Jump to content

Hallo!

Chris82

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik ben Chris en ben een absolute beginneling qua de moestuin. Ik heb vorig jaar mijn eigen tuin helemaal omgespit omdat de vorige bewoners er een bende van hadden gemaakt. Dus ik heb karren met compost in mijn tuin geplaatst en onze bloementuin die bloeide dit jaar prachtig. En aangezien ik steeds meer verkikkerd raak op tuinieren begin ook met een kleine moestuin. Eigenlijk alleen met groente & kruiden die wij heel veel gebruiken (of lekkernijen die wij zelf graag willen maken; pesto, kruidenboter, salades). Dit staat op de planning:

- Basilicum Italiaans (Genovese)

- Bieslook

- Basilicum Toscano

- Courgette

- Peterselie

- Tomaten

- Verschillende slasoorten

- knoflook

- ui

- aardbeien

Ik wil eigenlijk ook graag paprika's gaan verbouwen alleen ik heb begrepen dat je deze eigenlijk alleen in een kas kunt verbouwen. Zijn hier ook andere manieren voor?

Ik ga voornamelijk verbouwen in potten en grote bakken. Dus wel lichtelijk experimenteel voor mij. Want volgens mij kunnen niet alle bovenstaande (knoflook, ui) in bakken.. Daarvoor ga ik misschien ruimte maken in de tuin om deze in de tuin te planten.

Mocht iemand nog tips e.d. hebben dan hoor ik ze graag!

Oké, ik had begrepen paprika's juist in de kas moet telen. Welke soorten kun je dan het beste gaan telen?

Ik heb nog een kleine vraag: voor het werken met bakken e.d. wat voor grond gebruiken jullie? Of wat kan ik het beste gebruiken?

Ik teel paprika en pepers in speciekuipen. Wel gaatjes boren aan de onderkant voor de ontwatering. Op een beschutte plaats kan dat prima buiten, dit jaar was het wat minder door de koude zomer. Ze bleven kleiner dan voorgaande jaren maar de smaak was er niet minder om.

Hallo en welkom hier

Als je een zuidmuur hebt die je kunt gebruiken, is dat de ideale plek om je paprika's te zetten. Ze hebben graag zon.

Dit jaar heb ik ze ook gewoon buiten gehad, maar wel pas gezaaid begin mei. Duurde vrij lang voordat ze afrijpten hier.

Als je bijvoorbeeld binnen op je vensterbank alvast plantjes zaait (in febr/maart) en dan na 15 mei buiten plant, heb je een voorsprong.

Dank voor het warme welkom!

Ik ga met alle tips aan de slag! @geedee; ik heb helaas geen zuidmuur. Maar wel een aantal plekken die van 10 tot 17 in de zon staan. Is dit voldoende zon voor paprika's?

We wonen nu nog in een huurwoning (met een beperkte tuin 75m2), maar we hebben een andere woning op 't oog. Met lekker veel tuin: 500m2. In de tuin staan al een appel- en een perenboom. Dus dat is een mooi begin Al heb ik weinig verstand van de beide bomen.. Dus ik hoop dat dit doorgaat en dan kan ik de moestuin verder uitbreiden met meer groente die populair binnen ons gezin zijn.

Hallo en welkom op dit forum. Van 75 naar 500 m2 incl. 2 fruitbomen lijkt mij een geweldige uitbreiding

Er wordt hier op t forum al vroeg gezaaid wat de paprika's en tomaten betreft. Zodat ze als flinke plant al naar buiten kunnen als het eenmaal warmer wordt. Je merkt t wel als het januari/februari is, dan zijn sommigen al druk in de weer.

Ik heb ook alles nog in bak staan (behalve de courgette want dat wordt me toch een plant), en paprika gaat prima mits ze genoeg zon en vocht krijgen. Al is de regen van afgelopen tijd een beetje te veel van t goede dan...

Good things come in small packages

Het is ook een flinke vooruitgang Maar het biedt meer mogelijkheden tot het houden van een uitgebreide bloementuin en moestuin. Dat is waar wij hier erg van houden. Het nadeel is wel, dat ik net een aantal kwetsbare planten heb laten "opbloeien" nadat ze vorig jaar verpot zijn in mijn plantentuin. Als ik ze nou weer moet verpotten, vrees ik het ergste. Met name in de winter.

Ik ga van 't winter eerst een paar mooie potten opduikelen om deze te gaan gebruiken voor mijn startende moestuin. Ik heb al een aantal staan, die ik ga gebruiken. Ik ga 't forum dan strak in de gaten in januari & februari.

Welkom.

Ik heb nog een kleine vraag: voor het werken met bakken e.d. wat voor grond gebruiken jullie? Of wat kan ik het beste gebruiken?
Je kunt het zo gek en duur maken als je wilt maar gewone tuingrond waarvan de structuur flink verbeterd wordt met compost of andere structuur verbeterende toevoegingen is voldoende.

Aangezien knoflook essentieel is in onze keuken. Heb ik deze inmiddels geplant, dus ook de start van mijn bakken-verzameling aan groente en kruiden. Ik heb nu rond de 12 teentjes geplant. Deze kan, volgens de bijgeleverde instructie, begin juli geteeld worden.

Bijgaand de start van mijn moestuintje:

2h8alpc.jpg

Inclusief een stukje van de hond

Die waakt over je knoflook.

Staan die bakken onder een afdak? of zitten er gaten in de bodem voor de evt afwatering van te veel aan regen?

antwoord op je eerdere vraag: Van 10 tot 17 uur zon voor je paprika's moet voldoende zijn

Ik heb in beide bakken een stuk of 10 tot 15 gaten geboord voor de afwatering. Dat leek mij, als leek zijnde , voldoende voor de afwatering.

Nou, deze hond waakt nergens over. Misschien over haar eigen eten, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Mooi, dan houd ik dit plekje mooi aan. Anders had ik even moet schuiven met de tuinmeubelen.