Goldfish Geplaatst: 14 maart 2020 Geplaatst: 14 maart 2020 Weknow ben je dan niet bang dat de bloei tussen de mobiele man en de vrouwtjes uiteengaat lopen, doordat de leefomstandigheden van de man slechter/anders zijn? De oculeren is een kunst die ik niet bezig, maar mij broodnodig eigen moet gaan maken met 2 XXL mannen en slechts 1 vrouw. Quote
weknow Geplaatst: 14 maart 2020 Geplaatst: 14 maart 2020 @ Goldfish. Niet zo bang daarvoor als je kiwibessen allemaal arguta's zijn. Bloei zal zich overlappen. Ik weet dat Marc Geens van de bessenproeftuin zo al jarenlang al zijn vrouwtjes met een mannetje laat paren. Maar ik heb het over een pot van pakweg 80 liter of meer en natuurlijk moet die goed verzorgd. Maar na de bloei kun je die ergens achteraf in de halfschaduw zetten tot het jaar er op. Overigens zal een plant die minder verzorgd wordt over het algemeen toch op hetzelfde tijdstip bloeien...dat tijdstip ligt bij mijn weten aan daglengte, temperatuur. Een plant die slecht verzorgd wordt kan wel weinig bloeien (soms juist veel...noodbloei) maar niet zo zeer op een ander moment, voor zover ik weet.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 14 maart 2020 Geplaatst: 14 maart 2020 Ik denk dat je gelijk hebt met je analyse, Weknow. De Belgische kenner Chr. De Kezel zet takjes met bloemen van de groene kiwi, tussen zijn Arguta's zodat de vruchten groter worden, Maar goed dan moet je daar wel aan kunnen komen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 Ok Weknow, bedankt. Ik denk dat ik de man dan bij de paal zet waar de wind meestal vandaan komt hier. Zodat zijn stuifmeel richting de dames waait. Ik ga hem korter houden, alle takken die naar de draden groeien die haal ik weg omdat daar het vrouwtje overheen komt te groeien vanaf de 2e paal. En als de bevruchting nou toch niet goed blijkt, over vele jaren, dan kan er altijd nog eens een man bij. Op de andere windrichting ofzo. Ik heb 6 palen (2 net buiten beeld op die foto), dus dat worden dan 3 klimrekken zeg maar. Steeds 2 aan elkaar met de draden. Bij 1 van die klimrekken zet ik een onbekende kiwi, een grotere die hier ooit zelf is opgekomen en als er ooit vruchten aan komen (ga ik niet van uit) dan is dat leuk. Maar hij is verder gewoon erg mooi met lichtgroen blad en rode stengels. En dan 2 klimrekken voor 2 vrouwtjes en 1 man. Ik ben geen fan van planten in een pot, die hebben net even wat teveel aandacht nodig vind ik Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 Vorig jaar heb ik een mannelijke gewone kiwi (A. deliciosa "Atlas") gechipt op de laagste tak van mijn kiwibes (Weiki). Dat valt nog niet mee; het hout is erg bros en breekt dus snel. Bij chippen hoeft de bast niet los te laten, het tijdstip komt dus niet zo nauw als bij oculeren. De mannelijke kiwi zou mogelijk een betere bevruchting van vrouwelijke kiwibessen geven in vergelijking met de mannelijke kiwibes. Quote
AshaiRey Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 Ik heb een 100% slagingskans gehad (4 uit 4) door gebruikt te maken van een splijtenting. Maar ik kan natuurlijk ook eens een keer veel geluk hebben gehad. Quote Groetjes,Bram
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 16 maart 2020 Geplaatst: 16 maart 2020 19 uren geleden, tielse flipje zei: De mannelijke kiwi zou mogelijk een betere bevruchting van vrouwelijke kiwibessen geven in vergelijking met de mannelijke kiwibes. Zijn daar ervaringen van bekend? Betrouwbare bronnen? Ik dacht altijd dat een gewone kiwi (Actinidia deliciosa) een kiwibes (Actinidia arguta) niet of alleen zeer uitzonderlijk kon bestuiven. Wel is het zo dat een zelfbestuivende kiwibes (bijv. 'Issai') meer en grotere vruchten krijgt als er een mannelijke kiwibes bij wordt geplaatst. Quote
tielse flipje Geplaatst: 16 maart 2020 Geplaatst: 16 maart 2020 Op de website van Fruit Lent onder kiwibessen staat hier een stukje over. Quote
Goldfish Geplaatst: 16 maart 2020 Geplaatst: 16 maart 2020 Mijn bron is het boek dat Christian de Kezel met nog iemand geschreven heeft over kiwi's en kiwibessen een jaar of 8 geleden. Hij noemt als voorbeeld Italiaanse kwekerijen waar ze dit risicoloos kunnen toepassen (met aangeplante mannelijke Act Deliciosa) omdat men minder kwetsbaar is voor zware vorst, waar de gewone kiwi gevoelig voor is. Daarnaast ben ik tweemaal in de privé tuin geweest van de schrijver, eenmaal tijdens de bloei. Hij had toen tussen de kiwibessen een paar glazen potjes met water en bloeiende takken van Act Deliciousa staan, waar flink wat bijen op af kwamen. Het boek van De Kezel vormt trouwens de bron van dat stukje tekst op de prima website van Fruitlent, denk ik. Ik weet namelijk dat Marcel dat boek van De Kezel ook gelezen heeft. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 (aangepast) Bij ons zijn alle kiwi's weer afgevroren. Alle kiwi's waren al uitgelopen (Siberische kiwi, kiwibes, deliciosa en chinensis). Komend jaar dus geen vruchten. Super jammer. Ze zullen het wel overleven, maar de kans op kiwi's in Nederland is gezien de snelle weersveranderingen bijna uitgesloten, tenzij je kunt sproeien bij vorst. 4 april 2020 aangepast door permanatuurtuin Quote
weknow Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 In mijn ervaring kunnen planten waarvan de bladeren uitlopen en zwart worden van de vorst zeker nog vruchten dragen, perma. Bloei is pas vanaf 2e helft mei. Je bent veel te somber! Vruchtknoppen zijn nog niet eens zichtbaar. Vorst was bovendien mild. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Roland Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Mijn ervaring met de kiwibes Issai is niet zo goed. In het voorjaar na het uitlopen is het groen te vorstgevoelig. In de zomer bij veel zon en warmte verdroogt of verbrand hij. Erg veel water geven helpt niet voldoende. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Dit jaar bij mij ook veel vorstschade. Vorig jaar ging het goed. Mijn vader woont veel noordelijker, en had echt honderden kiwi's ''Greenlight''. Groter dan supermarkt qua formaat. Aan 2 planten. Hing bomvol. Dus kiwi's kan best goed gaan, maar niet ieder jaar. Ik verwacht nog een paar knoppen die wel bloemen gaan geven. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Kiwibes (Actinidia arguta en Actinidia kolomikta) is ook wat anders dan de 'gewone' kiwi (Actinidia deliciosa). Kiwibessen lopen veel vroeger uit en daardoor gevoeliger voor vorst. Door de afwezigheid van echt winterweer dit jaar zijn kiwibessen nog vroeger dan anders in het blad gekomen. En als er dan toch vorst komt dan is het raak. In heel West Europa hebben kiwibessen vorige week een flinke tik gekregen. Het is wachten op een kiwibes die pas laat in het blad komt. Quote
rorror Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Hier aan de kust, heeft de kiwibes het overleefd. Lente 2019 plantje gekocht, deze was toen 15cm hoog, maar had toen niet gebloeid. Zat wel 1 vrucht aan toen ik hem kocht. Dus ken ik de bloemen en knoppen nog niet, maar wel begrepen dat deze in mei moet gaan bloeien. Ik zie bij elke oksel van een blad een bolletje, zijn dit de bloemknopjes? Wat voor bemesting wil de issai? Gewone tomaten mest? Of fruit a-z? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 De kiwibessen hier: Dan is het blad erg kwetsbaar, want zoveel vorst is er nu ook weer niet geweest hier. Ik ken de plantjes niet goed, want ze hebben tot nu toe niet goed gegroeid. Komt denk ik nog. Quote
weknow Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Quote Hier aan de kust, heeft de kiwibes het overleefd. Lente 2019 plantje gekocht, deze was toen 15cm hoog, maar had toen niet gebloeid. Zat wel 1 vrucht aan toen ik hem kocht. Dus ken ik de bloemen en knoppen nog niet, maar wel begrepen dat deze in mei moet gaan bloeien. Ik zie bij elke oksel van een blad een bolletje, zijn dit de bloemknopjes? Wat voor bemesting wil de issai? Gewone tomaten mest? Of fruit a-z? Ja Rorror dat is een bloemknopje. Geen mest kopen voor fruit als je over compost beschikt! Wat fruitbomen en struiken nodig hebben is veel minder dan de meeste moestuingewassen. Wat compost in de 1 a 2 jaar is meer dan voldoende. Bij fruitstruiken rondom....laagje van pakweg 1 cm. Bij fruitbomen op het grensgebied van de kruin, waar de jonge en actieve wortels zitten rondom. Bovendien zijn fruitstruiken erg blij, zeker die oppervlakkig wortelen zoals een kiwibes, met een flinke laag "bruin" (d.w.z. koolstofrijk) organisch materiaal als permanente bodembedekking. Ik gebruik gehakseld hout daarvoor. Hierin ontstaat het perfecte bodemleven voor dit soort vaste planten. Mocht je niet overtuigd zijn van dat dit volstaat (en de voorkeur geven aan allerlei aantastingen die op te sterk bemeste fruitstruiken gemakkelijk komen hi, hi 🤢) dan zou je eens bij de kruisbessenproeftuin in Zomergem moeten gaan kijken. Die heeft al zijn 100en kleinfruitstruiken op arme zandgrond al een 25 jaar op geen andere manier "bemest...of liever verzorgd....en leeft van de vermeerdering en verkoop hiervan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Op 5-4-2020 om 21:59, DennisUtrecht zei: Dit jaar bij mij ook veel vorstschade. Vorig jaar ging het goed. Mijn vader woont veel noordelijker, en had echt honderden kiwi's ''Greenlight''. Groter dan supermarkt qua formaat. Aan 2 planten. Hing bomvol. Dus kiwi's kan best goed gaan, maar niet ieder jaar. Ik verwacht nog een paar knoppen die wel bloemen gaan geven. Kiwibessen hebben veel meer succeskans dan kiwi's in ons klimaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Op 5-4-2020 om 20:56, Roland zei: Mijn ervaring met de kiwibes Issai is niet zo goed. In het voorjaar na het uitlopen is het groen te vorstgevoelig. In de zomer bij veel zon en warmte verdroogt of verbrand hij. Erg veel water geven helpt niet voldoende. Issai is veel gevoeliger voor zwart blad door vorst en de eerste zomerhitte dan de gewone/echte kiwibessen. Blijven veel kleiner en zijn veel sneller vruchtbaar...dat wel. Overigens al meerdere jaren zwarte bladeren gehad en toch een redelijke tot goede oogst. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
rorror Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Op 9-4-2020 om 21:13, weknow zei: Ja Rorror dat is een bloemknopje. Geen mest kopen voor fruit als je over compost beschikt! Wat fruitbomen en struiken nodig hebben is veel minder dan de meeste moestuingewassen. Wat compost in de 1 a 2 jaar is meer dan voldoende. Bij fruitstruiken rondom....laagje van pakweg 1 cm. Bij fruitbomen op het grensgebied van de kruin, waar de jonge en actieve wortels zitten rondom. Bovendien zijn fruitstruiken erg blij, zeker die oppervlakkig wortelen zoals een kiwibes, met een flinke laag "bruin" (d.w.z. koolstofrijk) organisch materiaal als permanente bodembedekking. Ik gebruik gehakseld hout daarvoor. Hierin ontstaat het perfecte bodemleven voor dit soort vaste planten. Mocht je niet overtuigd zijn van dat dit volstaat (en de voorkeur geven aan allerlei aantastingen die op te sterk bemeste fruitstruiken gemakkelijk komen hi, hi 🤢) dan zou je eens bij de kruisbessenproeftuin in Zomergem moeten gaan kijken. Die heeft al zijn 100en kleinfruitstruiken op arme zandgrond al een 25 jaar op geen andere manier "bemest...of liever verzorgd....en leeft van de vermeerdering en verkoop hiervan. Dank je hier heb ik wat aan. Heb van de winter een paar zaken gevuld met gemeente houtsnippers. Tijdens het snoei seizoen liggen hier overal stapels, wat dan later opgehaald word. Gebruik dat als bodem bedeking in de bakken. Vorig jaar mijn lesje geleerd met te veel bemesten van de aalbes, die trok toen bergen luizen aan, en hele waterige scheuten. Dit jaar doet hij het 100x beter. Zit nu vol bloemknoppen, en weinig lange waterige scheuten. Helaas heb ik geen compost. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Wéér is het loof van mijn kiwibessen te pakken genomen door de vorst. Ze waren weer keurig uitgelopen nadat hetzelfde een maand terug ook al was gebeurd, maar elke nieuwe groei vriest gewoon even later weer kapot, dus de planten ontwikkelen zich niet. Dan woon ik ook nog redelijk dicht bij de kust, waar het vaak wel wat meevalt met de vorstschade, maar als het loof van een vaste plant nog geen graadje vorst kan hebben, dan worden de perspectieven voor zo'n gewas binnen Nederland wel erg gering. Moet je een gewas wat dermate intolerant is t.o.v. temperaturen onder nul niet gewoon als een tropisch gewas aanduiden? Ik neem aan dat de kansen redelijk zijn in Zeeland, een beschut balkon, een geacclimatiseerde kas of ander microklimaatje, maar voor de rest zie ik het somber in voor de kiwibes in Nederland. Quote
acpronk Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Ik kom net terug van de moestuin, volgens het kaartje wat is gisteravond in een ander topic zag, zou ik ongeveer op de grens tussen 0 en -3 zitten afgelopen nacht.Maar ik heb niks speciaals gezien, maar had er ook niet speciaal naar gekeken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Liesje Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Op 15-5-2020 om 17:51, roeier zei: Wéér is het loof van mijn kiwibessen te pakken genomen door de vorst. Ze waren weer keurig uitgelopen nadat hetzelfde een maand terug ook al was gebeurd, maar elke nieuwe groei vriest gewoon even later weer kapot, dus de planten ontwikkelen zich niet. Hier precies hetzelfde! Vorst aan de grond vermoed ik. Alles afgestorven tot ca 30 cm hoog. En dit nadat de bovenkant al was stuk gevroren een paar weken geleden. Blijft weinig over zo. Pff, gaat allemaal niet vanzelf met deze plant Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 (aangepast) Volgens mij hebben we de afgelopen 3 jaar iedere keer weer late nachtvorst gehad in april/mei. Is echt funest voor kiwibessen. Ik heb hier ook Elaeagnus multiflora staan (de echte, niet een vermomde E. umbellata). 2 exemplaren staan buiten in een grote pot. Hebben geen enkele last gehad van de vorst in maart/april/mei en hebben goed vruchten aangezet (rijp eind juni/begin juli). 17 mei 2020 aangepast door Brabantse Tuinprins Quote
rorror Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Mijn kleine kiwi bes staat eindelijk in bloei! Hopenlijk dit jaar voor het eerst vruchten plukken! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.