Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021


Patrijs

Aanbevolen berichten

Ik heb vanmiddag en vanavond tussen de tomaten gezeten. Dieven, opbinden, snoeien en de eerste planten toppen. 
De planten die ik heb getopt, zijn die ik het eerst gezaaid heb. Ze werden te hoog en ik wil er wel bij kunnen. Gelukkig wat dieven laten staan dus de opbrengst zal meer dan redelijk zijn. Ze zijn allemaal goed bijgetrokken na dit vreselijke voorjaar. Morgenavond verder, ik ben op de helft.

Verder hier en daar wat onkruid gewied, wat gesnoeid, gras gemaaid, wat water gegeven en een inspectierondje gelopen. Daardoor ook weer mijn to-do lijstje aangevuld.

Natuurlijk ook wat geoogst: frambozen, bessen, courgettes, patissons, komkommers, tomaten, wat pepers en paprika’s. 

De kat heeft ook geholpen, die heeft 3 ratten, 4 muizen en een koolwitje gevangen terwijl ik bezig was. En de eerste 3 opgegeten 🤢

Nu lekker languit in de stoel met een grote kop verse kruidenthee, een zadenpakket samenstellen voor een vriendin die op het zuidelijk halfrond woont en waar het nieuwe seizoen binnenkort gaat beginnen. @Mellie er gaan ook een paar van jouw Turkse tomatenzaden die kant op. Ze groeien inmiddels ook in India, de VS en Canada 😄

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk kou, nattigheid of beide.🙄 

 

De oude asperges met de handschoffel geschoffeld, het eerste vuil kwam daar op.

Geheel per ongeluk wat toppen afgebroken en die gelijk maar genuttigd.

Een emmer aardappels geoogst en daar twee pompoenen geplant.

Twee kruiwagens mest gereden, een voor de composthoop en weer een voor de preiplantjes.

De peulen grotendeels opgeruimd en de peultjes er af gehaald.

Het mooie is er wel af bij de peulen af maar ik kan er nog wat doppen en de duiven zijn al dik zat hier.

Weer wat knoflook schoongemaakt na twee dagen drogen en in bossen opgebonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas tomaten getopt, komkommers geoogst en water gegeven.
Buiten geschoffeld doperwten geoogst en loof verwijderd, gelijk de laatste stokbonen bij het gaas gelegd, andijvie geoogst.
Bezig met de slootkant schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bed 2 afgemaakt. Ingezaaid danwel beplant. Doperwten uit pot in de volle grond gezet.

Een nieuwe bosbes gekocht bij de jumbo. Die een plekje gegeven. 3 tomaten uitgegraven en verplaatst. Tomaat uit pot in volle grond gezet.

Water gegeven. Mini beetje geregend.
Toch de hele middag zoet geweest, al lijkt het alsof ik amper wat heb gedaan. Morgen als het weer meezit, eindelijk dan de tomaten dieven… dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het eerst een cargobike gehuurd  en daarmee wat compost en potgrond vervoerd richting tuin. Voor herhaling vatbaar! 

 

C618AC66-DF36-4355-BEB6-B3A3C0E81064.thumb.jpeg.7df4d5d122b1a9113514d1c140176577.jpeg

 

Verder is de wormenbak op stoom: 2,5 liter wormenthee en de eerste bak compost geoogst.

Nog wat gezaaid en gewied. Verder gelummeld, gebeld en kennis gemaakt met waarschijnlijk de nieuwe tuinbuuv.

C14F1C6D-6F29-4ADF-BFF3-255183AAB917.jpeg

89A8E9A8-FDD7-4E7D-A9AB-36A0FF56040F.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Breng je in die onderste bak je gasten onder?

Ik krijg regelmatig wat wormenpies, dat scheelt weer.

 

Hier ook met de compost bezig geweest. Twee nieuwe lagen in de bak, peulenstro en paardenmest.

Ook een bemest stuk gespit en gelijk weer wat  nieuwe mest aangebracht voor de volgende spitbeurt.

Geoogst, courgettes en peulen en een 5L bak peultjes gedopt omdat ze al te ver heen waren voor peultjes.

 

De tweede lichting knoflook mee naar huis genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Patrijs said:

Breng je in die onderste bak je gasten onder?

Ja, en dan verhuizen ze zelf een bak omhoog als er niks meer te halen valt. Ik peuter nog wel zo links en rechts een worm uit de oogst en gooi die dan terug in de laag erboven, na de oogst de onderste bak dus.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9598d220abe001b6021d1249203fb58e.jpg

e02361343ab79607170021370c954d9d.jpg

8269873fb5654d2ca10b8f859fc4da50.jpg

Ik heb vandaag nog niks gedaan in de tuin. Alleen maar bewonderend naar gekeken.
2 kliko’s vol groenafval incl aanstampen en incl gedeelte naar de compostbak. Het was zó een chaos. Je ziet nog maar een paar knoflookjes staan. De rest is er uit. Wat een ruimte geeft dat zeg.

Het ziet er allemaal zo keurig uit, dat ik er helemaal van in mijn nopjes ben. Zelfs een eitje weer (van 9 kippen he?!)

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Want ik heb de knoflook geoogst, een stuk grond geschoond en daar wat prei, purple sprouting broccoli en bindsla uitgeplant. Verder weer een fijne bos bloemen geplukt voor thuis. Ook nog wat dingen gezaaid en we hebben bij 1 vd watertonnen een nieuwe overstort voor de regenpijp gemonteerd. Productieve middag, maar het ging lekker. En oh, VEEL kruisbessen geplukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk nog in een best warm zonnetje nog druivenbladeren geplukt, rode bessen -de 1e voor mij-, gele en roze frambozen en de 1e kruisbessen.
Toen begon het te regenen en heb ik snel de kasdeur dicht gedaan en snel het huis ingevlucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een flinke emmer aardappels geoogst, veel tuinbonen geoogst en gelijk de planten gehakt voor compost.

Een maaltje gedopt, kruisbessen geplukt een kratje uien geoogst en te drogen gelegd en nog prei geplant.

En nog kleine onkruidjes uit de zomerpostelein gefriemeld.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de buien door jonge pompoenen op tegels en bakstenen gelegd. Ze waren moeilijk te bereiken, en eentje heb ik een beetje beschadigd.

 

 

Ook de bijen waren actief tussen de buien door, maar sommige pompoenbloemen zijn in een zwembad veranderd.

IMG_20210713_121629.thumb.jpg.18692737bb2817d8d0f861fca96ca0ad.jpg

 

In een andere bloem lag een slak te slapen. Grrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het gelukkig nog even droog.

Vanmorgen de laatste prei geplant, en een deel van de jonge aardbeien schoongemaakt en de stekken verdeeld en vast gezet met een spaak.

Bij vertrek werd ik aangesproken, iemand had zieke aardappelplanten.

Het bleek dat bijna iedereen beginnende aardappelziekte had.

De mensen gewaarschuwd en vanmiddag begonnen met de Triplo te oogsten.

Ze zijn bijna klaar en ik hoop dat ze er wel onaangetast uit komen zo lang het hier droog blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat zomersnoei bij appel en peer en druif gedaan, graskluitjes getrokken, nieuwe bonenveldje schoongemaakt, bessen geplukt, tuinbonen rest geplukt en schoongemaakt, roos schoongemaakt, geschoffeld met nieuwe schoffel (nieuwe schoffels schoffelen schoon🙂)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Zondag Vergadering gehad van de tuin.

 

Daarna 6 kg (schoongemaakt) zwarte bessen geplukt. Dat wordt dus regelmatig plaatkoek of ijs met, of , of, of, choices, choices…..


Dinsdag alleen maar naar de regen gekeken. Gaat vandaag wrs. hetzelfde zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...