speets Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 (aangepast) Sorry sorry, dit is oerprei en geen ok Deze heb ik gister uit de tuin gehaald: tennisbal groot en helemaal compleet. Het was mijn eerste jaar, maar toch heb ik geen solo's. Mijn resultaten: Vorig jaar september 7 (geheel afgepelde) broedbolletjes gepoot, eerst in potjes, later in de volle grond. Vier erwtgrote en drie knikkergrote. Ik kan me niet herinneren dat ik er mest bij gedaan heb, wel kalk. Ik heb schrale, kalkarme grond volgens de Welkoop. Zanderig en droog. Drie erwtgrote pootbolletjes zijn dit jaar veranderd in stuitergrote, complete bolletjes, dus mét tenen en erwtgrote broedbolletjes.De drie stuitergrote pootbolletjes zijn nu (2 ervan) tennisbal groot, óók compleet met tenen en broedbolletjes. Sommige van die broedbolletjes zijn bijna net zo groot als de hoofdbol. Zie foto. Die drie grote pootbolletjes hadden een bloeistengel gevormd, die ik er (pas laat) uitgeknipt heb. Daar had ik spijt van, want ook de bloemen kunnen broedbolletjes geven. Had ik wel graag willen zien... De conclusie voor 'mijn' ras: * Broedbolletjes kunnen wel degelijk - bij poten in het najaar - complete bollen geven, met tenen en broedbolletjes* De grootte van de pootbolletjes bepaalt de grootte van de oogstbol en -broedbolletjes* Het maakt voor de vorming van complete bollen niet uit of ze al of niet bloeien* Ze smaken niet naar knoflook Ries: hadden jouw bollen van 3 juli geen broedbolletjes? Of had je die er al afgehaald? 19 juli 2015 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
aseel Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Dankjewel voor de duidelijkr uitleg..maar heb wel deze jaar van tenen soloolifantenknoflook gekregen.net zo groot als een medium ui.maar had ze in de tunnel gepoot..maar volgens mij doen ze beter buiten.ben een beginnede OK kweker..Dus alle informatie qua kweken is welkom. Quote
Ries. Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Ik heb de laatste olifanten op 3 juli geoogst ja, op blad 29 heb ik de laatste, en alle broedbolletjes die aan de wortels zitten geoogst. Had er 375 maar nadat ik de grond waar ze gestaan hebben geëgaliseerd had, zijn er daar nog een 25á 30 bijgekomen, dus ik heb er nou zo’n ..400.. Ja, wat moet je er mee, zal er maar weer zo’n 100 zetten in oktober, zal op de tuin maar vragen of er gegadigden zijn. Maar het zijn over het algemeen geen knoflook kwekers. Maar toch is olifanten knoflook een stuk minder sterk (pittig) dan andere knoflook, Maar het is wel mooi spul. De kinderen zijn er blij mee, en vinden hem lekker. Dus ik heb weer zo’n 100 tenen gereserveerd voor oktober. En zo’n 100 broedbollekes gaan dan ook maar de grond in, ga het gewoon weer proberen…..Kzal er een fotoke bij doen. Aseel, in dat Engelse berichtje van jou staat dat je ze gelijk terug moet zetten, dat ga ik zeker doen, ik heb er toch genoeg dus ik plant nu en in oktober. Maar ze zijn er nog maar een dag of 15..16 uit en het schilletje is al erg hart. Dus het buitenschilletje haal ik er maar vanaf. Nou en wie er zegt dat de broedbolletjes niet naar knoflook smaken ???? dan heb ik zeker aparte want ze smaken net als de grote tenen van de look zelf. Ook ga ik een stuk of 10 grote solo bollen van echte olifanten zetten want er zijn bij de oogst ook flink wat solo’s bij toch van tenen olifanten die ik geplant had.De solo’s die je in de winkel koopt in die mandjes weet ik niet of het wel olifanten zijn?? Allé groet van Ries. Quote
Erny Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Speets... je zegt dat het niet naar knoflook smaakt... en dat verbaast mij want die van mij is heel erg duidelijk knoflook en smaakt en ruikt daar ook naar.Dus... weet je zéker dat dit wel Olifantenknoflook is? Is het dan geen oerprei misschien oid??? Want daar lijkt het ook wel erg op... En ik mis ook die bruine broedbolletjes zoals je ze bij Ries op de foto zag... Zie de foto van appelvrouw: oerprei-hiervoor-vage-vraag-over-prei-t951-50.html Quote
speets Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Is het dan geen oerprei misschien oid??? O jeeeeeeee, je kon wel eens gelijk hebben! Ik vond die grote broedbollen van gister al zo verbazend! Het geheel ziet er inderdaad uit als de oerprei van Jet en het viel mij ook al op dat er maar drie kleine bolletjes aan zaten. Op deze foto zie je in de deksel het resultaat van de eerste oogst: 5 broedbolletjes die echt onder aan de bol aan een draadje hingen, plus twee teentjes. Maar ook die smaakten niet naar knoflook. Naast het dekseltje is van de tweede oogst, van die grote pootbolletjes die later ook grotere stengels maakten. Die drie kleintjes horen daar ook bij, maar die zijn dan misschien nog onvolgroeid? Of geeft de kleur de doorslag, samen met de smaak? Ben helemaal in de war Pfffffff, excuses voor de verwarring, ik zal mijn verhalen even doorstrepen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ries. Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Je hoeft toch niks door te strepen speets , laat het lekker staan zoals het is. Groet Ries. Quote
Erny Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Cool, raadsel opgelost. En bij mij zitten er ook grote en kleine én héle kleine broedbolletjes aan de oerprei. Mijn buurvrouw heeft ze gewoon lekker in een pol bij elkaar staan en laat die nu ook gewoon staan. Ze knipt/oogst ervan naar gelieven. Zou de berichten ook gewoon laten staan, misschien met een kleine Edit-aantekening dat het achteraf om oerprei gaat. Dan weer terug naar de Olifantenknof:Mijn, in oktober gepote, solobolletjes hebben dit jaar een aantal kleine en een aantal grote bollen mét tenen opgeleverd.De in oktober gepote tenen van de Olifantenknoflookbollen van vorig jaar leveren dit jaar solobollen op (zitten nog in de grond). De schachten waren ook een stuk minder dik dan vorig jaar.Mijn broedbolletjes hebben nix gedaan en heb er een aantal onveranderd teruggevonden in de aarde. Volgende keer dus de eerder genoemde methode hanteren. Quote
Ries. Geplaatst: 19 juli 2015 Geplaatst: 19 juli 2015 Erny bij mij het zelfde vele zaten in de grond zoals ik ze er in gestopt had. daar ik toch het eerste harde schilletje er af gehaald had. Vele waren ook gerot. Groet Ries. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 augustus 2015 Geplaatst: 2 augustus 2015 Ik had een aantal flink grote solo's, die ik vrij vroeg had geoogst omdat de aantasting van de uien/preivlieg het loof al had doen afsterven. Die heb ik nu alweer gepoot, we zullen zien (en hier melden ) wat het doet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aluapje Geplaatst: 3 augustus 2015 Geplaatst: 3 augustus 2015 Zo!! Da's nog es knoflook!!! Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Erny Geplaatst: 3 augustus 2015 Geplaatst: 3 augustus 2015 Bij mij is de logica erg ver te zoeken.... Heb vorig jaar alleen de tenen gepoot en heb nu én diverse solo-bollen én bollen met tenen en broedbolletjes geoogst... Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 augustus 2015 Geplaatst: 6 augustus 2015 Maar een paar solo en broed bollen kunnen vinden, moeten die gedroogd worden en dan in de herfst weer gepoot worden? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 6 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2015 Wat zijn volgens jou broed bollen? Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 augustus 2015 Geplaatst: 6 augustus 2015 Van die kleine bolletjes die aan solo bol zitten. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 6 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2015 Ik heb het eens heel uitgebreid in een topic uitgelegd Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 augustus 2015 Geplaatst: 7 augustus 2015 post284579.html?hilit=%20Olifanten%20knoflook#p284579Dit bericht bedoel je? Excuses blond en nog wat vergeetachtigheid Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2015 Geplaatst: 7 augustus 2015 En vooral ook dit: (op de 2e pagina van dit topic) Het klopt wat hans schrijft, er zit nogal wat verschil in de soorten. Het mooie van deze soort die ik heb is dat je 1 teentje nou ja noem het maar rustig mega teen in zijn geheel in een gerecht kunt verwerken, het smaakt niet overheersend maar geeft een heerlijke smaak aan je gerecht. Wat ook een prettige bijkomstigheid is, is dat onder aan de megabol zich kleine broedbolletjes onwikkelen, dit zijn dus nakomelingetjes. Ik plant ze in de kleigrond maar geef ze wel extra voeding want dit hebben ze echt wel nodig, op 10-10 gaan ze de grond in. Nog wat foto's voor de liefhebbersvr,gr Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Persica († december 2016) Geplaatst: 7 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2015 vooral dit : olifanten-knoflook-t3036-90.html?hilit=Olifanten knoflook Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Ik heb de dikste tenen net gepoot, ik wil van de winter de 'prei' dan kunnen oogsten. In plaats van de bollen met nieuwe tenen, in de zomer. Andere tenen poot ik wel weer voor de vorming van bollen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Ik heb de dikste tenen van de olifantenlook er ook weer in staan. De oerprei bolletjes liepen alweer uit,dus die heb ik maar weer in de grond gezet. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 5 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2015 Ik zet ze veel later tis mij nog veel te warm voor de tijd van het jaar, als je ze nu zet.. voor je het weet heb je met de Kerst het loof 20 cm hoog staan, wat vervolgens met een strenge vorst onheroepelijk kapot vriest,...allemaal energie verspilling voor de plant, en dat zie je later weer in je oogst terug. Ik sprak onlangs een knoflook teler uit Z- Frankrijk, laatste week van december gaan ze daar de grond in ,..omdat de maanden daarvoor de grond nog veel te warm is.Ga het ook maar op deze Franse manier doen, er zit tenslotte enige logica in zijn verhaal. Quote
loes Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Veel te warm? Het is in nederland normaal voor deze tijd van het jaar. Volgens piet zelfs een graad kouder dan gemiddeld, maar of je piet nu moet geloven.. tussen frankrijk en Nederland zit ook enig temperatuur verschil. Kan natuurlijk goed gaan maar dd laatste week van december heb je kans dat de grond al compleet bevroren is. Hoe ga je dan knoflook planten? En hoe moet je knoflook gaan wortelen?mijn boek en ook wat ik zo snel online kan vinden zegt tot eind november planten. Heb daarnaast geleerd dat knoflook juist vorst nodig heeft. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 november 2015 Geplaatst: 25 november 2015 Ik heb net nog een paar rijen gezet, ze hadden al hele kleine worteltjes omdat ze een tijdje op een lichte plek in huis hadden gelegen. Ze staan naast de rest, maar ik heb op de kaartjes wel even vermeld dat ik ze nu pas heb gepoot. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 25 november 2015 Geplaatst: 25 november 2015 Hier staan ze al zeker een maand in de grond, maar er groeit nog niets... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
CindyB Geplaatst: 26 november 2015 Geplaatst: 26 november 2015 Bij mij zie ik ook nog niks. Staan als sinds 11 oktober in de grond... Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.