Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat vinden jullie van mijn oogst?

Twee jaar geleden broedbolletjes van Ries gepoot.

Vorig jaar kleine solo'tjes geoogst.

Dit jaar iets grotere solo'tjes, ter grootte van een €1 munt.

Ik vind het niet om over naar huis te schrijven, zal ze wel niet genoeg verwend hebben.

Maar ze ruiken heerlijk

2017-07-05OK93051499355827.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

In een ander onderwerp - Olifantenknoflook als prei - merkte ik iets op over de slechte beschikbaarheid van Olifantenknoflook, en we kwamen op wat andere observaties terecht.

Ze passen beter in dit onderwerp, dus maar even hier geplaatst. Ik sluit ook niet uit dat er deels antwoorden bestaan in de haast 50 pagina's die dit onderwerp telt, maar wat mij nu opvalt is dit:

- Olifantenknoflook is slecht verkrijgbaar in Nederland, Vreeken zegt zelfs dat er geen gezond plantgoed te koop is (hij doet dit bij zijn beschrijving van het verwante Oerprei). Hoe kan hij dit zeggen terwijl er hier een topic van 50 bladzijden is en we planten hier toch Olifantenknoflook?

- Waarom zegt diezelfde Vreeken dat het lastig is om in West Europa te telen, terwijl Britten zeggen dat een koude winter nodig is - hun verklaring van solo knoflook is dat een zachte winter een knoflookbol niet laat splitsen - nou, dat is toch een gekke opmerking... Ik lees hier andere dingen over solo knoflook, maar is er nou een klimaatprobleem?

- Waarom hebben de aanbieders er zo weinig van, en waarom vind je soms gigantische knofloken op markten die geen Olifantenknoflook zijn maar die hier prima geteeld kunnen worden en ook populair zouden zijn en die je toch niet terugvind bij de gebruikelijke verkopers van knoflook teeltgoed?

Geplaatst:

Ik volg je posts met interesse roeier! Ben erg benieuwd naar de reacties. Mijn enige ervaring met knoflook is dat ik het dagelijks eet en liever geen Chinese knoflook. Verder weet ik 0,0 over het onderwerp af.

Ik lees mee!

Geplaatst:

Ik heb ergens in maart nog enkele tenen olifanten knoflook gepoot, toen het loof geel werd en ik de bollen opgroef bleken het solo bollen te zijn.

Worden die solo bollen van de olifanten knoflook dan gewone knoflook bollen met tenen volgend seizoen als ik ze nu poot?

Geplaatst:

Afgaande op wat anderen schreven: Ja. Als je met 'gewone bollen met tenen' tenminste Olifantenknoflook bedoelt, want de solo bollen die in de handel wel te krijgen zijn leveren waarschijnlijk inderdaad alleen maar 'gewone bollen' op, dus niet Olifantenknoflook.

Geplaatst:

Nee het zijn echt echt tenen van olifanten knoflook wat ik in maart in de grond heb gedrukt, toen het loof was gelig was en afgestorven heb ik de bollen in juli opgegraven. Dit bleken bollen uit "een" stuk te zijn, dus bollen zonder tenen....zogenaamde solo's, maar echt wel van de Olifantenknoflook. Ik heb ze zelf vermeerderd uit gekocht pootgoed en het waren enorme tenen...

De solobollen uit de supermarkt blijven gewoon solobollen en zijn geen olifantknoflook, dat heb ik ook gelezen.

Nou ja, gewoon proberen dus....we zullen het in juli weten.

Geplaatst:

Ja, dat dacht ik ook; dat je wel echte Olifantenknoflook bedoelde, maar ik heb de meeste bladzijden van dit onderwerp gelezen, en dan blijken heel makkelijk misverstanden te kunnen ontstaan.

Veel berichten zijn onduidelijk, want:

Als mensen iets melden over de voortgang van hun OK teelt, maar niet duidelijk maken wat ze nou precies in de grond hebben gestopt - teentjes OK? broedbolletjes OK? solo's OK? - dan valt wat er verder over wordt gezegd niet te plaatsen. Je zult waarschijnlijk zelden een groente treffen waarbij zo makkelijk misverstanden kunnen ontstaan. Persica zei ook ergens dat als mensen zeggen dat ze 'olifantjes' hebben geplant is het voor een ander niet duidelijk wat ze bedoelen.

Persica zelf is altijd heel duidelijk geweest, je zou zijn bijdragen eruit kunnen lichten en dan heb je iets wat een stuk bruikbaarder is als info-gereedschap als alle bladzijden bij elkaar.

Veel info op deze pagina's is dus onbruikbaar, maar goed, om een samenvatting van wat belangrijke punten te geven:

De OK heeft op z'n minst 3 stadia: broedbolletje, solo bol en volwassen bol met tenen. Dan ga ik even voorbij aan het bloemzaad, want niemand heeft het daar over, en dat is ook niet zo gebruikelijk om mee te werken.

Het makkelijkst om mee te werken als pootgoed is een teen of een solo bol, maar in beide gevallen is het niet gegarandeerd dat je het jaar daarop een bol met tenen krijgt - het kunnen solo's blijven.

Het werken met broedbolletjes is het moeilijkst, en zal het eerste jaar op z'n best een solo als gevolg hebben. Mogelijk moet je 3 jaar wachten op een grote bol met tenen.

Voor de rest is me niet veel duidelijk; bijvoorbeeld of er verder nog belangrijke afwijkingen zijn in de teelt vergeleken met die van 'gewone' knoflook. Het tijdpad lijkt wel synchroon te lopen.

Mijn reden om dit onderwerp door te lopen was dat ik wat broedbolletjes heb gekregen van Speets - heel vriendelijk van hem - en toen wilde ik zien wat er over de teelt daarmee werd geschreven.

Zo'n broedbolletje heeft 2 schilletjes, daarbinnen vind je een soort van klein zilveruitje - zo ziet het eruit.

Ik heb gelezen dat aanbevolen wordt om een geoogst broedbolletje gelijk weer in de grond te stoppen, omdat in de droge lucht de schilletjes verharden en het kiembolletje er dan niet uit kan komen.

Als je in de herfst met een droog broedbolletje zit, kun je dit het beste schillen. Ergens veel eerder op deze bladzijden las ik dat Ries zo'n 70 broedbolletjes had gepoot, waarvan er maar 2 opkwamen - hij had ze niet geschild. Ik las dat Jorieke eens alleen de buitenste schil eraf had gehaald, nadat ze een hele tijd niet opkwamen koos ze ervoor alsnog de tweede schil er ook af te halen.

Ik wilde eerst ook alleen de eerste schil eraf halen, maar heb toch maar de tweede schil er ook afgehaald - die tweede schil is ook net zo hard als de eerste. Ik raad mensen aan voor het schillen de bolletjes eerst even te weken om de schil wat zachter te maken; dan gaat het er makkelijker af. Een priegelkarwijtje blijft het, want het zijn kleine bolletjes; 5 - 8 mm zijn die van mij. Op de foto gaat het tweede schilletje eraf, daar is wat meer geduld voor nodig dan bij het eerste:

23683084068_117d18a786_z.jpg

Geplaatst:

Dito hier, teelt viel héél goed mee, geen omkijken naar.

Alle tenen, in potgrond in diepe bakken in de serre, vormden mooie grote bollen met grote tenen.

Nu 50 stuks (opnieuw grote tenen dus) gepoot in verhoogde bak in volle grond, is rijke klei-leemgrond die 'verrijkt' werd met een ruime hoeveelheid compost om deze voldoende luchtig te maken ifv doorwatering.

Smaak, ja ze bevallen mij heel goed vandaar dat ik er nu zoveel poot.

Verkrijgbaarheid: mja, ook vrij moeilijk aan mijn tenen geraakt maar geduld loont, ze zijn zeker niet onvindbaar en als ik volgend jaar iemand gelukkig kan maken met een aantal tenen ...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Het eerste van Speets' broedbolletjes zie ik nu boven komen, na 18 dagen of zo. Ook die broedbolletjes kunnen dus wel redelijk snel aanslaan.

24045032768_c65b8b3302_z.jpg

Eerst heb ik nog wel een fout gemaakt door de potjes buiten te zetten; al snel waren er een paar bolletjes verdwenen. Vogels? Muizen? De boel moest dus maar naar binnen, ondanks ruimtegebrek.

Geplaatst:

Ik zou ze toch weer naar buiten doen. Stukje dubbeltjesgaas erover?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, als binnen ook straks de kachel aangaat is dat niet een geschikte plaats. Dat wordt buiten op een bloembakhouder of aan boomtakken hangen. Op hoogte, want ik vermoed woelratten of zo, die gaan graven. Met vogels valt het denk ik wel mee, die zie ik niet zo snel pikken naar iets wat op grassprietjes lijkt.

Geplaatst:

Oh echt wel hoor Roeier. Duiven/ fazanten en merels doen dat bij mij wel. Zeker weten. Woelmuizen eten bij mij geen ui-achtigen ( knoflook ) maar blijven er ook zeker niet van weg; maken gewoon gangen dwars door de knoflook heen.

Misschien kan het voortrekken van knoflook binnen niet heel veel kwaad, maar zou ze echt wel zsm naar buiten doen, die moeten echt de kou in straks.

Geplaatst:

Hier wippen de vogels de teentjes van ajuinen ook uit de grond maar de olifantenknoflook wordt veel dieper gepland en heeft er geen last van. Meestal kun je ze gewoon terug de grond induwen en komt het allemaal goed.

Geplaatst:

Ik heb nog wel netzakken waar aardappels in hebben gezeten, dus ik ga stukjes net over de potjes doen.

Vorig jaar ben ik twee soorten sieralliumpjes volledig kwijtgeraakt.

Ik krijg de indruk dat veel dieren knoflook helemaal niet lekker vinden, maar daar pas achter zijn als ze de schade al hebben aangericht. Bij afgeknauwde stengels die allemaal blijven liggen denk ik aan hazen. Die heb ik niet op het erf, want ze blijven aan de andere kant van de sloot, maar waar ze zijn zie ik de schade.

Merels en lijsters fourageren vooral op de grond, op hoogte lijkt veiliger, maar ik ga wel wat over de potjes spannen.

Bedankt voor de waarschuwingen!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit is tot nog toe veilig gebleken:

38127854085_17ee54600b_z.jpg

'Gewone' knoflook heb ik gewoon in de volle grond, geen maatregelen, maar met die kleine broedbolletjes is het wel anders. Het zijn nog maar hele kleine sprietjes die daar nu uitgroeien, je ziet ze niet zo klein zijn ze, nu het heeft gesneeuwd zie je ze donker aftekenen tegen de sneeuw. Er zijn twee sprietjes op de foto te zien, dan nog moet je goed kijken.

Een pot met aarde daar zit soms nauwelijks nog aarde in als er een woelrat (vermoed ik) in is tekeer gegaan, dus een net of gaas of zoiets over de pot moet echt. Als ik een pot met een struikje erin heb leg ik zoveel mogelijk stenen op de aarde om graafpartijen te voorkomen, want ze zijn erg.

Dat het stenen looppad door de tuin alweer aan alle kanten verzakt is door ondergrondse gangen zal me een zorg wezen; u doet maar.

Ik weiger in oorlog te gaan met beestjes, ik kijk hoe ik het beste planten door de gevaren heen kan loodsen.

Vogels kunnen ook wel voor zooi zorgen - mulch rond struikjes ligt soms heel ergens anders omdat vogels erin om hebben gewoeld. Dan moet mulchen om meer bodemleven te krijgen succesvol zijn, want de vogels hebben inderdaad meer bodemleven ontdekt!

Voor die kleine broedbolletjes betekent het dat het enorm oppassen is, en tot nog toe in potjes en een bescherming er overheen, zoals op de foto, is wat ik doe.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag kwam nog een broedbolletje boven, volgens mij is dat de laatste, na 3 maanden en zo'n 10 dagen.

Ze zijn nu verspreid over een periode van haast 3 maanden boven gekomen.

Bij mijn weten heb ik ze allemaal zorgvuldig gepeld voor ze in de grond in gingen en zijn ze van zichzelf gewoon zo onregelmatig.

De grootste kunnen wellicht haast de volle grond in, zodat ze wat meer ruimte krijgen dan in potjes.

Hoe groot zouden die solo's worden het eerste jaar, heeft iemand daar kijk op?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...