Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

als je onder een zitstok een plank doet heb je gelijk een mestplank ( snap je het een beetje .hoe ik bedoel ..

kippen zitten op stok poepje valt op plank .cavia en konijn zitten onder de plank >>

Geplaatst:

Je kunt ook een klein tuinhuisje kopen met deur en raampjes,

stoel erin en dan kan je er zelf gezellig ook in zitten tussen je dieren

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja boomhutten heeft zeker wat kan nog hoor, kan je gewoon als studeerkamer/kantoortje gebruiken

Als je googled op profecionele bedrijven die boomhutten maken vooral in Amerika dan word je helemaal wild.

Ja huiswerk maken terwijl je konijn aan je pen knabbelt, de kip op je boek schijt en de cavia aan je papier knabbelt is

stuk leuker dan zonder dieren je huiswerk maken.

Geplaatst:

Hier krijgen de kippen 1x per week een bak met kwark, zit volgens mij een heleboel kalk in, en het is een geweldig gezicht, van die kippen met hun gezicht vol met kwark.

Heb hier altijd mooie eieren, alleen gek genoeg het eerste ei wat gelegd wordt bij een jonge kip, is meestal een windei.

Geplaatst:

Van strand kun je sepia en schelpen meenemen, en even stukslaan beide bevatten erg veel kalk.

ik laat verder de hond uit op een schelpenpad en neem daar steeds een handvol van mee

maar dan nog moet de maagkiezel en beetje houtskool ook nog en dat koop ik.

Geplaatst:

Kippen met een kop onder de kwark Hier zaten ze er ook wel onder ja. Er was verder geen probleem met de eieren hoor, heb al zeker een jaar geen windeieren gezien. Maar ze scharrelen dan ook over ons hele land.

Het was meer als extraatje. Baat het niet.... We hebben aardig wat eierenschalen elke week, dus ik droog ze nu en maal ze dan tot poeder. Dan eten de varkens ze ook beter op. Daar deed ik eerder fijngedrukte eierschalen in, maar die zijn dan nog te groot. (en niet lekker genoeg)

Zou dat poeder ook goed zijn voor kalkminnende planten? Of werkt dat dan weer niet zo?

Geplaatst:
Zou dat poeder ook goed zijn voor kalkminnende planten? ....
Ja hoor. Hooguit duurt het wat langer voor de kalk oplost dan bij "standaard" kalkmeststof.

Het wordt dan wel dooreten voor al die hectares die je hebt

En als je al het kippenvoer ook zelf verbouwd, dan gaat het ergens mislopen. Je krijgt de kringloop nooit helemaal gesloten, er zal altijd een deel van de kalk uit de bodem spoelen.

Alleen als je op een kalkrijke bodem zit, dan speelt dat niet, maar dan hoef je ook niet te bekalken.

Op de composthoop mag ook, hoeft niet.

Geplaatst:

Volg het topic met belangstelling, want ik wil dit voorjaar graag Antwerpse Baardkrieltjes voor in mijn stadstuintje. Heeft iemand daar ervaring mee? Het schijnen rustige kipjes te zijn die heel tam worden, en niet meteen je hele tuin slopen (want daar ben ik toch wel een beetje aan gehecht).

baardkriel.jpg

Overigens komt er eind april ook een wit-oranje Spinone meisje mijn andere hond gezelschap houden. Moeder is hoogzwanger (nog een weekje!):

IMG_6333.jpg

Wat is denken jullie slimmer... eerst de kippen en dan de pup zodat de pup meteen er aan kan wennen, of eerst de pup een beetje opvoeden en dan kippen...

Geplaatst:

Eerst hond en dan kippen zou ik nemen, pup is toch al handenvol werk, heb je straks weer tijd voor je kipjes

keuze van ras (kip) is een heel erg leuke denk ik, ras nog niet gehad maar wel erg over getwijveld.

(hondenras nog nooit van gehoord )

Geplaatst:

Renske,

De Antwerpse baard kriel is inderdaad een rustige, tamme kriel.

