RobO Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 klopt, ze groeien normaal in Turkije erg goed, daar hebben ze echt wel droge grond in de zomerwij niet, in het veen, dus ik neem ze op Quote
simonvb Geplaatst: 17 november 2015 Geplaatst: 17 november 2015 Ik heb bollen saffraankrokus gekocht in een opruimactie. Bollen zijn redelijk groot (4cm). Ik ga ze het eerste jaar in pot houden omdat ik nog niet exact weet waar ik ze wil planten. Kan men deze tussen andere crocussen planten (heb andere herfs- en lente crocussen staan) of herken je ze niet meer dan tegenover de andere paarse?Zitten sinds gisteren in potten, zet ik de potten nu best nog binnen voor een raam (zuidwesten) of buiten, bloeien zullen ze niet meer dit jaar maar zou wel graag hebben dat ze het goed overleven en nog groene blaadjes krijgen.Breken de crocussen makkelijk door een mulchlaag van enkele centimeters bladeren, in een deel van mijn tuin gooi ik in de herfst namelijk bladeren als winterprotectie? Hier op het forum blijkbaar veel mensen die ze in potten houden vanwege de vriestemperaturen. Echter lees ik op het net enkele verslagen (voornamelijk uit België) dat ze gemakkelijk in volle grond te houden zijn. Aangezien ik op zandgrond zit, moet dit hier dus wel lukken. Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2015 Geplaatst: 17 november 2015 mooie bollen, zullen nog wel gaan bloeien en je herkent ze zo aan de stampersbij ons breken ze door een grondlaag van 10 cm dus bij jou geen probleemik denk wel dat ze na de bloei een koudeperiode nodig hebben edit: linkje Quote
HuubvG Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 Paniek hier omtrent de partij de ik van voorgaande spreker heb mogen ontvangen en die mij al 2× een mooie oogst opgeleverd hebben. Mijn tuin bij NME zou overhoop gehaald worden door TenneT, omdat ze onder de hoogspanningskabels ligt en TenneT voor 'onderhoud' langs zou komen: tuin overhoop, groot materieel erover, bomen rooien, egaliseren, grasvelden zaaien etc. Ik heb uit nood de bollen vorige week eruit gehaald. Terwijl ze volop hun winterwerkjes aan het doen waren. Ik heb ze nu in de kas thuis liggen. Wat kan ik het best doen met de bolletjes, waar gedeeltelijk nog loof aanzit? Ik kan ze hier bij huis in de kas poten of in de voor- of achtertuin. Of wat anders? Eruit laten en drogen tot a.s. september lijkt me geen goeie optie, of wel? Het mooiste en tegelijk het ergste nieuws is dat TenneT alsnog van plan is de moestuinen te ontzien en er 'omheen' te willen werken. Ze kunnen dus ook weer terug daar. Wat zal ik doen? Quote
RobO Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 als er nog wortel(kluitjes) aan zitten kun je t proberen, anders gewoon laten indrogenof een please, please pretty please briefje schrijven .... Quote
HuubvG Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Dankjewel Rob... dat laatste had ik nl 2 jr geleden al gedaan. Uit pure dankbaarheid ben ik er superzuinig op, het zijn echt mijn troetelkindertjes geworden hoor. Dus ik geef het nog een kans, wortels zitten er nog aan. In het ergste geval ga ik een heel lief briefje schrijven idd. Quote
speets Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Donderdag 23/2 om 17.05 even naar België 1 kijken. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
annaelizabeth Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Dat ga ik zeker doen.Eerst dacht ik dat de kleine bolletjes die ik anderhalf jaar geleden heb geplant een zinloze investering waren geweest.Nu vond ik bij het opruimen en klaarmaken van de tuin toch op twee plaatsen nog groen blad! Hoop dus dat een paar bolletjes de vorst hebben doorstaan en ga dan volgens jullie adviezen verder. Quote
gitanoiwan Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Hoe oogst je eigenlijk de meeldraden uit de bloem ? Is dat een heksenwerk of valt het mee ? Quote
Bit Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Nee heel makkelijk, bloemblaadjes wegvouwen, stamper eerst wegnemen ( gele veeg op je vingers ) , vinger afvegen en de meeldraden nemen. Ik knip ze met een scherp spits schaartje af. en pak ze aan de kop vast. Beide handen gebruiken dus. Op je hurken.Plant blijft dan leven. voor volgend jaar. Als dat er van komt tenminste. Echt een lastige teelt hoor hier in ons kikkerland. Quote
gitanoiwan Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Wel interesant om mee bezig te gaan leuk Quote
0xygen Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Dacht dat Saffraan alleen maar leefde in Pakistan en Afghanistan. Dat het hier ook groeit, wat is de kwaliteit van de Saffraan hier? Quote
HuubvG Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Lees dit topic eens door Oxygen en je hebt je antwoord.Er staan ook linken in naar bedrijven die het hier kweken en ervaringen van mede MTFers. Quote
henkg Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 Ik zag zonet dat het eerste saffraantje bloeit. Op 3 september als kurkdroog bolletje geplant, ongeveer 10 cm diep. En nu al, op 9 oktober: De meeldraden bloedrode stijlen liggen inmiddels in de Stöckli, die stond toch al aan voor ander te drogen spul. Moet het echt geroosterd worden, of is een uurtje geventileerd drogen bij 30 graden ook goed? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 ik zou ze niet roosteren, zonde van de smaak, gewoon donker en droog en koel opslaan en af en toe een draadje in de rijst of couscous of paellahier bloeien er nu een stuk of 20, yessss! uhm, je hebt toch wel de stijltjes geoogst, niet de meeldraden? Quote
henkg Geplaatst: 10 oktober 2017 Geplaatst: 10 oktober 2017 Oeps. Uiteraard wel die bloedrode draadjes geoogst. Tekstfoutje, moest stijlen zijn. Is nu aangepast. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
jootje Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Vandaag mijn eerste saffraan draadjes geoogst. Dat een mens zoo blij kan worden van een paar rode draadjes! Quote
Cupcakeje Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Leuk!! Ik was dit draadje helemaal vergeten.. ik heb vorige week ook saffraan geoogst Quote
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Bij mij nog geen bloem te zien. Afgelopen jaar had ik ze pas in maart. Ik heb 75 nieuwe bollen besteld en daar stond op rond okt en ik was oprecht in de veronderstelling dat het een typfoutje was. Maar nee. Jullie oogsten dus al! Hier nog niks te bekennen. Zal wel weer maart worden Quote
prettig gestoord Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Yup, ik wil ook!Grbruik voor een aantal Marokaanse recepten regelmatig safraan Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Ktrijn Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 @Mellie: Dan is het toch niet alleen bij mij. Ik zie nog niks waar ik mijn bolletjes heb geplant... Quote
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Komt vast in de lente. Vooral geen stress zou ik zeggen Quote
simonvb Geplaatst: 22 oktober 2019 Geplaatst: 22 oktober 2019 Volgens mij bloeit de saffraancrocus nu en niet in de lente. Ik vrees dat je geen echte saffraancrocussen dan hebt maar een crocus die erop lijkt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.