weknow Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Op 15-6-2020 om 07:37, Bit zei: En die zwarte bes lijkt mij een jostabes. Dat kan kloppen. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Vastone Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 2 uren geleden, weknow zei: Dat kan kloppen Is er nog een manier om het verschil tussen jostabes en zwartebes te kunnen zien? Als ik op de website van Diana's mooie moestuin kijk zie ik tussen de foto's van beiden eigenlijk geen verschil en ik ken helaas ook niemand met 1 van beiden in de tuin om te vergelijken. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 De jostabessen zijn net een slag groter dan de zwarte bes. Ook is de vruchtzetting anders, hier geeft de zwarte bes kleine groepjes bessen. En de Josta bes meer solitaire bessen. Bron foto's: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jostabes en https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_bes . Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Jostabes heeft meer glanzend blad, dat wat kleiner is dacht ik ook, maar het duidelijkste visuele verschil zit toch wel in de bloemen, die zijn bij beiden wel klein, maar als je er oog voor hebt zijn die van de Jostabes veel opvallender met dat rood-witte. Maar dan moet je begin April wezen. Josta is dan ook al helemaal groen, of de zwarte bes wel zo snel is betwijfel ik. Heb je de zoekfunctie gebruikt? https://www.moestuinforum.nl/topic/24184-jostabes/. Smaak is ook anders, maar smaak is moeilijk te omschrijven. Quote
fre3ke Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Een blad kneuzen, en als je niet veel ruikt is het een jostabes. Het blad van de zwarte bes ruikt duidelijk naar zwarte bessen. Quote
D_SDennis Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 23 uren geleden, fre3ke zei: Ja, ik denk dat dat hem is, dank je. Ook wel logisch, een afgedankte kamerplant. Misschien krijg ik dan nog wat bloemen eraan voordat hij sterft. Ik laat het nog weten! Dat komt helemaal goed. Geef hem een nieuwe iets grotere pot met verse potgrond en wat liefde. Ik heb hier ook zo'n stakker staan. Ik overwinter hem binnen en in het voorjaar komt ie er altijd slecht uit. Maar hij komt wel weer terug en in de nazomer is de bloei weer super! Quote
CelineK Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Iemand enig idee wat voor soort aardbeien plant dit is? Dit is een uitloper van een aardbeien plant die ik heb geplant, maar ik heb nooit een aardbeitje hiervan kunnen eten. Deze plant heb ik ergens begin maart geplant. De bloem is licht roze. Quote
rorror Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Op 14-6-2020 om 15:04, rorror zei: Er hangen nu 6 peultjes aan. Zijn die gewoon eetbaar? Want dan bak ik ze gewoon mee bij een gerecht. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Ik zou nooit zeggen dat deze eetbaar zijn. Mocht er wat verkeerd gaan waardoor dan ook kan ik een flinke claim krijgen. Wel kan ik zeggen dat ik alle dagen peultjes eet en ook de grijze roodbloeiende. 🤫 Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Lijkt mij inderdaad deze (of sterk gelijkende) peul: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Weet iemand wat coor boom dit is? De bloemen zijn helaas al verdroogd maar ik hoop dat het toch enig idee geeft. Er komen voor zover ik heb gezien, geen fruit aan de bomen. Het ruikt heerlijk als je langs de boom loopt, fris bedwelmend zal ik maar zeggen. Het zijn witte bloemen, ronde topjes. Zie je niet zo goed meer helaas....De bloemen hebben lange meeldraden. Boom is paar meter hoog en vrij bossig, eerder een struikvorm. Het staat achter een heg dus ik kan niet zien wat er op ooghoogte groeit, maar volgens mij begint het blad ook pas na 1,6 hoogte. Sierlijke takjes. Herkent iemand deze verdroogde staat? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Boerenjasmijn? 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 👍Jasmijn is ook mijn gok. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 On 6/15/2020 at 6:32 PM, appelvrouw said: [..] dat is toch een olifanten solo.. Ja, ik geloof dat ik hier toch met een OK variant te maken heb. Je kunt al zien dat het ding paars gaat bloeien, net als OK, en er komen echte bloemetjes, dus niet broedbolletjes. Ik heb er een volwassen bol uitgehaald, die lijkt gesplitst in slechts twee tenen, heel weinig dus, en de broedbollen... die zijn groter dan de Olifanten broedbollen die ik hier op het forum heb voorbij zie komen. Die langs de schuifmaat op de foto gaat richting de 4 cm en dat was niet de grootste. De geur is plezierig ui-achtig; het ruikt eetbaar. Dus ik hou het maar op Olifanten knoflook, maar dan zitten er wel grote verschillen tussen de ene OK en de andere, zowel morphologisch als in groei-voorwaarden. Quote
rorror Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Wat voor spar is dit? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 15 uren geleden, roeier zei: hou het maar op Olifanten knoflook Dat die groei bolletjes zo groot zijn vind ik wel bijzonder. Ik kan het niet helemaal zien maar is de schil net zo hard als de eerdere bollen die je ooit had? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 15 uren geleden, roeier zei: Dus ik hou het maar op Olifanten knoflook, maar dan zitten er wel grote verschillen tussen de ene OK en de andere, zowel morphologisch als in groei-voorwaarden. ja hier ook wisselende producten, bol OK 1 zag er gewoon uit ( een dikke teen geplant in okt), had weinig tenen, stuk of 3 ipv 6, had wel kleine bruine broedbolletjes in de grond, had roestvlekken bol OK 2 was anders, ook een dikke teen van dezelfde mamma, was geplant in maart, kreeg alleen een flinke solobol tot nu toe, niks broedbolletjes, ook met roestvlekken onze paarse Lautrec was bijna even groot als OK 1, heb ik nog niet meegemaakt ik vermoed dat de planttijd en ook de groeiomstandigheden, plek, mest, kali, kalk bepalen wat er met de OK gebeurt; bij mijn gewone knof worden de bollen alleen maar kleiner/groter als de omstandigheden wisselen Quote
rorror Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 @tielse flipje Dus een Hemlock Thanks! Maar nu nog de juiste ondersoort van de Hemlock? Na wat spuren kom ik uit op een "Hemlock (Tsuga canadensis)" Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Grork Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Op 11-6-2020 om 12:52, rorror zei: Begin het voorjaar, had een muis een gekiemde ert geruild voor een stukje kaas in de muizenval. Ik vroeg toen al eens wat voor plant het zou worden. Werd aangegeven, misschien een ert of sierert. Is nu geworteld in puur kattenbakgrind, en staat in bloei nu! Misschien kan nu iemand zien wat voor soort het nu echt is! @Rorror, je hebt een Lathyrus te pakken.Eénjarig. Meerdere kleuren bloemen. Staat hier ook te bloeien. Zaad komt als bruine peul in het najaar, plant heeft van origine een klimrekje nodig. Hoe vaker je de bloemen op de vaas zet hoe meer bloemen hij produceert. Erwtje kan verloren zijn door een vogel, die jat ze graag voordat ze uitlopen. Afijn, die erwt valt en muis passeert. Muis komt bij jou langs en maakt de keuze tussen twee lekkernijen en laat de erwt liggen. Verhaal compleet 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
roeier Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Appelvrouw, er zit wel exact zo'n schild omheen als bij de broedbolletjes die ik jaren terug van een forumlid hier heb mogen ontvangen. Maar die waren slechts millimeters groot. Dit is in die zin onvergelijkbaar. Kijk, dit is de grootste broedbol: RobO, wat ook goed is te bedenken bij OK is dat ze echt zaad produceren, dus dat je gemakkelijker genetisch unieke planten kunt krijgen. Gewone knoflook is steriel en kan alleen gekloond worden. Wij hebben vast geen klonen van dezelfde OK, er zal in eerste instantie totaal ander zaad in het spel zijn. Er zullen verschillende cultivars in omloop zijn bij de verschillende leden op dit forum. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2020 Geplaatst: 28 juni 2020 Vast wel @roeier, maar daar heb ik weinig verstand van. In alle jaren dat ik OK teelde waren de broedbollen mini, 1 cm misschien. Dit jaar zijn alle geplante tenen en ook de solobollen uitgegroeid tot bollen met 5 a 6 flinke tenen. Vanavond In de oven een z on bol gepoft..smaak: redelijk, samen met mayo als sausje best ok. Ik vind ze als prei in de winter lekkerder Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 5 juli 2020 Auteur Geplaatst: 5 juli 2020 (aangepast) Gezocht: naam van deze vruchtdragende tropische plant/struik/boom. Deze staat in de Filipijnen en men wil graag weten wat men in de tuin heeft staan. Is er iemand die zo op het eerste gezicht ziet wat het kan zijn? 5 juli 2020 aangepast door Erny Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.