Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Foto van je kerstboom

Featured Replies

Geplaatst:

Voor mij ook te vroeg. Als ik hem nu neer zou zetten, zou die 7 weken blijven staan. Voor mij is dat net iets te lang.

Ik hou vaak zelf de laatste week van november aan of eerste week van december.

Geplaatst:

Ik kwak het kerstgebeuren meestal pas het weekend voor Kerst tegen de muur. De dag na Oud en nieuw gaat het weer op zolder. Als ik eraan denk, plaats ik nog wel een foto 🙂

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Woldistel: 😂😂😂

Ikzelf ben wel van het liefst nu al de kerstboom en alle andere lichtjes maar sinds er kleinkids zijn doe ik dat niet meer. Maar komende week gaat de buitenverlichting enzo vast aan….yeah!

Geplaatst:

Eerst morgen de Sint verwelkomen.

Eigenlijk wilde ik dit jaar geen boom zetten, totdat ik mijn kleinkind hoorde zeggen. Mijn oma heeft de mooiste kerstboom ever. En nog wel op een slee.

Tja, wat doe je dan. 🌱😀🌱

Oh @woldistel , ik lig hier in een deuk. 😅🌱

Jij kwakt het gewoon tegen de muur en ik doe er dagen over om die boom mooi te krijgen. 🌱😅🌱🤣🌱😂🌱

aangepast door peulenschil

Geplaatst:

En dus in het algemeen. 😁

Ik heb niks met Kerst, maar helemaal niks doen vind ik dan ook niks. Kaal vooral.

Al sinds jaar en dag heb ik derhalve een piramidale vorm van takken met lampjes, kabouters en strosterren tegen de muur. Maar die werd wat sleets dus vorig jaar is die vervangen door een kerstboomvormig kleuterhek van de ikea. U weet wel, zo'n vouwbaar gebeuren wat boven- en/of onderaan de trap werd geplaatst.

Ik haal het van zolder, hang het op en steek de stekker in het stopcontact. Bling! Klaar, kerst.

Geplaatst:
  • Auteur

Kijk dat vind ik ook nog wel grappige versiering. Ik moet wel erg lachen om dit topic, beweer ik vorige week nog ergens hier dat ik niks met Kerst heb maar was ik totaal vergeten dat ik zelf dit topic ben gestart.

Corona tijd haha het deed vreemde dingen met een mens.

Ik ben wel van de WolD versiering..zie het eerste bericht van dit topic. Tegenwoordig is het nog minimalistischer de Buurtdame brengt een zelfgeknutseld kerst bakje mee dat wij dan op de tafel buiten net achter het raam zetten zodat we kunnen zien hoe de eekhoorn de appeltjes en eikeltjes eraf vreten ( de ijzerdraadjes hebben we dan al verwijderd).

Ik heb trouwens wel een sliert kerstlichtjes hangen maar dat is een onderdeel van onze gewone verlichting gedurende het hele jaar..

Wat iedereen in huis doet moet ie zelf weten..de tuinen mag ik ook niks van zeggen hoewel ik het soms wel ver vind gaan en het soms ook onzinnig veel vind en dat dat dan een hele nacht brand terwijl we juist s’ avonds het energieverbruik een beetje moeten temperen.

Maar dat het allemaal zo vroeg moet beginnen? Sinterklaas en Halloween snoep al in september, Kerstbomen nog ruim voor Sint Nicolaas weer naar Spanje is vertrokken, paaseieren in januari🥸

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Niet heel veel foto’s in dit topic, jammer. Ik ben een echte kerstvierder, voor mij is kerst het hoogtepunt van het jaar, liefst samen met dierbaren. Ik kan me geen kerst zonder boom en/of lichtjes voorstellen, ook toen ik alleen was deed ik dat al. De boom versieren met het Weihnachtsoratorium op de achtergrond, elk jaar opnieuw. We hebben ballen voor een hele boom in diverse kleuren, ruimen dat nu langzaam op. Toen onze zoon op zichzelf ging kreeg hij alle ‘zilver’ mee, onze dochter wil graag tzt ‘rood’. Dan houden we blauw en goud/brons over - meestal staat die laatste. Ook wil ik het liefst een echte boom, maar nadat we een jaar een gekregen kunstboom hadden omdat we door omstandigheden geen echte hadden aangeschaft, bleek het jaarlijkse ziek-zijn tond de kerst geen seizoensding maar gewoon allergisch te zijn. Oh. Overstag gegaan en een nepperd aangeschaft. Sinsdien nooit meer ziek rond kerst. Wij doen ook altijd cadeautjes met kerst, liefst zelfgemaakt. Of iets kleins. Maar we doen wel allemáál ons best iets te vinden dat past bij die persoon, én om het echt heel mooi in te pakken. De lol van wekenlang al die prachtig ingepakte pakjes onder de boom is de helft van het feest. Weten dat iedereen zijn best doet om die ander blij te maken. De kat geniet er ook van trouwens (wij dan iets minder van de kat, lol) 🤪😂.

