Ga naar inhoud

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kooktips voor energiebesparing.

Eerste: groente in de magnetron garen, in een afgesloten schaal met een bodempje water. Alleen bij aardappelen vind ik het niet zo geslaagd, want je krijgt bruine plekken en ongelijkmatige garing. De rest gaat hier allemaal in de magnetron. Ook als een gerecht in de oven moet, kun je het gerecht, (of alleen de schaal) voorverwarmen in de magnetron. 

Tomatensaus maak ik ook deels in de magnetron: tomaten verhitten in een afgesloten schaal in de magnetron. Dan in een pan teentjes knoflook met de vijzel platslaan en dat verwarmen in olijfolie. Voordat de knoflook gaat bruinen, de tomatenkledder uit de magnetron erbij. Omdat het moes en sap is, kan je knoflook niet meer aanbranden. Nog een tijdje laten pruttelen en klaar (ik zeef het wel, en maak soep van de prut door water toe te voegen en nog een keer zeven).

Tweede tip, als je de kookplaat gebruikt: pan aan de buitenkant afdrogen. Ik heb mezelf dat moeten aanleren. Ik was groente of rijst vaak in de pan, en uiteindelijk zette ik dan een natte pan op. Het verdampt toch wel. Tot iemand zei dat het weggegooid gas is, het doet niets voor het kookproces. En dat is gewoon een waarheid als een koe. 

Derde tip: ingevroren spul niet direct uit de vriezer in de pan gooien. In een bak water tot nul graden laten ontdooien, en dan pas garen (idealiter in de magnetron). Is ook beter voor de kwaliteit van het eindproduct omdat het sneller naar het kookpunt gaat.

Vierde tip: oven niet voorverwarmen. Het is nergens goed voor. De eerste 10 minuten de temperatuur wat hoger zetten kan wel.

Voor CO2, eigen portemonnee, of tegen de financiering van een oorlog 

🙂

• Like 1
Geplaatst:
3 uren geleden, fre3ke zei:

Derde tip: ingevroren spul niet direct uit de vriezer in de pan gooien. In een bak water tot nul graden laten ontdooien, en dan pas garen

Nog beter: de avond ervoor van de vriezer naar de koelkast. Beter voor de kwaliteit (van vooral vlees), en beter voor het milieu en je energierekening want de koelkast koelt zo een tijdje gratis, zonder stroomverbruik.

Zo krijg je een deel van de energie die je erin gestopt hebt door het invriezen, weer terug.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
18 hours ago, Arja said:

hooimadam

Je kan de pan ook (in een oude handdoek gewikkeld) in je bed stoppen. Maar dat moet je echt niet vergeten! Zo'n muts lijkt me verstandiger. Ik ga ook maar eens aan de slag. 

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

De jaarafrekening energie (variabel contract) viel gisteren op de mat in mijn mailbox. Spannend!

Totaal jaarkosten: - € 207,- 

Ik krijg dus het totale voorschot (a € 33,- per maand) terug, en ook nog eens die € 207,-

Ra ra, hoe kan dat:

- Gas. Slechts 156 m3 verstookt. (dankzij moderne CV + hybride warmtepomp, en houtkachel)

- Elektriciteit. Ruim 700 kWh meer terug geleverd dan verbruikt (dankzij 13 zonnepanelen, 3575 Wp)

- De eenmalige extra vermindering energiebelasting krijgt iedereen met een aansluiting. Ik dus ook, met een negatief stroomverbruik. (De eenmalige extra toelage (2022) voor minima (NL € 1300,-) krijg ik uiteraard niet, dat zou volstrekt belachelijk zijn., en zou ik terugstorten of aan een voedselbank o.i.d. doneren).

Voor het totaalplaatje moet ik wel de jaarkosten van haardhout meenemen: ca € 400,-

Maar goed: Min 207,- Plus 400,- = € 193,- per jaar (is € 16,- totale energiekosten per maand)

En dan krijg ik (en iedereen) straks ook nog eens eenmalig 2x € 190,- (nov '22 en dec '22).

