Geplaatst: 30 december 20241 j Ik kende het struikgewas niet. Nederlandse naam dus glansmispel? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 december 20241 j Ja @appelvrouw, maar de meer gangbare is tegenwoordig de Photinia fraseria Red Robin. Als je die herkent dan zie je ze overal terug. Roodverkleurend blad en volgens mij semi-groenblijvend dus daarom populair. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 december 20241 j 12 minuten geleden, MSDG zei: Photinia fraseria Red Robin O joh dat struikgewas met die rode blaadjes die men ook voor heg gebruikt en zo? Ik ben er niet dol op idd je zie het veel..net zoals leilinden en bolplatanen Maar ik moet het maar eens leren, al dat sierstruikspul, ik heb meer verstand van (on) kruiderijen en en zo maar dat kan veranderen 😑 Wat is bijvoorbeeld de naam van deze best wel hoge struik, 3 meter wel met bovenop al die mooie gele bloemen. Staat op Knarrestein 30 december 20241 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 december 20241 j Dat is een mahonie/mahonia, leuke winterbloeier maar nare stekels. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 december 20241 j Ook een mahonie dus? Want ik heb ook iets in de voortuin maar die struikjes zijn een stuk lager en hebben bredere meer vlekkerige bladeren maar ook met stekeltjes aan t blad en misschien ook bloei maar dat is me niet echt opgevallen tot nu toe. Dat heet ook mahonie. Heeft deze mahonie iets te maken met het hout mahonie? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 december 20241 j Bij Mahonia heb je verschillende soorten, van gangbaar tot redelijk zeldzaam. Op bovenstaande foto staat Mahonia x media, waarschijnlijk de cultivar 'Charity' of 'Winter Sun'. Bloeit ergens in de periode december-februari (afhankelijk van het weer). Als de temperatuur voldoende hoog is komen de bijen te voor schijn die de bloemen bestuiven. Later verschijnen er blauwe besjes. In de voortuin staat waarschijnlijk Mahonia repens of Mahonia aquifolium. Zijn laagblijvende soorten die je soms ook ziet in gemeenteplantsoenen. Ze bloeien in het voorjaar, dus later als Mahonia x media. Kunnen zich uitzaaien doordat de vogels de bessen eten en de zaadjes elders uitpoepen. Mahonia is nauw verwant aan Berberis.
Geplaatst: 28 februari 20251 j Iemand een idee wat hier opkomt? Je ziet rechts op de foto de zaadhulsjes nog zitten. Vorig jaar stond hier Nigella, korenbloem en ooievaarsbek in de buurt. Ik dacht eerst Nigella (gezien de zwarte zaadhulsjes), maar dat is puntiger dacht ik. Links op de foto ligt een verzameldoosje waar de zwarte zaadjes nog samen in zitten. Ben sowieso blij om iets spontaan op te zien komen! 28 februari 20251 j aangepast door Dahli
Geplaatst: 28 februari 20251 j Kan het iets allium achtigs zijn? Die hebben dat soort zaaddoosjes, en ze komen er dubbelgevouwen uit.
Geplaatst: 28 februari 20251 j Je hebt gelijk! Er heeft van de winter een uitgebloeide bloem van een allium christophii in de buurt gelegen zie ik nu, inmiddels half vergaan 😃. Dank je @Arja.
Geplaatst: 28 februari 20251 j Het blijkt inderdaad een allium @Flup. Die heb ik wat verderop staan. Allium Christophii. Zowel bloeiend als uitgebloeid mooi, met ‘bloemen’-bollen van zo’n 15 cm doorsnee. Het zijn net sterretjes.
Geplaatst: 29 maart 20251 j Iemand enig idee welk ras tamme kastanje dit kan zijn? Apps komen zo ver als 'tamme kastanje' of 'Amerikaanse kastanje', wat me sterk lijkt gezien de zeldzaamheid en mn locatie.
Geplaatst: 29 maart 20251 j Waar heb je hem vandaan? Zelf opgeraapt en gezaaid? Of meegenomen uit het verre zuiden of oosten? Heb je de vrucht hiervandaan dan lijkt het me toch idd de inheemse tamme kastanje 29 maart 20251 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 maart 20251 j @appelvrouw recent geemigreerd naar Zweden en m daar gekregen. Helaas geen mogelijkheid meer om navraag te doen.
Geplaatst: 29 maart 20251 j Denk persoonlijk denk ik de Amerikaanse Kastanje (Castanea dentata). Kan je ook foto van achterkant van het blad maken? Maar denk wel dat het pas 100% zeker is om te zeggen als er meer blad aan zit, en de variatie tussen de de bladeren minderen worden. De jongste bladeren kunnen nogal wat varieren in vormen en maten. https://tacf.org/identification/chestnut-species/
Geplaatst: 29 maart 20251 j Nee liever recht er onder, of gewoon even blad keren met de hand. Puntje en onderkant met stengel ook op de foto.
Geplaatst: 29 maart 20251 j Voor nu blijf ik wel bij wat ik zei. Enige blad wat meest volwassen lijkt is deze: En met het dunne uitterlijk vanaf het bladsteeltje, en de punt aan het uiteinde van het blad wat in alle bladeren te zien is. Vanaf de link wat ik eerder gaf:
Geplaatst: 29 maart 20251 j @rorror is inderdaad wel de soort waar ie tot nu toe t meest op lijkt. Had t niet gedacht gezien ik overal las hoe zeldzaam ze blijkbaar zijn. Ik ga nog even extra mijn best doen om er daadwerkelijk een boom van te maken.
Geplaatst: 31 maart 20251 j Het lijkt mij geen kastanjebladige eik. Als ik naar de eerste foto kijk dan zie ik toch duidelijk dat de spruiten uit een kastanje komen. Het zou Castanea pumila kunnen zijn. Deze heeft ook tamelijk smal blad en komt vaak met meerdere spruiten uit de kastanje. De vruchten van deze soort zijn wel aan de kleine kant. Castanea dentata heb je niet zoveel aan want extreem gevoelig voor kastanjekanker. In de VS is het aantal exemplaren zeer sterk teruggelopen. Tamme kastanjes het beste uitplanten in de volle grond, hebben in pot gevoelige wortels, zeker als de potgrond aan de natte kant is.
Geplaatst: 13 april 20251 j Bij het wieden vond ik deze worteltjes. De grootste zijn 3 à 4 cm lang .Deze zaten onder een boterbloem, maar die heeft er, denk ik toch, niets mee te maken. Op de foto is de 'rest' te zien van een bundeltje wortels welke ik ondertussen heb opgepot. De dunnere kant lijkt bovenaan te zitten, ik weet dat echter niet 100% zeker. Heeft iemand een idee welke plant hieruit zal komen?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.