Overigens, ik ruim na oud en nieuw vrij snel de boel op. Er is een tijd van kerst vieren, en een tijd van over tot de orde van de dag. Ik luister vaak nog wel een tijdje kerstnummers. Het kalmeert mijn zenuwstelsel. Ik ben denk ik een kerstofiel.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Haha Tanja ik las eerst een Kerstol-ief. Grappig hoor dat verschil. Ik ben dan weer meer van Sinterklaas met zo’n beetje alles erbij als het kan te beginnen met de voorpret, en dan de verrassingen, gedichten, cadeautjes, surprises. Kerst is meer een tijd van versobering voor mij dat tegenwoordig flink wordt opgeleukt door bingewatchen😍👀😳

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, wij hebben ook lange tijd Sint gevierd, met alles er op en er aan, en dan was kerst gewoon alleen de sfeer, muziek, lichtjes, en gezellig samen eten. Maar toen de kinderen groot genoeg waren om met hun eigen vrienden sinterklaas te vieren, wilden ze dat niet meer ook met ons (te veel werk). Maar ze wilden toch wel iets met cadeautjes doen, dus dat verschoof naar kerst. En zo is het nog steeds. Misschien, als er ooit kleinkinderen komen (I doubt), verschuift het weer naar sint. Maar om sinterklaas leuk te laten zijn, heb je een grotere groep nodig. Zonder kids begin ik er niet aan.

Enne kerst-o-lief. Die houd ik er in!

Ps wij kijken elk jaar met kerst home-alone 😘

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wij samen hebben nooit Sinterklaas gevierd, waren met ons tweetjes 17 jaar lang in Spanje en nu in Duitsland en de kleinkinderen intussen groot.
Je kunt natuurlijk Sinterklaas vieren, zoals mijn zwager en schoonzus, maar wat geef je dan? Wij hebben alles en dat geldt ook met Kerst. Wij kopen iets als wij nodig hebben (misschien mijn parfum op hahaha, maar ik zit hoofdzakelijk thuis).
Ik heb nog nooit een boom opgezet, alleen bij discussies dan met vriendinnen, hahaha. Mijn man zet al 37 jaar de boom op, zolang wij elkaar kennen.

En omdat wij nooit weggaan (ook vanwege de hond o.a. en ook onze gebreken) maken wij het in huis snel gezellig en vandaar de vroege Kerstboom.

Maar als je kinderen hebt snap ik wel dat je daarmee wacht, heel logisch. Zou ik dan ook niet gedaan hebben. Maar ik zie graag jullie mooie kerstversiering, waar ik dan ook een beetje van kan genieten.

Geplaatst:

De kersttijd is voor ons, mijn mannetje en ik, best een moeilijke tijd. Wij zijn best wel eenzaam en doen alles samen. Ook helpt onze (mentale) gezondheid hier niet in mee. Kerst voelt voor ons altijd als een huge thing. Het liefst kruipen we diep weg in een hol om na deze periode weer te ontwaken. Toch hebben we besloten om er saampjes iets moois van te maken deze kerstperiode en met de kerstdagen. Geheel op onze eigen manier. Met onze mentale ups en downs. Niks forceren. Daarom heb ik al kerstverlichting in mijn moestuintje opgehangen en zijn we van plan om ergens volgende week in huis ook wat kerstversieringen en een klein boompje neer te zetten. Op ons eigen tempo waar wij ons fijn bij voelen.

Sinterklaasfeest hebben wij nooit gevierd. Wij hebben geen kinderen en familie om het mee te vieren. Maar we hebben er ook niet veel mee. Dus dat wordt ook niet gemist.

Geplaatst:

@Janie Ik begrijp het heel goed. Ja dat geldt dus ook voor ons. Kerst valt nog wel mee, je maakt er saampjes nog wat leuks van en we maken wat lekkers klaar. Maar de weken erna die zo somber en koud zijn buiten en waarbij de lichamelijke klachten vaak toenemen is niet zo leuk.
Ga lekker plannen maken voor het nieuwe seizoen en hopen op beter weer!

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik ga mijn kerstboompje zeker hier plaatsen @Jorieke123! 🌲

Geplaatst:

Ik stel voor dat iedereen met een verhaal, dat in ieder geval verplicht opleukt met een eigen kerstboomfoto('s) van voorgaande jaren. Dan kan iedereen die geen verhaal wil gewoon doorscrollen naar de foto.

Dit is mijn kerstboomvormig kleuterhek van vorig jaar.

IMG_20241215_142653220_PORTRAIT~3.jpg

Die van dit jaar gaat er waarschijnlijk vrijwel hetzelfde uitzien 😁.

Kerst is voor velen een tijd van gemis. Snap ik best wel, want K&O&N is ook een tijd waar we overal bij stilstaan. Donkere dagen, gemis en verlies. Het is niet erg om daar even stil bij te staan.

Christelijk is het vooral een tijd van de geboorte. Heidens ook, trouwens, zonnewende en vernieuwing enzo. Het leven is tenslotte ook te vieren. Elk jaar zoeven we weer een rondje om de zon. En er is niet aan te ontkomen,; wat naar beneden gaat, komt uiteindelijk ook weer omhoog. Glas maar weer halfvol.

Zijn er onder de Knarren trouwens ook nog mensen die een vogeltje-met-staart bewaard hebben? Zou er graag foto van zien. Ik heb er wel kleuterherinnering aan. Glazen vogeltjes met een staart van glasvezel in schellak of was. Ze stonden soms op een veer op een knijper. Maar waren eigenlijk zo teer, dat de eerste beste kinderhand er al korte metten mee maakte. Knak, weg staart.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Mooi gesproken Woldistel.

En wat een tof kleuterhek. Ik probeerde me al voor te stellen hoe dat er uitzag. Het is veel mooier dan dat!

49 minuten geleden, woldistel zei:

Zijn er onder de Knarren trouwens ook nog mensen die een vogeltje-met-staart bewaard hebben?

Ja! Ik. Als de boel van zolder komt, maak ik een close up. Inmiddels heb een hele vogelverzameling trouwens. Ieder jaar koop ik er wel een paar bij. Verder heel veel oude ballen, alleen zilver en goud. Ik doe niet aan kleurentrends en omdat ik een kraai ben heeft dat sowieso mijn voorkeur. Veel van de kringloop, daar hebben ze vaak mooie oude.

Geplaatst:
7 minutes ago, Dahli said:

vogelverzameling

😍

Geplaatst:

Mooi rek @woldistel en wat leuk @Dahli vogelverzameling, die zie ik later graag!

Geplaatst:

Zo ontzettend gaaf dat kleuterhek @woldistel! Je moet er maar opkomen. Maar dan heb je ook wel iets! 😍

Geplaatst:

Ik heb heel veel vogels, meestal wel een kleine boom of grote plant vol. Dit is hoe ze er in 2021 bij hingen:

20211214_182857.jpg

Geplaatst:

Wij wachten tot Sinterklaas ons verlaat maar ondertussen al wel de lichtjes opgehangen.

IMG_2729.jpeg

39fbeeb6-9160-4646-bc01-36bcb6de4101.jpeg

aangepast door Nasuada

Geplaatst:

Prachtig! @Nasuada

Geplaatst:

Even terug gezocht naar foto s van vorig jaar.

Ik verzamel al jaren oude kerstballen. Ieder jaar wil ik er zeker 1 scoren. Dit is mijn aanwinst van vorig jaar. Een takkenwijf. 🌱😀🌱

IMG-20241222-WA0012.jpeg

Geplaatst:

Geweldig, dat takkewijf!

Geplaatst:

@woldistel ik vind jouw traphekje kerstboom geweldig.

Is dit 1 traphekje?🤔🌱

Of heb je er nog aan moeten sleutelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.