Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We zijn een beetje te laks geweest met de elektra op onze kippen en eendenren. Een familie steenmarters ( ik kan niks anders verzinnen) is langs geweest vannacht. Alles dood, 3 eenden en 4 kippen. Ik ben zojuist even gaan kijken, Lie was ze gaan voeren en heeft ze gevonden. Alleen de nek doorgebeten bij allemaal en bij één kip de kop weg. Arme beesten, ik voel me enorm schuldig. Had ik maar... De eenden lagen met hun drieën met hun kop in hun hokje, hun lijf buiten. De kippen verspreid over de ren, waarschijnlijk dus vanochtend ergens gebeurd. Wat een klotedag.😱😓

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Merci Jorieke. Lie heeft ondertussen alles opgeruimd, het kippenhok was ook een crime scène zoals jij dat noemt. Alles overhoop.

De boer heeft de dode beesten meegenomen, voor zijn honden, varkens of om in een val te leggen ik weet het niet.

voorlopig voor mij geen gevogelte meer.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Nou hier zit ook al het gevogelte 'binnen' (al dan niet in de tunnelren of dat vierkante lage verplaatsbare ding van ons https://www.moestuinforum.nl/topic/22955-verplaatsbare-kippenren-laat-die-van-jou-zien/ ) 

Niet om de vogelgriep, maar om een nieuwe aanval van een roofvogel. 

We kwamen terug van het ophalen van groente en fruit voor de varkens, en hadden de voertonnen net achter bij de varkensvelden gezet met de auto. We reden terug naar het huis en ik zag en hoorde een boel kraaien. Ik zei nog: dat klinkt niet goed! En met dat we het kippenhok konden zien vanuit de auto, zag ik dat er een roofvogel op 1 van de gaaspanelen zat. Ik sprong zo ongeveer uit de rijdende auto en rende er naar toe en hoorde toen al een boel gekrakeel van een kip in pijn/paniek. Scheldend sprong ik over het 1e hekje van de boomgaard en stoof op de ren af. Ik deed het deurtje open en er rende een kip voor mijn voeten langs om te schuilen in het binnenhok, en de roofvogel zat IN de ren en had niets te pakken en fladderde met wat moeite door wat van de touwtjes en het net om weg te komen. Er lagen een boel veren maar er bleek niemand gewond. 

We stonden nog even uit te puffen (Joep had de kippen in de moestuin bekeken en daar was niets aan de hand en de dames zaten allemaal in hun hokje) en hoorden ineens een boel gekakel vanuit de tunnelren die een stuk verderop staat. Was het beest daar duikvluchten aan het maken om te kijken of hij daar wat kon vangen!! Dat hele ding is bedekt met stevig gaas, dus uiteraard lukte hem dat niet, maar iedereen was goed in paniek! 

We hebben dus meteen de leghennen (die dus echt een betere buitenren nodig hebben dan wat netten en wat touwtjes...) opgesloten zodat ze alleen hun nachthok hebben en een klein buitenrennetje van gaas waar hun drinkbak en voerbak staan. De krielkippen in de moestuin zitten weer in de kleine kas, en de eenden hebben we opgesloten in die lage vierkante ren. 

:thumbdown:

Geplaatst:

Wat een avontuur zeg... fijn dat het met een sisser is afgelopen, maar ik vermoed dat er heel wat calorieën zijn verbrand en dan ook nog eens dikke stress erbij...

• Like 1
Geplaatst:

Oef! Ik lees even bij, en zie nix dan narigheid. Bij Appelvrouw een slachtpartij en bij Joriek ook verschillende aanslagen, danwel pogingen daartoe. He bah.
Kan me helemaal voorstellen idd Appelvrouw, dat je het helemaal gehad hebt. Zijn net je eenden een beetje gewend, en heb je je fokprogramma voor volgend jaar al uitgedacht, gebeurt er zoiets. En natuurlijk ook ineens eierloos. Nix leuk.
En bij Jorieke dus ook naarlingen. Zijn de kippen wel aan de leg gebleven? Fijn dat je kon uitwijken naar de tunnelren, maar wat een enorm brutaal beest. Dat je em wegjaagt bij t een en dat ie direct de aanval inzet op het volgende object. Zo vlak in de buurt. Ja het zijn heel mooie vogels, maar ze moeten niet overdrijven, he.

