geedee Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Afgelopen seizoen had ik 1 soort pepertje gekregen en de zaadjes in de kas en ook buiten gezaaid. De oogst was en is overweldigend geweest en maakte mij enthousiast om meerdere soorten te gaan kweken. Dus bestelde en ruilde ik zaadjes in augustus en na wat gegoogle zag ik dat je pepertjes enorm in oogst kunt vervroegen wanneer je er in slaagt ze de winter door houden. Dus besloot ik, ook omdat ik eigenlijk veel te ongeduldig ben om de volgende lente af te wachten , een poging te wagen op de keukenvensterbank. Ben benieuwd of het gaat lukken en hou jullie op de hoogte van de voortgang. 8 augustus diverse pepertjes gezaaid: Plastic erover om de kiemtemperatuur van 23 gr. te halen (stomme koude zomer dit jaar ) 20 augustus zijn er al enkele uitgekomen: Ik had 2 a 3 zaadjes per potje gezaaid dus heb ze 30 augustus verspeend.Vorige week was het zo lekker warm dat ik ze buiten heb gezet tegen de muur op het zuiden. Dat was dus dom want de enige chinese 5 color die was opgekomen heeft het niet overleefd ....was veel te warm en de blaadjes waren verdroogd. Had er ook geen zaadjes meer van om nieuwe te zaaien, maar dat komt weer goed (van de week weer een ruildeal gedaan ) Maar goed, het meeste leer je van je fouten dus heeft ie toch nog doel gehad. Via dit forum een echt kweekbakje kunnen ritselen (dank aan Jack uit Maastricht) en ze gisteren naar hun nieuw onderkomen voor de winter verplaatst: 2 potjes pasten er niet meer in dus die hebben hun privé onderkomen gekregen: Wordt vervolgd............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Hee, wat een leuk idee! Ik ga je topic zeker volgen! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Ik ga het ook zeker volgen, interesant! Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Leuk!! Ik was van plant reeds bestaande planten te laten overwinteren. En een paar bonsai-pogingen straks (strak insnoeien)... Volgens mij moet je ze van de winter bijlichten met lamplicht. Moet kunnen lukken, lijkt me. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 O dat wordt dan een klein verbouwinkje in de keuken......gewoon een peertje of moet dat een speciale groeilamp zijn??? (denken de buren vast dat ik wiet teel ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Geedee, Zorg in ieder geval dat de temperatuur niet te hoog zet straks in de winter, zodat de groei minimaal is. Met voldoende licht en de minimale groeipemeratuur komen ze de winter wel door lijkt me. Ik zou er zelf niet aan beginnen met jonge plantjes, gewoon omdat het een hoop gedoe is omdat de jonge plantjes moeilijk terug te snoeien zijn en snel gaan fileren. Ik heb als proef paprika's gezaaid in januari en deze tot aan februari / maart opgeweekt onder tl licht, zie: https://www.moestuinforum.nl/kweekkastje-voor-zaailingen-t497.html. Dat zijn toch flinke planten geworden, gelukkig kon ik ze toen het weer het toeliet kwijt in de kas. Als het voorjaar slecht was geweest had ik ze binnen moeten houden. Dat laat zien dat licht heel belangrijk is voor de opkweek van planten, het zal dus een uitdaging zijn met deze jonge plantjes in de donkere winter maanden op te kweken. Dit jaar zaai ik de paprika pas in februari , vroeg genoeg en vanwege groot succes weer onder het tl-licht. Wat ik wel ga doen is een poging wagen enkele planten (die dus in januari gezaaid zijn) te overwinteren. Maar geen gedoe, gewoon in de kas bij alle andere planten die geen vorst kunnen verdragen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Alleen maar overwinteren? Ik ga proberen om winterpepers (de meest makkelijke soort: cayenne) te zaaien (vorige week), te laten groeien én te oogsten. Net zoals mijn tomaten-probeersel: zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878.htmlAlle informatie / documentatie leert dat dit niet gaat lukken. Ik zal ook niet teleurgesteld zijn. Maar toch: waarom niet gewoon proberen, in een goed verwarmde woonkamer, achter een groot raam, op het zuidzuidwesten.Nee heb ik, en ja kan ik heel misschien krijgen.(Allereerste probleempje is dat ik in de gecombineerde zaaibak niet het verschil kan zien tussen de inmiddels gekiemde pepertjes en de tomaatjes. Niet bijgehouden waar ik wat gezaaid heb. Onderscheid zal ik wel kunnen maken als ze iets groter zijn. Daarna op weg naar het volgende probleempje ...) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 Ok Jorg dus een tl lamp voldoet: ga ik regelen...en ff dat topic over zaailingen goed bestuderen...lijkt me ook verstandig. Tja henkg, als er bloemetjes komen...ga ik natuurlijk proberen er pepertjes van te maken. ik heb gelezen dat ze zelfbestuivend zijn en de wind normaal het werk doet. Dus zachtjes bloemetjes beblazen of er voorzichtig tegenaan tikken zou voldoende zijn. Of dat ook voor tomaten geldt weet ik eigenlijk niet. Misschien zaai ik nog wat tomaatjes...heb nu toch de smaak te pakken Maar aan oogsten durfde ik eigenlijk nog niet te denken ze zijn nu net 6 cm hoog.... Ook ben ik van plan de cayennes die in de kas staan een terugsnoeibeurt te geven half oktober en te laten overwinteren in de kas Eentje wil ik in een pot binnen zetten. Je weet maar nooit of het -25gr. wordt en mn kas is niet verwarmd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 zo heeft het kweekbakje toch nog een goede dienst ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Ok Jorg dus een tl lamp voldoet: Zo ver ik weet gebruikt Jorg een speciaal soort tl lamp, staat dat niet in dat stukje?Edit: Yep, Philips Master TL-D Super 80 18W/865* Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 7, 2011 Author Share Posted September 7, 2011 Ja klopt Koert, ik zag het ook ik had mn antwoord al getypt en ging toen dat stukje eens goed bestuderen....en heb Jorgs type lamp gegoogled. Die lamp die hij noemt valt onder de zgn "daglichtlampen"als ik het goed heb...kan wel gewoon in mn tl armatuur die ik al heb. Dus daar gaan we mee aan de slag Maar dank voor de oplettendheid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Vandaag heb ik de plantjes even laten zien wat er van hun verwacht wordt: Die in het privé kasje zit al bijna tegen het deksel op... En eentje voor als ze alleen maar naar boven kunnen kijken : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Plantjes zijn goed gegroeid. Ik heb de voorste rij "getopt" zodat de zijkanten uitspringen. Het is de bedoeling een compact plantje te kweken dat kort bij z'n worteltjes blijft qua afstand, zodat ie meer kans van slagen heeft de winter door te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 ze zien er mooi uit . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 20, 2011 Author Share Posted October 20, 2011 Pepertjes zijn intussen hun kweekbakje ontgroeid en verhuisd naar een hoger plekje; Ik heb de vensterbank op t zuiden in de keuken in de winter altijd uitgebreid tot 3 a vier niveaus; gewoon losse planken waar de overwinteraars een plekje vinden. Vorig jaar stonden daar de belleplant-stekjes en het jaar daarvoor geraniumstekjes. Beide zijn inmiddels in genoeg aantallen aanwezig en sterk genoeg om de winter in de kelder te overleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Kan je dus nu al beginnen met pepers ? Ik heb ook niet echt het geduld om pas terug te beginnen met pepers .Kan dat ook voor paprika's ? Zij geven na 100 dagen al vruchten en dat zou dan in januari al zijn dat ze vruchten geven .Klopt dat ? Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Pepers en paprika's zijn in principe vaste planten; wanneer wij in een warmer klimaat zouden wonen zouden ze ook gewoon doorgroeien en continue vruchten geven. Het nu al zaaien en ze dus een plekje binnen te geven zodat ze niet doodvriezen, zal resulteren in eerder vruchten geven. Of dat na 100 dagen is weet ik niet, maar ik houd jullie op de hoogte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Heb laatst ( 3 oktober) de plantjes getopt en ze beginnen goed uit te schieten in de oksels: 26 augustus net boven de grond piepend: en nu 25 oktober: Omdat ze in zwarte potjes voor het raam stonden...droogde de grond erg snel uit want ze vangen best veel zon daar....dus de potjes in een houten vensterbank bak gezet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Ik zit dit net te lezen allemaal...ik ben nu natuurlijk erg laat met zaaien, en wacht maar "gewoon" tot januari/februari..ik ben wel erg benieuwd wat je winst is..Zelf heb ik de paprikaplanten uit de kas geschept voor vertrek en het bad in Fr ermee gevuld ( eerst in de pot gezet)..er is daar wat licht en de boiler geeft een ietsje warmte..ik hoop nog paprika`s te verkrijgen volgend jaar..ik weet ik heb daar iets over gelezen hier op t forum maar ik kan het even niet vinden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Heeft er warempel al een peperplantje( de kleinste ook nog ) al bloemetjes in aanmaak! Hoop dat het deze week nog zonnige uurtjes geeft dan kan ie even naar buiten op bijenjacht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 De meeste peperplanten hebben nu knoppen. Ik heb ze verplaatst naar een raam waar ik de zon kan afschermen; ook al is het winter, achter glas kan ze behoorlijk branden en laatst waren enkele plantjes gedeeltelijk verbrand. Ze zijn 8 augustus dus gezaaid en eerder in dit topic kwam het ter sprake dat je na 100 dagen zou kunnen oogsten; dat gaan we dus niet redden, maar was ook niet de eerste opzet. Moet nu ff wachten tot het eerste bloemetje open gaat en dan takjes tikken (of een bij uit z'n hotelletje halen buiten ) @appelvrouw: Hoe gaat het met de "badpaprika's" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Badpaprika`s zijn geen bLadpaprika` s meer..plots ging al het blad vallen, en dus de laatste paprika `s eraf gehaald vanmorgen en het laatste blad..een beetje bijgesnoeid, nu ga ik ze wat kouder zetten en hoop dat ze verder overleven. Eentje die eigenlijk al gesnoeid uit de kas kwam staat mooi te wezen op de vensterbank met een aantal mooie frisse blaadjes langs de stam Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Ik heb een aantal paprika planten in de kas gezet en ze wat bijgesnoeid. De kleinere bladeren zitten er nog aan en zien er nog goed uit. Waarschijnlijk is het na de eerste vorst wel klaar want de kas is niet verwarmd (wel 6-8mm glas en bubbelfolie) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Ja Jorg, daarom heb ik ze uitgeschept..ik heb net zo`n kas. Misschien kan je ze toch in wat vliesdoek pakken en hopen op een zachte winter? De ene paprika in de vensterbank heb ik net bekeken...hij heeft verdorie drie bloemetjes..die kan ik er beter uithalen toch? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts