Berti Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 ik ben benieuwd wat mensen hier kwijt zijn op maandbasis om bijv kippen of geiten te houden.het hangt nog steeds in mijn achterhoofd "later als ik groot ben" oftewel als ik eens een keer de kans krijg te verhuizen naar iets met plek....beetje krap op een terrasje van een paar vierkante meter he maar wat kost het jullie aan voer/ andere dingen waar je rekening mee moet houden als je kippen of geiten hebt (denk geitenmelk/ kaas etc) op maandbasis.gewoon benieuwd. en hoe zit het met alle kennis die je moet opdoen mbt ziektes/ ontsnappingsneigingen ....viel dat mee of tegen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Je kunt beter eieren en melk/kaas kopen, als het je om de opbrengst gaat. Want zodra je (alleen al het) voer gaat afstrepen tegen supermarkt eieren.... Ook kan je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Koop je een nieuw hok, of scoor je er 1 op marktplaats of bouw je hem zelf? Er zijn van allerlei poedertjes, spuitbussen en tangetjes om bijv. je kippen te verzorgen. Geiten zijn springerige beesten die een zeer goed hek nodig hebben, anders vinden ze altijd wel een manier om alle struikjes, planten en boompjes te slopen. Ook moet je er een bok bij hebben om te zorgen dat je kunt blijven melken. Of je moet met je geit op pad om op bezoek te gaan bij iemand anders zijn bok. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 hmmm ja maar van eigen kippen / beesten = niet-bio industrie maar toch richting biologisch, dus niet afmeten tegen supermarkt eieren maar tegen natuurvoedingswinkelprijzen...of zie ik dat nou verkeerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Wat kosten de eieren bij de natuurvoedingswinkel? Ik doelde op de meest diervriendelijkste eieren in de supermarkt. Ik heb nog nooit eieren gekocht bij een natuurvoedingswinkel. Maar goed, wat ik meer bedoel is dat het altijd deels hobby moet zijn voor je (wat bij jou ook het geval is). Het moeten je huisdieren zijn, die hun voer iets terug verdienen door melk te geven of eieren te leggen. De opbrengst/kosten per beest is lastig te voorspelen.Beetje net als de moestuin he? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 tuurlijk, zo zie ik het ook......is ook voor de leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Berti, ik dacht ook kippen te nemen. Handig ook als afvalverwerkers - mijn composthoop is allang vol en de drie wachthopen zijn ook meer bergen dan hopen... - en leuk voor de eitjes. Maar ik heb toch besloten dat ik het de moeite niet vind. Bezit = zorg en dat geldt zeker voor dieren. Ik heb meerdere toompjes verzorgd en er was er nooit een ziek maar toch kan het zo maar gebeuren. Voor ons komt er nog bij dat zelfs zonder kippen de vossen hier s nachts in de tuin staan, ze wonen 100 meter verderop Als je geen vriendelijke buren hebt kun je eigenlijk ook niet op vakantie, kippen hebben dagelijks verzorging nodig. Maar het allerbelangrijkste waarom ik toch geen kippen neem is omdat ik die eieren echt nooit weggegeten krijg. Vier kippen is wel zo'n beetje minimal - voor de gezelligheid van de beesten zelf, maar die vier leggen al zoveel eieren dat wij die never weggewerkt krijgen. Gelukkig voor ons heeft de buurman een stuk of 30 kippen lopen en daar kopen wij dus nu onze eitjes. Veel makkelijker, wel de lusten - niet de lasten. Die eitjes kosten trouwens 20 cent per stuk. In de supermarkt hier betaal je voor vrije-uitloop-scharrelkippen eieren van een boerderij uit de buurt 30 cent, maar da's dus inclusief marge van de supermarkt. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Ik ben met Jorieke eens dat deels de fun er moet zijn bij kippen, nuja dat vindt ik al gauw zijn grappige dieren,Twee kippen kan best vindt ik (ook in achtertuin rijtjeshuis), maarja wat doe je ermee waneer ze uitgelegd zijn ik hou ze gewoon, maar dan kosten ze geld zonder een ei ervoor terug te leveren.Als je de kip niet wil slachten waneer uitgelegd kun je ervan uitgaan dat je ze jaren hebt zonder ei langer dan de periode dat ze eieren leggen.Laat zeggen dat een kip een zak kippenvoer eten a 5 euro en een maand ermee doet, groenvoer kun je elke dag even plukkengekookt eten wat overblijft vinden ze ook lekker, kippen zijn bij juiste verzorging/huisvesting zelden of nooit ziek. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 2 kippen is inderdaad geen probleem, ze zijn erg leuk om te zien/horen/meemaken vind ik. Ze kunnen zulke tevreden geluidjes maken bij het scharrelen en zandbadderen.En precies 2 eieren per dag zal je dan nog niet eens hebben. De meeste soorten leggen niet elke dag. Zeker krielkipjes leggen om de dag, en dan ook nog kleine eitjes. Heerlijk! Eigen eieren zijn iig stukken lekkerder dan die dingen uit de supermarkt (nogmaals: heb nog nooit natuurvoedingswinkel eieren gekocht/gegeten, dus misschien zijn die ook goed)En restjes, slakken, rupsen, zaadjes van onkruid; alles gaat er in. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Je hebt aan kippen idd veel meer dan alleen de eieren, het zijn hartstikke leuke beesten. En zoals er al gezegd is eten ze van alles op en ook onkruid en schadelijke insecten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Ik heb 4 krielkippen ( wyandotte hennen ).Ze eten samen voor ca. 10,- per maand.En elke kip legt elke dag 1 ei..( we zijn maar met an tweeen ,dus dat betekent : uitdelen!! daar krijg ik dan vaak een vergoeding voor van mn ouders en schoonouders die de eieren overnemen, dus dan heb ik mijn kippen bijna gratis als ik het op maandbasis bereken! Maar voor de opbrengst heb ik ze niet, gewoon om wat meer leven in de brouwerij te brengen! Groetjes gemma Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 En als je er een haan bij kan, mag, wil,...niks zo leuk als een ei in je hand waar een ienemini gaatje in zit ...en dan zegt het ei ineens: "PIEP"....ik vond het onbetaalbaar ...maar ik ben ook beetje week Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Nou ik vindt zo'n bevruchtings dingetje in je ei best onsmakkelijk, daar wordt ik nou week van. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Zit mn schoonmoeder ook altijd over te miepen (die krijgt eieren in ruil voor etensresten voor de varkens), ik heb er geen problemen mee. En dan kan je wat kippen/kuikens verkopen, heb je weer wat terug verdiend. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Nou ik vindt zo'n bevruchtings dingetje in je ei best onsmakkelijk, daar wordt ik nou week van.Die vind ik nooit in de eieren hier, we pakken ze wel elke dag weg en meteen de ijskast in. Ze leggen meestal netjes in het leghok en kakelen trots als ze klaar zijn. Een ei dat ergens onder een struikje ligt omdat de deur weleens dichtwaait en we niet weten hoe lang het er al ligt, krijgen ze fijn terug in hun hok tussen het voer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 nou het zit toch in kakelverse eieren let maar eens op, vlak tegen het dooier aan, een soort vruchtbeginnetje blehhhhhhhhhhhhhhhhhh Maar toch zou ik graag hanen willen hoor ik vindt ze prachtig om te zien, en ik vindt het ook heel leuk dat ze zo op de kippen passen heel braaf en beschermend. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Jij bedoeld een kiemvlek? Ik dacht dat die in elk ei zit...zelfs die waar geen haan bij te pas is gekomen....Ik ga een geconcentreerder mn eitjes eten deze week Zag trouwens nog iets op internet:Soms scheurt er een klein bloedvaatje in de eierstokken van de kip waardoor er wat bloed in het ei terecht kan komen. Het is een misverstand te denken dat een dergelijk ei bevrucht zou zijn. Zou ook kunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Tis echt zo'n donker fliebertje, het valt wel op. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Ja dat bedoel ik een donker fliebertje en dat is enkel waneer er een haan bij loopt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Bij onze marans kippen zit dat er ook in zonder dat er een haan bij loopt. Maar ik denk dat dat komt door de kleurstof die de eieren ook zo intens bruin maakt. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 hier ook dus kippen en wat ander pluim vee maar de kosten zijn duurder met voer dan dat ik bv eieren in de winkel zou kopen of maar ik houd dan ook alles voor mijn plezier en dan wegen de kosten niet zo zwaar >>>voor mij zelf tenminste .. alles per 25 kilo kippenvoer 11.50 per zak konijnen korrels 11,50 kuikenkorrels 6,50 per 10 kilo watervogel korrels 25 kilo 12,50grote zak zaagsel 6,euro en nog iets dan nog het hooi en stro per maand ..... maar het plezier mag dat niet onder drukken .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Heb tot zomer vorig jaar samen met iemand 1 haan + 50 legkippen, 30 slachtkippen, 5 slachtkalkoenen, 20 slacht-parelhoenders en 80 slacht-haaskonijnen gehad. Heb alle kosten en onkosten bijgehouden, buiten dat de medepartner zo goed als nooit iets betaald van voeder, kooien en dergelijke maar wel de inkomsten zich toe-eigende er voor mij enkel verlies inzat. Heb dan verrekend dat de kosten en inkomsten eerlijk verdeeld zouden worden dit geld voor geld zou zijn.25 cent voor een ei.8 euro voor een slachtkip (Bresse)6 euro voor een vethaantje, 1 kg6 euro voor een parelhoen van 1.2 kg15 euro voor een kalkoen van ongeveer 5 à 6 kilo5 euro voor een haaskonijn Aan deze prijzen waren ze verkoopbaar, met de nodige commentaar maar meer zat er niet in. Moesten het enkel legkippen geweest zijn dan zat er wel winst in als het eerlijk zou verlopen zijn.Al de rest was puur verlies. Er waren periodes dat er eieroverschotten waren en andere keren eieren te weinig, buren enzo kwamen ze wel kopen maar op onregelmatige basis. Maakte dan om de eieren weg te werken er Advocaat van, die ik dan weggaf. Zelfde scenario met de slacht, en dan ook de repliek "in de supermarkt kost dat maar X€"Dan nog gezwegen van de tijd die in onderhoud en slachten en kuisen kruipt Alle dieren kregen topvoeder + groenafval. Ben blij ervan af te zijn, heb er niks dan miserie meegehad door medepartner. Er was maar 1 positief punt en dat was de verbluffende smaak, onvergelijkbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hobbykip Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Bij mij leggen de kippen gemiddeld ongeveer 120 eieren per zak kippenvoer. Een zak voer kost ongeveer 12 euro, ofwel 10 eieren kosten me 1 euro aan voer. Voor de huisvesting hoef ik niets terug te verdienen, dus kost deze hobby mij geen geld! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Bij mij leggen de kippen gemiddeld ongeveer 120 eieren per zak kippenvoer. Een zak voer kost ongeveer 12 euro, ofwel 10 eieren kosten me 1 euro aan voer. Voor de huisvesting hoef ik niets terug te verdienen, dus kost deze hobby mij geen geld! tel je niet je zaagsel of ander bodem bedeking mee van je kippen ik ben hier opgehouden met mijn hobby ik had en fokte vlaamse reuzen lotharinger muskus eenden en kippen .... hobby moest het zijn maar als ik alles optelde of een jong vlaamse reus verkocht was het nog van kan er iets van af . nu nog alleen wat kanarie,s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 De opbrengst hier is voornamelijk een week hartje als ze met zn allen aan komen rennen als ik door de dag heen restjes ga brengen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 En het lekkere verse eitje natuurlijk Als wij volgend jaar kippen gaan houden wil ik me eens goed richten op het voer..wat krijgen ze precies en hoe kan ik daar zo goedkoop mogelijk aankomen? Kan ik een deel zelf zaaien/plukken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts