Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

De levensmiddelen zijn in Frankrijk duurder, maar drogisterijzaken en medicijnen zijn veel goedkoper in Frankrijk. Ik verwacht vooral meer Fransen, want het scheelt echt wel. Ondanks een ander aanbod in de supermarkten.

De lokale winkels verdwijnen hier ook. In een paar jaar zijn in mijn dorp en een buurtdorp de buurtsupermarkten verdwenen. Logisch ook, want het aanbod is klein in vergelijking met de grote supermarkten in de stad en ze zijn duurder. Maar voor het dorpsleven is het ontzettend jammer. Maar dit is al jaren aan de gang, de jongeren trekken weg (want geen werk) en dan verdwijnen ook supermarkten en andere voorzieningen. De winkels in de stad zijn op een half uur rijden. Dat is wel minder ver dan bij jou, al moet ik voor bijvoorbeeld wandelschoenen ook 45 minuten rijden. 

Bij jouw loopt de grens dwars door het dorp, dan is het direct zichtbaar ook. Hebben de Tjechen nog steeds zo'n hekel aan Duitsers? De oorlog is allang voorbij en de Duitsers van nu kun je niet vergelijken met de nazi's van toen. Tenminste, zo denk ik erover. Je kan niet eeuwig een volk iets nadragen waar de huidige mensen niet bij betrokken waren.

Geplaatst:

Ja , de Tsjechen hebben een hekel aan Duitsers, dat zeggen vooral de politici in Praag.

Over de grens valt het meestal wel mee, hoewel er een slager is die geen Duitsers wil helpen.

Nu in de Corona crissis is het echter wel flink toegenomen, die haat tegen Duitsers.

Met mondjesmaat word er meer en meer over en weer samengewerkt , zoals schoolkinderen die elkaars taal op spelender wijze leren,  politie die sinds twee jaar af en toe samen op pad gaan, een riool zuivering die voor een Duits en Tsjechis dorp zuivert etc.

Maar het gaat moeizaam, en vooral langzaam.

Het Tsjechisch is een moeilijke taal, en de meeste Tsjechen weigeren Duits te praten.

Dan gaan ze liever over op het Engels.

Het is eerder dat men elkaar verdraagd, dan dat men wil samenwerken.

De wrok tegen Duitsland zit in Tsjechië dieper dan in Nederland.

In Nederland konden de meeste Nederlanders blijven wonen ( als je geen jood was tenminste) , maar in Sudeten Duitsland ( nu deel van Tsjechië ) werden eerst de Tsjechen verdreven, en in 1945 de Duitstaligen ( Sudeten ) .

Dat zit de Duitsers dan weer erg hoog, de meeste Duitsers ( vaak ook de overheid en media ) noemen de Tsjechische plaatsnamen vaak nog bij hun oude Duitse namen .

Liberec (duits: Reichenberg )

Hrádek nad Nisou ( duits: Grottau )

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Bezeichnungen_tschechischer_Orte

Hoe denk je hoe de burgermeester van Hrádek nad Nisou zich voelt als hij tegenover een Duitse burgermeester zit die het steeds heeft over Grottau

Dit was maar een voorbeeld, maar zo gaat het wel vaak .

Neem Varnsdorf ( Duits: Warnsdorf) , als ze hun geschiedenis willen leren, zullen ze Duits moeten leren, want het archief is in het Duits geschreven.

Het is niet hun geschiedenis, maar de geschiedenis van de stad  Varnsdorf.

Daar zitten ze echt mee.

Hoewel de grensovergang ettelijke tientallen meters van ons huis is gelegen, weten we meestal niet wat er in Tsjechie speelt.

Aan de Duitse kant van de grens, staat veel in het Pools, Tsjechisch en Duits geschreven.

In Tsjechië alleen in het Tsjechisch.

Bij sommige verkeers, verbods en gebodsborden met tekst , staan we altijd weer te raden wat je nu weer niet mag, of juist moet.

De Tsjechen zijn totaal niet geintereseerd om met de Duitsers , hun informatie te delen.

