Jump to content

Wat is je lekkerste groente uit eigen tuin?

freggel

Recommended Posts

Ik geloof dat hier nog geen topic voor was, mocht ik er overheen gekeken hebben, dan kan een modje dit verwijderen.

Wat vind je de lekkerste groente uit eigen tuin? Bij mij zijn dat toch zeker de worteltjes. Mijn opa had vroeger een moestuin en ik zat altijd te azen op de winterwortel, die ik natuurlijk ook altijd kreeg. Opa schraapte de modder eraf met een mesje en smullen maar!

Toen we vorig jaar in dit huis zijn komen wonen en ik de grote tuin zag die bij het huis hoort, dacht ik ook maar 1 ding: ik kan mijn eigen worteltjes gaan zaaien!!! Aldus geschiedde. Ik baalde er behoorlijk van dat, door de droogte eerder dit jaar, er helemaal geen worteltjes zijn gaan groeien. In de zomer ben ik opnieuw gaan zaaien en nu groeien ze gestaag. Ik vrees alleen dat ik een overvloed aan wortelen ga hebben, omdat ik uit frustratie na de mislukte oogst een hele hoop zaad overal gezaaid heb.

Anyway; mijn top 3 van lekkerste groenten uit eigen tuin:

1. worteltjes

2. jonge aardappelen

3. peultjes

Nou is dit mijn eerste moestuin seizoen en er zijn nog een aantal groenten die ik volgend jaar voor het eerst wil proberen. Eerder dit jaar zou mijn top 3 er trouwens anders uitgezien hebben. Courgette had er dan ook bij gestaan, maar ik heb er daar inmiddels zoveel van gegeten dat ik ze voorlopig niet meer hoef te zien...

Wat is jullie top 3?

1. peultjes, ik ben sowieso gek op peultjes maar ze zijn duuuuuur.

2. mijn tomaten, ik heb net de buit binnen voor de planten sneuvelde. (bijna 10 kilo van 9 planten)

3. snijbiet, verrassend lekker, ik kende het niet.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

1) witte en paarse worteltjes

2) peultjes (sugar snaps)

3) suikermaïs

En als ik er een vierde aan toe zou mogen voegen: borlottibonen (voor het eerst gezaaid en ontzettend in de smaak gevallen - ga volgend jaar wel zoeken naar een klimmend ras)

De Chinese boontjes zijn hier minder meegevallen, vond ze snel hard worden en minder van smaak. Volgend jaar worden het weer andere

Veel plezier gehad van: courgettes, landkers, komkommers, aardbeitjes, snijbiet, spitskool, snijselder, wortelpeterselie, gewone worteltjes, andijvie en allerlei soorten sla.

Geprobeerd en voor herhaling vatbaar: pak soi (snelle groeier), kleinbladige baslicum en gecultiveerde rucola (zalige pesto)

Minder meegevallen dit seizoen: rode bietjes, Nieuw-Zeelandse Spinazie (eens geprobeerd, niet slecht van smaak maar nogal 'harig' in vergelijking met echte spinazie) en voorjaarsspinazie (slechte start gehad en snel doorgeschoten)

Nog af te wachten: ananaskers, spruitjes, boerenkool, savooikool en pompoenen

Edited by Guest

Nr 1 sperzieboontjes

Nr 2 krieltjes

Nr 3 IJsbergsla (met radijsjes.... kan niet kiezen )

(en de framboosjes mmmm eigenlijk fruit )

Ik ga volgend jaar weer broccoli proberen (Die staat nu heel mooi in de bloem )

Want dat is ook een van mijn favorieten.

Zou ik ook toch bijna de mais vergeten...

Ik kwam namelijk op;

1 Artissjokken

2 Tomaten

3 Pompoen (hoewel het dit jaar niet luykt) 3e plek wordt nu ingenomen door de mais

Oja en de frambozen verdienen eigenlijk ook een plekje en de aardbeien....

Nou ja van alles eigenlijk, maar de winnaar blijft de artisjok..

Grr en de rucula!!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Een modje?

Een moderator.

Interessante lijstjes! Ik zie dat de bonen ook favoriet zijn. Hier ook wel, zeker de eerste oogst. Het lekkerste vind ik ze als ze opgebakken zijn met uien en spekjes!

Die artissjok... Ik moet bekennen dat ik die nooit gegeten heb. Zijn dat gemakkelijke planten?

Die artissjok... Ik moet bekennen dat ik die nooit gegeten heb. Zijn dat gemakkelijke planten?

Ik eigenlijk ook niet...ja één keertje lang geleden en uit blik van de Appie; vond ze zuur en vies....wil ze wel eens een keer vers proberen; heb nu zaadjes en ga volgend jaar proberen.

Artisjok at ik vaak uit een potje met olie (niet uit blik die vind ik ook vies). Vers vindt ik ze lekker en het ziet er ook leuk uit. Grappig om te eten en ik vind ze heel lekker. Makkelijk tja;

Ik heb ze dit jaar gezaaid en direct 13 artisjokken geoogst (3 planten). In principe zijn het echter vaste planten maar het overhouden in de winter is wat moeilijker (moet goed afgedekt worden etc). Vorig jaar heb ik dat niet gedaan en dat hebben ze dan ook niet overleefd. Dit jaar ga ik mijn best doen...

442_14158fa89a48642774f541b8bcf4e4f5.jpg

Niet een hele scherpe fot maar zo serveer ik het dus (met dip sausje) zie je ook meteen dat ze verschillende grootes hadden (mijn oogst).

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com