Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Leuke tips voor n betere wereld (duurzaamheid)

Featured Replies

Geplaatst:
38 minutes ago, SamanthaP said:

Altijd eten met de seizoenen mee

Dat is echt niet waar.

• 2 weken later...
Geplaatst:

@speets ik kwam eindelijk bij een winkel waar ze dat drankje (gemaakt van de cacaovrucht) verkopen waar jij hier over schreef. Apart smaakje, lekker wel hoor. Ik had de variant met prik, de andere was daar niet te koop. Of de prik nog wat verandert aan de smaak dat weet ik dus niet. Bij elke slok wist ik bijna te noemen waar het op lijkt/naar smaakt, maar toch ook niet. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

@Jorieke123 Ja heel apart hè! Onbegrijpelijk dat ze dat uit die droge resten weten te halen 😋

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Er wordt water aan toegevoegd. Het is een waterig afvalproduct van de cacaowinning. Feitelijk wordt bij dit drankje water naar het westen verscheept. Dat drankje is nog minder duurzaam dan de Marokkaanse watermeloen die ik nu zit te eten. 

Dit is geen aanval, maar het tegengaan van desinformatie. 

Geplaatst:
Op 15-6-2021 om 15:21, fre3ke zei:

Dit is geen aanval, maar het tegengaan van desinformatie. 

@fre3ke Ik had niet willen reageren, maar dit is echt te gortig. In mijn ogen ben jij degene die desinformeert! Heb je die site eigenlijk wel bekeken?? En de documentaire??

Cacaoboeren in Ghana hebben extra inkomsten (tot 30% per kilo cacao!) met een product dat normaalgesproken de grond in stroomde. [...] Samen met een aantal Ghanese boeren ontstond hieruit het idee voor deze duurzame onderneming.

De impact die we maken en meten valt binnen een aantal zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations. Lees hieronder hoe Kumasi binnen SDG 1, 5 en 12 past. 

Op 15-6-2021 om 15:21, fre3ke zei:

Feitelijk wordt bij dit drankje water naar het westen verscheept.

@fre3keHoe kom jij aan die informatie?

Denk je niet dat ze zelf ook wel kunnen bedenken dat dat nergens op slaat?! Dat ze hoogstwaarschijnlijk dat water pas in Nederland toevoegen en het ook pas hier bottelen?!

Ik weet niet hoe jij leeft, maar ik vind het belangrijk om mensen vooruit te helpen die het slechter hebben getroffen dan ik. Dat kan natuurlijk door geld te schenken aan hulporganisaties (check), maar ook door dit soort projecten te steunen. Dat is voor mij zinvol leven! Verder kijken dan je eigen moestuintje.

En verder:

Op 16-5-2021 om 16:21, Jorieke123 zei:

Laten we nou verder niet elkaars tips 'aanvallen'. Doe er wat mee, of niet. 

Amen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
3 uren geleden, speets zei:

Dat ze hoogstwaarschijnlijk dat water pas in Nederland toevoegen en het ook pas hier bottelen?!

Laat het woordje hoogstwaarschijnlijk maar weg want dat is precies wat er gebeurd.

aangepast door loes

Geplaatst:
2 uren geleden, Amrutten zei:

Die 2 regels zijn:

Door een sapje van een afvalproduct op de markt te brengen nemen wij onze verantwoordelijkheid binnen het bestaande voedselsysteem. Het doel van Kumasi is om Nederlandse consumenten bewust te maken over de kracht van (h)eerlijke consumptie! 

*Ons sap wordt in Nederland in glazen flesjes gebotteld i.v.m. het feit dat onze eindproducten voor 40%-60% uit water bestaan, en water over water verschepen vinden wij een beetje strange. 

Geplaatst:

Mea culpa.

Het is een droge vrucht, zoals Speets al zei. Het vruchtvlees wordt losgemaakt van de bonen door vergisten. Ik ben ervan uitgegaan dat daarbij ter plaatse water wordt gebruikt, omdat dat bij iedere vergisting nodig is en de vrucht van zichzelf droog is. En dat de pulp daarna wordt geperst en verkocht. 

Maar ik vergiste me inderdaad. Er zit nauwelijks sap in de vrucht, maar dat beetje sap is hetgeen naar het westen verscheept wordt. En dan met water aangelegd?

Hun positieve verhaal gaat niet over milieu maar over de mensen ter plaatse. Dat het product beter is voor de ontwikkeling van lokale boeren was direct al duidelijk. Dat is wel een betere wereld, dat bestrijd ik niet en heb ik ook nooit betwijfeld. Dat zijn die SDG-punten waar ze het over hebben. 

