Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021


Patrijs

Aanbevolen berichten

vandaag de ene druif die buiten staat een beetje gesnoeit en voorzichtig proberen te leiden ,

water gegeven en gezien dat er (waarschijnlijk) een veenmol recht door een rij net ontkiemde wortels is geploegdÂ đŸ˜«

 bietjes liggen nog steeds plat helaas , en 1 van de 6 ,zaterdag in de grond gezette tomatenplanten heeft het ook zwaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@rorror

Eerst nog de buurman ingeschakeld maar zelfs met 2mk (menskrachten) was de plant er niet uit te krijgen zonder hem teveel te beschadigen. De restanten van de pot worden overigens netjes gerecycled. Ze gaan mee met het pmd afval dat tweewekelijks wordt opgehaald.

 

@redzebra
Ik heb inderdaad begin vorig jaar nog druppelslangen gebruikt bij de teelt van zoete aardappels in de vollegrond. Een uitstekend systeem om zo effectief mogelijk met kostbaar leidingwater om te gaan maar sinds ik onbeperkt grondwater ter beschikking heb ben ik helemaal overgestapt op sectorsproeiers.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook de aardbeien genet, zat meteen een merel in het laatste gat, die was goed getraind denk ik

 

lekker gewied in de rij door droge toplaag, ik hou van de geluidjes: grrrrp als ik een polletje gras trek, knap als ik een heermoes uittrek (alsof je een puistje uitknijpt zei onze oude buurman ooit)

 

RobO-aspergehaantjes 56-0, waar komen die nou allemaal vandaan? zou een dikke laag nieuwe mulch helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, RobO zei:

zou een dikke laag nieuwe mulch helpen?

Men zegt dat ze overwinteren op/ in het oude loof van de asperges, er wordt ook aangeraden dat te verbranden.

Of mulch een goed idee is?

Mijn overbuurvrouw die veel grove mulch gebruikt (hele planten soms) heeft veel meer last van bladrandkevers, aardvlooien en ook slakken bij vochtig weer.

Ik denk dat ze zich bij mij op "kale" grond minder veilig voelen.

 

Mar dat is maar een theorie.

Het kan natuurlijk ook dat haar plantjes gewoon lekkerder zijn.đŸ€”

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 zakken potgrond gekocht van het weekend en dat moet nu de tuin in.

Heb de opgekomen courgette en pompoenen geplant. Het veld is half leeg door slakkenvraat. Ik ga niks meer bijplanten. Hebben ze ook eens een x de ruimte.
Zonnebloemen zitten erin op 3 na. Die zijn nog zo klein. Heb gisteren nog 6 reuze tr bijgezaaid. Kijken of ik die veilig voor de slakken kan houden.
Veel slakkenspul gestrooid. Gemulcht met bocking 14 en een fikse doorn uit mijn vinger gepeuterd. Meestal gaat dat goed, maar soms
 Soms prikken ze echt enorm.

Was buiten opgehangen.

Bloemen geplukt. Lathyrus in roze en bordeaux. Wil nog blauwe en witte
 heb die niet meer. Ooo en de oranje die ik van charly heb gehad, dat zaait zich altijd zo goed uit, die heb ik helemaal niet gezien dit jaar! Oooohhh

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de asperges toch maar weer een strook bij de buren naast mijn tuin geschoffeld, het kweek etc. kwam al weer flink boven en het is koffiedik kijken of ze nog voor de derde keer naar hun tuintje komen.

Daarna opgeruimd bij de voorjaarsgroenten radijs en raapstelen die te veel waren weggehaald, klein gehakt en op de compost gegooid met weer een laag paardenmest er bovenop.

Het kweekkasje leeggehaald, de aardbeien die er in stonden zijn afgedragen en de tomatenplantjes konden naar de kas.

Het kasje even over de courgettes gezet zodat ik alles kon schoffelen.

 

De eerste buiten tomaten van de kas in de schaduw gezet om af te harden.

Palen gezet om straks de tomaten aan touw te kunnen opbinden.

En wat staken bij de tuinbonen, daar moet ook nog touw aan tegen het omwaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gegeven en me afgevraagd of ik iets met de spinselmotten in de appelbomen moet. Een paar blaadjes met rupsen op de voederschaal voor de vogels gelegd, samen met wat gedroogde meelwormen. De Ekster die kwam buurten flipte ze netjes opzij en ging voor de meelwormen. Iemand nog tips voor vogeldressuur?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier uiteraard ook  watergegeven. En..  bijna de laatste planten in potjes  uit de kas naar buiten verhuisd. Hebben jullie ook dat je het zonde vind om reserve plantjes weg te gooien? 

 

Ik heb vandaag een stukje gras uitgestoken om nog 2 pompoenplanten, 1 courgette, 1 palmkool, wat Oost indische kers en 2 komkommer planten uit te zetten.. Of het gaat slagen op dat stukje geen idee, maar het proberen waard! 

 

20210609_202257.thumb.jpg.8626998f6fdd0a4158b782a76c6e0442.jpg

 

20210609_160910.thumb.jpg.ff429439d3b6d39e701ae0e2935ea530.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peulen geoogst en gegeten natuurlijk. Erg lekker! En met dit weer groeien ze heel goed, dus ik kan vandaag weer gaan oogsten.

Natuurlijk groeit het onkruid ook meer dan goed, dus daar heb ik ook flink wat van uitgetrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/8/2021 at 6:43 AM, RobO said:

RobO-aspergehaantjes 56-0

Arja-aspergehaantjes 10-0, hier valt het nog wel mee, maar ik vis er elke dag wel een paar uit. Grappig is dat ze, als je hand dichtbij komen, ze zich eerst achter een takje verschuilen, en pas daarna zich laten vallen. Maar meestal vis ik ze meteen van de tak, gaat prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onkruid, water in de kas, water bij de aardbeien, water bij het ingezaaide stukje gras (een mini UFO landing
 uit het niets helemaal geel, geen engerlingen of emelten gevonden), water aan de 2 sla bakken en de aardappels.

Heb ook een pepertje gepoot. Extreme anger schijnt hij te heten. Een peper met zo’n naam is vragen om moeilijkheden volgens mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

boeie...courgette geplant, water gegeven (nouja, zonnecel gedraaid)

dode takken uit de vijg geknipt, was koud toch?

peultjes geplukt, gezien dat de meeste kersen eraf gaan,

mol had de veenmolval ondergeschoffeld, gevangen veenmol nergens meer te vinden, tsja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...