Zo wisten we pas na bijna twee jaar dat er Kaufland in Varnsdorf was gekomen,  gewoon omdat we er tegen op liepen, niet uit de media.

Word er helemaal niet samen gewerkt, jawel de brandweer werkt al zeker 50 jaar samen.

Op 25 maart 1967 was er in de Zollgasse in Großschönau, in het oude douanekantoor aan de grens, een dakspantbrand, die voor het eerst werd opgemerkt door de Tsjechische kant.

Men dacht eerst dat de brand aan Tsjechische zijde was, maar aangekomen bleek het net over de grens, in Duitsland.

De Tsjechische brandweer bedacht zich geen moment en hebben de DDR grenswachten overrompeld en zijn de DDR binnen getrokken.

Zij waren al aan het blussen, toen de Duitse brandweer aangerukt kwam.

Sinds die tijd werken de beide brandweren samen, ondanks dat in DDR tijd de grens gesloten was, maar niet meer voor de beide brandweren.

Het is bitter dat door de Corona , deze samenwerking tijdelijk buiten werking werd gesteld.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Als je over de duivel spreekt.

De grens is nog geen dag open, of de eerste grootschalige oefening in Varnsdorf door onze brandweer en KAT ( katastrophenschutz ) is aan de gang

Men wacht op de grens om door een Tsjechische brandweer wagen opgehaald te worden, en naar de brandplek gedirigeerd te worden

oefening 1 dag grens open.JPG

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:
  • Auteur

Pfff wat een geschiedenis, de Nederlandse geschiedenis is net zo hatelijk. En de haat is er nog steeds, de hatelijke mensen die haten verschrikkelijk. Joods, donkere huidskleur en ga zo maar door, er is altijd wat voor die haters te haten en zich beestachtig te misdragen.

Corona wordt niet meer serieus genomen (als het als ernst werd ingezien) en mensen houden geen rekening met anderen, hun ego gedrag brengt anderen in gevaar. Hier is nog steeds quarantaine, nog een Kindergarten en er op uit gaan. Alleen werk en boodschappen, maar liefst thuis blijven. Wat er nog komen gaat is afwachten, de onzekerheid is een tikkende tijdbom. Wat zal er in de herfst/winter weer uitbreken?

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:

De Frans/Duitse geschiedenis in de regio waar ik woon is ook niet de fraaiste. Naast het leed wat de Duitsers in WW2 hebben aangericht (t/m WW1 was Elzas en Lotharingen Duits), hebben de Fransen zich na WW1 en WW2 ook behoorlijk misdragen. De Pfalz werd toen bezet door de Fransen.

Het dialect net over de grens in Frankrijk is een soort van Duits. De oudere generatie spreekt ook nog Duits, de jonge generaties praktisch niet meer. Omgekeerd was het in Duitsland verplicht om Frans te leren op school, maar de meeste Duitsers spreken geen Frans. Samenwerken gebeurt al lang, al is het vooral op lokaal niveau. Op de grens is hier bijvoorbeeld een Frans/Duitse Kindergarten en ook de brandweer werkt goed samen. Al heeft Corona de verhoudingen ook hier verslechterd. Veel Fransen nemen het de Duitsers kwalijk dat Duitsland de grenzen heeft gesloten met Frankrijk. Veel Fransen werken in Duitsland en ook veel Duitsers wonen net over de grens (goedkopere huizen en belastingen) en werken in Duitsland. Eenvoudig is het niet. De burgemeesters van de grensdorpen hebben een paar weken geleden al de grenzen geopend, maar dat geldt alleen voor Fransen die Duitsland in willen. Officieel mogen Duitsers zonder dringende reden Frankrijk nog steeds niet in.

Ondanks dat de aangrenzende Franse regio's Elzas en Lotharingen grote Coronahotspots waren, is er in de grensregio waar ik woon nauwelijks Corona geweest. En ook nu is de regio al weken vrij van Corona. Dat maakt het voor veel mensen ook lastig om Corona serieus te nemen, want het is hier gelukkig nauwelijks geweest. Zelf denk ik dat Corona er altijd zal blijven. Net zoals griep. Maar zoals er nu mee omgegaan wordt, kan ook niet. Nu wordt bij elke Coronabesmetting op een school, de hele school gesloten. Logisch, maar zo is het ondoenbaar om op de huidige manier kinderen op te leiden. Kinderdagverblijven idem dito. Dat is voor werkende ouders geen zekerheid als het kinderdagverblijf zo dicht kan gaan. En dat geldt voor alles. Daar zal in de toekomst wat op gevonden moeten worden, eventueel een enting. 

Geplaatst:
38 minuten geleden, Flup zei:

Zelf denk ik dat Corona er altijd zal blijven. Net zoals griep.

Dat denk ik ook alleen met de griep kunnen we de risicogroep beschermen met een griepprik, met corona nog niet. Zodra dat ook kan zal het gelijk zijn aan de griep en niet meer apart worden getest tenzij daar reden voor is. Datzelfde gebeurde ook met de mexicaanse griep, die is in de griepprik opgenomen valt nu gewoon onder de noemer griep. 

Tot die tijd blijft het oppassen. In tussentijd zal onderzoek naar medicatie en de verspreiding helpen. Medicatie om te voorkomen dat mensen zo ziek worden dat ze op de IC belanden. Onderzoek naar verspreiding zodat we gerichtere maatregelen kunnen nemen ipv alles dichtgooien. 

Geplaatst:

In Varnsdorf hoor je af en toe Duits, gesproken door oude inheemsen.

In 1945 toen de Sudeten het huidige Tsjechië werden uitgegooid ( de zogenaamde Vertreibung ) mochten enkele Duitstaligen blijven.

Deze mensen moesten een schoon blazoen hebben qua oorlogsmisdrijven en collaboratie , en ze moesten een systeemrelevant beroep ( waar heb ik dat meer gehoord ) hebben.

Deze nu oude mensen houden het Duits in ere.

Maar het zijn er weinig, en het worden er natuurlijk steeds minder.

Zo`n 10 jaar geleden had je op de markt van Saarluis ( Saarland ) al een gecombineerde Frans - Duitse politie patrouille.

Tussen Nederland en Duitsland was de samenwerking al veel verder.

Hier begint het pas.

Toen we jaren geleden hier enorm veel last hadden van grenscriminaliteit , kwam de hier ook bij ons in het dorp wonende Bundestag afgevaardigde ( en nu minister president van Sachsen ) Michael Kretschmer  in het gemeentehuis uitleg geven.

Hij vertelde dat tussen Polen en Duitsland veel geregeld was  in het kader van grensoverschrijdende politie inzet.

Maar hoewel veel geregeld was , deden de Polen altijd moeilijk, en alles ging erg bureaucraties.

Tussen Tsjechië en Duitsland was bar weinig geregeld, maar werd er wel vaak meegewerkt.

Ja de Franse bezettingsmacht heeft na de overgave van Duitsland in 1945 , behoorlijk huisgehouden in Duitsland.

Hoewel niet goed te praten is het begrijpelijk.

Frankrijk had 4 jaar aan de lijfe ondervonden hoe de Duitsers zich in Frankrijk misdragen hadden.

De Franse bezettingsmacht heeft hard opgetreden tegen de Duitsers en de voedselvoorziening extreem verslechterd.

Amerika en de UK ( behalve Guernsey, Jersey en Shark ) waren nooit bezet geweest.

Deze bezetters gedroegen zich dan meestal wat vriendelijker.

Ook de Sovjet Unie, welke enorm onder het Duitse juk geleden heeft , heeft zich in Duitsland misdragen.

Men moet ook niet vergeten, dat net na de tweede wereld oorlog de gedachte was om Duitsland enkel als gedeIndustrialiseerd land verder te laten bestaan.

Het Morgenthau-Plan van 1944 zou van Duitsland 3 apparte  "agrarstaten" maken , die zelf maar in hun voedsel voorziening moesten voorzien.

Wat Duitsland niet kon , mede omdat er vele mannen dood, invalide of nog steeds gevangen waren.

