Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peperplanten de winter door 2011 - 2012


geedee

Aanbevolen berichten

Ja dat is hier ook zo...in de vensterbank denken ze dat het zomer wordt; van de paprika's haal ik de bloemen eruit, want de pot is te klein om genoeg voeding te hebben voor vruchten ....dat gaat beter in de volle grond of grote "kasbak" volgend jaar, bij de pepers laat ik bloemen zitten...gewoon uit nieuwsgierigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Heb de takjes getikt....(tikkie: jij wordt een vruchtje )

Gezien de open bouw van het paprikabloemetje kun je daar prima een wattenstaafje voor gebruiken Geedee en dat is misschien nog wel effectiever dan trillen. De reden dat tomaten getrild worden is dat de stamper van de meeste rassen zich min of meer 'inwendig' bevindt . D.w.z. de stamper zit omsloten door een kokertje dat opgebouwd is uit vergroeide meeldraden. Door trillingen laat stuifmeel binnen dat kokertje los en komt dan op de stamper terecht.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

paprika en peper hebben gelijke bloemen neem ik aan

Klopt... lees i.p.v. paprikabloemetje peperbloemetje . Komt omdat ik zelf geen pepers kweek en ik bij het zien van jouw plantje gelijk aan paprika's dacht.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

977_32fa3e1142cb748da88a3bbe187d0049.jpg

Dit is de numex big jim...en de eerst is 1 mm groot hoop dat hij er niet nog af gaat vallen....

 

 

977_15dc40d5ec064831b220a4c62f13f414.jpg

Mooi hoor die bloemetjes...doe mn best met de wattenstaafjes

 

977_abff42dc19e925cf8f110b121001fdfc.jpg

 

Zitten er heel wat aan...ze kunnen al kijken waar ze straks terechtkomen...buiten is mijn kerstpuzzel in opbouw mn lief heeft denk ik genoeg van overal pepertjes en paprika's binnen en verraste me met een nieuwe (grotere) kas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Helaas ben ik geen goede bij...pepertje is eraf gevallen. Ik heb besloten om de planten geen vruchten meer te laten dragen totdat ze op hun plekje in de kas staan. Dan zal ik het bevruchten overlaten aan de "professionals"

 

Ik heb ze wel vandaag omgepot naar de bakken waar ze straks in blijven in de kas....dus ze staan nu groter(was ook wel nodig, was behoorlijk dringen intussen) in de bakken die je op de achtergrond ziet staan.

 

977_148a19ba3a6d6239c7a821431cca8aa7.jpg

 

Ik kan zeggen dat, voor wat mij betreft, het experiment geslaagd is....ze zullen in ieder geval een behoorlijke voorsprong hebben op de pepertjes die ik nu zaai. Ik heb de planten verleden jaar ook "getopt"en ze hebben al vele zij-armen die straks, hoop ik, vol met pepertjes gaan hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn doel was uitsluitend het verkrijgen van pepers in de wintermaanden.

Ze blijven erg klein, aan elk plantje (15 en 10 cm kort) is één pepertje gekomen. De rest is gewoon gestopt. De plant regelt dat allemaal zelf.

Ik ben benieuwd of ze ook gaan rijpen naar rood.

769_da18f9738a44b8cf48bfe023fc0dd279.jpg

 

Deze plantjes ga ik later opruimen. Ervaringen van anderen hebben me inmiddels wel geleerd om ook voor de buitenteelt vroeger (binnenshuis!) te zaaien. Huidig plan: begin maart zaaien (ipv begin april). Niet eerder, ik denk dat er daarvóór nog te weinig licht is. Ook omdat ze vóór medio mei bij mij nergens anders naartoe kunnen (ik heb geen kas).

Voor mijn buitentomaten blijf ik aanhouden om pas begin april (binnen) te zaaien. Planten zijn dan medio mei ongeveer 20 cm hoog. Groter wordt me binnen te lastig.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henkg ik had helemaal in het begin de pepertjes in een klein potje gezaaid en die toen verspeend.......4 stuks zijn echter "vergeten"....geen plaats meer voor.... en die staan nu nog steeds in dat kleine potje.....zijn ook niet veel groter geworden maar wel gewoon "in leven"; de plant past zich blijkbaar ook aan , aan de potgrootte die hij ter beschikking heeft. Ze staan nu nog steeds met z'n 4-ren in een 10 cm doorsnee potje(dacht vanaf sept. zoiets)

Ze zijn niet groter dan 15 cm maar zijn wel behoorlijk vertakt(weet niet of je dat kunt zien op de foto)

 

Ik zal deze nog tot maart zo laten staan en dan bij wijze van experiment in de kas uitplanten en eens kijken of ze meer doen dan de gezaaide van februari a.s. (vind zoiets wel leuk....experimentjes )

 

img_0701_resize99721326755708.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen die ook in ouderwetse neonlichtarmaturen? Want daar heb ik wel wat van, dan kan Lie daar mooi iets voor mij mee knutselen ( sorry Eva, dat doe ik niet zelf..ik knutsel niet met elektriciteit )

Weet je wat die lampen kosten?

