Jump to content

spinazie probleem

alaindeclippel

Recommended Posts

Hoi nee ik heb hier geen antwoord op, maar ik heb weer wat anders,mijn spinazie staat in de koude kas,en nu heb ik al 3 x gehad, dat als ik s'morgens de kas open zet met dit mooie weer, dan liggen de blaadjes gewoon los op de grond niet aan gegeten, wortel zit nog in de grond,laat ik ook nog staan. maar gewoon los de blaadjes en de sprietjes!!!hoe dat komt?? wie zal dat zeggen ??? Jeanne

alaindeclippel: Slakken misschien, zie je iets van slijmsporen? Rups zou evt ook kunnen. Doet niks af aan de kwaliteit en dus nog prima eetbaar Even goed wassen en eet smakelijk.

Jeanne: de blaadjes zijn die los van de plant? of hangen ze slap?

p.s. beter even wachten met het stellen van een eigen vraag als de oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord is

Gooi er een 'tentje' over, dan heb je er (bijna) geen problemen meer mee. Hier werkt t prima en we gaan over een tijdje eindelijk spinazie eten

Enneh... beetje aardig voor elkaar zijn, iedereen komt hier voor tips en info...

Good things come in small packages

Wat een gedoe toch altijd met spinazie, of het schiet door of het wordt opgegeten enz. enz.

Tip: plant(liever niet) of zoek brandnetels en zevenblad. Moeilijker om het dood te krijgen dan het in leven te houden, veel lekkerder dan spinazie en veel gezonder dan spinazie!

Alles wat lekker is wordt opgevreten, zelfs door de mensheid, ja en ook insecten eten liever iets lekkers dan brandnetels en zevenblad ! Daarom zit er ook nooit vraat in, oke, soms een speciefieke vlindersoort, maar die leven ook niet lang meer erna,...

Akkoord, spinazie verbouwen in het 'verkeerde 'seizoen is wat mij betreft not done, maar kom nou niet aanzetten met deze alternatieven, niets maar ook niets kan de smaak van lekkere spinazie evenaren.

Alles wat lekker is wordt opgevreten, zelfs door de mensheid, ja en ook insecten eten liever iets lekkers dan brandnetels en zevenblad ! Daarom zit er ook nooit vraat in, oke, soms een speciefieke vlindersoort, maar die leven ook niet lang meer erna,...

Ik durf te wedden dat jij nog nooit brandnetel en zevenblad hebt gegeten.

Brandnetel wordt wel degelijk opgevreten, alleen niet snel en ze groeien snel genoeg om het te herstellen. Alleen om de stekels wordt het door veel dieren niet gegeten, anders zou bijna elk dier het eten.

Het is vreselijk gezond en ook vreselijk lekker(op de thee na). En zevenblad wordt ook opgegeten maar het groeit vreselijk snel. De Romeinen planten zevenblad langs de veldwegen zodat soldaten nog iets anders dan bonen te eten hadden. Het smaakt een beetje naar jonge worteltjes.

Als je het nog nooit gegeten hebt, probeer dan dit eens: wok jonge brandnetels of zevenblad blaadjes met knoflook tot ze gaar zijn, aan het eind wat sojasaus erdoor en smullen!

Ik moet het eens proberen dennis maar je kent het gezegde "wat de boer niet kent vreet die niet". Brandnetels en zevenblad laten nou niet echt het water uit de mond lopen, maar ze hebben natuurlijk de ondankbare reputatie van lastig onkruid. Verse spinazie vind ik heerlijk en onmisbaar in mijn moestuin, maar je maakt me nieuwschierig. Hoe zou je de smaak omschrijven, als spinazie? Misschien leuk als hapje om mee te nemen voor de volgende moestuinforumdag?

De voorjaarsteelt is ook hier het meest succesvol maar wel met wisselende successen en ervaringen.

Sorry Alian we gaan een beetje offtopic maar hopelijk kun je na goed zoeken de kevers, slakken of rupsen vinden: allen meesters in verschuilen.

Zevenblad smaakt een beetje naar verse rauwe jonge worteltjes, je weet wel, dat echt zoete wortelsmaakje.

Brandnetel heeft ook weer een eigen smaak, lijkt een beetje op spinazie maar ik vind het veel lekkerder.

Je moet het gewoon eens proberen om te kijken of je het lekker vind, mij kun je er s'nachts voor wakker maken!

Hier eten we ook brandnetel en zevenblad. Erg lekkere combinatie. Die laatste heeft voor die reden ook een regionale verblijfsvergunning in mijn tuin. Door te plukken blijft hij toch in de perken. Zevenblad alleen smaakt me een beetje te sterk. Ik maak meestal een mengsel van brandnetel, zevenblad en spinazie (niet te lang koken!). Ik doe brandnetel vooral in het voorjaar (smikkel) - weet niet of die nu nog lekker is.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

heb je hier iets aan?:

De belangrijkste ziekte bij spinazie is wolf (Peronospora spinaciae) dat een grijs schimmelpluis op de onderkant van de bladeren vormt. Alleen bij de vroege teelt met zaai in december komt wolf niet voor. Van deze ziekte zijn verschillende fysio's bekend, waar de rassen verschillend vatbaar voor zijn.

Daarnaast kan spinazie vooral in de zomermaanden aangetast worden door komkommermozaïekvirus. Er zijn ook tegen mozaïek resistente rassen.

Bij uitdroging gaat spinazie nogal vlug doorschieten. Houd het spinaziebed dus voldoende vochtig.

Verder kan spinazie nogal eens te lijden hebben van valse meeldauw of kiemschimmels. ‘Bladluizen’ en ‘slakken’ hebben het ook soms op uw spinazie gemunt.

De beste buren voor spinazie zijn: bonen, erwten, aardbeien en suikermaïs.

@dennis: bedankt

bedankt voor tips! Bladen blijven dus wel eetbaar?

Prima eetbaar die spinazie met (vraat) gaatjes, even wassen en vele malen verser (en daardoor lekkerder?) dan uit de supermarkt al dan niet bespoten/onbespoten. Hoort een beetje bij een moestuin, slakken, rupsen, bladluizen..., dan zie je meteen aan welke kwaliteit eisen telers moeten voldoen om aan de perfectionistische eisen te voldoen. Lukt prima hoor in een moestuin, maar niet altijd en niet in elk seizoen

Sorry Alain, ga toch nog een keer over jou topic heen, de laatste keer, want vanmorgen lagen er weer blaadjes op de grond, en ik was het zat, ik heb alle blaadjes geknipt, en gewassen en geblancheerd. en in de vriezer,helaas was het dus niet veel. Toen ben ik door de aarde heen gegaan met de mijn 3 tands vork, en ik kwam een made tegen zo groot zo dik, licht van kleur, dus misschien ook bij jou zoiets????? Ze stonden bij mij in de koude kas, maar toch!!! Jammer van al die insecten, rupsen etc. want de spinazie was zo mooi. Nu succes met jou spinazie verder, ik zou zeggen woel diep in de grond, en je vindt vast wel iets groetjes Jeanne