Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pecannoot


diesel4666

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen met ervaringen met pacannotenbomen?

Ik vind de smaak van deze noten fantastisch. Maar vraag me af hoe deze boom in onze streken gedijdt. Komt blijkbaar van nature voor in Noord-Amerika en Canada.

Qua temperatuur lijkt het me wel mogelijk deze in België te doen overleven.

Maar wat met bestuiving? Ik zou maar 1 boom kunnen plaatsen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pecannoten groeien alleen in de zuidelijke staten in de VS. De meeste zelfs in Mexico bij een warm en vochtig klimaat. Ze worden daar met minimaal 2 a 3 samen aangeplant voor de bevruchting en kunnen tot 40m hoog worden. 

Nederland en België voldoen niet aan de criteria helaas.
 

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een paar staan, samen met wat andere nootsoorten hier gekocht: www.desmallekamp.nl 

https://www.desmallekamp.nl/images/PDF/catalogus Pecan en Hickorynoten.pdf 

 

Ik zie dat ik ze nu al dik 6 jaar geleden heb gekocht, en ik had ze wel wat groter verwacht al. Maar dat ligt niet aan de boompjes zelf, op onze zandgrond en met de afgelopen droge en hete zomers is het erg lastig om zaken aan de groei te houden hier. Ze staan ook nog eens op het hoogste gedeelte van onze tuin. 

 

Nou ja, ik kan je dus nog niets echt uit ervaring vertellen ;) Maar die website/kweker zou ik zeker eens bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pecans groeien niet alleen in de Zuidelijke Staten van de VS. Ook wat noordelijk komen die voor (o.a. Iowa en Ohio) en deze staan bekend als de zgn. 'Hardy Pecans'. Deze pecans hebben een relatief kort groeiseizoen nodig om toch noten te produceren. Wel moeten ze op een lichte, zonnige en relatief warme plaats worden aangeplant. Lange hete zomers zijn een pré. Late nachtvorst eind april/begin mei kan roet in het eten gooien.

 

Pecan bomen (Carya illinoinensis) maken een penwortel en zijn daardoor lastig te verplanten. Planten die te lang in een pot hebben gestaan maken vaak een draaiwortel waardoor hergroei matig is.

 

Voor goede nootproductie zijn echt meerdere bomen nodig.

aangepast door Brabantse Tuinprins
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben 4 rassen staan, Carlson, pawnee, kanza en Colby.

Deze zijn allemaal geent op een nortthern carya voor een minder vorstgevoelige onderstam. 

Het is een lange adem voor ze gaan dragen, en geen idee hoe de ontwikkeling verder zal gaan in de toekomst. De rassen die het meeste kans van slagen hebben zijn wel de Kanza en Carlson. Deze hebben de kortste rijptijd die in de lage landen al meeste jaren te kort is.

Kortom, als liefhebber hebben we ze gezet ondanks dat ze peper duur zijn...

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Hij heeft dat jaar niets gedaan helaas, dit jaar wel! Het is dus geen echte pecan, maar een hybride. Een Hican. Mijn echte pecan (Carya illinoinensis ‘Snaps’ ) had wel hele kleine vruchtjes aangemaakt, maar die zijn niet gaan groeien en langzaam weer verdwenen. 

 

IMG_0424.JPG

 

Foto van 26-6:

IMG_8997.JPG

 

Foto's van vandaag:

IMG_0435.JPG

 

IMG_0438.JPG

 

Het boompje is echt nog niet groot:

IMG_0442.JPG

 

Die echte pecan is al wat mooier van formaat:

 

IMG_0440.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...