Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

hoi ik ben Thessa 29 jaar

Thessa

Recommended Posts

hoi,

mijn naam is Thessa en kom uit Noordholland.

ik ben getrouwd met Emiel, en we hebben 2 boefjes van zoontjes! ( ook al zijn ze nog klein, ze helpen graag in de tuin ! )

sinds 2 jaar heb ik moestuin en zat eigenlijk altijd al als kleine meid met mijn handen in de prut en was met plantjes en dieren bezig...

sinds dit jaar ben ik ook actief met het maken van Jam's, compote, moes , gelei , sappen, en het inmaken van allerlij groenten.

Ik heb een stalletje aan de weg waar ik gezellige planten craeties verkoop , denk bv aan leuke planten mandjes, vazen of bakjes met een seizoens artiekel er in verwerkt, of een mooie druivenstam opgemaakt met zijde decoratie's.

sinds dit jaar hebben we ook huisgemaakte jam's , moezen, sauzen , sappen en vele meer!

Ik kan helaas niet alles vinden op het web betreft mijn vragen waar ik tegen aan loop met het verwerken van de opbrengst uit de tuin,

en hoop door het delen van ervaringen een stukje wijzer te worden!

hoop veel ervaringen te kunnen delen, tot dan!

groet Thessa.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

hoi,

dank dank

op de foto zagen jullie 1/4 van de moestuin, er achter staan de pruimen ( reine victoria )en ik heb ook een hoek met wat verschillende soorten, appels,peren ( ook een kwee! ) en daar komt bij, 1 vroege en 1 late kers , rode bessen struiken, een tamme braam en framboos, nu pluk ik van onze wilde maar die steken zo...;(

daarnaast lopen de paarden, ik ben er heel erg blij mee, en supper trots op!! daarom nog maar even een foto'tje

nu is het vuil alleen niet bij te houden in de moestuin....ik trek het er maar zo veel mogelijk tussen uit, maar schrapen heeft geen zin, het groeid zo weer verder....

hoe doen jullie dat ?

( er staan ook wat jonge m7qjns.jpg blauwe bessen, maar die willen al 3 jaar niet....)

Welkom op het forum Thessa.

Zie ik op de foto schorseneren ?

Moedig hoor. Maak je ze zelf schoon ?

Ik heb toevallig vandaag de helft gerooid (ongeveer 8 meter) en drie uur zitten schoonmaken. Een pittig karwei dat mijn vrouw graag aan mij overlaat, maar wel lekker.

gr. Jos

Vergeten.

Nog even ter informatie.

Ik ben ook altijd op zoek naar manieren om groenten en fruit te conserveren.

Ik heb toevallig net van mijn buurvrouw een mooi boek te leen gekregen.

"Inmaken lekker voor later" 1982 M & P boeken bv ISBN 90 6590 151 5

Het is een ouwetje maar er staat superveel in, van zoet/zuur, marmelade/confiture,sappen, groenten, fruit etc.

Super.

gr Jos

hoi,

ik heb veel maar dat niet....

wel even opgezocht ik had geen idee wat het was....moedig van jou dus! eet smakelijk!

wat er wel in staat ( en stond )

vroege aardappel ( Anais)

pompoen, kallebas

zomer en winter prij

uien, rode, gele, grote, kleine, lente enz...

knoflook

venkel

bleekselderei ( vindt het geen topper...wie heeft er een lekker recept? die met kerrie voor de stoof al gevonden)

courgette

zomer en winter wortel

slabonen bij de stok en op stam, harricofertes

sla, ijsberg,krul,veld, ruccola

bloemkool, broccolie, bietjes, rodekool, spitskool, boerenkool, spruiten, andijvi

tomaten, parika, radijs, komkommer ( de mini komkommer wilde niet ...)

meloen en knolselderie wilde ook niet...

suiker mais

zonnebloemen, irissen, gladiolen, latierus

maggie, basilicum, peterselie,

aardbeien ( elsanta)

wilde braam, pruimen ( reine victoira en hauszwesser ) wat verschillende soorten appel, en peren

en vast nog wel wat ik vergeet....

eet eigenlijk alleen maar uit de eigen tuin, lukt jullie dat ook??

Mooi lijstje, ik moet de bleekselderij ook nog verwerken.

Het lukt ons ook om de meeste groentes uit de tuin te halen, zeker in de zomer.

In de winter wil je soms nog wel eens wat kopen omdat we dan toch een keer groente willen eten die niet is ingevroren / ingemaakt. Maar hoofdzakelijk komt alles uit eigen tuin