Hier zitten de kippen inmiddels in de kas dus. En hebben we sowieso niet heel veel last van roofvogels. Er zitten er hopen, maar vooralsnog hebben ze nog nooit een van onze kippen gepakt.

We hebben wel andere problemen. De legkippen vallen uit. De een na de ander. Het is iets slopends, maar ik weet niet wat. Het begint met dat ze een vieze kont hebben, en het lijkt of er een ei dwars zit (grote bobbel bij de kont) maar ze eten ook slechter. En dan zet hun gezicht wat op. En als t heel erg wordt, worden ze ook bleek. Maar voor die tijd hebben we doorgaans het bijltje al gehanteerd. We hebben al meermaals advies gevraagd, maar niemand schijnt het echt te weten. We hebben nu nog drie goeie legkippen. Waarvan twee van dit jaar. De vierde legkip heeft dus net ook weer deze symptomen ontwikkeld. Echt goed kak. Ze krijgen goed voer, zitten droog, hebben grit, groen en kalk. Ben ook al eens van voer gewisseld. Heb al meermaals gezocht op bloedluis (nix gevonden). Geen idee dus. Maar ze gaan dr allemaal aan, lijkt het. Dit speelt nu al vanaf het voorjaar.
Heb nu contact gehad met ‘de kippendokter’ die heeft aangeboden de zieke kip samen open te maken en te analyseren wat we vinden. Dat is alleen wel 1,5 uur rijden. Ik peins nog hoor. Als ik moet gokken, zeg ik dat het iets is wat ze van de watervogels krijgen. En wat wel van watervogel naar kip kan, maar niet van kip naar kip. Ofzo. Anders snap ik niet dat ze niet allemaal tegelijk ziek worden.
Zo. Lang verhaal. Oh. En nog meer narigheid dus.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Shit Charly, wat kan dat nou weer zijn. Hier 1 kip met best vaak een vieze kont, maar nog erg springlevend, al zeker een half jaar. Dus op dat front niets geks... 

Nou weet ik bijv. totaal niet wat het ziektebeeld is van vogelgriep? Kan het opzoeken hoor... weet ik.. maar dat heb jij vast ook al gedaan? Wel erg apart ook dat ze dus 1 voor 1 gaan ja, en niet allemaal tegelijk. 

1,5 uur rijden is wel wat ver ja. En dan maar hopen dat ie wat kan zien? Misschien kan er iets met videobellen? 

Weinig eieren hier, het leek weer iets te verbeteren (en dan hebben we het over 3 of 4 eieren van de 7 legkippen die daadwerkelijk aan de leg zouden moeten zijn.) De kortere dagen helpen dan natuurlijk ook niet, maar een aanval van een roofvogel al helemáál niet. Meestal 1 ei op een dag... Genoeg voor ons hoor, maar niet erg economisch en we verkochten er ook wel eens wat dus dat kan nu niet meer. 

Geplaatst:

Vette narigheid overal! Charly ik heb ook geen idee, maar dat ze het een voor een krijgen is wel heel gek. Alsof het iets is dat maar een kip tegelijk aankan🧐.

Jorieke het beest blijft terugkomen. Was hij licht van kleur? Balen !

Allen dank voor het medeleven. De tuin en boomgaard zijn echt stil, het is gewoon zo kaal..ik zei tegen Lie dat we last hebben van het lege nest syndroom, gelukkig kunnen we al weer grapjes maken erover.

Geplaatst:

Hmm mooi klote zeg Charly. Is het een idee de volgende dan met een conference call te openen? Als het alleen maar is om te zien hoe de binnenkant er uit ziet, is dat wellicht een oplossing en heb je niet al die reistijd. Je bent dan al gauw een halve dag zoet en dat is toch best wel fiks. Ik hoop dat het een behandelbaar simpel iets is

Hier ook poepbillen, maar dat komt volgens mij door alle fluff van de zijdehoenders. Alleen bij de dikste 2 overigens. De fluffiegste 2 bedoel ik, want dik zijn ze geen van allen. Ik heb niet de indruk dat er iets qua gezondheid aan de hand is. Het speelt sinds ze na de rui veel meer donsveren kregen. Zijn nu net een paar dagen in de rui en ga er van uit dat het afneemt. Had bij wijze van proef bij 1 de achterkant gekortwiekt. Ziet er niet uit, maar hielp wel.

Geplaatst:

Kontje kortwieken. Hahahaha.

Klinkt grappig. En is vast geen gezicht inderdaad. Geloof dat Jorieke de bipsen ook wel es bijknipt.

Maar dat e-coli verhaal klinkt niet onmogelijk inderdaad. Snap dan nog steeds niet dat ze t allemaal na elkaar krijgen. Maar wat ik zo gegoogled heb, komt een deel van de symptomen wel overeen. Morgen es met de veearts overleggen of we hier op kunnen behandelen. Baadt niet, schaadt t niet. En hebben we in ieder geval een richting op te werken. Oh en ook: liever een pilletje dan opensnijden naast een webcam. Hahaha. Wel een goed idee trouwens! Ik sluit het nog niet uit.

Groetjes allemaal en fijne avond.

Oh hee. Lees net pas ‘leeg nest syndroom’. Hihi. Dies leuk. En idd een goed teken!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hoi! 
Heeft iemand van jullie ervaring met meidoorn in de kippenren? We willen een haag planten, die dan een stukje zou doorlopen in de buitenren van onze kippen. Maar geen idee of ze meidoorn blaadjes zouden eten, of dat het misschien giftig kan zijn?

groet!

Geplaatst:

Jee. Kijk ik een paar dagen niet en lees ik allemaal ellende. Shit is dat als je bezoek krijgt van een vos of marterachtige. Dat surplus killing doet me toch vooral denken aan vos. En ook zo’n besmettelijke infectieziekte is echt balen. Ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt (afkloppen). Lijkt me echt vreselijk. Sterkte met jullie verliezen en Appelvrouw en Charlie. 

En succes met t roofvogelproof maken van de ren Jorieke. Lijkt me geen overbodige luxe als ik je verhalen zo lees.  Zelf ben ik nog altijd heel blij met het trixie kattennet dat ik gebruik om roofvogels en ander gespuis uit de ren te houden. Dat is na 6 jaar nog altijd goed. 

• Like 1
Geplaatst:

Dank je Trea, mooi dat je tevreden bent over dat Trixie kattennet. Hebben wij ook naar zitten kijken, maar afmetingen zijn al gauw te klein voor in onze tuin. En we vroegen ons ook af hoe het zou zitten met de uv-bestendigheid van die Trixie (of vergelijkbare) netten. We hebben nu hier wat moois uitgezocht: nettenverkoop.nl  

We zijn benieuwd... 

Ik heb in het eerste jaar een verstrekt groen Trixie kattennet gekocht voor op een kleine ren van gaaspanelen. In het tweede jaar heb ik een vaste ren gemaakt met aan de onderkant (en ingegraven) volieregaas en daarboven en bovenop zwart stevig (roof)vogelnet (maas 4 cm). Ik denk hetzelfde vogelnet als in de link.

Op een paar plekken heeft een rat dat boven het gaas doorgeknaagd. Op een kant heb ik het oude trixie net gebruikt als ‘deur’. Dat is nooit doorgeknaagd. Misschien toeval? Of is het dunne ijzerdraadje voldoende om de ratten tegen te houden? 

Toen ik een paar jaar geleden de ren wat groter heb gemaakt heb ik gekozen voor kippengaas (maas 2,5cm) tot 1.80 m aan de zijkanten en een groen Trixie kattennet (3x3cm maas) bovenop.

ps: Ik kocht die van 8x3 meter inclusief touw ed. bij Zooplus. Het Trixie net vind ik fijner materiaal om te verwerken en is wat dunner /minder zichtbaar. 

ik heb de prijs van beide (op rol) vergeleken. Trixie versterkt met maas 3 cm is dan iets duurder.  99 euro voor 75x2 m incl bezorging. Bij Vogelnet met maas 5 cm heb je voor hetzelfde geld 4x 50 meter.

aangepast door Trea
Aanvulling info
Op 9-11-2020 om 17:01, SamanthaP zei:

meidoorn in de kippenren

Ik ken iemand die ze inderdaad in de ren had, zonder problemen.

Meidoorn behoort tot de rozenfamilie, dus nee, niet giftig. Wel erg mooi :-)

Mijn ervaring is trouwens dat kippen, ondanks die piepkleine hersentjes, zelf heel goed weten wat ze wel en niet kunnen eten.

Wat een ellende, dames J&J, met die roofbeesten. Moet er niet aan denken.

aangepast door speets
P.S. ze zullen er wel aan knabbelen, net als aan rozen ;-)
  • Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Weer een roofvogel (of beter: meerdere) op bezoek hier. Hij heeft meerdere keren geprobeerd om in de tunnelren te komen. Wat hem echt niet gaat lukken, maar alle kippen waren weer goed overstuur. Joep is er 2x op af gerend en heeft het beest ook gezien en heeft het kunnen besluipen toen ie naar een andere boom vloog. Ik ben er 1 keer op af gerend en heb de vogel geprobeerd te filmen, dit was het resultaat :roll:

Je kunt hem langzamer afspelen op youtube, maar of je daar nou echt veel meer mee opschiet? Wel denk ik te zien dat zijn vleugels wat kruisen als ie zo zit? De punten daarvan dan.

Nou goed, we besloten om de bovenkant van de tunnelren nog wat af te dekken met lakens zodat hij misschien niet meer goed in dat ding kan kijken en de kippen niet zo schrikken?

IMG_2469.JPG

En terwijl we daar mee bezig waren hoorden we de leghennen dicht bij huis tekeer gaan, zit de klojo daar op de lage ren waar de leghennen nu alleen nog maar kunnen/mogen lopen ter bescherming: (op deze foto zie je hem niet hoor, maar dan snap je wat voor een rennetje dat is)

IMG_2477.JPG

Hij vloog weg en ging in een boom verderop zitten, ik kon hem filmen maar het is erg bewogen en het werd al wat donker dus je ziet alleen zijn vorm :thumbdown:

Je zou er bijna een betere camera voor aanschaffen. Bijna... Joep denkt dat hij 2 verschillende soorten heeft gezien, maar het kunnen natuurlijk ook man+vrouw of ouder+juveniel zijn ofzo. Op een gegeven moment waren er iig 2 tegelijk bezig met duikvluchten op de tunnelren. 

Geplaatst:

Erg lastig te zien maar t beest heeft wel een lange staart dus mijn gedachten blijven bij de havik. Niet dat t veel veranderd als je weet welke roofvogel t is🙄🙁😩..ze doen hun naam eer aan!

Geplaatst:

Hier weer de kas moeten opofferen voor de kips, laatste ronde vleeskips en fokhanen opsluiten. De volieres bij de hokken dicht maken en dan zitten alle kips weer opgehokt.

Hopelijk is het niet weer de hele winter tot voorjaar/zomer, maar vrees het ergste.

Ieder succes met het gevecht tegen de rovers, hier ook een gedoe de kips veilig te houden na groot en veel verlies. Zoontje alles mee gekregen en lang overstuur, gelukkig begrijpt hij nu wel waarom voor de nacht opsluiten o zo belangrijk is. En als ze alarm slaan, snel te gaan kijken en ze te hulp schieten.

Charly je kan de kips bloed en mest onderzoek laten doen, om zeker van je zaak te zijn wat betreft diagnose. Hopelijk is het geen vogelgriep, afhankelijk van de soort alles ruimen en in je directe omgeving zou een ramp zijn. 

Geplaatst:

Vanmorgen, half 8, ik ging mijn tanden poetsen en hoorde gedoe in het glazen kasje bij de moestuin/kruidentuin. Daar kijk je vanuit de badkamer zo op. De krielkipjes waren paniekerig rond aan het rennen. Ik zag verder niets, dus dacht dat er misschien een muis of een rat in de kas was gekomen. ik kijk even weg, vervolgens zie ik een schim in mijn ooghoek: die roofvogel landt op de kas! :evil: Hij hipt wat heen en weer en springt er dan af en gaat tegen de achterwand op springen/fladderen. Ik ren naar beneden om mijn camera te pakken, en weer naar boven want daar heb ik beter zicht:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...