Writy Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Nog eentje. Aardappel mosterd soep. Kook 750 gram aardappelen in ongeveer 1,2 liter water, ze moeten net onder staan, met twee bouillon blokjes. Draai na twintig minuten het vuur laag en voeg 250 ml slagroom toe. Breng de soep hierna niet meer aan de kook. Pureer de soep en voor 3 a 4 eetlepels mosterd toe naar smaak. Quote omdat aardappel lekker zijn, mijn website vol met aardappel recepten: http://www.aardappel-recepten.nl/
Flor Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Ha lekker soep! Hier nog een veggie recept: Dhal (indiase linzensoep) Dit heb je nodig (voor +/- 6 personen):500 g rode linzen, gewassen en gecontroleerd op steentjes ed1,2 liter water1 ui, gepeld en gesnipperd3 teentjes knoflook, gepeld en gesnipperd3 gedroogde chilipepertjes, verkruimeld2 tl kurkuma1 tl komijnpoeder1 tl korianderpoeder2 tl garam masalasap van 1 citroen (of meer naar smaak)eventueel fijngehakte verse koriander ter garnering Dit moet je doen:Doe alle ingredienten, behalve de verse koriander, in een grote pan, breng aan de kook en laat afgedekt een half uur a 3 kwartier sudderen. Pureer de soep met een staafmixer, proef en breng op smaak met zout, peper en eventueel extra citroensap. Doe er extra H2O bij als je ‘m te dik vindt. Garneer met de eventuele koriander.Serveer gloeiend heet met pappadums en verschillende soorten chutney. Quote mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/
RvO Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 (aangepast) Eergisteren maakte ik aardpeer-doperwtjes-soep (http://www.nrc.nl/thuiskok/2009/02/10/niet-vergeten-aardperen). Lekker Als je veel minder boeljon toevoegt kun je er een stoofschoteltje van maken. Ook lekker. Wortelsoep:1 ui goudgeel bakken,1 preitje (wit en groen) meebakken (ik doe de prei en de uien meestal even apart, dat vind ik gemakkelijker voor de timing)1 rood pepertje en ca 2 cm verse gember (allebei heel fijn gesneden) even meebakken.3 middelgrote winterwortels (in stukjes) toevoegen + boeljon (of water+boeljonblokje). Lekker laten prutten (het duurt een half uurtje of zo voor de wortels echt gaar zijn).Als je wilt even met de pureestamper fijn maken. Ik neem aan dat je borsjt en gazpacho wel kent, zo niet even goegeloeren. Oh ja, dit is een errug lekker recept voor tomatensaus, het vlees gewoon niet doen, nergens voor nodig. Boeljon bij de saus en je hebt soep. Eventueel nog wat groenten als spercieboontjes, mais, etc.. Het kost wel veel tijd, maar het grootste deel van die tijd kun je gewoon andere dingen doen. Ook als je niet kijkt pruttelt het wel verder. Ik maak dit recept één of twee keer per jaar en weck het dan. Zo heb ik een fijne voorraad basis tomatensaus. Invriezen kan ook natuurlijk. Link: http://koken.met.aschwin.net/ doorklikken naar Braadstuk in tomatensaus Nog een klassieker alhier, kaassoep:Maak een stevige kaassaus (bijv. op basis van oude koe / blauwschimmel / oude geit / rijpe camenbert, aangevuld met ui, knof, pepertjes / sambal / mosterd / prei / stengelui enzo (vooral het groen doet het leuk))Boeljon erbij. Et voila: kaassoep.De hoeveelheden doe ik op gevoel en die kan ik zo gauw niet geven (en het gaat dus ook wel eens iets minder goed). Ergens heb ik nog een leuk recept van een Turkse linzensoep. Ik moet er nog even naar zoeken. Komt later. NBKan ik al intekenen op het grootse soepboek? 27 april 2012 aangepast door Gast Quote
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Hoe smaakt die aardperen? Heb ze nog nooit gegeten. Kan je die dan gebruiken ipv aardappelen? Quote Good things come in small packages
Erny Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 waar-smaakt-aardpeer-naar-t3983.html en aardperen-t3042.html Quote
RvO Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 De beloofde linzensoep: http://www.superluminal.com/cookbook/soup_lentil.htmlLet even op de Amerikaanse eenheden. Die lopen niet helemaal gelijk met wat we in NL gewend zijn.Ik gebruikte rode linzen, maar groene moet m.i. ook kunnen, de kooktijd wordt dan wat langer gok ik en je krijgt natuurlijk een andere smaak en structuur. Het recept vond ik via www.vegatopia.com , een leuke bron voor vega recepten. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Winter groenten soep: Men neemt een pan waterDaaraan voegt men toe:1 Prei1 ui beetje grof gesneden.Knolselderij in blokjes. (Ligt aan de grote van je pan en de knol, ik gebruik een halve maar heb wel een grote pan soep)1 winter wortel in schijfjes gesneden.1 rode paprika in blokjes gesneden.1 gele paprika in blokjes gesneden.1 grote pot witte bonen in tomaten saus. (kan natuurlijk ook witte bonen uit eigen tuin en tomaten saus/ketchup) Op smaak brengen met groente bouillon blok of zout.Voor niet vegetariërs kun je een in schijfjes gesneden rookworst toevoegen (Let dan wel op met het op smaak brengen, door de worst word je soep zouter.Vermicelli toevoegen kan ook, net zoals aardappel. Quote
geertlaurent Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Klinkt goed. Ongeveer hetzelfde gemaakt van de week maar dan zonder bonen in tomatensaus. Volgende keer dat ik knolselder in huis heb ga ik dat zeker is proberen Ik maak soep altijd vegetarisch klaar, al willen de vrouw en Kids er meestal balletjes in. Quote
Stan Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Hier maak ik o.a. vegan(veganistisch en dus 100% plantaardig) uiensoep met Healthy Planet uienblokjes(2 per liter), zamek(magi zonder tarwe), uienpoeder, zout, peper, sojasaus(voor de kleur) en gebakken ui in olijfolie. Erg lekker en snel klaar. Groentensoep start ik ook met Healthy Planet uienblokjes(1 per liter), zamek(magi zonder tarwe), uienpoeder, zout(veel), peper,knoflookpoeder, sojasaus(een heel klein beetje) en doe er dan o.a. gember, komijn en koreander door. Als groenten gebruik ik dan zeer fijn gesneden spitskool, bleekselderij en bosui(wat je er ook pas in kan doen op je bord(blijft het lekker knapperig)). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
geedee Geplaatst: 22 november 2014 Geplaatst: 22 november 2014 Pompoensoep BereidingswijzeEen ui en 2 a 3 teentjes knoflook fruiten in een koekenpan. Pompoen uithollen en in stukken snijden(1kg) . Ongeveer 2 minuten mee laten bakken in de koekenpan. Een liter water aan de kook brengen met 2 groentenbouillon blokjes. Rest van de ingrediënten toevoegen en koken tot de pompoen gaar is, dit duurt gemiddeld zo`n 15 minuten, nadat het water heeft gekookt. Soep helemaal fijn maken met de staafmixer. Als je de soep te dik vindt, dan nog wat water toevoegen. Variatie: naar smaak kerriepoeder, crème fraiche of/en cayennepeper toevoegen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Receptje van het werk erg lekker! Kerriesoep met banaan en koriander Recept en benodigdheden voor vier personen. Ingrediënten:• 700 dl kokosmelk• 300 dl water• 4 gele bananen• 5 theelepels kerriepoeder• ½ ui gesnipperd• 1 dl gember sap• ½ bosje koriander• 2 blokjes kippenbouillon of 100 gram kippenbouillon pasta• Scheutje olieBereidingswijze:• Snijd de bananen in gelijke stukjes• Snipper de ui• Snijd de koriander stelen fijn (bewaar de blaadjes, deze hebben we later nodig)• Zet een pan met goede bodem en voeg een scheutje olie toe• Als de olie heet is, de banaan, ui, koriander stelen en kerriepoeder aanzetten (aanbakken)• Als de bananen zacht zijn kun je de gember sap, cocos melk, water en de kippenbouillon toevoegen• Laat dit alles rustig koken op laag vuur voor een kwartiertje (wel af en toe roeren om aanbakking te voorkomen)• Na het kwartiertje het geheel staafmixen tot een mooie gladde en gebonden soep• Garneer het geheel af met een paar koreander blaadjes. Weetje:• de banaan in dit gerecht zorgt voor een mooie binding in de soep• is je gerecht te pittig? Voeg er wat extra gember sap of banaan aan toe. Zoet is een goede tegenhanger van pittig Quote
Missmass Geplaatst: 26 februari 2015 Geplaatst: 26 februari 2015 Heerlijk romige pompoensoep (als ik hem maak wil meteen de hele familie mee komen eten ) Ingrediënten: 700 - 800 gr pompoen1 liter bouillon2 teentjes knoflook1 flinke ui1 a 2 theelepels kerriepoederverse rozemarijn, tijm en bieslookflinke scheut roompeper en zout naar smaak Snij de pompoen in blokjes of rasp deze. Snij een ui fijn en fruit deze even kort aan. Breng ondertussen een liter bouillon aan de kook en voeg de rozemarijn, tijm, blokjes pompoen, de in fijne stukjes gesneden knoflook en de gefruite ui toe. Laat het geheel ongeveer 20 minuten zachtjes koken. Na de 20 minuten zeef je de soep en vang je de bouillon op in een aparte kom. Haal de takjes rozemarijn en tijm uit de soep. De puree mag nu in de blender tot het een zacht en romig geheel is. Doe de puree nu terug in de pan waarin je de soep gekookt hebt en voeg langzaam de apart opgevangen bouillon weer toe, tot je de juiste dikte van de soep hebt. Voeg het kerriepoeder en de room toe en meng goed tot de soep een gladde, romige structuur heeft. Voeg nu pas peper en eventueel zout toe naar smaak. Serveer met wat verse bieslook gesprenkeld over de soep. (ps. overigens gebruik ik de tuinkruiden bouillon van Knorr, deze is vegetarisch!) Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jenneke Geplaatst: 26 februari 2015 Geplaatst: 26 februari 2015 Deze: http://english.turkishcookbook.com/2008/01/toyga-soup.html is ook verrukkelijk.Voor een vaganistische variant sojayoghurt nemen eigeel kan weggelaten worden. Voeg eventueel een half theelepeltje maizena toe i.p.v. het eigeel. Vervang de boter door bijv. olijfolie of koolzaadolie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.