Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mm lekker rosevalletjes hebben we niet dit jaar.

Sla devils ear met eerste biet en eerste wortel. Komkommer. Gebakken tong met gesnipperde sjalot gris sausje. Foccacia met eigen kleine tomaatjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mini-artisjok (dit jaar gezaaid dus ik ben best tevreden) als tapa.

Handje gebakken padron paprika als tapa. 

Pasta met saus van mijn eerste rijpe buiten-vleestomaat. Helaas weinig smaak, dat is na alle gedoe met phytophtora wel jammer. Aan de saus nog wat fijngehakte pompoenscheut toegevoegd op het einde, en eigen basilicum erover. Paar blaadjes sla ernaast.

Het was echt een bij elkaar gescharreld maaltje.

Geplaatst:

Soparnik. Een Kroatische specialiteit van snijbiet, vermengd met ui, zout, olijfolie en knoflook. Bovenop nog eens ingesmeerd met olijfolie en fijngesnipperde knoflook.20210804_230611.thumb.jpg.87e046182afeb608abb7ddfaf61cc5dd.jpg

• Like 2
Geplaatst:
Op 5-8-2021 om 10:51, Mellie zei:

Ziet er erg lekker uit. Beetje als gözleme, een Turks flatbread, maar dat maak je niet in de oven. Ben benieuwd naar je recept!

Deze eigenlijk ook niet, maar met houtskool.

Geplaatst:

Rijst met thee, met onrijpe mini-pompoentjes en Okinawa-spinazie uit eigen tuin. Pompoentjes waren in plakjes gesneden en gestoofd in water met sojasaus, suiker en wijn. Ook wat gehakte pompoenscheut erin.

Geplaatst:

Rijst met thee? Oeh, dat klinkt spannend! De rest eigenlijk ook wel. Of in elk geval apart.

Wij aten gisteren stamppot roze andijvie (casterfranco). Was me niet eerder opgevallen, maar hoe verder je naar het hart toe ging, hoe witter en rozer het werd. Buitenste bladeren waren groen met roze. Naar binnen toe wit met roze. Niet dat je er wat van zag nadat het in de stamppot ging, maar toch even geinig.

ac56a3aad267358caaf708011e7c89f0.jpg

Had er ook waterkers en peterselie doorheen gedaan.

Vandaag aten we wel 1 hele tomaat uit de tuin die door de bruschetta ging met eigen knof en basilicum. Ook tomatensoep met eigen ui, knof en kruiden. Verder allerlei mezze met diverse kruiden zoals peterselie. Veel te zomers maaltje voor een regenachtige dag! Maar wel lekker.

Geplaatst:

kouseband, uit de kas, wat een lekkere boon is dat! gaan we elk jaar doen!

een aantal was iets te ver maar ze waren nog sappig

makkelijke teelt ook, voorzaaien ivm muis, uitplanten, af&toe wat water, plukken voordat ze gelig worden (note to self!)

• Like 1
Geplaatst:

Oh was het zo’n stenen echt op vuur enzo? Of zo’n ijzeren waarin je een fikkie stookt? Zien er idd bijzonder smakelijk uit!

Hier moussaka. Had ik nog nooit gemaakt maar we hadden plots twee aubergines en dan moet je wat hè. Combi met natuurlijk die fijne hoeveelheden courgettes en daar ga je dan!

Had dit recept gevonden:

Daarbij hoef je niets eerst te frituren. Scheelt veel vet. Maar nog steeds allejezus veel tijd hoor. En dan op t laatst nog die saus maken én de bechamelsaus. Poeheee! Maar t was het waard. Gisteren een schaal gemaakt en vandaag weer. Lekker ook wat voor in de vriezer. En nu zijn de aubergines op en heb ik er ook wel weer genoeg van.

Wacht. Ik maak nog ff foto van de schaal van vandaag. (Bechamelsaus is zonder melkproducten gemaakt. Met sojamelk en vegan ‘kaas’rasp. Ging heel goed en qua smaak heus niet slecht te doen!)

d633a4423ef1739f3091ace9b613dded.jpg
(Niet echt een spectaculaire foto. Maar het was wél echt heel lekker!)
  • Like 4

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Net als gisteren een portie padron paprika. Net te lang gebakken, maar wel nog eetbaar. Daarbij een stukje zelf gebakken pompoenbrood, volgens het recept dat op dit forum wordt aangeprezen.  Bij mij wat klef geworden, maar prima om de olie op te vegen.

IMG_20210813_202231.thumb.jpg.f1e7456f9240055cb8c9ec2854f2141a.jpg

Als aperitief had ik een cocktail met eigen appelbessap. Lekkerrrr.

Nu moet ik nog onrijpe pompoen uit de oven met thijm en knoflook eten, maar ik heb niet zo'n trek meer. Ik had al rijpe stukken pompoen rauw lopen eten tijdens het koken, ik zit best vol. 

IMG_20210813_203810.thumb.jpg.6592b5814a1edf9a43dced5d8272d66e.jpg

Verder bezig met zoetzuur en confituur maken van pompoen.

IMG_20210813_204859.thumb.jpg.65f4c448c005cbe133351d45c6fb33e3.jpg

Nog 5/8e pompoen te gaan!

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

wegens succes geprolongeerd met een twist

bonensalade met hilde's, droogbonen, knof, ui, bosui, puntpaprika, augurk, radijs, wortel, en daarbij gebakken roseval

Geplaatst:

Opuntia - nopales uit de kas, als salade, met tomaten-komkommer-okknoflook-houttuynia uet. En bleu en olijven nuet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...