Voor het milieu is dit drankje nog steeds niet goed. Maar in veel andere opzichten is het wel goed, dat heb ik ook niet willen betwisten. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Je mag ook gewoon toegeven dat je fout zat met je beweringen en niet "Mea culpa" zeggen om daarna na een heel verhaal te zeggen dat het nog steeds niet goed is voor het milieu want dan is het excuus totaal niet gemeend. 

https://www.foodinspiration.com/nl/kumasi-helpt-cacaoboeren-om-meer-inkomen-te-genereren/

Bottelen in Ghana was niet handig, omdat het bedrijf haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk wilde maken. Power: “We gebruiken voor Kumasi 50 procent sap en 50 procent water. We besloten daarom alleen het sap in Ghana te maken en het daar te pasteuriseren. In Nederland voegen we er plat of bruisend water aan toe. Het is onlogisch om de halve wereld over te varen met water, terwijl je dat in Nederland ook hebt.” 

aangepast door loes

Geplaatst:

En dan in het kader van andere tips:
Bij de jumbo (en veel andere supermarkten) kun je vers geperst sinaasappelsap kopen. Zo’n automaat wat ronddraait met een kist perssinaasappels. Bij de jumbo maken ze van de schillen schoonmaakmiddel. Een allesreiniger die ik nu voor het eerst heb en whoaaa, hij ruikt heerlijk! Dat is dus een blijvertje. En extra leuk omdat het van een restproduct wordt gemaakt. Leukleukleuk!

En dan nog iets wat ik niet wist:
Je kunt oud frituurvet inleveren bij onze supermarkt. Nu frituur ik maar enkele keren per jaar, maar altijd handig te weten. Heb nu een 3 liter fles bewaard en ga daar oude zonnebloemolie in verzamelen (als in frituur, doe ik dat daarmee). Een beter milieu begint bij jezelf..!

Geplaatst:

Wij hebben eindelijk de frituurpan niet meer nodig. Een Actifry heeft de plek ingenomen. Is nog gezonder ook en je zit niet met oud frituurvet ook. En de eerste friettesten zijn goed verlopen. Zeker als je toch al weinig frituurt (zoals wij), is het een mooie oplossing. Het enige nadeel is wel dat het langer duurt voordat de friet klaar is.

Geplaatst:

@flup
Ik frituur nagenoeg niet. 2 of 3 x per jaar.
Voor Turkse frietjes heb ik een aparte pan waar de zonnebloemolie in blijft. Filteren en dan weer opnieuw gebruiken. Dus voorlopig geen inleverpunt nodig gehad.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik doe sinds een aantal weken mee aan een kettingkledingruil. Viel met mijn neus in de boter, want toevallig al 3 tassen voorbij zien komen en leuke dingen uitgehaald. Dit werkt voor mij zelfs beter dan tweedehands kleding kopen of van die ruilfeestjes. Ik zie dan nooit meer wat leuk is door de hoeveelheid.

Via onderstaande link kun je je opgeven voor een provincie/stad/buitenland en dan neemt er als het goed is iemand contact met je op. Ik besef dat dit soort dingen in hipster HQ Amsterdam meer mensen trekt dan in een dorp met 600 inwoners, maar opgeven als je interesse hebt kan geen kwaad. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfeyclg6SjM3GRBbaBprFZhoha3Q9a7l3xs1s9eIDpKeVzi6w/viewform

Geplaatst:

Leuk, heb ik al meer over gelezen, maar hoe doe je dat dan met verschillende maten? Ofwel hoe weet je dat er iets in zit in jouw maat?

Geplaatst:

Dat weet je niet! Je hoeft er ook niks uit te halen :)

In de laatste tas die ik kreeg zaten vooral dingen van iemand met maat 36 en small, daar kon ik niks mee. Maar er zaten ook een paar grotere dingen bij. In 'mijn' groep doen ruim 80 mensen mee, en er zijn 14 tassen in omloop die je ongeveer 3 dagen per tas bij je houdt. Dus de tas gaat door 80 handen. Grote kans dat er wel iets voor je bij zit in jouw maat/smaak. Ik zag wel dat in een andere wijk een speciale grote-matenketting was, dus dat is ook nog een optie.

Geplaatst:

Vandaag stuitte ik op Land van Ons: https://landvanons.nl, een coöperatie die uitgeputte landbouwgrond terugkoopt en de biodiversiteit terugbrengt. 

Geplaatst:

Op het eerste zicht lijkt het doel wel mooi. Dromen doen ze ook wel een beetje (bvb met die anderhalf miljoen leden op termijn,....)

Wel nodig om beetje tussen de lijnen te lezen en kritische vragen te stellen, zien dat je die beantwoord krijgt, op papier natuurlijk, geen loze beloftes. Als ik hun website lees zit ik in ieder geval direct met heel veel vragen waar geen antwoord op komt.

Mooie marketing hebben ze wel. Dat ze er geen winst willen uithalen geloof ik totaal niet. Uiteraard gaat die winst nooit rechtstreeks in deze vennootschap zichtbaar worden gemaakt. Manieren genoeg om dat aan het zicht van de leden (pardon, het zijn coöperanten) te onttrekken. Ik zie zoveel mogelijkheden in hun systeem om geld te onttrekken dat, moest ik op puur winstbejag uit zijn, ik zou overwegen het systeem te kopiëren en zelf te beginnen.

Misschien ben ik helemaal fout. Er bestaan immers nog 'goede mensen' met 'goede bedoelingen'. Overtuig me.

Geplaatst:
23 minutes ago, Swa said:

winst nooit rechtstreeks in deze vennootschap zichtbaar worden gemaakt. Manieren genoeg om dat aan het zicht van de leden (pardon, het zijn coöperanten) te onttrekken. Ik zie zoveel mogelijkheden in hun systeem om geld te onttrekken dat

Het is geen vennootschap, maar een coöperatie. Die mag winst maken. Het hoogste orgaan is de ledenvergadering zelf, dus de leden weten van de winst, en de winst wordt onder hen verdeeld naar rato van kapitaalinbreng. Het stemrecht is echter niet verdeeld naar rato van kapitaalinbreng.  De mogelijkheden die jij ziet, Swa, om winst te onttrekken, zijn waarschijnlijk gebaseerd op onjuiste aannames over de juridische aspecten van rechtspersonen. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Dat lees je vaker, meer biodiversiteit. Meestal komt dat neer op alles laten groeien, ongeacht wat. En daar heb ik dan weer problemen mee, want veel onkruid is tegenwoordig invasief en verstoort juist de biodiversiteit. En ook een biodiverse omgeving wordt uiteindelijk minder divers als je de natuur zijn gang laat gaan. Als je de natuur zijn gan laat gaan, wordt alles bos uiteindelijk. Is niet erg, maar bijna alle natuurorganisaties (Natuurmonumenten bv) grijpen jaarlijks in het landschap in. En dat heeft dan weer niks met natuur te maken, maar alles met cultuurlandschap. En dan heb je hetzelfde als een uitgeput stuk grond wat je opkoopt van de boer. Dat is ook cultuurlandschap. En dat uitgeputte stuk grond is niet perse slechter cultuurlandschap als een "biodivers" landschap wat je zelf reguleert. 

Geplaatst:

Ik ben niet van plan iemand te overtuigen of een discussie aan te gaan. Heb het bericht enkel ter informatie geplaatst en iedereen doet ermee wat ie wil. Mocht je geïnteresseerd zijn en meer willen lezen: De Waag publiceerde ook een artikel.

Geplaatst:

Een coöperatie is niets anders dan een vennootschap met een bijzondere vorm van aandelen en aandelenhouders. Misschien wordt daar in Nederland een andere naam aan gegeven. Vennootschap, bedrijf, associatie, vereniging, coöperative, entreprise. De naam dat er opgeplakt wordt doet er niet toe hé.

De leden weten van de winst. Jazeker, of beter: ze weten wat de directie van de coöperatie wilt dat ze er van zien. Het geld zal al lang weg zijn voor het de titel winst krijgt. Kosten maken noemen ze dat. Aan deze kant van de grens is er een gezegde: Ge moet nen oude aap geen smoelen leren trekken. En in dit geval ligt het er zo dik op dat ze het zelfs nu al op de website proberen goed te praten.

Naast de oprichtingsakte (is die publiekelijk beschikbaar in Nederland?) zal er wel ergens een onderhands (=verborgen) contract tussen de stichtende leden te vinden zijn ook.

aangepast door Swa

Geplaatst:

Ik heb geen connectie met deze coöperatie en ken ze ook niet maar persoonlijk vind ik de zware beschuldigingen van @Swa hier op niets slaan en deze berichten totaal ongepast. Men brengt hier een coöperatie in diskrediet zonder ook maar enig bewijs of dat ze ergens in opspraak zijn gekomen!

Kritische bemerkingen zoals deze van Flup (waar ik het niet mee eens ben) heb ik geen probleem mee, maar ze beschuldigen van onterechte kosten zonder fundering (= fraude), is de coöperatie een slechte naam geven terwijl men deze waarschijnlijk niet verdient. 

je kunt elke vennootschap dan ongefundeerd beschuldigen van fraude. Ik hoop dat je jouw berichten dan ook nog aanpast of staaft.

Zelf ben ik lid van Ecopower (ook een coöperatie) en ben daar veel meer tevreden van dan andere energieleveranciers en heb er geen probleem mee dat de bestuurders een verloning krijgen, zij werken voor de vennootschap zoals iedere werknemer. De grootste troef is echter dat onze maatschappij ook centraal staat en niet alles draait rond geld, geld en nog eens geld.

aangepast door simonvb

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.