Duitsland kwam in eerste instantie ook niet in aanmerking voor het Marshallplan , en voedsel transporten werden terug gestuurd.

Nadat Herbert J. Hoover in 1947 zag dat het sentiment in Duitsland zich tegen de bezetters begon te keren, de Sovjet Unie zich steeds opstandiger begon te gedragen en een agrarstaat  geen Amerikaanse producten zouden kopen, luidde hij de noodklok.

In de jaren na de oorlog was er in Duitsland een zware hongersnood, terwijl het in de bevrijde landen steeds beter ging.

Zo rond 1947 begon het dan ook in Duitsland wat beter te worden.

Dan kan je maar beter vriendjes met je buren blijven.

De brandweren hier waren gisteren zo blij dat de grens na 83 dagen weer open was, dat ze de grens weer gesloten hebben om....midden op de grens gezamelijk bier te drinken. 

Nou ja, beter dan oorlog voeren.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Hoewel het inderdaad niet helemaal on-topic is, vind ik het wel heel interessant om te lezen. Dank je voor het inzicht kustlijn! De geschiedenis bepaalt ook hoe nu de samenwerking is, ook in het voorkomen en "bestrijden" van het coronavirus.

Als de grens met Frankrijk op 15 juni weer voor Duitsers open gaat, hoop ik ook dat de betrekkingen weer genormaliseerd worden. Hier werden de Fransen die in Duitsland werken in het begin ook niet altijd evn vriendelijk bejegend door de Duitsers en dat heeft wel kwaad bloed gezet. Gelukkig is daar ook flink wat kritiek van Duitse zijde op geweest, want dat slaat natuurlijk nergens op. 

Wat wel opvalt nu, is dat er veel meer Duitsers vakantie gaan vieren in eigen land. En die zie je nu ook hier in deze regio. Naast de Fransen, die hier voor de Coronacrisis altijd al veel waren. Ik vind dat eigenlijk wel goed, een mooie vakantie kun je prima in je eigen land of in de buurlanden hebben. Mooi staat niet gelijk aan zo exotisch mogelijk.

De verenigingen beginnen ook langzaam weer "open" te gaan. Op de hondenschool bijvoorbeeld (heb zelf 2 honden) wordt weer getraind en je merkt dat dat de mensen goed doet. Wel met de nodige afstand onderelkaar en met een mondkapje op in het clubhuis, maar het begin is er. Ook bij andere vereniginen waar wij lid van zijn wordt het trainen weer opgepakt. Eindelijk!

Ook musea gaan langzaam weer open. Dat is wel wat lastiger dan bij de meeste verenigingen. Zelf ben ik ook bij een paar musea vrijwilliger, maar daar is het nog even onduidelijk hoe die weer voor publiek toegankelijk gemaakt kunnen worden. De inkomsten zullen, in verband met de afstandsregels, wel teruglopen, dus of die verenigingen kunnen blijven voortbestaan is onduidelijk. In Frankrijk ben ik ook vrijwilliger in een museum, maar daar kan ik voorlopig nog niks, vanwege de gesloten grens. Is ook niet erg, de gezondheid van mensen heeft prioriteit ten opzichte van een museum, maar een land zonder sociaal leven is ook niet goed. De tijd zal het leren in hoeverre het Coronavirus effect heeft op de samenleving. Persoonlijk denk ik dat het ergste nog moet komen. Niet zozeer qua Coronainfecties, maar meer op het gebied van werkloosheid en faillisementen. het zal nog zeker wel een jaar duren voordat je daar een volledig zicht op hebt.

Geplaatst:

@ Jorieke123   -   Okidoki

In het laatste filmpje wat ik plaatste,  dat van het bier drinken op de grens,  kun je zien dat ze niets ,  maar dan ook helemaal niets om anti Corona maatregelen geven.

De Tsjechische maatregelen zijn flink strenger dan de ( voor Duitsland ) al strenge "sächsische anti corona maßnahmen".

Houd iemand op het filmpje 1,5 meter afstand?

Draagt er iemand een mondkapje?

