Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2020-2021


RobN

Aanbevolen berichten

We hebben dit jaar mooie knoflook gehad, maar de uitval in de knoflook was vooral in de winter ook hoog. Woelratten vinden de knollen blijkbaar lekker. Daarom heb ik dit jaar toch de knofloken in potjes in de grond geplant. Ik hoop dat hierdoor de uitval minder is en dat de productie toch goed blijft. We hebben vier rijen van plusminus 6 meter geplant. Ik hoop vooral dat de woelratten de planten niet vinden en dat ze toch goed genoeg door het potje, door de gaten onderin heen, naar buiten kunnen wortelen. We gaan het zien. 

aangepast door permanatuurtuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren officieel begonnen aan het nieuwe knoflook seizoen, of is dat wanneer je de vorige oogst sorteert en het pootgoed apart houd?

Eerst gisteren de pompoentjes voor een deel geoogst, want de tuin staat nog aardig vol.

Vandaag twee kruiwagens met verteerde mest/ compost ingewerkt.

 

2122978427_20200926_132530(2).thumb.jpg.6155cac95346f1e76c2ee9127d35e39b.jpg

 

595137118_20200926_141038(2).thumb.jpg.7c557c7a26b1169cfdf202d711eaee94.jpg

 

De grond mag zich nu even zetten voor dat ik over een maandje ga poten.

Een lekker idee, de eerste 5M2 van de tuin zijn weer om.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@advanbrunschot Dat komt omdat je een beetje laat bent met bestellen. ;) Volgend jaar eerder op knoflookjacht gaan.

 

Ik heb nog een paar soortjes bij Leven van het Land besteld, zal deze begin oktober ophalen (want dan mogen honden eindelijk weer bij de Hoornse Plas rennen en spelen en dat is vlakbij Leven van het Land).

 

En nog even dit topic onder de aandacht brengen, zou leuk zijn als het verder wordt aangevuld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Forumlid @Kruidenvrouwtje heeft het in 2018 gedaan om in haar oude tuin begin November knoflook te poten en deze vervolgens een maand later te transplanteren naar haar inmiddels beschikbaar gekomen nieuwe tuin. 

Ik ben maar even niet dilomatiek, maar zoiets is eigenlijk dubbel werk, zonder voordeel (behalve dat je na een maand goed de verschillen in ontwikkeling van je rassen kunt zien).

 

December is een prima pootmaand voor ons, maar veel info over knoflookteelt komt uit Amerika (VS en Canada) waar de knoflook er veel eerder in moet, omdat 's winters de grond maandenlang bevroren is. Als er bijvoorbeeld op de site van Eemlook wordt gesproken van 'onze koude winters' moet je bedenken dat alle beschrijvingen daar overgenomen zijn van Ron Engeland, die in het noorden van de VS zit. Het gaat dus niet over Nederlandse winters en wat daar staat m.b.t. klimaat is niet op ons van toepassing. Ja, tenzij bij ons ook de bovengrond vanaf November maandenlang bevroren is, maar wanneer gebeurt dat nog?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, roeier zei:

niet over Nederlandse winters

Niet helemaal met je eens. De grote knoflook kwekers in Noord Frankrijk, die een klimaat hebben In grote lijnen vergelijkbaar is met Limburg/ zuid Nederland/België,  stoppen hun knoflook half oktober in de grond. Nu zal je in Alblasserdam meer het zeeklimaat hebben dan in Limburg bv. Dus dan kan je nog later gaan. Onder de grond gebeurd een hele boel voordat het « echt«  winter wordt.

Wat blijft is dat vroeger dan half oktober echt niet nodig is.

  • Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RoosDeTuinier, dat ziet er niet uit als Rose de l'Autrec, meer als een Artisjok type. Rose de l'Autrec is een Creole type, een hardhals, dus in het midden van de bol moet dan een hard stukje zijn wat tot de bloemstengel behoorde. Er zou maar een enkele laag tenen moeten zijn, met strakke velletjes en rose gekleurd.

Zo zou het er ongeveer moeten uitzien: https://www.moestuinforum.nl/topic/24325-knoflook-seizoen-2019-2020/page/7/?tab=comments#comment-395749. Dat is een Eden Rose, maar dat komt op hetzelfde neer als Rose de l'Autrec. Ik kan me vergissen op basis van een foto, maar mochten deze bollen van je groenteboer tenen in lagen hebben zitten, dan is de kans groot dat dit een Frans Artisjok ras is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm heb mijn billen van leven van het land ook binnen, ik vind ze maar niet al te groot allemaal.

Kunnen bollen groter worden van teentjes van deze bollen?

 

Bijv Transylvanian, vorig van van der wal waren bollen 2x zo groot en mijn oogst ook niet slecht. Deze zijn echt klein

 

 

IMG_20201002_124540.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik ook gewoon een paar teentjes van de biologische knoflook van Ekoplaza in de grond stoppen? (Met zo'n mooie paarse tekening op de schilletjes.) Lijkt me wel leuk om dit jaar een emmertje te proberen hier op het balkon.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, RobN said:

Kunnen bollen groter worden van teentjes van deze bollen?

Makkelijk. Ik heb wel bollen geteeld die 2x de diameter hadden van de moederbollen. Bedenk ook dat als je werkt met broedbolletjes, die piepkleine dingetjes op de bloemhoofden, dat je in een keer kunt gaan van graankorrelgrootte naar kleine volwassen bol - tientallen keren de grootte.

Nu is dat laatste niet een eerlijke vergelijking, want er zit wel heel veel samengebalde energie in zo'n broedbolletje, veel meer dan in een gewone teen, en uit een klein teentje haal je niet zo even een knoeperd van een bol. Maar opschalen naar groter is altijd mogelijk, tenzij je bollen al heel erg groot zijn.

Genetisch zou iedere Transsylvanian bol gelijk moeten zijn aan iedere andere Transsylvanian bol; klonen van elkaar, dus genetisch zou je exact hetzelfde materiaal nu moeten hebben als van Van der Wal.

 

Als je eigen oogst Transsylvian goed was had je daar beter je pootbollen uit kunnen selecteren.

 

@CherryCharlie, dat zou wel wat moeten worden als het biologisch is. Knoflook houdt op zich wel van volle grond en volle zon, de grootte kan tegenvallen in een pot en als de zon vaak niet op dat balkon schijnt. Als de pot wat aan de kleine kant is, dus snel uitdroogt en bij water geven dan weer heel nat wordt, dan dragen die wisselende omstandigheden ook niet bij. Maar ja, het is de vraag hoezeer je je een buil kan vallen door hier een stuk of wat tenen van een winkelknoflook aan te besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-10-2020 om 20:35, roeier zei:

@CherryCharlie, dat zou wel wat moeten worden als het biologisch is. Knoflook houdt op zich wel van volle grond en volle zon, de grootte kan tegenvallen in een pot en als de zon vaak niet op dat balkon schijnt. Als de pot wat aan de kleine kant is, dus snel uitdroogt en bij water geven dan weer heel nat wordt, dan dragen die wisselende omstandigheden ook niet bij. Maar ja, het is de vraag hoezeer je je een buil kan vallen door hier een stuk of wat tenen van een winkelknoflook aan te besteden.

Dankjewel! Dan ga ik het gewoon lekker proberen :) Wie niet waagt, wie niet wint!

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...