Geplaatst: Vrijdag om 14:415 d Mooie dwergjes! Grappig ook die longkeepers als ik zo lees komen ze uit Spanje. Mijn vrienden daar in Spanje ( Pyreneeën ) hebben ze altijd in hun tuinen en ik de winter aan de stammen of de trossen aan het plafond in de keuken of buanderie. Ik heb wel een zaadjes gehad maar het werd het niet bij mij, ik kan me ook geen naam herinneren we hebben het over zeker twintig jaar terug. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Vrijdag om 15:175 d Ik ben ook benieuwd of die longkeepers hier gaan lukken, we gaan zien . Het werd het niet bij jou voor te bewaren of met de groei van de planten ? Ze zullen wel een bepaald klimaat nodig hebben.
Geplaatst: Vrijdag om 16:205 d Wat ik me herinner: Het groeien ging wel maar niet echt super. Ik vermoed dat ik het op het koudere klimaat in de Lorraine gooide. Bewaren van de schaarse tomatenoogst (niet geheel rijp oogsten herinner ik me) ging wel redelijk maar geen smakelijke tomaten, de bedoeling is dat de tomaten nog narijpen. Ik vond er niet veel aan en stugge schil, die ik in Spanje proefde waren wel lekkerder. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Maandag om 19:482 d Op 2-1-2026 om 16:17, redzebra zei:benieuwd of die longkeepers hier gaan lukken, we gaanIk ben ook benieuwd...Normaliter groeien dit soort rassen het beste in een warm en zonnig klimaat.Nog meer benieuwd ben ik naar de smaak. Genetisch gezien zijn goede smaak en lange houdbaarheid heel lastig te combineren. Vanuit mijn ervaring in de professionele teelt weet ik dat kwekers in NL en BE jaren geleden (kan wel 20 jaar geleden zijn) vleestomaten rassen geteeld hebben die in Spanje erg populair waren en idd zeer lang houdbaar waren, maar dit duurde niet lang omdat de smaak echt ondermaats was en daarnaast ook stugge dikke schil. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Gisteren om 15:411 d KLopt ja, ik ben bekend met dat verhaal, zoals gezegd in het tomatentopic verwacht ik ook bij deze een hardere schil en niet de topsmaak. Nu ik heb ze altijd wel al eens willen proberen en de kans op een warmere zomer en najaar zijn de laatste decennia een stuk hoger, dit zijn ook wat kleinere tomaten. Als ik aantal ietwat bruikbare tomaatjes met een aanvaardbare smaak kan telen en bewaren tot de periode december/februari zal ik het experimentje al zeer geslaagd vinden, ik start niet met te hoge verwachtingen
Geplaatst: Gisteren om 17:281 d @redzebra ik heb vorig jaar bij Meraki besteld. Was er toen ook super snel! Sneller dan de levering uit Frankrijk die ik diezelfde week had geplaatst. En een hele goede opkomst. Ik ga er ook zeker weer bestellen als mijn zaden collectie dat toelaat. Niet echt nodig nu met plus minus 150 soorten 😅
Geplaatst: Gisteren om 17:451 d @Lsjr33 t/m vandaag nog 50% op een flink aantal zaden * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.