Ja de Sanitäter ( broeders ) droegen een mondkapje , stonden redlijk uit elkaar, en dronken ook geen bier.

Zelf zag ik , dat er een flesje bier van brandweerman naar brandweerman werdt over gegeven en uit gedronken.

Het toegestroomde publiek stond ook mutje op mutje

Het is wachten tot de grens weer dicht gaat.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:
Op 7-6-2020 om 21:51, loes zei:

Dat denk ik ook alleen met de griep kunnen we de risicogroep beschermen met een griepprik

Hier moet ik altijd een beetje om lachen, er is zo veel vertrouwen in de griepprik. De griepprik kan absoluut werken, als de cocktail waarvoor dat jaar gekozen wordt toevallig de juiste is. Er zijn dusdanig veel mutaties van het virus dat er elk jaar (nu bagataliseer  ik natuurlijk een beetje), voor een bepaalde inhoud wordt gekozen. Het kan dus ook prima zijn dat de griepprik nul bescherming biedt omdat mutatie en vaccinatie niet op elkaar aansluiten het blijft gokken. 

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:

Ik vraag me af of we niet gewoon veel voorzichtiger zijn omdat 1. de besmettingsgraad enorm is als je het zijn gang laat gaan en 2. omdat we niet weten welk effect het virus op lange termijn heeft op mensen. Zodra er meer bekend is en er betere methodes zijn ter voorkoming van een uitbraak en genezing, zal het allemaal wel weer terugkeren naar normaal.

Ik ben er alleen achter dat ik af en toe thuis werken enorm kan waarderen en ik hoop dat mijn baas ook inziet dat het werk ook thuis gedaan kan worden, zodat ik wat minder reistijd heb waardoor werk en privé beter te combineren gaat zijn met het moederschap, iets waar ik als interimmer voor Corona erg mee worstelde. Ik heb vaak lange reistijden en op sommige dagen zag ik mijn kind maar 1 uur. Ben me zelfs al aan het omscholen omdat ik meer tijd wil doorbrengen met mijn kind. Dat was een verborgen zegen van Corona voor mij, de tijd die ik heb kunnen doorbrengen met mijn zoontje. Het heeft me wat prioriteit gegeven :) Nu kan ik wel positief praten omdat we allebei een vast contract hebben in stabiele sectoren die gewoon doorgingen. Voor ons zijn er weinig consequenties geweest aan de lockdown, ik heb er vooral veel van geleerd wat betreft zelfreflectie. 

Geplaatst:
18 uren geleden, Lsjr33 zei:

Hier moet ik altijd een beetje om lachen, er is zo veel vertrouwen in de griepprik. De griepprik kan absoluut werken, als de cocktail waarvoor dat jaar gekozen wordt toevallig de juiste is. Er zijn dusdanig veel mutaties van het virus dat er elk jaar (nu bagataliseer  ik natuurlijk een beetje), voor een bepaalde inhoud wordt gekozen. Het kan dus ook prima zijn dat de griepprik nul bescherming biedt omdat mutatie en vaccinatie niet op elkaar aansluiten het blijft gokken. 

Klopt, soms gaat het mis zoals bij de griepgolf van 2017/2018. Al had dat niet helemaal te maken met verkeerd gokken maar vooral met geld. In de uitgebreidere cocktail zat de juiste vaccin wel maar nederland gebruikte de cocktail met 3 types en laat nu net die 4e bescherming hebben geboden. Daarna is besloten om ook in nederland de uitgebreidere cocktail te gebruiken. 

Maargoed het ging hier over corona en die vaccinatie zal de eerste jaren echt wel helpen. Of je moet er nu al vanuit gaan dat ze geen werkend vaccin kunnen maken? 
Ik vergeleek het al met het mexicaanse griepvirus (H1N1pdm09). Dat is alweer 10 jaar geleden en deze was afgelopen jaar nog actief. Horen we niets over, een vaccin tegen dit type zit in de griepprik en als iemand ziek is noemen we het griep. 

