Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

@Reifuan Ik heb een issai in pot, vorig jaar zo'n 20vruchten gehad. Gaat nu derde jaar in.

Je zegt dus dat ze zonder een andere bestuiver maar beperkt dragen en zijn dan zaadloos.

Heb je een foto van een doorsnee van issai zaadloos, en een foto van een doorsnee van issai met zaad. (kan het zelf niet vinden op google.)

 

Andere mensen zouden het ook mogen posten. Ik vind dat wel intressant om dit te zien het komende seizoen.
Kunnen we de Issai onderling vergelijken, of het daadwerkelijk zo is.

Ik teel dus op terras, verwacht niet dat iemand anders het in de wijk bij ons heeft. Ik kan dus kiwibessen zonder zaad verwachten. Ik wil dat dus met de foto's vergelijken.

De personen die andere kiwibessen er om heen hebben staan, daar van zou ik dan ook graag de doorsnee willen zien maar dan met zaad.

 

Dat heb ik b.v. in het gehele topic niet gelezen (of over heen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen foto's van gemaakt, maar ik kan wel uit eigen ervaring bevestigen dat Issai zonder bestuiver zaadloze vruchten geeft. Een google image search levert inderdaad niet veel resultaten op, ik kan in ieder geval deze vinden

CAA6F427-5852-420C-87377B530E981FD8_product-pic.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Reifuan schrijft is helemaal correct:

https://www.actahort.org/books/753/753_22.htm

 

Geciteerd:

Abstract:
The fruiting habit of ‘Issai’ was clarified by comparison with other A. arguta selections. Mature vines of ‘Issai’ (7x), ‘Mitsuko’ (6x), ‘Gassan’ (6x), ‘Nagano’ (4x), ‘Shimane’ (4x), ‘Kochi’ (4x) and ‘Awaji’ (4x, male) were used. Pollen germinability was examined on medium containing 10% sucrose and 1% agar at 20C. To determine self-fruitfulness, flowers were bagged before anthesis and three treatments were imposed: 1) emasculation, 2) self-pollination, 3) cross-pollination with pollen of the male selection ‘Awaji’. All flowers were bagged after treatment. In any selections bearing morphologically hermaphroditic flowers, no pollen germinated. In the male accession ‘Awaji’, the pollen germination rate was 68%. In emasculated and self-pollinated flowers, the rate of fruit set dropped rapidly during the season and no fruit remained on the vine at harvest in any selections except ‘Issai’, whereas cross-pollination with pollen of the male selection ‘Awaji’, resulted in 64–89% of fruit set at harvest. Emasculated flowers of ‘Issai’ did not set fruit. Self-pollination of ‘Issai’ resulted in 30% fruit set at harvest, whereas cross-pollination with ‘Awaji’ caused 65% fruit set. The weight of fruit from self-pollination and cross-pollination with pollen from the male was 4.9 and 5.7 g, respectively. Fruit derived from self-pollination contained no seed, whereas the fruit from cross-pollination contained 23 seed per fruit. These results suggest that ‘Issai’ can set fruit parthenocarpically and its own sterile pollen may have a stimulatory effect on fruit development.

 

Ik las ook al dat met 2 Issai naast elkaar er ook meer fruit is, maar daar heb ik geen vertrouwenswaardige bevestiging over gevonden.

 

Nog niet zo lang geleden wist ik niet eens wat die kiwibessen waren. Nu staan hier 7 struiken op ongeveer 1,3m uit elkaar en daar worden er nog 5 bijgezet dit weekend. Dankzij een soort klimrek en minimale manuele begeleiding zullen ze op termijn hopelijk een tunnel vormen. 8 vrouwtjes, 3 ventjes (ik denk 2 verschillende), en 1 Issai.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttig nieuws inzake Issai @Reifuan.   Van Vitikiwi (die ik ook heb) wist ik dat wel, maar niet van voorganger Issai (want ik heb wel zaden).  Nu komt dat ook doordat ik ook mannelijke Weiki in de buurt heb en de bloeitijden net genoeg overlappen doordat de Weiki op het Westen staat en de Issai op het Zuiden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dan toch een bestuiver erbij moet kopen, is de weiki dan de juiste? Of zijn er andere meer geschikt voor de kens Red en de purpura sadowa? Zou zonde zijn als ik nog een keer de mist in ga, zoveel ruimte heb ik niet meer 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

5 uren geleden, AshaiRey zei:

Enten van kiwibessen gaat vrij makkelijk

Bram, kun je een werkwijze aangeven en wanneer de beste tijd is?  Als ik mijn Weiki op de Issai en/of Ken'sRed ent krijg ik nl weer plek voor wat anders.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het meeste succes met een spleetenting. Aan de ent een wigje snijden van een centimeter of 2. In de kopse eind van de plek waar hij moet komen in snijden. De wig in de spleet drukken en afbinden met tape, teflon tape of boterhamzakjes ijzerdraadjes. Als het schors maar op elkaar gedrukt wordt. Daaroverheen een zakje wat je onder de ent dicht knoopt. Dit dient om de verdamping te verminderen. Aan de ent laat je 1 of 2 blaadjes zitten en die halveer je ook nog eens. Ook weer om verdamping te verminderen maar toch wat sap te laten trekken. Als de 2 takken niet even dik zijn kan je 2 dingen doen. Je zet de ent iets scheef zodat op 4 plekken de schors toch overlapt of je zet de ent aan 1 kant zotdat de schors over 1 lengte overlapt.

 

Oja, snij de wig op de plek waar een vertakking of een oksel zit. Daar zit meer groeikracht  dan in het loze recht deel.

 

Is de tak waar hij op komt veel te dik dan maak je een snede in de lengte bast aan de kopse kant en steek je de ent daar tussen. Je kan meerdere enten tegelijk op de kop van een dikke tak zetten.

 

Gewoon proberen. Niks is leuker om wat te proberen, wat te leren en weleens geluk te hebben.

 

Wanneer, tja er zijn regels en tijden voor dat je het meeste succes heb. Ik kreeg rond deze tijd een hand vol afgesnoeide takken van een kweker. Die lagen met deze temperaturen de hele dag in de kofferbak en 's avonds met bovenstaand methode erop gezet. Niet moeilijk doen dacht ik toen,. Doe ik niets dan gaat het ook dood. En lukt het niet dan geeft het ook niet . Probeer ik het later gewoon weer. Ik had niets te verliezen alleen een leer/oefen moment. En ik ben maar een hobby tuinier dus... niks te verliezen. En wat bleek, alle 4 de ents liepen uit en doen het nu jaren later nog steeds goed.

  • Like 1
  • Thanks 1

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat je hoofdstengel wordt, lekker laten gaan. Wel zou ik me afvragen of ik zoveel draaien om een bamboestok wil als het mijn hoofdtak omhoog wordt. Beetje

afwikkelen en met een draadje er aan vast knopen is denk ik beter voor later. Dan kan de stok later ook weg als hij aan de pergola geankerd zit. 

Dit jaar een ongelooflijk goed kiwibes bloesem jaar. Alle soorten die ik heb staan in bloei, waar het eerst maar 2 soorten waren, nu 6. 

 

Groeten

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een pergola in mijn achtertuin staan waar ik graag kiwibessen in zou willen zetten. 

 

20210624_143227.thumb.jpg.49e78282f5b41bd0a49b42a1a929a0be.jpg

 

helemaal rechts, bij de regenpijp wil ik graag een klimroos erover heen leiden. Dan heb ik nog 4 palen over waar ik een kiwibes kwijt zou kunnen. Maar ik heb geen flauw idee hoeveel ruimte 1 zo'n plant nodig heeft.. en hoe ik die het beste laat klimmen. Er zitten nu klimnetten tussen de palen op 3 plekken, en op de andere een schommel. De klimnetten zouden eventueel kunnen blijven hangen. Helemaal links wil ik kruiden in de bak zetten, midden rechts en rechts bloemen als lathyrus, papaver, juffertje in t groen. 

 

Hoeveel planten zou ik hier neer kunnen zetten, en wat is de beste plek? Bedenk dat er nog wel geschommeld moet kunnen worden.. er mag best wat bovenlangs groeien, maar niet te breed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwibessen worden best groot en één zo'n plant kan heel die pergola vol zetten. Uiteraard kan je ook gaan snoeien en ze veel kleiner houden. Ze laten zich ook goed geleiden en gedragen zich op dit vlak gelijkaardig aan een druivelaar. Nu moet ik toegeven dat alhoewel hier sinds dit jaar een 10-tal plantjes geplant zijn ik nog niet spreek uit ervaring maar uit informatie die te vinden is her en der op het net.

In jouw geval zou mijn keuze gaan naar een centrale man die relatief klein wordt gehouden + 2 verschillende vrouwtjes om 2 verschillende soorten vruchten te hebben.

Als alternatief kan je ook een Actinidia arguta ’Issai’ zetten of een Actinidia kolomikta ’Dr Szymanowski’. Deze hebben geen mannelijke bestuiver nodig om vruchten te geven en de Kolomikta krijgt spectaculaire wit en roze bladeren.

 

Let erop dat er een paar jaar geduld nodig is alvorens de vruchten te kunnen plukken.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn systeem (beschreven ergens eerder in dit topic) zouden dat er 3 kunnen zijn. Als ze na enkele jaren echt gaan groeien moet je dan wel gedurende het seizoen geregeld de overbodige en wild groeiende scheuten wegsnoeien. Van Issai die een stuk kleiner blijft kunnen er hier gemakkelijk 5....maar dan heb je weinig variatie in smaken. 

 

Je kunt de dragende oppervlakte aanzienlijk vergroten door (zie foto in bericht van Samantha van 19 juni hierboven) door van die pergola dwarslatten te gebruiken. Kiwibessen dragen het meeste in de top van een soort parasolvorm.  

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hoi allemaal,

 

Ik ben vrij nieuw in het tuinieren en ben iets te enthousiast aan het kopen geslagen bij de Intratuin.

 

Nu teruglezend hier blijkt dat ik mijn issai niet optimaal heb neergezet. Hij staat tegen een wand op noord-oost (mede om de ravage van een vergane hedera te verbergen). Er zijn geen praktische locaties met meer zon over om hem nu neer te zetten, daar heb ik al een druif staan.

 

Een issai op noord-oost. Gaat deze geen vruchten produceren of enkel minder en trager? Ik heb geen enorme oogst nodig, maar als hij niets gaat produceren kan ik net zo goed wat anders neerzetten.

 

Adviseren jullie om hem dan gewoon te laten staan of kan ik hem net zo goed weer uit de grond halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze vruchten gaat geven is niet zozeer het probleem. Ik vermoed van wel. Maar of de vruchten lekker rijp en zoet/smaakvol worden is wel de vraag. 

 

Waarom moet de Issai persee tegen een muur? Ik heb er 2 groeien en geleid in een rozenboog van 1,80 hoog en dat gaat prima.....al vele jaren volop vruchten. Zo groot hoef je ze niet te laten worden!!! (Echt veel kleiner en minder groei dan andere kwiwbessen!!) Een rozenboog of pergola of 2 palen met wat draad ertussen op tussen 50 en 100 cm. afstand, midden in de tuin gaat ook uitstekend. Nu is overigens de goede tijd om je Issai te stekken.....mocht een eventuele verhuizing niet lukken, dan kun je altijd met een jonge plant elders opnieuw beginnen. 

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow de reden voor de locatie is tweevoud: om de lelijke muur te maskeren en, om praktische overwegingen ruimtegebrek. Een goede plek met voldoende zon hebben we niet beschikbaar op dit moment, mogelijk in de toekomst als we de indeling volledig veranderen maar daar heb ik nu weinig aan. Mogelijk als hij hoog genoeg groeit kan hij extra licht pakken uitstekend boven het dak van de garage.

 

Betreffende stekken: werkt dit het best eerst in water of direct in een pot? Dan houd ik deze optie open voor later

aangepast door GlennZ
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, GlennZ zei:

werkt dit het best eerst in water of direct in een pot?

Stekken, hier een zomerstek, het beste met twijgen van een 25 cm lang. Bladeren verwijderen om verdamping tegen te gaan (evt. 1 of 2 halve bladeren bovenaan laten zitten) en in een ruime pot met stekgrond of in de volle grond op een wat beschaduwde plek (onder een struik of zo) en zo mogelijk een plastic zak erover, maar wel wat ventilatie. Na enkele weken zouden wortels al moeten verschijnen. Hier een wat uitgebreidere handleiding: http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/stekken/zomerstek_scheutstek.htm

 

Je weet dat een kiwibes vele maanden weinig blad heeft en niet erg dicht groeit, eerder lange zwiepende scheuten die zich ergens omheen willen draaien...kan zichzelf dus ook wurgen!......vraag me wat of ze wel echt zal voldoen om lelijke muur te beschermen......

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow

Bedankt voor de duidelijke toelichting. We gaan wel is zien wat het komende tijd doet. Mocht het niets worden dan is stekken of verplaatsen op een later jaar altijd nog een optie. Zoals benoemd ben ik er echt nog lerende in en ben ik uitgegaan van de "expertise" van de Intratuin medewerkster 😒. Van schade en schande leert men!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...