Jump to content

Peperplanten de winter door 2011 - 2012

geedee

Recommended Posts

Helemaal geen zon is inderdaad niet goed maar vensterbank 1 is toch wel een optie bij jou. Ze vangen hier ook niet veel zon, sterker nog....ik laat de lamellen half dicht want het brand daar te erg(dubbel glas)...en lampen heb ik (nog) niet, dus ze gaan gewoon wat langzaam maar wel zeker

Er zijn ook nog een paar peperplantjes die ik in augustus vorig jaar gezaaid had, en een beetje in de vergetelhoek zijn geraakt.... Ze staan nog steeds met z'n 4-ren in een potje zo groot als een soepkommetje....maar zijn gewoon vertakt en krijgen ook nog zo nu en dan water....

Als ik ze zo bekijk, ga ik ze tegelijk met die andere(grotere) uitplanten in de kas...benieuwd wat het verschil is en óf er veel verschil is met oogsten uiteindelijk.

(misschien kan ik me dat ompotten en gesleep met grotere en zwaardere bakken wel besparen )

img073553851329005771.jpg

Wat een leuk experiment!

Ik heb zelf voor het eerst een peper overgehouden, die het nu nog prima doet. Dit was de Sierpeper Medusa (ook eetbaar, een mild pepertje). Hij zag er nog zo goed uit dat ik hem gewoon binnen heb gezet (keuken, vaak het koudste deel van het huis). Ik heb hem een beetje gesnoeid, hij doet het nog steeds, dus gaat straks weer naar de andere vensterbank.

• 2 weeks later...

@ Eva Ik heb een mail gestuurd maar kreeg alleen maar als antwoord dat ik fout bezig was geweest en dat de vlinder nu verhongert Ja alsof ik m voor expres ben vergeten . Niks geen advies...heb ik meer aan jullie reacties gehad

Ben dus lekker eigenwijs bezig geweest met honing vochtig in een keukenrol en ja hoor....roltongetje helemaal opgewonden in die keukenrol En een roze hyacint in een pot erbij gezet...tot nu toe nog geen interesse. De peperplant maar weer terug in het rijtje gezet want die kreeg ook geen belangstelling.

En manlief heeft vanochtend worteltjes gekocht bij het boodschappen doen "Ja voor je vlindertje Heb maar even niets gezegd dat het voer voor de rupsen is....vond t wel lief.

img086851891330198543.JPG

On topic:

Tegelijkertijd gezaaid in sept 2011 en kijk wat een verschil....die in dat soepkommetje staan met zn 4-ren en die anderen zijn al 1 keer in een grotere pot overgeplant.

img085654111330198826.JPG

Nee niks geen led lamp....gewoon eerst in een kweekkasje voor het raam op het zuiden gezaaid en bij 4 cm hoogte overplanten zonder kap erop....door de kou en het overplanten stopt de groei even, maar dat komt vanzelf weer goed.

Nee Numex Big Jim is niet zo'n scherpe peper...de cayenne is vele malen scherper. Het is wel de grootste chilipeper ter wereld! Kan wel 35 cm lang worden. Gemiddeld worden ze ongeveer 20 cm lang met een diameter van 5 cm. Deze peper is ideaal om te vullen. Het velletje wordt meestal verwijderd door de peper kort te branden. De Numex Big Jim is een favoriet in de keuken voor het maken van ‘chiles rellenos’ (gevulde en gefrituurde pepers).

Ik heb m eraf gehaald omdat nu nog even alle energie naar de plant moet gaan zodat die straks kilo's pepers kan maken

@ Jeanne....ze zijn in september gezaaid en maken nu allemaal bloemetjes....heb in het begin voor bijtje gespeeld uit nieuwsgierigheid, maar daarna niet meer......

Misschien tijd voor een apart topic: "Kareltje de winter door 2011-2012" ?

Mijn vorige update was van 16 januari (peperplanten-de-winter-door-2011-2012-t2930-30.html#p65096)

Nu inmiddels een kleine anderhalve maand later, en:

img1506k68121330338971.JPG

Nu dus één (bijna) rijp pepertje per plantje, op 31 augustus gezaaid.

Volgende week maar eens gaan zaaien voor het 2012 seizoen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de huidige twee miniplantjes -ook na verwijderen van de vruchten- zich nog gaan ontwikkelen. Zolang ze niet echt in de weg staan ruim ik ze niet op

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Nu dus één (bijna) rijp pepertje per plantje, op 31 augustus gezaaid.

Volgende week maar eens gaan zaaien voor het 2012 seizoen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de huidige twee miniplantjes -ook na verwijderen van de vruchten- zich nog gaan ontwikkelen. Zolang ze niet echt in de weg staan ruim ik ze niet op

De peper kun je er gerust afhalen nu want die wordt helemaal rood en dan kan de plant zich herstellen. Je hebt nu namelijk een plant waar straks op je balkon al in mei pepers aan hangen en dus ruim de zomer voor zich hebben om allemaal af te rijpen. Het is echt zonde om hem weg te gooien. Zet hem in een nieuwe potgrond een beetje aan de droge kant en kijk maar eens hoe hij zich hersteld; binnen 1 maand zit ie vol bloemen....wedden??

en ik denk dat wat voor paprika geldt....ook wel voor pepers opgaat: ik vond dit een handige uitleg: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm

Het 1e peperplantje is 3 dagen geleden verhuisd naar de kas....de Numex Big Jim. Even kijken hoe dat gaat...hij is de pionier voor de anderen. Het was vannacht 9 graden gebleven in de kas en Big Jim staat er goed bij:

1e-pepertje-naar-de-kas76381330678574.jpg

Mijn overgebleven paprika rotondum zat "plots" onder de luizen! Ik heb hem naar buiten gedonderd uit schrik voor alle jonge zaailingen. Vannacht was het vast niet koud want hij staat er fleurig bij op de tuintafel..weet nog niet wat ik ermee ga doen..misschien heb ik nog wat spruzit uit een ver verleden..ik heb nooit luizen ( zeg nooit nooit )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Probaat middeltje: 1 liter water, flinke pluk zware tabak, scheutje afwasmiddel en scheutje spiritus...nachtje laten trekken...zeven en in plantenspuit doen....geen luis meer te zien na paar dagen....toch nog? even herhalen....ze zijn gegarandeerd weg (vorig jaar geleerd bij dahlia's....hele zomer geen luis gezien)

Knoflook eet ik liever op

De Black Pearl begint nu ook knopjes te vertonen:

img092641721330687283.JPG

En de Adj Umba Red..die heel anders groeit...nl breeduit en veel bredere bladeren heeft dan de rest, is ook aan het produceren geslagen :

img092756201330687352.JPG