Mijn laatste baardkriel heb ik helaas weg moeten geven omdat de andere (opgroeiende) kuikens ze te lijf gingen.

De baard krielen zaten bij mijn vogels in de voliere, leefden daar heel vreedzaam samen.

De andere krielen/kippen nadien hebben zowat al de vogels verscheurd. Waren gewoon moorddadig.

Mijn baardkriel zit bij mijn broer in de voliere in co-existentie met de parkieten en kanaries.

Bij goed weer en buiten schooltijd rent ze als een jong hondje achter mijn nichtje aan door de tuin.

Goede keus dus.

Geplaatst:

een baardkriel zeg je?

zou die het goed kunnen doen in een hok in mijn achtertuin?

ik zou ook zo graag een paar kippies willen hebben....

ik heb een vraag, klinkt vast heel sullig, maar hoe zit het met een haan?

heb je die ook nodig?

Geplaatst:

Bij mij komt er geen haan, ik denk dat de achterbuurvrouw dat niet zo waardeert namelijk (ze kan er al niet tegen als ik de groene bak 10 minuutjes te vroeg buiten zet )

Leuk om jullie verhalen over de baardkriel te horen, blijkbaar dus inderdaad een goede keus. Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens de pup op ga voeden, dan kan ik aan het eind van de zomer kipjes nemen, tegen die tijd zijn ze ook oude genoeg om met zekerheid te kunnen zien dat het hennetjes zijn.

Hans, de Spinone is een oud Italiaans ras, het zijn staande jachthonden. Het zijn hele rustige, relaxte honden die wel flink wat beweging nodig hebben. Ik ga er jachttraining mee doen, zowel de moeder als vader van mijn pup zijn bejaagd. (Met mijn flatcoat doe ik nu ook jachttraining, maar ivm artrose moet zij een beetje rustig aan doen.) Spinones zijn er in twee kleuren, oranje en bruin gevlekt. Als er een oranje teefje bij zit krijg ik die, dus over ruim 9 weken heb ik zo'n hummeltje in huis

CIMG2066.jpg?derivative=web&disposition=download

Geplaatst:
Ok thanks. Handig om te weten. Niet voor ons hele land inderdaad Maar wel voor bijv. de druiven. We gaan inderdaad (zo goed als mogelijk) ons eigen kippenvoer telen.

Goed: terug ontopic!

Hier had ik nog helemaal niet bij stilgestaan, maar je kan natuurlijk ook voor de kippen zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

Wat een wijs idee Jorieke om eigen kippenvoer te telen.

Welke gewassen ga je hiervoor gebruiken?

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:

Dank je.

Wil ook wel een graansoort voor de kippen telen, maar is natuurlijk de vraag wat, hoe en waar...

Deel van hun kippenvoer is nu ook tarwe. Ook gerst zit erin, maar hier halen ze hun snavel voor op. Ook de tuinvogels laten de gerst liggen.

Wat mais verbouwen is ook interessant. Een andere tuinder had veel last van houtduiven, maar ieder moet zijn deel natuurlijk kunnen krijgen.

Geplaatst:

En gras vinden ze ook heerlijk. Hoewel ons mooie gazonnetje in de achtertuin nu weinig gras meer is.

Nog even en dan gaan de kippen weer naar de groentetuin en kan ons gazon weer aangroeien (waarschijnlijk opnieuw inzaaien).

Waar ze ook gek op zijn is snijbiet. Eind voorjaar tot najaar hebben we teveel hiervan. De kippen mogen graag een paar bladeren mee eten.

Geplaatst:

Groen lijkt mij ook erg goed en is best verbazend hoeveel ze er van opkunnen als je ze daar aan went,

zelf heb ik voorkeur voor paardebloem en waneer straks weer volop groen er is krijgen ze 2x per dag.

Nu koop ik bijna een krop andijvie per dag, maar dat is gelukkig maar kort nodig.

Als je grof geeft zijn ze tijdje mee bezig en geeft ook weer rust onderling.

Trouwens met veel groen vindt ik de eieren ook anders smaken, lekkerder minder sterk ei smaak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...