Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik kook ze in (niet teveel) water met:

Laurierblad,

Peperkorrels,

Kaneel,

Suiker,

Geplette Jeneverbes,

Flinke scheut Grand Marnier

erg lekker !!

• 10 years later...
Geplaatst:

O lekker dit. 
ik ga in ieder geval een deel van de drie kilo stoofperen die ik heb inmaken met witte wijn steranijs kardamompeulen en een kaneelstokje. Even een twijfel of ik het in de snelkoker doe..als die het tenminste op mijn inductie doet dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Niet doen als je mijn peertjes hebt. Die hoeven maar een klein halfuurtje te koken! Vergeten te vertellen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
53 minuten geleden, bonnie f zei:

Niet doen als je mijn peertjes hebt

Nee die heb ik niet, ik zag ze wel, kleinere bruine peertjes toch? Ik heb dikke ronde groene peren van een vriend gehad. Ondertussen doet mijn oude snelkookpan na 49 jaar trouwe dienst het helaas niet-vanwege de inductie. Met pensioen dus die pan..of naar de kringloop.

De peertjes dus gewoon in de pan gekookt. 
1 fles witte wijn ( moeilleux)

even veel water

450 gram suiker

1 theelepel anijszaad

4 kardamompeulen

1 kaneelstokje

4 plakjes verse gember.

de 2 kilo geschilde ontklokhuisde peertjes in 8ten gesneden tot ze gaar waren dat duurde 20 minuten. 
In hete schone potten gelepeld en staat nu te wecken voor 20 minuten op 90 graden.

Ik vind het knetterzoet en ik had nog 50 gram minder gedaan dan het recept. Lie zal het heerlijk vinden. En ik had een halve liter vocht over. Die kan ik nog eens gebruiken als ik nog aan wat peertjes kan komen. 

Geplaatst:

Haha is dat bij jullie ook zo? BJ wil de peertjes altijd heeeeel zoet, en ik wil eigenlijk nog wel wat peer proeven. Een hele liter wijn doe ik maar niet. Gaan die kleine peertjes zo van lallen. Maar kruiden en gember, goed idee. Vroeger deed ik er alleen kaneel in, maar tegenwoordig weet ik beter. 

Geplaatst:

Mijn vader deed vroeger altijd heerlijke stoofpeertjes maken. Ik heb geen recept daarvan helaas. Ik kan het ook niet meer vragen. 

Geplaatst:
6 uren geleden, Arja zei:

doe ik maar niet

Die alcohol is er behoorlijk uitgekookt..nou eerst verdund met een zelfde hoeveelheid water.

Dit heeft chatgpt voor me berekend:

Na het verhitten en verdampen van een groot deel van de alcohol zal er tussen 18-27 ml alcohol overblijven in de totale bereiding. Aangezien de totale vloeistofhoeveelheid 1500 ml is (wijn en water samen), zal de overgebleven alcoholconcentratie ongeveer 1,2% tot 1,8% zijn.

Dit is een vrij lage concentratie vergeleken met de originele 12%, maar het betekent dat er nog steeds een kleine hoeveelheid alcohol in de bereiding aanwezig is na het koken.

Geplaatst:

Ik heb net een paar St. Remy peren gestoofd, gewoon in een bodempje water zonder wat dan ook. Superlekker, hoef je niks meer aan te doen.

Geplaatst:

mmm gebruik rode wijn...

Geplaatst:

Ik maak of rode peertjes met rode wijn en kaneel, steranijs en suiker of met witte wijn, suiker en steranijs en kardemom of met witte wijn, pietsie suiker en veel saffraan.

Ik vind alledrie de varianten heeeeeeel lekker! Ik laat ze altijd heel. Vind ik mooier serveren. Dot opgeklopte crème fraiche erbij of kaneelijs. Ook errug lekker. Rest van de siroop even inkoken. Blijft hartstikke lang goed in de koelkast en heerlijk om over de peertjes te druppelen. Of in te verdrinken. Mijn kinderen drinken die flesjes als limo zo leeg. [emoji2960]

Geplaatst:

Dat snap ik als er nog een pietsie alcohol is achtergebleven..net Franse kindertjes😉.

Je recepten lijken erg op de mijne. Vroeger deed ik meestal rode wijn of bessensap.

Nu wilde ik de witte eens proberen, de sirop is wel donkerder dan ik gedacht had ivm de rietsuiker.

Maar idd Mellie ik dacht ook al dat ik de rest van de siroop ook kan gebruiken als smaakmaker bij een glas prikwater. Toch eerst nog even kijken of ik nog aan een paar stoof of kweeperen kan komen.

Geplaatst:

Vrijdag 4-10 zijn stoofperen in de aanbieding bij Aldi.

Ik denk, dat ik daar maar wat ga kopen.

Geplaatst:

Die met witte wijn ga ik volgend jaar proberen. Dit jaar rode wijn, suiker, speculaas kruiden, beetje Chinese 5kruidenmix en een sinaasappel. Vorig jaar de meer hartige variant gemaakt. Geen suiker, rode wijn, tijm, laurier en jeneverbes. Ook lekker omdat het dan toch wat beter bij de hoofdmaaltijd matcht.
Ook een aanrader: stoofperen met limoncello. Ook vorig jaar gemaakt. Na een maand al op!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik maakte altijd stoofpeertjes met rode wijn enzo, maar vond het zelf altijd maar zozo.  Vorig jaar peertjes gemaakt met zo’n potje rode stoofpeertjes suiker uit de supermarkt, lekker joh!  😊 ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik geen alcohol drink/ lust. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic