redzebra Geplaatst: 11 juni 2021 Geplaatst: 11 juni 2021 (aangepast) Het zwaartepunt blijft toch nog vrij hoog liggen dan, kan je die poten niet verankeren ? De kracht van de wind zit op het oppervlakte van de tafel. Verzwaren helpt zolang je onder het zwaartepunt zit, erboven helpt de wind als hij over het kantelpunt geraakt . Keilbout in grond of terras dan heb je ineens het volume van de ondergrond die de wind tegenhoud. 11 juni 2021 aangepast door redzebra 2 Quote
Mellie Geplaatst: 11 juni 2021 Geplaatst: 11 juni 2021 Onkruid uitgetrokken tussen de aardbeien en een beetje tussen de knoflook. Aardbeien water gegeven en alweer een paar rode op. Blijft een feestje zo. Zelfs al een lambada op. Ik vind de cherryberry toch wel erg lekker en zo mooi blozend met bolle wangetjes. Lekker. Kippenhokken en ren uitgemest. Ik heb 3 of 4 emmers beukensnippers eruit gehaald. Ze maken er steeds zo’n bende van, dat het me handiger leek ze wat minder houtsnippers tot hun beschikking te geven. Netjes de boel geharkt. Alles schoon en wel. Kippen blij, ik blij. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Peulen en asperges geoogst, zie bij oogst foto’s. Hebben jullie al boerenkool gezaaid eigenlijk? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 12 juni 2021 Geplaatst: 12 juni 2021 Ja ik heb boerenkool gezaaid een tijd terug,een deel ga ik van de week uitplanten in de volle grond.het andere deel moet nog even wachten. De 1 Quote
RobO Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 ja, vreemd, normaal zitten ze hier ook vol met roest, nu nog niks te zien en idd ook water gegeven aan de aardbei en de pioenen, die gaan als een gek nu (alletwee) en de reserveplantjes uitgeplant, courgette, kousenband, pepers, bonenkruid, rode kool, zonnebloem Quote
Bearded johnie Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Gisteren postelein gezaaid vanmorgen even kletsnatte doeken er over heen gedaan, zoals mij geadviseerd is, verder Gisteren toch het meeste maar wat water gegeven. Koriander gezaaid, basilicum geplant . Veenmollen houde toch nog aardig huis hier,knolselderij en bloemkool lagen 1plantje van om, ook weer door de 3weken geleden gezaaid wortels geploegd, munt wordt opgevreten door het blauwe muntgoudhaantje, Heul veul onkruid verwijderd weer een aantal aardbeien geplukt en direct opgegeten Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Gisteren plantjes gekocht voor de siertuin (witte lupine, scabiosa caucasica alba, scabiosa butterfly blue, lavendel) en smeerwortel voor in de moestuin. Het plan is om een rand smeerwortel neer te zetten om te voorkomen dat het onkruid vanuit de berm ons perceel op groeit. Ik heb nu nog 3 plantjes, maar ik meende dat het rap vermeerderbaar is. Het is een meerjarig proces. Daarna de tomaten gedieft en nog even wat onkruid gewied. Er is niet tegenop te plukken met de geringe tijd die ik had.. over een paar weken hebben we pas echt fatsoenlijk de tijd om aan de gang te gaan.. of zal ik een legertje hulptroepen vragen? Nog 2 vlinderstruiken en een flinke pol bieslook opgehaald bij mijn ouders en de vlinderstruiken meteen thuis in de grond gezet. Vandaag gaan alle gekochte plantjes en de bieslook de border in 1 Quote
Vastone Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Water gegeven, geoogst en vooral genoten met ons bezoek zowel gisteren als vandaag. Wat een voorrecht om zoveel groen om je heen te hebben in de randstad. Quote
Mellie Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Gigantisch veel water gegeven. Ook een kleine picknick gehad met de kinderen die alles zelf hadden georganiseerd. Superleuk! Quote
mdubbelm Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Heggen gesnoeid en foto’s van alle rozen gemaakt die we van de vorige tuinder hebben geërfd, zodat ik hopelijk erachter kan komen welke soorten het zijn (mochten hier rozenkenners zijn, maak uzelf bekend!). Verder water gegeven. En genoten. Wat is het heerlijk weer zeg. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 5 bloemkolen geoogst,komkommers en courgette water gegeven.de rest morgen. Quote
Annem@rie Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 (aangepast) Alles veel water gegeven. Gezien dat het allemaal groeit en bloeit. De courgettes en patissons beginnen te bloeien. Bij de sperzieboontjes zijn de eerste mini’s te zien. De tomaten, pepers en paprika’s gaan heel goed. De eerste tomaat vandaag geoogst en binnenkort ook de eerste aubergine. Ik krijg dit jaar enorm veel frambozen, nog nooit zoveel vruchten en bloemen gezien. Bij jullie ook? Ook nog de doperwten eruit gehaald. Daar heb ik inmiddels alles van geoogst. Het was weer lekker voor dit jaar. Verder een mooi bed geprepareerd voor de wedstrijd venkels en wat kruiden zaailingen verspeend. Als laatste vanavond ben ik lekker alle zaden aan het ordenen in mijn nieuwe bewaarbakken. 14 juni 2021 aangepast door Annem@rie 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Net ook nog even water gegeven, de regentonnen zijn al een week leeg. Eind van de week schijnt er wat regen te komen. Verder de portugese laurierkers teruggeknipt en een paar tomaten (andine en 1x san marzano) die ik over had en in een hoekje stonden te verwaarlozen in de volle grond gezet, achter de kapucijners. Ook nog een lading sla geplukt. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Het 1000litervat was gisteravond weer bijgevuld, zodat ik ik direct kon beginnen met water geven, heel veel heen en weer lopen met de gieters. En even rusten in de schaduw om zelf een slok water te drinken en een foto te maken. 3 Quote
RobO Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 (aangepast) water laten geven door het zonnetje 😁 nieuwe schoffel gekocht en een heggenschaar, 2 uur fietsen door mooi land naar Hoofddorp in Haarlem zit geen goedespullenwinkel meer aardbeien geplukt, 2,5 kg, die gaan als een speer pluksla uitgeplant, rode kool idem, mosterdblad gerooid, peul geplukt, andijvie geoogst en gegeten en rauw ingevroren, ben benieuwd oja, en nagedacht over het komende onweer: tuinbonen schoren, gaas vastzetten, stokken bij de buitentomaten 15 juni 2021 aangepast door RobO 3 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 In de schooltuinen 2 rozen geplant en had een vat bij de Turkse winkel gekregen. Ik denk 15 of 20 liter. Zat granaatappel melasse in. Omdat ik altijd verse melk koop. Lief dat ze aan me dachten maar vind een emmer fijner. Kan ik het afromen en met dit kan het niet. Heb het vandaag gevuld met slootwater en mee maar school genomen in de bakfiets. Daar de planten erin en heeeeeeeel veel water gegeven. Was broodnodig. De plant sessie van vorige week zag er ook al heel slecht uit… nog 4 x gevuld en een strook allerzieligsten begoten. Mijn eigen tuin kwam ook aan de beurt. Hier flink wat water gegeven en aardbeien gegeten. Ook een vijg opgebonden, omdat ik bang ben dat de kinderen die volle tak per ongeluk gaan afbreken. Hij steekt bu uit naar hun uitkijkhoekje waar ze naar varende mensen kijken. Het hekwerk aldaar is ook al aan gort zag ik. Dan is zo’n vijg natuurlijk appeltje eitje voor ze. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Half verteerde compost met wat extra kalk gelegd bij planten en bomen die er niet goed uitzien. Toona sinensis in een pot gezet. Zaailingen van vaste planten een geultje gegeven en gericht gegoten. Geen grote gebaren meer met de 10-liter gieter, want de tonnen raken leger. Tomaten en pompoenen en paprika's begoten. Aardbeien onder gaas verstopt. Ik had geen zin in het vogelnet omdat daar takjes in blijven hangen die op de grond zwerven. Dus nu het gaas steeds erop en eraf voor bestuiving. Rode bessen gesnoept. Druiven getopt. Larven van het leliehaantje fijn gedrukt en ook twee volwassen kevers. Vannacht weer slakken geraapt. Eerste bosje lathyrus gesneden en in een vaasje gezet. Hmm, geur van honing. Geconstateerd dat er een zoethoutzaadje van vorig jaar kiemt nu het warmer wordt. Cannaknol weggegooid, ik wil het gezeul met bollen en potten in november drastisch terugbrengen. 1 Quote
Arja Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 (aangepast) 5 aspergehaantjes vermoord (waarvan twee terwijl ze een volgende generatie probeerden te maken). Een paar bloemen uit uien en knoflook verwijderd. Koolinspectie. Eitjes verwijderd. Schouders opgehaald om doorschietende Chinese kool en tatsoi. Touwtjes om en stokken bij planten die ondersteuning nodig hebben. Edit: vanavond spontaan nog een paar uur dingen gedaan. Zalige temperatuur, zo kan ik uren doorgaan. De komende dagen zal ik weinig doen. Wat dingen afgeknipt, opgebonden. Water gegeven. Aardbeien uitlopers afgeknipt, per plant mag et ééntje groeien. Zelf bedachte filosofie, geen idee of dat ergens op slaat, maar vier of vijf per plant vind ik te veel (ik wil ook nog vruchten) en nul te weinig. Slakken geraapt, we lopen regelmatig alles na wat een onderkant heeft. Peultjes geplukt. Aardbeien geplukt. Tuinbonen geplukt en gedopt voor morgen. Nu wordt het langzaam donker, zit lekker naar de vogels te luisteren en te genieten. Life is good. 15 juni 2021 aangepast door Arja 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 15 hours ago, RobO said: nagedacht over het komende onweer Wut? *weerbericht checkt* Quote
acpronk Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Water gegeven, wanneer niet?Knoflook voor de tweede keer water, pas geplante planten eens in de 2 dagen.Bloemenzaaisel tussen de fruitbomen ook eens in de 2 dagen. Alleen de grote zaden zijn opgekomen, kleine zaden na 3-4 weken nog geen spoor. Had ze een paar dagen voor de laatste buien eind mei gezaaid. Daarna was het droog. Daarna dus toch maar water gaan geven.Zouden ze nog op kunnen komen? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobO Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 (aangepast) 4 uren geleden, mdubbelm zei: Wut? *weerbericht checkt* wut! ik kijk altijd even wat er nog te schoren valt, tuinboon, blauwschokker, snaps, peul, tomaat, gaas, kasraam, deur, schermpjes, ikzelf (je wilt niet weten wat ik al ben kwijtgeraakt door windvlagen...) 16 juni 2021 aangepast door RobO Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Ach maar 6 dagen onweer achter elkaar verwacht.. Om de plantjes hier op het hete terras wat te beschermen, een schaduw doek opgehangen. Doe ik voor het eerst, vorig jaar tijdens de hitte hadden veel planten het zwaar. Verbrandblad groeistilstand etc. Hopenlijk hangt hij zo goed, maar dat zie ik vanmiddag wel als de zon verder het terras op komt. Toch altijd even uitvogelen hoe iets het best kan hangen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2021 Auteur Geplaatst: 16 juni 2021 21 uren geleden, Arja zei: Aardbeien uitlopers afgeknipt, per plant mag et ééntje groeien. Aangeraden wordt 4 per plant. Dan houd je het ook nog een beetje werkbaar. 22 uren geleden, fre3ke zei: Dus nu het gaas steeds erop en eraf voor bestuiving. Ik doe dat nooit en kom om in de aardbeien. 11 uren geleden, acpronk zei: Zouden ze nog op kunnen komen? Gebeurd hier ook veel, het komt dan pas bij de volgende regenperiode. On topic, voor mij wordt het nu toch wel te warm om watte doen.... 1 Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 doe hier ook geen watte meer, bieroclock wel gewaterd, net om de capucijners, 2 kg aardbei geplukt, pfff 1 Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Inspectie rondje gedaan, bij veel buiten planten spint aangetroffen.. arg. De rode en de berge variant. Zal vanavond maar weer eens gaan spuiten, water zeep spirtus... Brantnetel thee, werkt dat echt? Of knoflook spuiten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.