CherryCharlie Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik heb nu zo'n 2 jaar een wormentoren op mijn balkon, alleen de productie daarvan is veel meer dan mijn emmertuintje aankan! Aan de ene kant heb ik heel veel wormensap (dat is niet zo'n probleem), maar aan de andere kant houd ik ook heel veel vast materiaal over. Zoveel zelfs, dat de bakken behoorlijk zwaar worden en ik weinig ruimte heb voor nieuw keukenafval. Kan ik iets met dat vaste materiaal doen? Kan ik dat drogen en als potgrond gebruiken? Is het vergelijkbaar met normale compost van een composthoop? Ik heb echt geen idee wat ik op dit moment met die drek moet / kan, dus please help me out! Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ecocyclerob Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Wormencompost is prima compost. Is er geen (volks)tuinder in de buurt die je er een plezier mee kunt doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Er is eigenlijk maar een goede en verantwoorde oplossing: Neem een moestuin! 😲😀🌾🌿🥔 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ik doe het ook in mijn binnenpotten, ideale voeding voor de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CherryCharlie Posted November 11, 2020 Author Share Posted November 11, 2020 Voor binnen kan ik het denk ik niet gebruiken, dat zijn vooral kleine vetplantjes (alleen de "boom" kan ik er denk ik een plezier mee doen). Misschien toch maar eens een praatje aanknopen met die mensen van die volkstuintjes bij het spoor... Maar social anxiety enzo. Een moestuin "nemen" zit er voorlopig niet in, geld enzo. Maar wat ik vooral wil weten is of ik die overgebleven drek op een of andere manier kan drogen en bewaren, of is dat niet een ding? Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 29 minuten geleden, CherryCharlie zei: Maar wat ik vooral wil weten is of ik die overgebleven drek op een of andere manier kan drogen en bewaren Misschien een impertinente vraag, maar waarom bewaren als je het niet kan gebruiken. Probeer het toch maar eens bij die moestuinders..... Ze bijten niet, tenminste, alleen in hun eigen groenten. En de bedoeling van een moestuin was altijd dat het meer opbracht dan wat er in ging..... Hier kosten de kleinste tuintjes 15 Euro per jaar, als je daar een kilo bio-suikererwten van af haalt sta je al op winst.....😉 Drogen kan natuurlijk prima. Wil je geen oven gebruiken dan kan je het op een droge plek in een dunne laag te drogen leggen. Af en toe omgooien helpt, en zeker op de dagen met een zeer lage luchtvochtigheid (oostenwind/ vorst/ zon) Als het niet stinkt zou dat binnen ook prima gaan. Ik krijg hier van een medetuinster haar overschot aan wormenpies, en daar ben ik maar wat blij mee.❤️ Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 Geweldig dat je zo milieuvriendelijk bezig bent op een balkon. Ik had ooit een compostton op mijn balkon, eigenlijk een plastic waston. Bij warm weer droogde de inhoud heel snel op, doordat de wind er doorheen ging. Maar is het echt drek in een emmer wat je hebt, dan gaat drogen niet lukken. Je kan drek wel heel goed mengen met uitgeputte potgrond die geen vocht meer opneemt. Daar wordt het allebei beter van. Je kan de inhoud misschien in een berm verspreiden? Af en toe een emmer. Of op een braakliggend terrein, en dan een guerilla-bijenweide inzaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 23 uren geleden, CherryCharlie zei: Een moestuin "nemen" zit er voorlopig niet in, geld enzo. linkje voor euro 40 per jaarlinkje voor ook zoiets per jaar groente... wij hebben per jaar een kleine 500 euro minder uitgaven voor 2 personen en wat export naar de kinderen en kleinkinderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CherryCharlie Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 @Patrijs Drogen in de oven ga ik proberen! Lage temperatuur, 50 graden ofzo? @fre3ke Mengen doe ik inderdaad al! Vooral door goedkope kokosvezel Guerilla-verspreiden in de bosjes bij mijn flat is inderdaad ook een goed idee. De (voornamelijk oude) bewoners en het hoveniersbedrijf hebben echt zo'n vreselijk netheidscomplex waarbij wekelijks alle blaadjes worden weggeblazen en er mimimaal maandelijks geschoffeld wordt... @RobO 40 euro per jaar lijkt voor sommige mensen niet veel, maar is het voor mij als startende ondernemer wel. En als autist heb ik gewoon niet de energie voor nóg een ding in mijn agenda waar ik om moet denken en om contant op en neer te fietsen naar zo'n plek, dat trek ik gewoon niet. Het balkon kan ik gewoon in 5 minuten in mijn pyjama doen Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug) Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Ik heb thuis zelf ook een wormentoren maar ik vind niet dat er daar zoveel compost uitkomt (wel veel wormenpis), duurt redelijk lang vooraleer het echt volledig goed verteerd is. Veel groeten en fruit (zag dat je aardbeien had die nu in gekochte potgrond stonden?) kun je gewoon in 100% wormencompost zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Iets planten is misschien wel de meest praktische manier om het vocht eruit te krijgen ja. In iedere volle emmer een pompoenplant zaaien. Je moet alleen wat geduld hebben, maar verder hoef je niets meer te doen. De plant doet het werk voor je. Als je het in de oven gaat drogen is alle milieuwinst meteen weg. Het gaat je ook uren kosten. En waarschijnlijk krijg je alleen een droge toplaag met daaronder nog steeds natte kledder. Ik zou me er niet aan wagen. @Patrijs moet hier misschien nog eens zijn licht op laten schijnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Zie dat je in Hengelo woont, die omgeving is wel actief wat betreft compost en moestuin. Er is vast en zeker een moestuinierder blij te maken, anders eens informeren bij een school of de kinderen tuinieren? Je mag het zo deze kant op sturen 😉, maar wij hebben zelf een compostmachine jk5100 en een wormentoren voor de Kindergarten. Al wil het niet zo met de wormen, gezien de kinderen de wormen nauw willen volgen en vetmesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Geef maar hier;-). Pas op het is dichter en zwaarder dan gewone compost, dus je moet genoeg beluchtend materiaal gebruiken. Het is beduidend lager in NPK dan gewone compost. Heb je ook wormen over? Welke wormen gebruik je? Overleven de wormen de winter buiten in NL klimaat? Wow. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Er zit hier een wormenboer een eind verderop, maar ik heb geen vervoer, dus ik moet laten brengen en dan kom je op een aanhanger van vijf kuub heb ik gehoord van iemand die 10 ladingen had laten komen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Er zit hier een wormenboer een eind verderop, maar ik heb geen vervoer, dus ik moet laten brengen en dan kom je op een aanhanger van vijf kuub heb ik gehoord van iemand die 10 ladingen had laten komen.Waar zit die wormenboer en heb je contactgegevens voor me@donaldkHeb wel interesse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Mellie, ik moest even googlen voor je, want iedere keer komt het kapotte gras er doorheen, waardoor compost strooien geen zin heeft, moeten haast wel weer engerlingen zijn, die kun je pas in de zomer bestrijden, dan is het te laat voor compost op (nieuw) gras. Zo gaat dat al jaren. Ook nog een andere die ik bij toeval tegenkwam toen ik een jaar of 8 geleden aardbei frigo stekken ging halen bij Van Duivevoorden. Zie je PM inbox. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 @Mellie Even googlen op wormenkwekerij noord holland en ik zie een tent in landsmer dat is toch jouw neck of the woods? Wormenkwekerij Mahé Route Opslaan Bellen 4,85 Google-reviews Winkel voor visbenodigdheden in Landsmeer Adres: Kanaaldijk 28, 1121 NX Landsmeer Telefoon: 06 81175101 Provincie: Noord-Holland 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts