Jump to content

voorstellen

tine

Recommended Posts

Een paar dagen geleden kwam ik dit forum tegen en ik heb al heel wat gelezen! Ik heb sinds 4 jaar mijn moestuin achter het huis, volgend jaar ga er een stuk bij aan trekken om nog meer te kunnen verbouwen. Dit jaar stond/staat er in de tuin courgette, pompoen, snijbonen, snijbiet, radijs. rammenas, groene kool, witte kool, eikenbladsla,aardappelen, andijvie, kropsla, suikermais, aardpeer, rabarber, bieten, paprika, pepers, tomaten(helaas ook ik kon veel weggooien). Daarnaast staan er kruiden en bessenstruiken in de tuin( rode,witte,zwarte,kruisbessen en wijnbessen). Het is heerlijk om door de tuin te lopen en dan te bedenken wat we vandaag zullen eten.

groetjes

Tine

bedankt allemaal voor dit welkom. Wat betreft de paprika's, ik haal er nu regelmatig één af maar ze zijn niet zo groot als vorig jaar wel goed op smaak. De pepers zijn ook later dan vorig jaar, er zit nog maar 1 rood pepertje aan en bij andere planten nog veel bloemen. Ik bewaar de pepers in de vriezer zo heb ik het hele jaar pepers beschikbaar. Ik gebruik ze veel in soepen, stoofgerechten, pastasaus

dsc00012im.jpg

dsc00022na.jpg

dsc00032vv.jpg

dsc00042gv.jpg

dsc00052uy.jpg

dsc00062zh.jpg

De tuin is al weer wat leeg, de snijbonen zijn er net uit en de mais is nu op. Bij het terras staan de paprika's en pepers. Tot wanneer kunnen de pepers nog buiten blijven staan, ze zijn later dan vorig jaar. Volgend jaar hoop ik in deze periode meer in de tuin te hebben. Ik heb het wisselteeltplan(van forum) en de groente encyclopedie er bij om een goed plan te kunnen maken.

Edited by Guest

het gronddoek bevalt me goed voor andijvie en sla, ik gebruik het voor het vierde jaar. Courgettes heb ik nooit teveel, voor soep zoetzuur wokken pastasaus en ze zijn ook leuk om weg te geven. Dit jaar had ik minder opbrengst door de lage temperaturen dus het weggeven heb ik nu beperkt tot de snijbonen.

Tot wanneer kunnen de pepers nog buiten blijven staan, ze zijn later dan vorig jaar.

Als het een hele week onder de 8 graden wordt snachts, haal ik ze naar binnen; ze groeien nog als het overdag 20 graden is maar wel niet meer veel. Afrijpen doen ze nog wel.

Eind september haal ik de bloemen en de hele kleine pepertjes eraf en ook de groeitoppen en laat ze dan binnen overwinteren.

Tine, mocht je je recepten willen delen, dan is dat altijd welkom. We willen graag meerdere versies van hoe je courgettes in gebruik neemt

Dat worteldoek gebruik je nu al voor het 4e achtereenvolgende jaar? En laat je dat in de winter ook liggen? Klinkt alsof ik t ook ga proberen

Good things come in small packages

het worteldoek haal ik er voor de winter uit en het komt dan weer op een andere stuk ivm wisselteelt, het doek gaat jaren mee op deze manier. de sla blijft schoner en de grond blijft wat vochtiger. Ik heb zandgrond wat snel uitdroogt. Bijkomend voordeel is dat er geen katten in kunnen poepen, hier had ik in het begin veel last van. Sinds we een hond hebben zijn er niet veel katten meer in de tuin!

• 2 weeks later...