Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2


Erny

Aanbevolen berichten

9 uren geleden, Moonsparkle zei:

De boom hierboven ben ik trouwens ook nog steeds niet achter

Ik denk een wilde peer, gezien het blad. Hoe groot zijn de vruchten? Welke precies weet ik niet zeker, maar ik denk zelfs de Pyrus communis.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Moonsparkle zei:

Het gaat om een malus, sierappel

Ik denk toch echt een sierpeer en geen appel!!  Geen appelblad! Google eventueel ook maar eens op afbeeldingen van een sierpeer, daar ga je ook veel gelijkenis zien!  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee in de 'sier'peer, had toen je het geplaatst had al gezocht naar wat het was, kwam ik uit op een peer. Maar het exacte type kon ik niet achterhalen. Misschien een verwant met de wilgenpeer, vanwege het blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, fre3ke said:

Ik heb weer iets onbekends vanuit de compost groeien en ik ben benieuwd wat het kan zijn. Het ziet er tropisch uit en ik wil graag weten of ik het moet uitgraven en warm laten overwinteren. 

PHOTO_20200902_163613.thumb.jpg.05a0c9d39d75ea17716badf23ddc6b71.jpg

@fre3ke, ik vind het lijken op mijn sinaasappel. Ik had een paar maanden geleden wat pitjes in de grond gestopt, buiten in een potje. Nu heb ik drie kleine, stevige plantjes. 

 

Edit: bij nader inzien toch anders. De randjes van jouw blad zijn gladder, bij mij een klein beetje kartelig.

 

20200905_151549.jpg

aangepast door Arja
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja, dank voor het meedenken maar het is inderdaad geen sinaasappel. De zij-nerven van het blad lopen in een boogje naar boven, bij mijn zaailing. Een beetje zoals bij gele kornoelje, maar het is geen kornoelje. Het blad is ook zachter, en dunner dan bij een sinaasappelboompje. En het komt opgerold uit een soort schede tevoorschijn, zoals bij riet of bamboe. Ik vind hem erg elegant.

Nou ja, ik kan hem altijd uitgraven en het binnen aankijken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke als je het opgraaft en er zit een klein zwart bolletje aan dan heb je kans omdat het Canna is, met een schijfje eronder (denk aan die van anemonen) dan is het een Calla, en als er een oranjekleurig wortelstokje aan zit dan waarschijnlijk Kurkuma. Iets anders uiteraard ook mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobO Heb zelf ook 'appelallergie', een ongewassen appel eten, is binnen een aantal minuten pijnlijke lippen. Als was ik de appel goed af, of schil de appel heb ik er geen last van. Ik gok dat ik dus een reactie krijg op b.v. beschrijdingsmiddelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat weet ik niet, ik weet wel dat allergie voor de één anders is dan de ander, en misschien is het bij mij wel geen appelallergie maar van bestrijdingsmiddelen..

Zo heb ik er nog één, galiameloen vind ik super lekker. Alleen een paar hapjes, en binnen een paar minuten allemaal blaasjes op mijn gehemelte en na half uur hangen de vellen los in mijn mond...Heeeeéél pijnlijk. Na een dag of 3 of 4 heb ik er dan geen last meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uren geleden, RobO zei:

help gevraagd ivm lichte appelallergie van een bekende:

 

is dit een topaz of een santana?

Ik heb ze allebei als boom staan, Robo. Van Santana wordt gezegd dat ze ideaal is voor mensen met appel allergie (dat is nog iets anders dan allergie voor bestrijdingsmiddelen, Rorror....ik krijg een soort aften in mijn mond - niet altijd, maar wel vaak - als ik gespoten appels eet). Ik hou het op dat op je foto een Topaz staat, maar ben niet 100% zeker.......ook al zullen mensen die appels echt kunnen determineren dat misschien tegenspreken, het uiterlijk van appels van hetzelfde ras kan best behoorlijk verschillen.  Maar ik zal van beide wat foto's maken, zodat je zelf kunt vergelijken. Waarom ik denk Topaz op je foto is omdat ik bij bijna alle Santana steeds 2 kleuren zie....ongeveer de helft geel en de andere helft rood; Topaz is uniformer van kleur...er zijn overigens 2 versies van: Een Topaz en een Red Topaz. Je zult misschien zeggen dat het patroon op jouw foto ook bij sommige Santana's te zien is, lenticellen en van die gele vertikale streepjes tussen het rood, maar ook op Topaz is dat vaak volop aanwezig...daarom zou ik daar niet te zeer op af gaan. 

 

Het toeval wil dat ik van een grote fruitteler in Noord-Limburg een paar Santana's meenam verleden week. Die zien er toch weer anders uit dan die van mij. Dus 3 foto's hierna. Eerst de kwekers-Santana, dan de mijne en dan de Topaz. Daarnaast enkele duidelijke verschillen: Santana is vaak een vrij grote appel, het formaat wisselt wat maar er zijn flinke joekels tussen. Topaz is altijd wat kleiner...zeg ongeveer of ietsje meer dan een tennisbal.... Smaak is van allebei wat zoet-zuur, maar de structuur van Santana is knapperiger, maar ook luchtiger...net alsof het soortelijk gewicht van het vruchtvlees wat minder is. Topaz is ook zeer knapperig, maar ook wat massiever van structuur...  Ik hoop dat je hiermee verder komt!!!! Mijn Topaz draagt dit jaar voor het eerst wat. De vruchten zijn (te) klein en niet mooi op kleur en vooral zowat allemaal voorzien van fruitmot. Op internet vind je betere foto's. 

 

Santana uit Baarlo

514734178_WhatsAppImage2020-09-06SantanabijStappersinBaarlo.thumb.jpeg.3947f50a9baa8eb948c3abdde9924e0e.jpeg

 

Santana in mijn tuin                                                                         Topaz, niet op kleur en wat ondermaats

216361210_WhatsAppImage2020-09-06SantanaWino.thumb.jpeg.3ca57c5318eebdfe4645d18203713aa7.jpeg1058610095_WhatsAppImage2020-09-06Topaz.thumb.jpeg.6e79f18875d5416fb2706e20b30b3643.jpeg

aangepast door weknow
  • Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een groepsinspanning voor de identificatie van mijn zaailing! Iedereen hartstikke bedankt want ik denk dat we hem hebben, inderdaad, de canna. Die heb ik nota bene zelf in een pot staan. Maar vanuit de rhizoom komt er natuurlijk iets groters omhoog dan vanuit een zaadje, daarom herkende ik het niet. Hij mag straks overwinteren met de rest van de familie.

Volgend jaar ga ik ze allemaal in de volle grond uitplanten, dat schijnt te kunnen, en scheelt veel gesjouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je Weknow!

ik twijfel nog:

ik lees op internet dat topaz nu nog niet geplukt kan worden, pas eind sept/oktober en santana nu wel; die appels van ons zijn nu geplukt

Guy de kinder laat deze santana zien: linkje

volgens mijn vrouw is het een santana, wist ze nog van bij het planten, ze is heel precies, maar de labels kunnen zijn verwisseld...

 

edit: dus dat! labels verwisseld, dit is zeker een topaz, de santana is echt anders van vorm en kleur

 

 

aangepast door RobO
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...