar wie hij wil :)

Geplaatst:

Volgens de Tsjechische en oost-Duitse media zou vandaag de  Tsjechische grens overgangen barriere vrij gemaakt worden.

Met het gevolg vele potentiele grensovergangers stonden tevergeefs bij de nog afgesloten grens.

Niet dat de grenzen weer compleet geopend zouden worden, maar het gewoon geen zin meer om een grens overgang met politie agenten , betonblokken en hekken af te sluiten, als er nog geen honderd meter verderop de mensen masaal de grens oversteken.

De grens is in het naturpark-zittauer-gebirge zo lek als een mandje , niet te controleren.

Soms weet ik zelf niet of ik in Tsjechie ben, of in Duitsland.

Dus bedacht de Tsjechische overheid dat ze de hekken en betonblokken weg gingen halen, en dat grensgangers hun doel en corona vrij steekproef gewijs moeten aantonen.

Ik mag nog steeds de grens niet over, maar goed.......

DSCI1001.JPG

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Balen, misschien over een paar dagen?

Hier zijn de grensblokkades en controles met Frankrijk wel weggehaald. Grenswerkers hoeven niet meer grote omwegen te maken om via de paar geopende grensovergangen naar Duitsland of Frankrijk te kunnen gaan. Maar ondanks de open grenzen, mogen wij ook niet naar Frankrijk. Omgekeerd mag wel, maar Frankrijk kom je niet in als je daar niet werkt of een noodzakelijk bezoek moet doen. Wel raar dat omgekeerd dan weer geen probleem is.

Geplaatst:

Hier aan de kust is het als nooit tevoren. Met mooi weer heel veel verkeer voor het strand.

Er rijden campers en auto's met bagage en gezinnen er in. In het dorpscentrum zijn de winkels voor ons nu al veel te druk.

Duitse gezinnen op de fiets met allemaal dezelfde kleren aan en helmpjes op....

De tuinen varen wel bij in deze tijd.

Er is weer voor het eerst sinds lange tijd een flinke wachtlijst en de meeste tuintjes liggen er weer goed gebruikt bij.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het is gedaan met de rust!

Ik moet zeggen, dat de maatregelen tegen de corona mij best bevallen.

Mijn vrouw en ik zijn redelijke einzelgängers, gaan weinig of niet uit of op bezoek.

Vakanties, daar doen wij ook niet aan ( we hebben onze tuin, en dat in een gebied waar anderen op vakantie gaan  ).

Boodschappen dat deden we voor corona dan wel geregeld, dat is wat weg gevallen is.

Sinds de grens met Tsjechië gesloten is, is het zeer stil bij ons in de buurt, anders is het een drukte van belang hier bij onze grens overgang.

Het moet nu de rust hebben , als in DDR tijden.

De grens met Tsjechië was toen potdicht, ondanks dat Tsjechië een communistische broederstaat was.

Maar het is gedaan met de rust, de grens gaat zo open voor landen met groen licht, waaronder Duitsland.

Tsjechië werkt vanaf nu met een stoplicht systeem.

Het was  de Tsjechische premier Andrej Babis die bij het begin van de corona crissis smuigelend aangaf de grens met Duitsland misschien wel nooit meer open zou gaan.

Duitsland en Tsjechië liggen elkaar niet zo goed, dit uit overbekende redenen.

In ieder geval zou het lang duren voordat de grens weer open zou gaan voor Duitsers, en de Duitsers zouden het wel voelen als de grens dicht bleef.

Dan plotseling word opening gepland op 15 juni, later heette het zaterdag 6 juni.

Nu werd er gezegd om 12:00 gaat de grens open, en Duitsers kom alsjeblieft hier weer op vakantie ...alsjeblieft ... please .

Tja , vorig jaar werden meer dan twee miljoen overnachtende gasten uit de Bondsrepubliek geteld.

Dat geld hebben ze nodig.

Tsjechië vergeet ook dat ze een erg internationaal gericht land zijn geworden, met name de hoofdstad Praag.

En niet alleen wat tourisme betrefd, maar zeker qua (internet)bedrijven.

Maar voor ons is het weer gedaan met de rust.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Voor geld wijken bijna alle principes. Is voor jullie weer praktisch met het boodschappen doen. Alleen jammer dat de rust voorbij is. 

Hier gaat de grens met Frankrijk pas echt op 15 juni open. Tot die tijd kan ik daar geen boodschappen doen, als ik dat zou willen. Dan zal het hier ook wel weer drukker worden.

Geplaatst:

Ik weet niet hoe het bij jou is Flup, maar ik denk dat hier de Tsjechen zullen zijn die massaal de grens over zullen gaan, Duitsland is duidelijk goedkoper.

Natuurlijk het winkel aanbod is in Tsjechië groter , en het aanbod in de winkel enigsinds anders dan in Duitsland.

Hier in het oosten van Duitsland word het winkel bestand en voorzieningen zodanig verslechterd, dat we wel naar Tsjechië moeten.

Bijvoorbeeld de Lidls en Aldis vertrekken massaal en  voor een beetje fatsoenlijke kledingzaak , moet je minstens een uur rijden.

In die tijd zijn we allang in Liberec.

Ik meen mij te herinneren dat Frankrijk ook duurder was dan Duitsland , ik heb dat dan over zo`n 10 jaar geleden en tussen het Franse Bouzonville   en Duitse  Saarlouis.

Vijf voor twaalf , lost het Tsjechische leger de Tsjechische staats politie af  

https://image.saechsische.de/954x636/b/l/bl6638982vjnnxwbxlhu84fkjkunrh7o.jpg  

Om twaalf uur precies, word de laatste afsperlint verwijderd 

Onze nieuwe habitat :

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.