Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterpomp


bur

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik dit topic op de juiste plek heb gezet, dus op hoop van zegen: 

 

Ik ben op zoek naar een waterpomp. Net via de zoekfunctie proberen te vinden wat ik nodig heb, maar ik kom er niet uit. De situatie is als volgt:

 

- Geen elektra

- Sloot op ca 20 meter van mijn tuin, bovenkant water is nog geen halve meter onder het maaiveld

- Tuin is ca 20 meter lang, dus met wat speling moet het water iets van 45 meter gepompt worden maximaal

 

Ik wil de pomp gebruiken voor:

- vullen regentonnen

- aansluiten op een sproeier 

 

Ik vond online deze pomp: https://www.bol.com/nl/p/kibani-waterpomp-8-000-liter-p-uur-98-cc-1-5-pk-4-takt-benzine-motor-4000-toeren-minuut-doorstroming/9200000094352854/

Maar in de handleiding daarvan staat dat je hem niet kunt aansluiten op een sproeier. Ik denk dat dit is omdat een sproeier max iets van 800 liter water per uur kwijt kan en de pomp 8.000 liter water per uur levert. Dat gaat niet goed dan. 

 

Andere pompen die ik kon vinden zitten qua capaciteit niet veel lager. En als ze al wat lager zitten, dan kunnen ze het water maar 25 meter ver pompen ofzo. Ik zoek dus een benzine pomp die de afstand aan kan en die je wel aan kunt sluiten op een sproeier. Heeft iemand een goede tip voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de handleiding kan ik niet vinden dat er geen sproeier op mag. Dat schrijft alleen Bol. Vast omdat ze bang zijn voor garantieclaims voor te snel slijtende pompen door langdurig gebruik.

Wat ik in de handleiding mis is een pompgrafiek. Dus bij hoeveel opvoerhoogte hoeveel opbrengst. Bij 0 meter opvoerhoogte is dat 8000 liter. Bij opvoerhoogte 35 meter zal dat misschien nog maar 500 liter zijn. Zonder grafiek kan ik je niet adviseren. Ik denk dat je op zo'n pomp ongeveer 3 sectorsproeiers kunt zetten. Dat is iets wat je moet gaan uitzoeken/proberen.  De prijs is niet hoog en de kwaliteit zal er ook wel naar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Dat helpt, dus bij grotere afstand, kan hij minder liters pompen, dus kan je er dan wel een sproeier op zetten. Daar kan ik wat mee. Bedoel je deze grafiek? Als ik die goed lees neemt de hoeveelheid bij meer dan 30 meter hard af en vlak bij 35 meter zit hij dan rond de 800 liter/uur. spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dergelijke grafieken horen in de handleiding te staan ik neem aan dat de grafiek van de pomp niet bij de bol pomp hoort. Die 35 meter is eigenlijk de opvoerhoogte. Als je de slang alleen over je tuin legt heb je alleen maar leidingweerstand. Het is allemaal uit te rekenen, maar ga maar uit van de gegevens van sectorsproeiers ed. Zijn daar geen gegevens van is het een beetje uitproberen. Hoeveel sproeiers moet je er aan zetten om voldoende druk over te houden voor het goede functioneren daarvan.

Ik blijf er bij dat voor die prijs geen goed waterpompje met benzinemotor te krijgen is. Als ik zo rondkijk bij die firma is dat toch een heel redelijke prijs. Ik heb zelf niet zo'n dingetje. Ik heb voor het sproeien op een andere locatie elektra aanwezig. Die pomp heeft toen al een veelvoud gekost.

Op de volkstuin hebben ook enkele tuinders een dergelijk pompje. Ze worden maar heel weinig gebruikt. Ik verwacht met dit weer dat de eerste wel binnen 2 weken tevoorschijn komt.

aangepast door hoekman
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afbeelding stond op de site van bol bij de foto's van de pomp.

 

Quote

Die 35 meter is eigenlijk de opvoerhoogte. Als je de slang alleen over je tuin legt heb je alleen maar leidingweerstand. 

Dus er komt nog steeds iets van 8.000 liter water per uur uit aan het uiteinde als hij gewoon horizontaal ligt? Leidingweerstand zal vast niet heel veel zijn. Dat is dan toch veel te veel voor een stel sproeiers? Zelfs als je er drie aansluit. Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. 

Quote

 ga maar uit van de gegevens van sectorsproeiers ed. 

 Wat bedoel je daarmee? Welke gegevens? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren toevallig iemand met precies dezelfde pomp die 'gewoon' op een sproeisysteem aan zien sluiten en het werkte perfect!

 

Wel zat deze aangesloten op een gewone waterhand pomp of hoe dat ook mogen heten. 

waterpomp 1.jpg

waterpomp 2.jpg

aangepast door Koen85
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

ik heb een MP zonnepaneel van 150W aangesloten op een kleine 12v Johnson bilgepomp, maken samen geen geluid

we bevloeien ipv sproeien tegen schimmels etc.

werkt prima, opvoerhoogte is hier ook 0,5 meter, slang van 40 m lang  is een goedkope slappe 1 inch slang

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dat merk zie ik ze van 20 euro tot 125 euro.

 

Vorig jaar wel wat van die slappe slangen gezien in een van je posts, maar hoe of wat of waar je die goedkoop vind weet ik niet. Daar maak je geen gaatjes in,dus slangen geven alleen water aan uiteinde dus je blijft slang verleggen?

 

Ze zijn klein, maar de dure claimen 6 056.65885 liters per uur ofwel 100L per minuut te pompen.

 

https://www.bol.com/nl/p/johnson-pump-l1600-12-volt-heavy-duty-bilgepomp-100-liter-minuut/9200000102730392  

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

@bur en anderen: heeft iemand ervaring met de Kibani 4 takt 8000 liter pomp ?

Omdat het oppompen met de hand te vermoeiend is, zoek ik een pomp.

Benzine of accu, die liefst niet zwaarder is dan een kilo of 13. 

Deze Kibani kwam ik tegen bij Bol, maar de reviews zijn zo la-la.

Daarom de vraag, heeft iemand ervaring met deze specifieke pomp ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Excuses voor de late reactie, de pomp werkt goed heb zelf ook een 4 takt kibani 8000 liter.

 

Zit in de omgeving Enschede en heb een filterbuis op 10.2 meter diepte(zelf laten slaan, alleen persoonlijk gebruik), gebruik een aanzuigslang van 10 meter.

 

Het duurt nu iets langer dan normaal, maar heb de 1000 liter ibc vol in iets meer dan 30 minuten.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat onze regio al weken geen regen heeft gehad, 2 van de 3 handpompen op het volkstuin complex werken niet meer.

aangepast door Chaotically Gardening
Leesbaarheid
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...