(Lijkt raar, maar is het ook raar? Ik verbruik nu vrijwel geen fossiele brandstof. Waardoor er meer voor anderen overblijft. Daarvoor heb ik wel flink moeten investeren / in mijn geldbuidel moeten tasten.)

Tot zover over geld. Nu over het onderwerp duurzaamheid / CO2 uitstoot beperken.

Gas. T.o.v. vijf jaar geleden (1100 m3) verbruik ik slechts 15% aan gas: dat is 7x minder.

Elektriciteit (dat wordt ook van aardgas gemaakt). Vijf jaar geleden 4200 kWh (*). Nu minder dan niks.

Houtkachel. Ik stook schoon inlands hout, aan de lucht gedroogd. Dat zou op de lange termijn grotendeels CO2-neutraal zijn.

Pijnpunten voor anderen, nu: Een hybride warmtepomp, zonnepanelen, houtkachel is niet weggelegd voor huurders. Ook niet voor mensen die niet wat geld op de plank hebben liggen, voor de aanschaf. En als wel: de totale levertijd van een warmtepomp (vanaf eerste aanvraag tot geïnstalleerd en werkend) is nu ongeveer 12 maanden!  

Wat gaan de 2023 maatregelen brengen?

Prijsplafond. Gaat dat eindelijk aanzetten tot minder CO2? Zou mooi zijn.  

Ad (*): Het enorme verschil komt deels door het verwijderen van mijn 120 liter elektrische huurboiler. Dat ding bleek in de praktijk meer elektriciteit te verbruiken dan de latere hybride warmtepomp.

• Like 3

Geplaatst:

Pijnlijk is dit. Ik voel me er niet prettig bij. Dat de gelukkigen hierbij een eureka moment krijgen, snap ik wel. Er zijn mensen die veel te veel moeten betalen en die hiermee het tol betalen van dit gedoe. Je hebt geluk, je hebt pech of je hebt dubbele pech.

Nu heb ik net het eerste jaar van een driejarig contract verbruikt. Geld teruggekregen, voorschot kan omlaag. Vraag me nog af hoeveel energiesubsidie ik tegemoet kan zien en voel me een profiteur. Het is niet eerlijk. Nog twee jaar genieten van de welvaart in mijn luilekkerland en dan gaan mijn jaren van armoede in. In tussentijd zijn vele anderen arm.

Tussendoor even off topic over de overstroming in Pakistan beginnen en denken dat de wereld makkelijk vandaag nog kan helpen? Maar nee, dat doe ik maar niet hier. Heeft immers niets met COte maken.

Geplaatst: (aangepast)

Fijn voor jou @henkg maar misschien toch nog wat extra pijnpunten als je niet in Nederland woont : geen saldering en  capaciteitstarief.

Ondertussen wel mijn ouders kunnen overtuigen om ook een investering in zonnepanelen te doen, een warmtepomp zou ze echter nu meer op kosten jagen.

België kende saldering onder de naam terugdraaiende teller, echter moest je hier een extra kost : "prosumententarief" bij rekenen, die afhankelijk is van het vermogen van je omvormer. (je gebruikt immers het netwerk zelfs meer als iemand zonder zonnepanelen), op zich nog een heel gunstige regeling.

Echter velen hebben nu een digitale meter (verplicht voor alle nieuwbouw en alle die de laatste jaren zonnepanelen hebben gelegd of nu leggen), wat je op het net zet en wat je ervan afhaalt wordt apart gemeten, dus ook het netwerk gebruik. Tijdens de topmaanden krijg je een vergoeding voor geleverde stroom afhankelijk van leverancier,  je betaalt echter ook voor het gebruik van het netwerk s'avonds als de zon niet schijnt. Tijdens de wintermaanden wanneer je je warmtepomp het meest nodig hebt betaal je de volle pot, je rendement van je zonnepanelen ligt dan immers veel lager. Vanaf 2023 gaan we over op capaciteits tarief en wordt ook je piekvermogen in rekening gebracht.

Gisteren nog een kwade man ivm compensatie die de regering gaat geven voor de hoge energieprijzen in de krant.

"Fijn 90 euro op electriciteit, en als je verwarmt met een warmtepomp? Plaats zonnepanelen ahh terugdraaiende meter die pakken we af. Warmtepomp hadden we al, we zouden goedkoper uitkomen bla bla. We hebben voldoende zonnepanelen liggen om ons verbruik te compenseren. Met TD meter zou dit dus 1000€ kosten. Nu is de berekening dat we zouden uitkomen op 7700€. Denk dat ik gewoon een kachel ga plaatsen😒"

Mijn ouders gebruiken voor de rest ook een kachel (dit jaar vernieuwt /hoger rendement/betere verbranding) en inlands hout, maar ik denk niet dat je dit echt onder een CO2 neutrale noemer mag zetten, het is eerder om de verwarmingskosten laag te houden. Stel dat iedereen dit zou doen, dat gaat wat geven voor inlandse bossen en fijn stof.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra Je hebt gelijk, hoor. Een houtkachel lijkt duurzaam maar is het niet, want zoveel inlands hout is er helemaal niet om iedereen van warmte te voorzien en een pelletkachel verbruikt vooral buitenlandse bossen. Hebben we het nog niet gehad over de vervuiling door fijnstof en de hoeveelheid co2 die ineens de lucht ingaat maar niet weer opgenomen wordt, want helaas is het bos dat dat zou kunnen net opgebrand en de nieuwe bomen  die dat moeten compenseren zijn helaas nog niet zover. Maar dat zeggen ze er bij de kachelhandel niet bij.

Ik snap wel waarom mensen het doen (portemonnee) en ik ken er genoeg. Maar we krijgen nu plotseling de rekening van een veel te hoge levensstandaard. Tja, dat is even slikken.

Geplaatst:

Iedereen heeft zijn eigen afweging. De mijne was om fors minder CO2 uit te stoten, zonder hogere kosten. Dat dat nu veel gunstiger uitpakt is heel mooi meegenomen. De combinatie zonnepanelen, nieuwe CV + hybride warmtepomp was en is voor mij bijna perfect.

Mijn houtkachel heb ik voor de sfeer, en om bij vrieskou geen gas, maar (inlands) hout te stoken. Want bij erg lage buitentemperaturen kan een hybride warmtepomp zijn werk niet meer doen. 

Mijn houtkachel (een moderne, met 81% rendement) is niet ideaal, maar een stuk minder slecht dan gas. Daarbij geeft het hier geen last, in een gehucht met 19 huizen middenin boerenland. Een houtkachel kopen én laten installeren is trouwens financieel niet aantrekkelijk: totaal was ik € 3500,- kwijt, en de prijs van goed haardhout is inmiddels bijna verdubbeld.

Mijn punt -voor iedereen- was eigenlijk (maar dat kwam niet uit de verf): kijk en vergelijk wat er aan te nemen maatregelen mogelijk is, afhankelijk van je situatie. Misschien is er niets haalbaar (op kleine dingen zoals b.v. je 2e vriezer wegdoen, tochtstrips en radiatorfolie na), maar dat weet je pas na onderzoek en een beetje rekenen..

• Like 1

Geplaatst:
53 minuten geleden, henkg zei:

op kleine dingen zoals b.v. je 2e vriezer wegdoen

Of een zuinigere nemen, daar zit ik zelf over te dubben.

Heb 2weken terug verbruik van de 2 koelkasten gementen over een periode van 24uur.

5jaar oude koelkast keuken, 4vriezerlades, 1,85 hoog. Stand 3,  24uur 0.58kWu

15jaar oude koelkast van vriendin als extra, 2vakken vriezer, rest koelkast, 145hoog. Stand 3, 24uur 0.91kWu

Oude koelkast kleiner, en 0.33kWu per dag meer. x 30dagen = 9,9kWu x zeg 0.40cent = 3.96euro per maand. x 12 = 47.52euro per jaar. Wat we er te meer aan betalen dan de nieuwe koelkast..

Nieuwe koelkast voor achter zit tussen 330 en 450euro, om naar zelfde gebruik te gaan als koelkast huiskamer.

Stel krijgen 75euro voor koelkast tweede hands. kopen koelkast van 400, leggen dus 325euro zelf bij. 

325euro gedeelt door 47.52(electr kosten die je minder per jaar betaald.) = 6,8 jaar heb je kosten er uit.

Ben er dan niet van uitgegaan is dat de komende jaren misschien stroomprijs nog hoger oploopt, en dus je eerder dan die 6,8jaar je koelkast hebt terug verdient.

Gaan er vanuit dat geld minder waard word, dus door inflatie betaal je volgend jaar waarschijnlijk al weer 15%meer voor koelkast.

Al had je dit jaar 10.000euro op je rekening, en inflatie dit jaar komt uit op gemiddeld 15% in 2022. Dan is je besteedbare geld in 2023 dus nog maar 8.500euro.  Terwijl je 10.000 ziet staan. Je hebt immers in 2023 meer geld nodig hebt om het zelfde product te kopen.

• Like 1
Geplaatst:

Over de berekening van rorror in het bericht hiervoor:

Verschil tussen oud en nieuw klopt aardig met de berekening van Milieucentraal:

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/koelkasten-en-vriezers/#oude-koelkast-vervangen-wanneer

(Goede website: legt alles simpel en goed uit. Ook voor allerlei andere besparingsmogelijkheden.)

Echter: Milieucentraal hanteert in haar berekening nog een kWh prijs van € 0,22 (zie de toelichting aldaar). Aan de andere kant: de nieuwe koelkast in de vergelijking betreft eentje met ongeveer label B (v.a. 2021). Klasse B koelkasten hebben een heel fors prijskaartje.

Ook vergelijkt rorror op basis van dezelfde instelling: op standje 3. Het is niet gezegd dat het ene standje 3 dezelfde koeling geeft als het standje 3 van een ander merk / type. Beter vergelijken doe je met een koelkastthermometer. met behulp waarvan je de temperatuur instelt op b.v. 5 graden. Die thermometer hoeft niet echt heel nauwkeurig te zijn, zolang je steeds dezelfde thermometer gebruikt. Het gaat in deze berekening immers om de verschillen in elektriciteitsverbruik.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Wanneer je besluit om een nieuw huishoudelijk apparaat te kopen, zoals een vriezer,wasmachine,ed. kijk dan ook eens bij refurbished. Er zit gewoon garantie op, en je bespaard ook nog eens geld. 

aangepast door Indy
  • Like 1
Geplaatst:

Vaak wel @Lia56. Al moet ik zeggen dat ik ook niet al het nieuwste van het nieuwste heb. Onze auto is bijvoorbeeld 20+ jaar oud. Is natuurlijk minder zuinig dan een nieuw model, maar ik denk dat de meeste mensen ondertussen al wel 4 of 5 andere auto's hebben versleten in die jaren. En dat is ook milieubelastend. Dan denk ik dat mijn ecobalans op dit gebied toch een stuk beter is dan iemand die elke 5 jaar een nieuwe auto koopt.

Maar met huishoudsartikelen zoals koelkasten en vooral diepvriezers is het wel beter. Vooral omdat je met nieuwe apparaten veel minder stroom verbruikt en dat is met de stijgende stroomprijzen wel beter.

Zelf heb ik er geen moeite mee om 2ehands of refurbished te kopen, al hangt het er wel vanaf wat. Foto-apparatuur koop ik probleemloos 2ehands, maar met huishoudartikelen ben ik voorzichtig. Want ook het stroomverbruik telt mee en dan scheelt het nogal of je een diepvries van 5 jaar oud 2ehands koopt of een nieuwe. 

Geplaatst:

@Flup Je hebt gelijk... maar inderdaad voor een nieuwe vrieskast ben ik toch voor een nieuw model klasse E gegaan
Moet wel zeggen dat t zoeken er moeilijker op wordt ivm de nieuwe classificaties.. 
Andere apparaten heb ik geen moeite mee omdat deze niet constant gebruikt worden, dus niet stroom verslindend zijn

Geplaatst:

Dat hoeft niet, dat kun je ook gewoon aangeven en uitzoeken. Ik heb bijvoorbeeld een wasmachine refurbished gekocht,die een zuinig energielabels heeft,met 2 jaar garantie

Geplaatst:

Ik had ergens gelezen dat afhankelijk van het energylabel het duurzaam is (inclusief productie) om een koelkast te vervangen rond 7 jaar. Mijn eigen koelkast met een leeftijd van 11 jaar, is zeker niet zuinig meer (vergelijkbaar met F) , maar aangezien de hoge kosten van een nieuwe, blijft deze nog wel een aantal jaar. Een nieuwe ( 1350 euro, van vergelijkbare kwaliteit) verbruikt ca 110 KW, dus 140 kW verschil= 60 euro besparing per jaar, dan moet ik die nieuwe wel flink lang aanhouden om die kosten eruit te krijgen. Het is leuk dat ze de kosten afzetten over tig jaar, als koelkasten binnen 6/7 jaar eigenlijk al weer "te veel" verbruiken. Dan moet je de extra (aankoop) kosten ook over 6/7 jaar kunnen afschrijven. En dat gaat me echt niet lukken. En ik (net zoals velen met mij) heb niet de luxe om de duurzame keuze te maken als deze zichzelf niet terug betaald. Dat geld ligt al op het dak :classic_rolleyes:

Mijn schoonouders zijn overgegaan van gas koken naar inductie en hebben toen ook goed het verschil in gasverbruik bekeken. Nou dat was bijna verwaarloosbaar. Je gebruikt erg weinig gas met koken. Nu zijn natuurlijk alle beetjes meegenomen, maar je kunt sneller gas besparen met slim verwarmen en isoleren in huis. 

Houtkachels zijn eigenlijk energie neutraal omdat je hernieuwbare energie gebruikt. Vooral op het platte land waar de uitgestoten co2 weer opgenomen kan worden door de natuur. In de stad zijn meestal te veel houtkachels op te weinig groen om alle CO2 op te nemen en is er dus sprake van een onbalans. En het is ook nog eens van belang hoe je aan je hout komt, wat voor koutkachel dat je hebt, of deze bij het huis/de ruimte past etc. 

Persoonlijk proberen wij (dat deden we pre-crisis ook al) zo min mogelijk afval te produceren. Nemen onze eigen groente zakken mee en haal ik de groente direct bij de boer. De melk tap ik ook bij de boer in glazen flessen. Groente afval gaat naar de kippen of composthoop. We carpoolen zo veel mogelijk etc. En de thermostaat stond altijd al laag, lampen zo veel mogelijk uit en kleding drogen gaat het liefst via zon en wind energie (buiten aan het rek). We zijn zeker nog niet het beste kindje uit de klas. Maar op gegeven moment stopt datgene wat je kunt doen (zonder dat je gaat inleveren op comfort) 

• Like 1
Geplaatst:

Draadloos(wifi/4G) kost altijd meer energie dan via de kabel.

Even los gezien dat jouw thuis draadloze wifi apparatuur minder verbruikt dan de zendpaal 4G. 
Alleen heeft de zendpaal meer gebruikers en zou dat dus gedeeld moeten worden door aantal active gebruikers. 
3G verbruikt minder stroom dan 4G. Nieuwe uitrol naar 5G zal dan ook meer stroom verbruiken:

In 2019 was het 4G netwerk stroom verbruik tussen 0,2 en 0,4 TWh/jaar. Schatting voor 2030 voor 5G is 0,3 tot 2.7Twh/jaar

Idle, dus geen dataverkeer heeft altijd nog een klein stroomverbruik(zie het als standby optie).
Ga je de verbinding volledig belasten met dataverkeer, dus b.v. video streaming, dan ga je ook meer stroom gebruiken.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Wij gaan onze huidige warmtepomp inwisselen voor een nieuwe met meer capaciteit en zonnecollectoren en een paar extra zonnepanelen plaatsen in mei. Dan gaan we volledig van het gas af. Helaas wel nieuwe pannen voor aanschaffen, maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen. 

• Like 2
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Tijd voor een update. Ik zag een paar dagen geleden dat mijn zonnepanelen in totaal 20 MWh (20.000 kWh) hebben opgeleverd, in 5,26 jaar. Hier liggen er 13 stuks à 275 Wp = 3575 Wp.

Kostprijs panelen + omvormer + installatie (2018): € 3.700,-

Nu: totaal verdiend aan elektriciteit: bruto € 5.300,-. Netto winst tot nu is dus € 1.600,-. Dus al ruim voorbij de terugverdientijd.

(Dit tegen toenmalige tarieven, als ik over al die 5,26 jaar reken met € 0,40 / kWh dan zou dat bruto € 8.000,- verdiend zijn.)

In de komende tien+ jaren wordt het kostenplaatje nog veel gunstiger: geen kosten meer, alleen gratis opbrengst. Bij een tarief van € 0,40 zal dat elk kalenderjaar ruim € 1.400,- zijn. Als de salderingsregeling blijft, maar ook bij geleidelijke afbouw daarvan blijven zonnepanelen woest aantrekkelijk.

Financieel voordeel? Het gaat er toch om minder CO2 uit te stoten?

Ja, voor mij wel. Bereiken van het break even point na 15 jaar zou ik al mooi gevonden hebben. Het grote financieel voordeel is voor mij een erg leuke meepakker.

• Like 1

Geplaatst:

Ook hier een update. Oude (nou ja, oude, 4 jaar oude) warmtepomp eruit. Nieuwe, grotere warmtepomp erin (moet nog, volgende week ofzo). Zonneboiler moet geplaatst worden zodat ze warm water dankzij de zon hebben. De douche heeft een wtw aansluiting gekregen waardoor het warme douchewater afval wordt gerecycled en het energiezuiniger douchen is.

Wat hebben we nog meer gedaan?

We zijn bijna van het gas af. Gasfornuis is weg. Elektrische kookplaat erin. Zonnepanelen leveren energie. Zonder de elektrische auto die we hebben, waren we co2 neutraal. De 37 zonnepanelen leveren genoeg op, maar net niet met het elektrisch opladen erbij. Dat doen we nu trouwens steeds wanneer de zon schijnt en dat is vaak. Scheelt ook om direct af te tappen ipv om je overschot terug te leveren aan het net.

Maar dit alles ging wel gepaard met heel veel verbouwen. Stof. Ergernis. Nog meer gedoe. We hebben nu een maand pauze gehad omdat het echt te veel werd, maar vrijdag gaat het weer starten… ik houd mijn hart vast.

• Like 5
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

@henkg en @Mellie , ik lees dat jullie (en misschien meer mensen hier op het forum) inmiddels een warmtepomp hebben. Wij zijn ons momenteel aan het oriënteren. Onze buren hebben er sinds kort een, maar dus nog geen ervaring ermee. Verder kan ik nauwelijks iemand vinden in mijn omgeving die er al een heeft. 

Zouden jullie eventueel wat ervaringen willen delen? Kan uiteraard ook via dm, als je dat prettiger vindt. Ben ook benieuwd welke warmtepomp jullie hebben? En welke installateur, en hebben jullie goede ervaringen met die bedrijven? 

En ja, ik ben ook alle draadjes alhier aan het teruglezen, daarin wordt al veel gedeeld, thx! 

Geplaatst:

Wil je een hybride warmtepomp (eentje die bij erg lage temperaturen eventueel de CV bijschakelt) of wil je helemaal van het gas af? (dan moet de warmtepomp alle werk doen, ook bij erg lage temperaturen).

Binnenkort maak ik hier wel een tekst over mijn hybride warmtepomp. Heb ik vanaf september 2019, vier jaar dus.

Heel kort: zeer tevreden, 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...