Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bio zadendoos 2020/2021


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
Op 20-10-2020 om 08:58, Nasuada zei:

Ik heb Amaranth ( de paarse bladbloem) staan zal mij eens verdiepen om te kijken hoe ik het zaad kan winnen en deze ook toevoegen aan de doos.

Welke heb je? Is het een grote? Met hangende of staande bloemknotsen? Amerikaanse permaculture promotor heeft het er vaak over, 'over ten foot tall', soortjes die ik hier vind hebben allemaal hangende bloemtrossen en met two feet 60 centimeter mag je blij zijn.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@donaldk bij de pluktuin Lokale bloemetjes in Adam Geuzenveld heb je amaranth -of had je in elk geval- en dat was zeker geen 60 cm! Eerder 1,5 meter hoog. Was een groene, gele en rode soort. Ik weet niet of ze ze dit jaar ook heeft gezaaid, maar je zou even kunnen mailen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 weeks later...
Op 4-6-2021 om 01:40, donaldk zei:

Welke heb je? Is het een grote? Met hangende of staande bloemknotsen? Amerikaanse permaculture promotor heeft het er vaak over, 'over ten foot tall', soortjes die ik hier vind hebben allemaal hangende bloemtrossen en met two feet 60 centimeter mag je blij zijn.

Geen idee, zal er zo een foto van maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@flup @mellie een van jullie had hyssop in de bio zadendoos gedaan (ik kwam als tweede aan de beurt), maar deze lijkt verdacht veel op agastache toen ik de website naturalworld.nl aan het bekijken was, sectie kruiden en specerijen. Op de tweede pagina staat de hyssop, en die lijkt er niet op.
Blijkbaar verkeerde labeltje opgeplakt?
Zo te zien is het waarschijnlijk wel de gewone dropplant. Zal morgen nog wel een foto maken.
Had al van de week in de beschrijving van hyssop gelezen dat de bloemen naar één kant toe gingen, maar bij mij stonden ze rondom.

Dus ik heb de afgelopen 2 dagen agastache thee gedronken in plaats van hyssop thee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad geen hyssop maar agastache. Ik denk foeniculum. De termen zijn verwarrend omdat agastache ook wel eens hyssop wordt genoemd. Ik dacht zelf dropplant te kopen toen ik mijn hyssop aanschafte, het omgekeerde dus.

 

Ik heb nog wat hyssop zaailingen staan, maar dat is duur verzenden, ik kan wat zaad oogsten als je wilt. Ik weet nog niet of ik aan de zadendoos meedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nee, is normaal. Sommige zijn meer gemarmerd / getekend dan andere. Als je ze afrijpt voor zaadwinning zul je zien dat ook de groene bonen gemarmerd raken.

Jouw bonen zijn gezonde bonen die je prima kunt eten en geen lichtgebrek hebben. 

 

Edit: Kruisbestuiving is niet aan de orde, dat jaar had ik alleen die bonen gezaaid en ook de buren hadden geen andere bonen in de tuin (die hadden helemaal geen bonen).

aangepast door Flup
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ook. Heb de zaden gekocht bij een biozadenbedrijf (Dreschflegel) en afgelopen jaar gezaaid. Als je ze plukt om te eten of te verwerken, dan zien de bonen er zo uit. Pas als ze echt afrijpen (voor de zaadwinning), kleuren ze heel intensief.

 

Deze foto is vorig jaar semtember gemaakt, bij het afrijpen voor de zaadwinning:

 

1310362302_8_BoonSpatzeneier.thumb.jpg.e4bd4d1456149a3da19f137e55b43efc.jpg

 

Maar in augustus zagen de bonen er nog gemiddeld zo uit:

 

467559274_11_boonspatzeneier.thumb.jpg.3162305cdc5a291f5ea8adb6835c91d0.jpg

 

Sommige met meer kleur dan anderen. Zelf oogst ik ze voor gebruik vrij jong, dan hebben ze nog nauwelijks kleur. De kleur verdwijnt tijdens het koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet hetzelfde. Het wordt wel een borlotti type genoemd, maar onder borlottibonen vallen heel veel verschillende soorten bonen. Van stambonen tot en met stokbonen. De borlottibonen die ook jaren terug heb geteeld zagen er anders uit, ook aan de plant al. Spatzeneier is een oude bonensoort die nu niet veel meer geteelt wordt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...