freggel Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Ik geloof dat hier nog geen topic voor was, mocht ik er overheen gekeken hebben, dan kan een modje dit verwijderen. Wat vind je de lekkerste groente uit eigen tuin? Bij mij zijn dat toch zeker de worteltjes. Mijn opa had vroeger een moestuin en ik zat altijd te azen op de winterwortel, die ik natuurlijk ook altijd kreeg. Opa schraapte de modder eraf met een mesje en smullen maar! Toen we vorig jaar in dit huis zijn komen wonen en ik de grote tuin zag die bij het huis hoort, dacht ik ook maar 1 ding: ik kan mijn eigen worteltjes gaan zaaien!!! Aldus geschiedde. Ik baalde er behoorlijk van dat, door de droogte eerder dit jaar, er helemaal geen worteltjes zijn gaan groeien. In de zomer ben ik opnieuw gaan zaaien en nu groeien ze gestaag. Ik vrees alleen dat ik een overvloed aan wortelen ga hebben, omdat ik uit frustratie na de mislukte oogst een hele hoop zaad overal gezaaid heb. Anyway; mijn top 3 van lekkerste groenten uit eigen tuin:1. worteltjes2. jonge aardappelen3. peultjes Nou is dit mijn eerste moestuin seizoen en er zijn nog een aantal groenten die ik volgend jaar voor het eerst wil proberen. Eerder dit jaar zou mijn top 3 er trouwens anders uitgezien hebben. Courgette had er dan ook bij gestaan, maar ik heb er daar inmiddels zoveel van gegeten dat ik ze voorlopig niet meer hoef te zien... Wat is jullie top 3? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Een modje? eeeeeehmm.... top 3... Tomaten zijn mijn favoriet, al heb ik er al 2 jaar geen geluk mee (en met mij de rest van moestuinierend Nederland). Rode ui, en (rauwe) witte kool. Maar in welke volgorde? Dat ligt aan waar ik zin in heb. Nu is dat witte kool Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 #1: aardbeien#2: chineese boontjes#3: aardappelen Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 1. peultjes, ik ben sowieso gek op peultjes maar ze zijn duuuuuur.2. mijn tomaten, ik heb net de buit binnen voor de planten sneuvelde. (bijna 10 kilo van 9 planten)3. snijbiet, verrassend lekker, ik kende het niet. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 (edited) 1) witte en paarse worteltjes2) peultjes (sugar snaps)3) suikermaïs En als ik er een vierde aan toe zou mogen voegen: borlottibonen (voor het eerst gezaaid en ontzettend in de smaak gevallen - ga volgend jaar wel zoeken naar een klimmend ras)De Chinese boontjes zijn hier minder meegevallen, vond ze snel hard worden en minder van smaak. Volgend jaar worden het weer andere Veel plezier gehad van: courgettes, landkers, komkommers, aardbeitjes, snijbiet, spitskool, snijselder, wortelpeterselie, gewone worteltjes, andijvie en allerlei soorten sla.Geprobeerd en voor herhaling vatbaar: pak soi (snelle groeier), kleinbladige baslicum en gecultiveerde rucola (zalige pesto)Minder meegevallen dit seizoen: rode bietjes, Nieuw-Zeelandse Spinazie (eens geprobeerd, niet slecht van smaak maar nogal 'harig' in vergelijking met echte spinazie) en voorjaarsspinazie (slechte start gehad en snel doorgeschoten)Nog af te wachten: ananaskers, spruitjes, boerenkool, savooikool en pompoenen Edited September 3, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Nr 1 sperzieboontjesNr 2 krieltjesNr 3 IJsbergsla (met radijsjes.... kan niet kiezen ) (en de framboosjes mmmm eigenlijk fruit ) Ik ga volgend jaar weer broccoli proberen (Die staat nu heel mooi in de bloem )Want dat is ook een van mijn favorieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 uhhh... bijna alles wel, maar als ik moet kiezen:1. mais2. courgette 3. pepers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Shit... maïs vergeten. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Ik lust alles en vind alles lekker uit mijn tuin. Mijn favorieten zijn: kerstomaten en spekbonen (dikke sperzieboon die mals blijft en geen draden krijgt). Dit jaar heb ik voor het eerst groenlof gezaaid. Dat is pas bitter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Welke soort spekbonen heb je gezet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Zou ik ook toch bijna de mais vergeten...Ik kwam namelijk op;1 Artissjokken2 Tomaten3 Pompoen (hoewel het dit jaar niet luykt) 3e plek wordt nu ingenomen door de mais Oja en de frambozen verdienen eigenlijk ook een plekje en de aardbeien.... Nou ja van alles eigenlijk, maar de winnaar blijft de artisjok.. Grr en de rucula!! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Een modje? Een moderator. Interessante lijstjes! Ik zie dat de bonen ook favoriet zijn. Hier ook wel, zeker de eerste oogst. Het lekkerste vind ik ze als ze opgebakken zijn met uien en spekjes! Die artissjok... Ik moet bekennen dat ik die nooit gegeten heb. Zijn dat gemakkelijke planten? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 @Freggel: Ja, dat snapte ik, maar het klinkt wat vies Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Hoi bij mij was het: 1 de doperwten2 sla3 bosuitjes En niet vergeten mijn blauwe druifjes boskoops glory Gr Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Welke soort spekbonen heb je gezet? Neckarkönigin. Ik zet ze al jaren omdat ze zo ontzettend lekker zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Die artissjok... Ik moet bekennen dat ik die nooit gegeten heb. Zijn dat gemakkelijke planten?Ik eigenlijk ook niet...ja één keertje lang geleden en uit blik van de Appie; vond ze zuur en vies....wil ze wel eens een keer vers proberen; heb nu zaadjes en ga volgend jaar proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 @Freggel: Ja, dat snapte ik, maar het klinkt wat vies Wil ik dan wel weten waarom dat vies klinkt? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Tis moeilijk maar een top 3 te noemen... maar ik ga mn best doen! 1. Bieten2. peultjes3.suikermais Maar ook ben ik gek van mn pepers, de raapstelen, pompoen, sperciebonen en ga zo maar door... Ik kan dus echt niet kiezen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Nummer een is gemakkelijk:Asperges!!Dan wordt het heel erg moeilijk,ik heb wel 10 groentes op nummer twee Vooruit:tuinbonentomaten...enz..etc... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Artisjok at ik vaak uit een potje met olie (niet uit blik die vind ik ook vies). Vers vindt ik ze lekker en het ziet er ook leuk uit. Grappig om te eten en ik vind ze heel lekker. Makkelijk tja;Ik heb ze dit jaar gezaaid en direct 13 artisjokken geoogst (3 planten). In principe zijn het echter vaste planten maar het overhouden in de winter is wat moeilijker (moet goed afgedekt worden etc). Vorig jaar heb ik dat niet gedaan en dat hebben ze dan ook niet overleefd. Dit jaar ga ik mijn best doen...Niet een hele scherpe fot maar zo serveer ik het dus (met dip sausje) zie je ook meteen dat ze verschillende grootes hadden (mijn oogst). Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Ziet er smakelijk uit! Even in mijn achterhoofd houden voor volgend jaar! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Het allerlekkerste staat bij de buurvrouw in de tuin, maar gelukkig is ze scheutig met uitdelen : flageolets (groene) en knoflook (roze). Uit eigen tuin staan de erwten samen met de bindsla bovenaan. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 lekkerste groenten ? alles is lekkerder als uit de winkel favo ; de sla, boontjes en courget voor de zoet /zuur dus eigenlijk ook de ui, paprika die ik hier bij gebruik en daar smaakt ook lekker bij een eigen aardappeltje enz .... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts