Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Gedroogd en vermalen krijg je een soort zoet meel zonder gluten, lekker door koekjes, brood ect.

Heb jij dit wel eens gedaan Dennis?

Nee nog niet, maar ik ben het wel van plan.

• 1 year later...
Geplaatst:

Op zoek zijnde naar alles omtrent tamme kastanjes, omdat ik behoorlijk de smaak te pakken heb, kom ik bij enkele van deze topics uit.

Ik hoorde laatst op tv dat de tamme kastanje op de top-tien-lijst staat van gezonde wintergroentes. Verder ontdek ik dat de tamme kastanje onder de 'noten' valt, maar dan wel die met het minste vet.

Verder vind ik ze vooral heel erg lekker. Gepoft vind ik ze wat minder, als meel door cake of brood heb ik er geen ervaring mee, maar wat ik zelf het lekkerst vind, is om ze te pellen, aan snippers te snijden en ze te bakken in de koekenpan in een scheutje olijfolie. Lekker even snel doorbakken, tot ze een bruin korstje krijgen. Dan op een bord met zout, peper, klontje boter, verse geitenkaas, olijven, zongedroogde tomaten, veldsla en rucola.

Maar dan nu de vraag, kan ik tamme kastanjebomen kweken door kastanjes in de grond te stoppen?

Geplaatst:
....Maar dan nu de vraag, kan ik tamme kastanjebomen kweken door kastanjes in de grond te stoppen?
Ja.

Eigen ervaring. Maar na zo'n 6 jaar bloeide het boompje nog niet. En toen zijn we verhuisd....

Kortom: als het je om de opbrengst gaat wellicht beter stekken, of bij een kweker langsgaan. Maar het blijft natuurlijk fascinerend om zo'n boompje, jaar na jaar, te zien groeien.

Terzijde. Als je kastanjes bij de groenteboer koopt heb je een goede kans dat ze uit china komen (pm groenteboer). Die smaken m.i. minder en ik heb geen idee welk klimaat die kastanjes fijn vinden

Geplaatst:

Tamme kastanjes groeien prima in het Gooi, dus ons klimaat is ok. Ik heb hier op kalkrijke klei een tamme kastanje geplant..het was een van mijn eerste boompjes. Ze blijken niet zo goed te gaan op onze grond, maar houden meer van een beetje zure bosgrond.

Mijn boompje ging -na een paar jaar steeds zieliger te worden- uiteindelijk dood...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Oké, duidelijk.

Ik heb ze bij de Turkse winkel, het zijn sinds vandaag weer verse, grote exemplaren. Beter dan de miezerige kastanjes die ik laatst bij een plaatselijke kastanjeboom gevonden had. Ik koop ze in het vervolg liever bij zo'n winkel, ze komen wellicht van een kwekerij, misschien uit Turkije, gelijkvormig en goed van smaak.

Inmiddels ook wat gegoogeld, beter inderdaad om een boom te kopen. Nu schijnen het nogal grote bomen te worden, dus ik vraag me af of het een goed idee is. Misschien toch beter zo nu en dan een kilootje kopen bij de Turk, die werkelijk alles te koop heeft en van een prima kwaliteit.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij een kastanje moet je echt een beetje geduld hebben.

Maar een tamme kastanje is een prachtige stijlvolle boom die, als hij vrij staat, meestal een mooie piramide vorm krijgt.

Zeer decoratief als de lichter gekleurde stekelige vruchten erin hangen in oktober.

Hij wordt vooral erg groot in de bossen als hij naar het licht groeit. In de tuin zal het best lang duren voor hij echt (te) groot wordt.

Helaas heb ik zelf geen plek om er een te zetten. Trouwens heel simpel, meestal blijven er bij mij hier en daar wel wat kastanjes (in plastic zakjes tegen de uitdroging) liggen die in het voorjaar al flinke scheuten hebben en zo de grond in kunnen.

Ik moet me ook behelpen met de kastanjes in de bossen uit de omgeving maar gelukkig staan er zoveel dat het bijna onmogelijk is er geen te vinden. Het is elk jaar weer moeilijk het rapen te beperken tot een kilo of 5.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Omdat het weer kastanje tijd is, dit topic even een duwtje geven....

Pirovska Kastanjes poffen op de houtkachel eenvoudig een kruisje in de kastanje snijden en op de kant van de bovenplaat leggen ( in t midden worden ze te warm en heb je zwarte kontjes voordat ze gaar zijn)

We hebben gisteren een roerbakschotel gegeten ( champignons courgette tomaat e.d. gewoon wat je allemaal lekker vind bij elkaar) en daar heb ik ook kastanjes in gedaan die ik van te voren met een kruisje 10 minuten voorgekookt had en daarna geschild.

Geplaatst:

Gaat het dan om de paardekastanje of de tamme kastanjes ??

Even gesnuffeld op Wikipedia: De vruchten van tamme kastanjes kunnen, in tegenstelling tot die van paardenkastanjes, gegeten worden. Men kan de kastanjes roosteren, maar makkelijker is het om de kastanjes te koken. In veel landen, onder andere in Frankrijk, Zuid-Tirol en Hongarije is de kastanjepuree ("crème de marron", "gesztenyepüré") geliefd in desserts of als bijgerecht. Het is in blik of gemalen uit de diepvries te koop. In veel landen worden hete kastanjes in de winter op straat verkocht aan voorbijgangers. In Nederland worden kastanjes wel gepoft of gekookt.

Geplaatst:

grillpan88561381840861.JPG

Ik doe dat in mijn 'antieke' grillpan, dan springen die gloeiende dingen niet zomaar door de kamer

Soms zie je die nog wel eens in een kringloopwinkel.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@ Speets, Daarom zijn die kruisjes; Je snijdt met een scherp mesje een kruisje in de onderkant van de kastanje zodat bij verhitting de druk weg kan. Dan schieten ze niet door de kamer

** Geedee ziet een kastanje-wild-west tafereel bij speets al helemaal voor zich **

Pirovska, ik heb ook de hele middag kastanjes gekookt en doe een paar porties in de vriezer....kan ik in maart of mei lekker kastanjes eten .

Hier is het wel kachel temperatuur dus.

Geplaatst:
Gaat het dan om de paardekastanje of de tamme kastanjes ??

Even gesnuffeld op Wikipedia: De vruchten van tamme kastanjes kunnen, in tegenstelling tot die van paardenkastanjes, gegeten worden. Men kan de kastanjes roosteren, maar makkelijker is het om de kastanjes te koken. In veel landen, onder andere in Frankrijk, Zuid-Tirol en Hongarije is de kastanjepuree ("crème de marron", "gesztenyepüré") geliefd in desserts of als bijgerecht. Het is in blik of gemalen uit de diepvries te koop. In veel landen worden hete kastanjes in de winter op straat verkocht aan voorbijgangers. In Nederland worden kastanjes wel gepoft of gekookt.

Ik vroeg me hetzelfde af. Het topic 2x gelezen, maar ik geloof wel dat men hier alleen de tamme kastanje bedoeld Nynke. ( misschien kan iemand de titel van het topic aanpassen ? Stel je voor dat er 1 met de gewone kastanje aan de gang gaat ? )

Geplaatst: (aangepast)

Ja het is inderdaad gewoonlijk dat met kastanje de eetbare versie oftewel tamme kastanje wordt bedoeld. De kastanje heeft maar 1 bil(ronde kant) en aan de andere kant een groeipuntje(net als een ui).

De paardenkastanje(= 1 woord) is licht giftig en is herkenbaar aan 2 "billen".

aangepast door Gast
Geplaatst:
De paardenkastanje(= 1 woord) is licht giftig en is herkenbaar aan 2 "kontjes".
Heu?? Nu wordt het wel héél verwarrend: ik weet niet wat jij precies bedoelt met kontjes (in dit verband dan hè ), maar mijn paardenkastanjes hebben maar 1 grote plek/navel. Mis ik iets?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hahahaha nee ik ben inderdaad in de bonen....vroeger zeiden ze tegen mij dat die 2 billen had en de kastanje niet....heb ik billen(2 ronde kanten) verbasterd naar kontje...My mistake, I'm sorry!!.....ik zal t bericht aanpassen want als iemand op kontjes googled , zien ze allemaal dat rare bericht van mij

Geplaatst:

Nog een recept, een beetje oud-hollands pangerecht met kastanjes

Heel eenvoudige en, vond ik, verrassend lekkere combinatie.

Ingrediënten: aardappel, tartaar, spruitjes en tamme kastanjes (gepoft in de oven)

Tartaar in stukjes snijden en bakken, dan de gekookte aardappelen (ook in stukjes), gekookte spruitjes en de gepofte kastanjes erbij.

Geplaatst:

Iemand de kastanjes al ns geweckt? Ik heb er redelijk wat geraapt de afgelopen weken (mooie grote ook vandaag!!) en ga het niet allemaal opkrijgen. Maar misschien is een portie invriezen en een portie konfijten wel een beter idee, maar de vriezer zit al redelijk vol..

elizabet.nl

Geplaatst:

Ik heb bijvoorbeeld nog een portie kastanjes van vorig jaar....die zijn dus nu door en door droog. Ik las dat je er meel van kunt maken.....dus door de koffiemolen gedaan.....ging goed.....nog niks mee gedaan verder. (kastanjemeel = glutenvrij)

Je kunt ze ook koken en pellen, in plakjes snijden en drogen.....voor gebruik dan weer laten wellen (12 uur)

http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/bomen/kastanje/

http://mangerie.blogspot.nl/2007/08/kastanjemeel.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...