Geplaatst:

Om te voorkomen dat te veel bezoekers een in een bos gelegen kapel bezochten, hebben Poolse militairen de kapel afgezet en belemmerd dat nog iemand de kapel kon bezoeken.

Dit uiteraard in het kader om de Corona  epidemie tegen te gaan.

Er is echter één probleem, de kapel ligt niet in Polen, maar in Tsjechië.

Als er na een paar dagen klachten bij de Tsjechische politie binnenkomen van bedevaarders en bouwvakkers  dat ze door vreemde soldaten de toegang werden ontzegt , gaat de politie poolshoogte nemen.

Deze treffen de Poolse soldaten aan , en geven die te kennen dat ze zich in Tsjechië bevinden, waarop de Poolse soldaten zich terug trekken.

Of ze per ongeluk de grens zijn overgetrokken, of dat het om een provocatie gaat, is niet duidelijk.

De Poolse overheid heeft zich nog niet verontschuldigd.

De afgelopen eeuw hebben Polen en Tsjechië meerdere grensconflicten en zelfs een zesdaagse oorlog uitgevochten, waardoor het allemaal wat op scherp staat.

Ook een flink oplopende ruzie tussen Polen en Tsjechië over een direct aan Duitsland en Tsjechië liggende Poolse opendagbouw mijn , doet er hier geen goed aan

We zien dat in Corona tijd , de zenuwen toch meer blank liggen.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/polsko-hranice-vojaci-vpad-cesko_2006141322_cen

-----------------------------------------------------------------------------

Een aantal dagen geleden hebben we maar weer eens boodschappen gedaan, en wel in Tsjechië.

Omdat ons Tsjechiës niet bepaald goed is, ben ik ook mee gegaan, twee spreken en verstaan beter als één.

De Tsjechische regering heeft juist een paar dagen geleden hun maatregelen veruimd, daarvoor moest je bijvoorbeeld ook op de openbare straat een mondkapje dragen.

Af en toe zag je nog iemand met een mondkapje op straat.

De anderhalve meter regel word werkelijk nergens nageleefd.

De winkel was goed bevoorraad, behalve de snel klaar pasta`s , die waren zo goed als op.

Ook was er geen limonade te krijg, maar ruim 15 meter lange rekken met water.

Maar het kan ook zijn dat de winkel gehoor geeft aan de gezondheids dictatuur, en het niets met Corona te maken heeft.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

aha! 😎

wij waren ooit in Tsjechië en wandelden achteloos noordwaarts door een bos met heel veel dode bomen

tot we tegengehouden werden door gewapende polen, de kinderen schrokken behoorlijk,

en omdat we geen pas bij ons hadden werden we teruggeblaft, niet fijn!

aangepast door RobO

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Macron heeft voorgesteld dat vanaf 1 augustus iedereen in openbare ruimtes en ook in winkels verplicht een mondkapje zal moeten dragen. Of het voorstel is aangenomen weet ik nog niet. Wie op vakantie gaat naar Frankrijk is gewaarschuwd!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In Duitsland is het al verplicht om in openbare ruimtes mondkapjes te dragen. Betalen na het tanken, boodschappen doen, bezoek aan het ziekenhuis en wat dan ook, mondkapje om! Daar houdt men zich ook wel aan, alleen zie ik steeds meer mensen die hun mondkapje niet ook over de neus doen. Zo werkt het natuurlijk ook niet.

Verder begint het sociale en culturele leven weer op gang te komen. Wel met veel regels. Een restaurant bezoeken of even een terrasje pakken kan, maar wel met het invullen van je adresgegevens (stel dat een gast Corona heeft, dan kunnen de overige gasten gewaarschuwd worden) en het dragen van een mondkapje. Zodra je aan de tafel zit, mag het mondkapje af.

De 1,5 meter maatregel wordt minder streng nageleefd, hoewel soms tot in het absurde doorgevoerd. Ik ben onder andere vrijwilliger in een museum. Bunkermuseum, ondergronds tunnelstelsel. Allemaal niet heel ruim, al zijn de gangen toch wel 2 tot 4 meter breed. Overal zijn nu pijlen (verplichte looplijnen, was voorheen niet) en ook bij de kruisingen lijnen aangebracht, zodat je elkaar kunt passeren. Kon voorheen ook, maar nu is dat dus met pijlen extra benadrukt. Ook moeten bezoekers hun adresgegevens invullen en worden pen en formulierhouder na ELK ingevuld formulier ontsmet. Best veel extra werk, maar het is niet anders. En dat gaat bij elk museum nu zo.

Geplaatst:
1 uur geleden, Flup zei:

mondkapje niet ook over de neus doe

Tja misschien helpt het als ze de naam veranderen in mond én neus kapje.
Ja ik zie dat ook vaak hier, ik probeer me er niet aan te ergeren maar vind het een aanfluiting om te zien, draag dan niks maar hang niet met je misschien vieze neus op de rand van je mondkapje. Ik kreeg laatst twee leren mondkapjes maar ik zou niet weten hoe ik die moet schoonmaken en er zit ook een soort filtertje of ademhaalroostertje in. Verder totaal geen beschrijving dus nog ongebruikt. Mijn zelfgemaakte mondkapjes kook ik even een paar minuutjes uit maar van de week was ik een pannetje even vergeten door drukte in huis en de elastiekjes kunnen niet tegen droogkoken dus ik ga maar weer achter de naaimachine. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij dragen de mondkapjes ook hier.bijna iedereen in vigeois 

Geplaatst:

We waren een paar dagen in een hotel aan zee. (Hotel had de boel corona-wise prima geregeld)
Zelfs de meest simpele regels worden niet nageleefd.

Lift op, trap af.  Moet toch kunnen. Neen hoor, we gaan trap op.

Niemand heeft enig idee hoeveel 1,5 meter is. Meneer en ik lopen voortdurend te slalommen om stoer rechtuit lopende mensen heen.

In Eindhoven staan pijlen en strepen en teksten in veel winkelstraten op de grond.

Je zou denken dat een groot deel van de bevolking uit blinden, analfabeten en gewoon horken bestaat. 
Het loopt alle kanten uit.

Geen wonder dat de besmettingen stijgen.

Alles bij elkaar voor ons reden om ons maar weer terug te trekken in huis en tuin en de buitenwereld zo min mogelijk te betreden.

Geplaatst:
Op 15-7-2020 om 23:03, Jeanne heijmans zei:

Wij dragen de mondkapjes ook hier.bijna iedereen in vigeois 

Ik heb nog niet eens een mondkapje in huis of aangeraakt of gedragen...

3 uren geleden, Amrutten zei:

Lift op, trap af.  Moet toch kunnen. Neen hoor, we gaan trap op.

Eigenlijk ook maar een stomme regel, lift op.. trap af..

De oudjes kunnen vaak niet eens meer met de trap naar beneden, dus die gaan al met de lift naar beneden.
Zelf pak ik altijd overal de trap, en vermijd ik liften. Dit doe ik al 19jaar, daardoor hoef ik minder te sporten. Blijft je conditie beter van.

Maar nu met corona helemaal, lift is een te kleine ruimte, niet geventileerd genoeg, en moet je op knopjes drukken. En aan knopjes zitten doen we niet aan.
Ik zou dus ook zo het persoon kunnen zijn, die de trap omhoog pakt... Juist vanwege de afweging voor mijn/onze gezondheid.

Maar het punt over de winkelstraten dat alles door elkaar heen loopt, vind ik ook heel irritant. We zijn deze week dus ook weer vroeger in de ochtend bootschappen gaan doen om druktes te vermeiden.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels half jaar thuis, meer dan zat. Laat staat hoe sommige mensen zich misdragen, te schandalig voor woorden. Masker is vast in gebruik, nergens zonder heen. Het is niet anders, handen wassen is niet anders dan normaal, al staat nu overal zeep en een voorraadje. 

Volgende week verjaardagsfeesje van een Kindergarten groepsgenootje, dan heeft zoonlief weer voor het eerst een uitje. En dan de week er op weer naar Kindergarten, vraag voor hoe lang ... een keer hoesten snotteren en ophalen thuis blijven. Testen of 2 weken thuis blijven ... kinderen in verkoudheid en co ... wat een toekomst zucht.

Geplaatst:

Het voorzicht dat het allemaal langer zal duren dan voorzien  was er niet eind februari. Het wordt een heel stuk langer.

Ik vermoed dat er achter de coulissen een Strijd rond  Gouden Vaccin Handel  gaande is. Bevestigen kan ik het niet maar er zullen vele euro's winst mee gemoeid zijn.

De ene zijn dood, de ander zijn brood. Zo gaat het echt, laten we niet de kop in het zand steken.

Ondertussen komen er berichten de media binnen van Corona-overlevenden en Corona-nabestaanden.

Dit virus laat een levenslang spoor achter zowel bij de een als bij de ander.

Situaties zoals bijv. een volwassen dochter met astma verliest haar beide ouders binnen een week. De een al hoestend, de ander van verdriet. Dochter blijkt Corona gehad te hebben en heeft  niets  gemerkt ondanks haar astma. 

Terwijl zij de rouwkleding nog aan had van de begrafenisdienst van haar ouders werd zij gebeld vanuit het ziekenhuis om afscheid van haar broer te komen nemen, hij zou 2 of 3 dagen in slaap gehouden worden, dat zijn twee weken geworden zonder enige hoop. De schade aan de longen was zo groot dat hij nimmer kans had ooit zelfstandig te kunnen ademen. Een papa van drie dochtertjes. En zo had deze dochter  drie begrafenissen binnen een week zonder één knuffel of een handdruk ter ondersteuning, medeleven.

Zij en haar schoonzus hebben veel steun gehad aan de dorpsgemeenschap die allen langs de begrafenisroute stonden.

Twee trommelaars voorop. Zij sloegen de dodenmars.

Bevatten doet ze het nog niet.

Er is teveel nog te regelen.

Wat een impact!

Dit soort berichten zouden brutalen  of beter gezegd a-socialen die bijvoorbeeld geen afstand willen houden , 10 keer hardop moeten voorlezen.

Op het marktplein.  Verstaanbaar.

Misschien dat dan de ernst eens binnenkomt  hoeveel risico zij bij anderen leggen met hun gedrag.

Hoeveel gevolgen dit kan hebben.

Hoe a-sociaal zij omgaan met het recht van leven van een ander.

aangepast door Grork

Geplaatst:

Dat zegt het kabinet, dat de uitbraken van nu komen doordat mensen zich niet aan de regeltjes houden. Maar hier in het noorden - Groningen, Drenthe & Friesland - houden mensen zich minder aan de regeltjes, want het virus is hier altijd minder voelbaar geweest. Wat vakantiegangers hier zeggen is dat wij de anderhalve meter niet serieus nemen dan in het zuiden. Maar we krijgen hier nog altijd geen coronapiek. We zitten hier volgens mij gewoon beter met een lagere bevolkingsdichtheid en schonere lucht. Luchtkwaliteit is een zwaarwegende factor, en veel mensen bij elkaar in een gesloten ruimte is ook niet goed als er corona is.

Die demonstratie in Amsterdam een tijdje terug, met duizenden mensen zodat er geen afstand kon worden gehouden, had je terug moeten zien in de corona statistieken als die afstand op zich zo belangrijk was.

Ik was zelf op een demonstratie tegen de corona maatregelen geweest vorige week, als ik niet fysiek wat minder was geweest. Ik vind de maatregelen te ver gaan.

Mensen worden bang van persoonlijk contact met elkaar gemaakt. Ja sorry, maar zonder contact met andere mensen kun je geen mens zijn. Een mens is een sociaal wezen en niet gemaakt om in isolement op te groeien, dat is een vorm van emotionele verwaarlozing.

Als we afstand van elkaar moeten nemen, nemen we ook emotioneel afstand, dan maakt het uiteindelijk ook niet meer uit als er mensen doodgaan, want als keurig burger hadden we al afstand van andere mensen genomen. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.