Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het vriest !!!!!

Featured Replies

Geplaatst:

het was hier een prettige 20 graden

hoe het buiten was....geen idee, ik heb m'n neus mooi binnen gehouden!

Geplaatst:

Zonet even buiten geweest. het vriest nu een graad of 4 à 5...in de kas was het al onder 0.

Ik heb een olielampje geplaatst en min hoog laag termometer zodat ik kan zien hoe de temp verloop is geweest.

ik vraag me wel af waar ik mee bezig ben..van de week ben ik hier helemaal niet en gaat het -13 worden...niemand die dan het olielampje aansteekt..mijn buren zeker niet.

Gelukkig heb ik alles goed ingepakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je zou er een electrische vorstbeschermer in kunnen zetten. Dat is een electrisch kacheltje maar dan van een laag wattage met een thermostaat die instelbaar is vanaf net boven het vriespunt .

images?q=tbn:ANd9GcSsnapDkg5LIi9-XXFtOXywA2p-OQEjNz9VHbMdFJ-44fGC6i70Kw

Dit dingetje van de Gamma bijvoorbeeld. De prijs kan wat hoger uitvallen dan 12,95 euro omdat hij momenteel niet in de aanbieding is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

En een grote bak met verse paardemest en stro?

Of werkt dit niet om de serretemperatuur iets omhoog te krijgen.

Of de dampen niet goed?

Gisteren hadden ze recht over mij een vracht verse mest afgekieperd, lag dat spul te dampen

Geplaatst:

elk nadeel hep z'n voordeel toch?

een flink pak sneeuw, met de kids mooie glijbanen vanaf heuvels maken, een fijne rode neus en gezonde rode wangetjes krijgen,

mooie foto's maken, naderhand chocomelk (met rum voor de groten) en slagroom en fryske dumkes....heeeeerlijk.

of de elfstedentocht, totaal onbekende schaatsers te logeren, feesten, met je half dronken kop in een sneeuwduin kukelen...

's morgens beginnen met snert met roggebrood en spek, dan koek en sopie verkopen, de lampendrager binnenjuichen...zaaaalig!

maar de volgende dag mag het weer weg zijn

het kán er natuurlijk aan liggen dat ik een friezin ben...

Geplaatst:

Dank je Frans..zo`n kacheltje heb ik om de koude voetjes van de gasten te verwarmen..maar omdat de kas nog steeds wat lekt wil Lie ze "ab-so-luut" niet gebruiken..wat kan je dan nog als vrouw dan ga je maar later zaaien zegt ie...Daar heeft hij natuurlijk gelijk in dus: geen optie

Paardenmest zou een goed idee zijn Bors..ik heb het zo niet een twee drie voorhanden, en verder ook even geen plek voor. Wel een idee voor het volgend jaar.

Net even in de kas gekeken. De thermometer die aan de muur hangt geeft -3, maar op de grond is het "maar" -1..ik heb er toch maar een tweede olielamp bijgezet...

Geplaatst:

Ahhh eindelijk in zicht ze voorspellen weer warmer weer.

Dit stond vandaag op de knmi site: Vooruitzichten lange termijn

woensdag 08 februari tot en met woensdag 15 februari

Grote kans (85%) op een overgang naar een minder koud weertype met toenemende neerslagkansen. Kleine kans (15%) op aanhouden van het koude en (vrij) droge weertype.

Nu maar hopen dat ze het niet weer bijstellen

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Zo!ik was vergeten hoe koud - 8 is...brrrrrrrrrrrr maar toch lekker

In de kas is het -4 aan de wand en -2 op de grond..dat valt nog mee dus. Nu staat de zon er volop op en zie ik de ijskristallen wegvliegen..

Geplaatst:

Zker koud, wilde net even met vriendin en de honden de dijk afwandelen, nog voor de helft maar weer omgedraaid....brrrrrrrrrrrrrr!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Even de potten op het overkapte terras water gegeven. Die stonden helemaal droog. Hoewel het er aardig beschut staat allemaal stond de aarde helemaal omhoog van de vorst. En dan paar dagen de volle middagzon erop...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Het valt nog mee op mijn balkon, op het zuidwesten dus goed beschut tegen de oostenwind (en de warmteuitstraling van het huis helpt ook een beetje):

temp23551328110169.jpg

Geplaatst:

Ik reed vanmiddag nog over de Ramspolbrug. Links en rechts een dikke laag ijs daar

Als je hier binnen de bebouwde kom blijft heb je niet eens door hoe hard als t vriest op t platteland

K-k-k-k-k-k-koooooouuuuudddddd

Good things come in small packages

Geplaatst:

Het is hier nu al weer -5 in de vensterbak..dan zal het -7 zijn. Lie heeft me erg blij gemaakt door de beslissing te nemen een deel van de vloerverwarming aan te laten als we morgen naar t Gooi vertrekken..nog nooit gedaan, maar dan blijft een deel van de woonkamervloer verwarmd..en kan ik al mijn plantjes laten staan. Ik blij. We hebben geen idee hoe warm( of koud) het dan hier zal worden, we hebben het nog nooit gedaan, maar ik neem aan dat mijn zaailingen wel blijven leven. Nu nog buurvrouw vragen eens te kijken of ze niet te droog staan.

Geplaatst:

Schaatsen om de nek, auto ingepakt, buurvrouw let op de plantjes..Ik kom!!9hier - 14 vannacht...)

Geplaatst:

laatste dagen lukte het me niet meer het water voor de kippen in hun hok boven het vriespunt te houden.

Gister bij de Welkoop een soort van gloeidraad voor in het water gekocht. Vanmorgen direct kijken of het water nog niet bevroren was, maar helaas. Onding direct weer geruild vanmiddag en nu een warmhoudplaat voor onder de drinkbak gehaald. Deze is lekker warm en zojuist was het water nog geen ijs. Hier heb ik alle vertrouwen is. Kunnen de kipjes morgenvroeg eerst even lekker wat drinken voordat ze naar buiten gaan.

Het is hier nu alweer -7.

Geplaatst:

pff hier -11....

Geplaatst:

Ik heb mijn thermometer nu in de platte koude kas liggen, de grond was daar in ieder geval nog niet bevroren,morgen overdag even kijken, in de pvc staande kas was het + 10 graden vanmiddag, maar toen had het zonnetje er lekker op gestaan. maar de 10 sla plantjes die daar staan zien er nog super goed uit, maar hoop toch dat het allemaal snel voorbij is, maar ja....

Geplaatst:

Er komt nu een flinke pluk sneeuw aan. Wat minder voor de schaatsers maar wel een goede isolerende laag voor de planten

Geplaatst:

Zojuist even wat temperaturen afgelezen. Ik heb een digitale thermometer in de huiskamer staan waarop de gegevens van maximaal drie verschillende draadloze sensoren zijn af te lezen. Een sensor staat op mijn slaapkamer , de tweede in de serre en de derde direkt buiten de serre. (Om misverstanden te voorkomen , voor vlamingen is een serre wat men in Nederland een kas noemt maar voor nederlanders is een serre een soort aanbouw tegen het huis met meestal een wat groter glasoppervlak). De buitensensor geeft momenteel - 10,2 graden aan . Ik denk wel dat de temperatuur daar beinvloed wordt door uitgestraalde warmte vanuit de serre en het zou me niks verbazen als de temperatuur 'verderop' in de tuin momenteel in de buurt van de -12 tot -14 graden blijkt te liggen zoals die hier voor afgelopen nacht voorspeld werd. Ik zal komende nacht die sensor eens verderop in de tuin neer zetten.

Geplaatst:

Hier geeft de buitensensor -9.9 aan.

De serre = kas staat op de tuin, dat weet ik straks pas als ik eens langs ga.

Geplaatst:

Hoe gek kan het nog worden . Ik zie zojuist via de teletekst van L1 ( = lokale nederlands limburgse TV zender) dat er hier komende nacht na nieuwe sneeuwval en weinig wind temperaturen van -14 tot -18 mogelijk zijn ! Als dat uitkomt dan is het echt wel vaarwel voor de winterbloemkool. De spruitkool had ik al afgeschreven. Ach ja , er zijn ergere dingen in het leven .

Geplaatst:

Frans, volgend jaar maar de spruitkolen en bloemkolen inpakken

Hier op de buiten-temperatuurmeter (hangt op heuphoogte net van t raam af) nu -5.

Geplaatst:

Zou dat wel nut hebben met zulke zware vriestemperaturen om af te dekken.

De plant bevriest dus toch helemaal, heeft dan dus niks meer te maken met bladverdamping overdag maar vaatbundelschade?

Dalton moet toch tegen -14° kunnen, en hier is tot hiertoe -11° het laagste voorspelde.

We zien wel en zet dit jaar als test de winterbloemkool ook in de serre is zekerder.

Geplaatst:

Er valt hier nu aardig wat sneeuw. Nog niet met de centimeter erbij gestaan maar geschat op 1cm.

Geplaatst:

er ligt hier inmiddels al een aardig pakketje sneeuw...

ik schat een cm of 5.

er wordt ook al volop geschaatst!

nog niet op de Ee natuurlijk....maar die ligt nu wel dicht, net als de bonkevaart

dit weekend maar eens wat winterpret opzoeken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.