 

Ik heb wel al pepers gezaaid en die komen prima op. Ze moeten het voorlopig met gewoon daglicht doen, later kunnen ze naar de kas, maar dat duurt nog een flink tijdje. Vannacht was het in mijn kas trouwens 2 graden ( buiten -9)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een groeilamp 45 euro gevonden maar begrijp t niet helemaal

 

kijk eens mee als jullie willen

 

http://www.buiten-goedwebshop.nl/licht/groeilamp-+-armatuur/flypage.tpl.html

 

Ik het nu die kap die aan de binnenkant iets van "spectrum" heeft...die het doet...want de lamp is gewoon een e 27 spaarlamp toch???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kosten zo rond de 3-4 euro per stuk (de Philips Master TL-D Super 80 18W/865 dan), maar zijn niet echt makkelijk aan te komen. Ik heb ze zelf via de groothandel gekocht (3 buizen). De lengte van de tl-buis is 604mm dus ze passen in elke armatuur waar die lengte tl buizen in past Er zullen vast ook nog wel langere tl buizen zijn, je moet in ieder geval (koel) daglicht hebben met een hoge kelvin waarde.

 

Ik heb voor lichtkleur 865 gekozen omdat die een hoge kelvin waarde hebben. De lamp heeft een blauw spectrum (groei *rood is bloei), 6500 kelvin en maar 18w. Lichtkleur 840 schijnt ook redelijk vaak gebruikt te worden voor planten die heeft 4000°Kelvin.

 

Leesvoer over belichting van planten (fluoresent lights gedeelte p 18) http://books.google.nl/books?id=Onv60-c6iEIC&pg=PA17&dq=grow+lights&hl=nl&ei=JOIVTZG3Mc6UOoSwtewI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDkQ6AEwAg#v=onepage&q=grow%20lights&f=false

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Even een update v w b de peperplanten: Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat het een succes is. De planten vragen nauwelijks aandacht en er zijn er toch al een paar die een pepertje aan het dragen zijn. Het was eigenlijk niet meer de bedoeling om ze al vruchten te laten krijgen, maar ja....vind t toch ook weer jammer om ze eraf te halen.

 

img071997901328568743.jpg

 

De eerste opzet was het om al redelijk goed vertakte planten te hebben (ik heb ze dus ook al jong "getopt") die in maart de kas in gaan en dan lekker vroeg vruchten maken zodat er lekker veel te oogsten is. Ik denk dat dát wel gaat lukken!

 

img072085091328568923.jpg

 

img072156361328568784.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen die ook in ouderwetse neonlichtarmaturen? Want daar heb ik wel wat van, dan kan Lie daar mooi iets voor mij mee knutselen ( sorry Eva, dat doe ik niet zelf..ik knutsel niet met elektriciteit )

 

ha, ik knutsel van alles in elkaar...maar ik kom liever niet aan electriciteit!

ik heb een keer teveel 220 gehad.

maarrrr, zoals gewoonlijk blijf ik het wel proberen...

dus vorige week een tl lamp aangesloten in mijn serre.

hij heeft het welgeteld 2 uur gedaan!

waarom hij er mee opgehouden is weet zelfs mijn man (electricien) niet...

maar het bewijst maar weer, daar kan ik beter afblijven

 

op dit moment heb ik drie goede overblijvers en eentje die het misschien nog gaat redden, ik ben iets te rigoreus geweest met het wortelsnoeien

 

een Bhut chocolate, een Black scorpion tongue en een tabasco short Yellow.

van de short yellow ga ik een bonchi maken (peper bonzai)

 

ze doen het uitstekend op tl licht. ze vormen nu allemaal bloemknopjes maar voor zover ik weet vormen ze geen vruchten onder tl licht. misschien dat ik ze binnenkort voor het zolderraam zet. op het zuiden maar het is er wel koud...

 

al mijn 'baby' pepers gaan midden april naar de serre die ik dan verwarm tot een minimum temperatuur van 8 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie planten Geedee

 

Ik was even gaan zoeken naar die lampen.

Snap er geen snars van maar 6400 Kelvin zou goed moeten zijn en dan blauw licht. Ik kom alleen in de 940( 9oo en nog iets dus boven die 840 ) geloof ik uit is dat ook een goede kleur? En dan hoe minder Watt des te goedkoper met stroom toch?

 

1 Vensterbank komt tot 2 uur zon op maar in de achterkamer en keuken komt helemaal geen zon dus ik denk dat dit niet licht genoeg is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...